Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

40 minutes ago, TL1000S said:

Det har du helt rett i.
Men jeg tror at ett merke som ikke har eksistert så mange år på markedet, og i tillegg har mulighet for (kraftig) el-brems ikke er der du skal  argumentere hardt om din bekymring om bremsevedlikehold. For meg blir det bare "trolling" mot Tesla/Tesla-eiere. Håper jeg tar feil her.
Jeg er mer engstelig for de som "dodger" EU-kontroller med gamle vrak som de ikke har råd til/gidder vedlikeholde. Eller de som kjører i rus/overmedisinert tilstand eller er demente (ref. ikke lenger krav om helseattest for eldre mennesker som kanskje bør droppe å kjøre sjøl når de knapt skjønner hva de ser utenfor bilruta).
 

Jeg er redd at vi enda ikke har sett resultatet av hva en slik praksis medfører. 
At mange kjøper bilene i god tro om at de kan kjøre bilen i 8 år uten å ha den på service er skummelt. 

Vi får håpe at Tesla har en gjort grundig av hvor lenge man kan kjøre uten å bytte væske slik at det ikke blir en overraskelse når bilene blir 5-6 år gamle. 
Men jeg frykter det værste basert på min egen erfaring, produsentenes anbefaling og praksisen til samtlige andre i bransjen. 

At noen kverlulerer på dette eller tar det som trolling viser hvor lite innsikt de har, da det ikke er noe som kan forsvare praksisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Bremseservice er gjerne et valgfritt tilvalg ved service. Om man ikke betaler for dette sjekker de så klart at bremsene fungerer, men de tar ikke bremsene i fra hverandre og fjerner dritt, smører, osv.

Som sagt, når jeg har hatt service og vedlikeholdsavtale, så ber jeg om å få alt som jeg allerede betaler for. Det inkluderer skift av bremseksiver om nødvendig.  

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Nei, bremsevæsken bør ikke byttes annenhvert år. Så vidt jeg vet er det ingen bilprodusenter som påstår dette. Den bør *sjekkes* for om den bør byttes annenhvert år, og så byttes ved behov.

Bytt den hvert andre år, det er mye sikrere enn at man skal ta en enkel sjekk, hvor de ikke inkluderer å sjekke kokepunkt og vanninnhold. Et firma som operere med 5 års intervall for dette må i så fall inkludere sjekken for kokepunkt og vanninnhold. Kan du garantere at ditt verksted gjør dette? Isåfall så er det jo greit nok, men da må du isåfall faktisk sjekke at de tar en ordentlig sjekk, og ikke bare omtrent kikker oppi beholderen for å se på fargen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Som sagt, når jeg har hatt service og vedlikeholdsavtale, så ber jeg om å få alt som jeg allerede betaler for. Det inkluderer skift av bremseksiver om nødvendig.  

Bytt den hvert andre år, det er mye sikrere enn at man skal ta en enkel sjekk, hvor de ikke inkluderer å sjekke kokepunkt og vanninnhold. Et firma som operere med 5 års intervall for dette må i så fall inkludere sjekken for kokepunkt og vanninnhold. Kan du garantere at ditt verksted gjør dette? Isåfall så er det jo greit nok, men da må du isåfall faktisk sjekke at de tar en ordentlig sjekk, og ikke bare omtrent kikker oppi beholderen for å se på fargen. 

Jeg stoler på at merkeverkstedene gjør det som trengs.

Jeg har faktisk Teslaen inne til service og EU kontroll nå, og når jeg ser på estimatet er det lagt inn sjekk av bremsevæsken til 165 kr, men det ligger ikke inne bremsevæske, så da ser det ut som det ikke blir bytte denne gangen. (Men det kan hende det har dukket opp på kvitteringen innen jeg henter bilen. Vi får se.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg stoler på at merkeverkstedene gjør det som trengs.

Om du faktisk leverer bilen dit, og ikke lar det gå 8 år som enkelte her inne jo avslørte at de fint kunne gjøre, pga elbilen bremset mest med motorene... 

Jeg ville faktisk hørt med dem angående sjekken, og hva sjekken går ut på. Så vet du jo hva du skal spørre om neste gang du er inne basert på svaret for skifte av bremsevæske eller ei. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Bremseservice er gjerne et valgfritt tilvalg ved service. Om man ikke betaler for dette sjekker de så klart at bremsene fungerer, men de tar ikke bremsene i fra hverandre og fjerner dritt, smører, osv.

