Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

De bytter olje på drivenhetene en gang etter at bilen er kjørt inn skikkelig. Usikker på om det byttes mer etter det. Kjølevæsken mener jeg sjekkes annethvert år og byttes ved behov, men at det er forventet den varer hele levetiden.

Fikk forresten bilen tilbake fra service i dag. «Performed brake fluid check, no brake fluid flush needed.» Så bremsevæsken er fortsatt god etter fire år og 135k km.

De satte vel på noen filter på girkassene til Model 3/Y 2019 eller så som skulle ta unna innkjøringsgromset, så tror ikke de bytter etter innkjøring lenger. Vet ikke hvordan det er på S og X.

Men det monitoreres på noe vis for noen har fått meldinger på bilene sine om at giroljen må sjekkes. Men normalt sett skal den holde bilens levetid.

Kjølevesken er for life den og, men er bare vanlig grønn frostvæske så koster ikke mange kronene å bytte eller fylle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Complexity said:

De satte vel på noen filter på girkassene til Model 3/Y 2019 eller så som skulle ta unna innkjøringsgromset, så tror ikke de bytter etter innkjøring lenger. Vet ikke hvordan det er på S og X.

Men det monitoreres på noe vis for noen har fått meldinger på bilene sine om at giroljen må sjekkes. Men normalt sett skal den holde bilens levetid.

Kjølevesken er for life den og, men er bare vanlig grønn frostvæske så koster ikke mange kronene å bytte eller fylle.

Gikk tilbake og sjekket kilden min, og ja, det virker som det er kun oljebytte på S/X, da disse ikke har filter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 25.2.2021 den 15.17):

Den eneste grunnen til at vi i 2021 må forklare bileiere at bremsevæske ikke varer evig, er pga Tesla. Det er ikke pga ny teknologi eller at bileiere har blitt dummere. 
Det er kun fordi Tesla har lagt opp til en slik praksis. 
Og det burde være nok ‘bevis’ hvis man ikke var mer opptatt av å forsvare Tesla..

Bremsevæske vare ikke evig, derfor *sjekker* de den og bytter ved behov. Å sjekke bremsevæske er raskere og billigere enn å bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 25.2.2021 den 15.21):

Hadde du en forklaring på hvorfor du mener dette? Det er ikke noe som blir anbefalt av fagfolk. 

Eier du ikke fantasi? Hva om det er en tynn sprekk i bremsevæskebeholderen så bremsevæsken tar til seg fuktighet mye raskere enn ventet? Kanskje den har for mye fuktighet allerede etter et år? Om du da tester bremsevæska vil du finne ut at noe er galt. Om du bare bytter i blinde risikerer du å kjøre med dårlig bremsevæske 50% at tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Kia og Tesla sjekker og bytter ved behov. BMW og VW (sansynligvis alle VAG) bytter etter faste intervaller. Eneste vi kan konkludere med er jo at praksisen varierer fra merke til merke.

Bremsevæske er jo hygroskopisk så fukten skal jo i teorien fordele seg jevnt over hele systemet. Men jeg hadde også helst sett at de hadde tatt prøve fra en kaliper. F.eks. bakre høyre som er lengst vekk fra beholder.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Salvesen. said:

Jepp, elektrisk måling og "ok". 

Fantastisk. Så selv på service blir dette sjekket "feil".

Tror det går helt fint at jeg holder følge med bremsevesken min med å bruke min egen tester rett i beholderen. Kansje det tillogmed er akkurat samme tester jeg har som de bruker. 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Fantastisk. Så selv på service blir dette sjekket "feil".

Tror det går helt fint at jeg holder følge med bremsevesken min med å bruke min egen tester rett i beholderen. Kansje det tillogmed er akkurat samme tester jeg har som de bruker. 

Absolutt. Skifte av deler på x tidspunkt er stort sett noe som kommer av ett behov for å tjene penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Marzo skrev (5 timer siden):

Det blir som å måle dekktrykk i et dekk å konkludere med at det er likt på alle.. 

Feil. Det er som å bytte dekk uten å sjekke mønsterdybde. 'Bytt etter 4 år'. Der har du en uangripelig regel, sikkerhetsmessig blir det aldri feil. Bortsett fra om du har skeiv forstilling og ikke oppdager det fordi du uansett bytter uten å sjekke mønsterdybden.

Forklar meg gjerne hvordan det er raskere å bytte bremsevæske enn å ikke gjøre dette. Eller hvordan det er raskere å bytte bremsevæske, inkludert flushing av 4 kallipere, enn å gjøre en test.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 timer siden):

Feil. Det er som å bytte dekk uten å sjekke mønsterdybde. 'Bytt etter 4 år'. Der har du en uangripelig regel, sikkerhetsmessig blir det aldri feil. Bortsett fra om du har skeiv forstilling og ikke oppdager det fordi du uansett bytter uten å sjekke mønsterdybden.

Forklar meg gjerne hvordan det er raskere å bytte bremsevæske enn å ikke gjøre dette. Eller hvordan det er raskere å bytte bremsevæske, inkludert flushing av 4 kallipere, enn å gjøre en test.

Ja om det er mulig å måle er det åpenbart tryggere å måle så ofte som mulig å bytte ved behov vs å aldri måle men bytte i x intervall der intervallet er helt random ut i fra hvem en spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Kahuna said:

Forklar meg gjerne hvordan det er raskere å bytte bremsevæske enn å ikke gjøre dette. Eller hvordan det er raskere å bytte bremsevæske, inkludert flushing av 4 kallipere, enn å gjøre en test.

Fordi man må måle væske ute ved caliper. 
Da er det like kjapt å bytte, som å teste for så å vurdere om man må bytte. 

Kostnaden på bremsevæske er så lav at man bytter for å være trygg.
Det å få bilen inn i bukken er den største delen av kostnaden.. 
Det er en av grunnen til at de fleste bilprodusenter bare bytter i følge faste intervaller.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Marzo said:

Fordi man må måle væske ute ved caliper. 
Da er det like kjapt å bytte, som å teste for så å vurdere om man må bytte. 

Kostnaden på bremsevæske er så lav at man bytter for å være trygg.
Det å få bilen inn i bukken er den største delen av kostnaden.. 
Det er en av grunnen til at de fleste bilprodusenter bare bytter i følge faste intervaller.

Kostnad er vel en ting, men så har man jo andre aspekter og. Bremseveske er jo ganske så giftig og ikke så bra for miljøet.

Har vel litt å si om man skulle byttet årlig på 500 000 biler kontra bare sjekke og bytte der det trengs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (18 minutter siden):

Fordi man må måle væske ute ved caliper. 
Da er det like kjapt å bytte, som å teste for så å vurdere om man må bytte. 

Kostnaden på bremsevæske er så lav at man bytter for å være trygg.
Det å få bilen inn i bukken er den største delen av kostnaden.. 
Det er en av grunnen til at de fleste bilprodusenter bare bytter i følge faste intervaller.

Kia(som ett eksempel) måler kun i tank/reservoaret

https://youtu.be/FeK_ZpkIxn8

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Kostnad er vel en ting, men så har man jo andre aspekter og. Bremseveske er jo ganske så giftig og ikke så bra for miljøet.

Har vel litt å si om man skulle byttet årlig på 500 000 biler kontra bare sjekke og bytte der det trengs.

Man vedlikeholder ikke bremser ut i fra behov. Når bremsene slutter å virke så er det altså for sent å tenke på vedlikehold.. 

Men ja bil er ikke bra for miljøet. På ingen måte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...