Nei, bremsevæsken bør ikke byttes annenhvert år. Så vidt jeg vet er det ingen bilprodusenter som påstår dette. Den bør *sjekkes* for om den bør byttes annenhvert år, og så byttes ved behov. Det kan bety at en bil som følger normal service hos ca hvilken som helst forhandler bytter bremsevæske f.eks hvert tiende år. Det kommer helt an på miljøet bilen opererer i, hvor tett bremsesystemet på den spesifikke bilen er, og diverse andre faktorer.

https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/E3D2C50BBC12714F80258638006EC772/$File/wepp-buvtw4.pdf 

Quote

All conventional brake fluids deteriorate during use. It is strongly recommended that Castrol Brake Fluid DOT 4 should be changed according to the vehicle manufacturer’s advice. In the absence of such advice, a 2 year change period is recommended.

Hvorfor mener du man ikke trenger å følge produsentenes kriterier? 
Hvilke bilprodusenter er det som ikke har intervaller for å skifte bremsevæske?

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Marzo said:

Hvorfor mener du man ikke trenger å følge produsentenes kriterier? 
Hvilke bilprodusenter er det som ikke har intervaller for å skifte bremsevæske?

"It is strongly recommended that Castrol Brake Fluid DOT 4 should be changed according to the vehicle manufacturer’s advice"

Bilprodusenten vet hvor tett bremsesystemet er og hvor utsatt det er for å ta opp fuktighet, det vet ikke produsenten av bremsevæsken.

Altså de to årene som produsenten av bremsevæsken oppgir, i en situasjon der bilprodusenten ikke har kommet med noen informasjon, må man anta er i et miljø der det er stor risiko for å få fuktighet i bremsevæsken.

Og jeg kjenner ikke til noen bilprodusenter som har intervaller for bytte av bremsevæske. De har intervaller for sjekk av bremsevæske, og bytte ved behov. Så klart, jeg utelukker ikke at det er bilprodusenter som anbefaler bytte annenhvert år, uansett, etter som jeg ikke leser igjennom serviceprogrammene til veldig mange bilprodusenter.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

"It is strongly recommended that Castrol Brake Fluid DOT 4 should be changed according to the vehicle manufacturer’s advice"

Bilprodusenten vet hvor tett bremsesystemet er og hvor utsatt det er for å ta opp fuktighet, det vet ikke produsenten av bremsevæsken.

Altså de to årene som produsenten av bremsevæsken oppgir, i en situasjon der bilprodusenten ikke har kommet med noen informasjon, må man anta er i et miljø der det er stor risiko for å få fuktighet i bremsevæsken.

Og jeg kjenner ikke til noen bilprodusenter som har intervaller for bytte av bremsevæske. De har intervaller for sjekk av bremsevæske, og bytte ved behov. Så klart, jeg utelukker ikke at det er bilprodusenter som anbefaler bytte annenhvert år, uansett, etter som jeg ikke leser igjennom serviceprogrammene til veldig mange bilprodusenter.

Da er vi inne på det essensielle her, å stole på at en produsent som oppriktig mener at man kan teste bremsevæske. 

Jeg kjenner til en rekke bilprodusenter som har intervaller og har linket til de her tidligere. 
Faktisk tror jeg ikke du finner noen andre bilprodusenter som ikke følger produsentens anbefaling. 


Men holdningen din tyder ikke på at du er så opptatt av dette, og mer opptatt av å forsvare Tesla sin praksis. 
Trist men sant.

Når Tesla endrer sin praksis vil du sikkert være helt overbevist om at det var sånn det måtte bli. 
La oss håpe det ikke drøyer helt til konsekvensene blir alvorlige.

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Marzo said:

Jeg kjenner til en rekke bilprodusenter som har intervaller og har linket til de her tidligere. 

Gjerne kom med en link. Og helst da en link som beskriver i detalj akkurat hva som gjøres på hvert punkt av en service.

Som sagt har de jeg har snakket med som jobber på verksted nesten aldri byttet bremsevæske, bare sjekket at den fortsatt er ok. Og de jobber ikke hos Tesla.

5 minutes ago, Marzo said:

Faktisk tror jeg ikke du finner noen andre bilprodusenter som ikke følger produsentens anbefaling.

Når anbefalningen til produsenten av bremsevæsken er å følge bilprodusentens anbefalning, hvordan er det i det hele tatt mulig for en bilprodusent å ikke følge anbefalningen til produsenten av bremsevæsken?

Produsenten av bremsevæsken har jo da egentlig bare sagt til bilprodusenten: "Gjør hva enn du vil, det er ditt ansvar."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår ikke dette med bremseveske. Enhver som har skiftet dette selv ser at veska i beholderen ikke er som den som kommer ut av kalipteren. 
 

Hvorfor spare på dette? Skifter alltid etter to år. Koster vel knapt en hundrelapp. 
 

Har i løpet av siste 30 år og over en million kjørte km ikke skiftet kalipter ennå. 

Men for en bilforhandler er det sikkert bra butikk.
 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Forstår ikke dette med bremseveske. Enhver som har skiftet dette selv ser at veska i beholderen ikke er som den som kommer ut av kalipteren. 
 

Hvorfor spare på dette? Skifter alltid etter to år. Koster vel knapt en hundrelapp. 
 

Har i løpet av siste 30 år og over en million kjørte km ikke skiftet kalipter ennå. 

Men for en bilforhandler er det sikkert bra butikk.
 

 

Det som forundrer meg mest er kva pakningene på kaliper toler.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
17 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Gjerne kom med en link. Og helst da en link som beskriver i detalj akkurat hva som gjøres på hvert punkt av en service.

Som sagt har de jeg har snakket med som jobber på verksted nesten aldri byttet bremsevæske, bare sjekket at den fortsatt er ok. Og de jobber ikke hos Tesla.

Når anbefalningen til produsenten av bremsevæsken er å følge bilprodusentens anbefalning, hvordan er det i det hele tatt mulig for en bilprodusent å ikke følge anbefalningen til produsenten av bremsevæsken?

Produsenten av bremsevæsken har jo da egentlig bare sagt til bilprodusenten: "Gjør hva enn du vil, det er ditt ansvar."

Du kan spørre en hvilken som helst bilmekaniker om han tester bremsevæske. 
Det har aldri vært en praksis og væsken skal byttes etter faste intervaller enten på tid eller km. Det som kommer først. 
Hvorfor du mener å ha snakket med noen som gjør det er skremmende. Jeg lar tvilen komme dem til gode og tror de har misforstått spørsmålet ditt. Den mest åpenbare grunnen er som allerede nevnt at væske kvaliteten i beholderen ikke har noen sammenheng med væsken nede i kaliperene. Dette vet selv en mekanikerlærling.. Han bytter væske basert på kjørelengde eller alder, alltid. 

Selv du forstår at når produsenten anbefaler å følge bilprodusentens anvisning så er det ikke fordi bilprodusenten har en forutsetning om å si at den skal vare lengre enn anbefalingen.. Det er hovedsaklig snakk om årlige intervaller. 
Og bruker man litt sunn fornuft, så forstår man at når noe er anbefalt å vare i 2 år så er det lite sannsynlig at det skal holde 4. 
Du forsøkte å si noe om at Tesla hadde bedre forseglet bremsesystem. De har akkurat det samme komponentene i sine systemer. Problemet er at bremsevæske forværres over tid uavhengig av hvor den befinner seg. Til og med i emballasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Marzo said:

Du kan spørre en hvilken som helst bilmekaniker om han tester bremsevæske.

Det er det jeg har.

24 minutes ago, Marzo said:

Selv du forstår at når produsenten anbefaler å følge bilprodusentens anvisning så er det ikke fordi bilprodusenten har en forutsetning om å si at den skal vare lengre enn anbefalingen.. Det er hovedsaklig snakk om årlige intervaller. 
Og bruker man litt sunn fornuft, så forstår man at når noe er anbefalt å vare i 2 år så er det lite sannsynlig at det skal holde 4.

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Det er nøyaktig fordi bilprodusenten har alle forutsetninger for å kunne si hvor lenge bremsevæsken vil beholde god nok kvalitet at produsenten av bremsevæsken henviser til bilprodusentens anbefalning. Om det da er 1 år, 2 år, 4 år eller 10 år er det bare bilprodusenten som kan vite.

24 minutes ago, Marzo said:

Du forsøkte å si noe om at Tesla hadde bedre forseglet bremsesystem. De har akkurat det samme komponentene i sine systemer. Problemet er at bremsevæske forværres over tid uavhengig av hvor den befinner seg. Til og med i emballasjen.

Nei, jeg har ikke sagt noe om at Tesla har bedre forseglet bremsesystem. Men jeg har sagt at Tesla er de som vet hvor raskt bremsevæsken i sitt system blir dårlig. 

Og ja, alt blir dårlig over tid, men spørsmålet er *hvor raskt*. Oppbevart i riktig emballasje i riktig miljø ville det ikke overraske meg om bremsevæske ville beholde kvaliteten i mange tiår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Gjerne kom med en link. Og helst da en link som beskriver i detalj akkurat hva som gjøres på hvert punkt av en service.

Vedlikeholdskurset for kvinner 

Quote

Bremsevæske: Bremsevæske skal aldri etterfylles. Den skal byttes, helst hvert annet år. Bremsevæsken svekkes selv om bilen ikke brukes. Å skifte bremsevæske er ikke noe man gjør selv. Det må gjøres på et verksted.

Du finner hundrevis av linker ved å google "hvor ofte bytte bremsevæske" som ikke nevner noe om testing eller hvordan det skal utføres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er det jeg har.

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Det er nøyaktig fordi bilprodusenten har alle forutsetninger for å kunne si hvor lenge bremsevæsken vil beholde god nok kvalitet at produsenten av bremsevæsken henviser til bilprodusentens anbefalning. Om det da er 1 år, 2 år, 4 år eller 10 år er det bare bilprodusenten som kan vite.

Nei, jeg har ikke sagt noe om at Tesla har bedre forseglet bremsesystem. Men jeg har sagt at Tesla er de som vet hvor raskt bremsevæsken i sitt system blir dårlig. 

Og ja, alt blir dårlig over tid, men spørsmålet er *hvor raskt*. Oppbevart i riktig emballasje i riktig miljø ville det ikke overraske meg om bremsevæske ville beholde kvaliteten i mange tiår.

Poenget er at det ikke er en praksis blandt andre produsenter. Det er kun Tesla og de bør ha veldig gode tester på hvorfor de trosser produsentenes anbefaling. I tillegg bruker Tesla DOT.3 væske som har lavere kokepunkt i utgangspunktet, og mener denne skal holde lengre enn for andre merker. Her bør alarmene ringe! Spesielt når man kjenner mekanikere.

Endret av Marzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Marzo said:

Vedlikeholdskurset for kvinner 

Du finner hundrevis av linker ved å google "hvor ofte bytte bremsevæske" som ikke nevner noe om testing eller hvordan det skal utføres.

Ja, bremsevæske skal byttes ved behov. Spørsmålet er hvor ofte bilprodusentene mener at man må bytte bremsevæske. Har de faste intervaller eller sjekker de bare bremsevæsken. En link fra tredjepart belyser ikke saken bedre.

Jeg var innom VW sine sider, og de nevner ikke bremsevæske på verken stor eller liten service. https://www.volkswagen.no/no/service/bilservice-og-reparasjon/liten-og-stor-service.html

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja, bremsevæske skal byttes ved behov. Spørsmålet er hvor ofte bilprodusentene mener at man må bytte bremsevæske. Har de faste intervaller eller sjekker de bare bremsevæsken. En link fra tredjepart belyser ikke saken bedre.

Jeg var innom VW sine sider, og de nevner ikke bremsevæske på verken stor eller liten service.

Det står alltid beskrevet på 1 side i bilens service hefte. 

Hvis du må lese det på en hjemmeside så kan du trykke her: https://blogg.eabryn.no/volkswagen-kampanje/service-e-golf/ 

Eller her er et tilsvarende skjema som man finner i service heftet (nå elektronisk) https://www.jorgevw.com/wp-content/uploads/2017/11/2018-VW-eGolf-Maintenace-Schedule.pdf 

Her er hos Audi: https://www.audidevon.com/audi-etron-maintenance-guide-devon-pa.htm 

Her er Bilia (BMW, Mini, Toyota, Lexus) https://www.bilia.no/verksted/ovrige-verkstedtjenester/bremseveskeskift/ 

Jeg kunne fortsatt, men du vil neppe kunne bli overbevist om dette siden det er Tesla vi snakker om og sunn fornuft ikke er relevant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

De trosser ikke anbefalningene. Det er de som kommer med anbefalningene.

Det er når deres anbefalinger går i mot produsenten og bransjestandard man bør bli skeptisk. 

Akkurat som BMW, Audi og Toyota når de selger "seal for life" automat girkasser. 
Mens ZF som produserer girkassene for dem, helt tydelig anbefaler 80k intervaller for olje og filter! 

Og for de av oss som har byttet noen covertere ,så vet vi hvor godt dette har gått. 
Konsekvensene for bremsene kan dessverre bli mye værre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...