Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 timer siden):

Det var ikke poenget. Hvis man først skal gjøre noe så har man allerede måter å gjøre det på som er bedre enn forslaget ditt med å bruke sensorer og lagre sansynligheten for at bremsene har gått varme. Det vil fortelle en absolutt ingenting. Det er bare én måte å teste bremsevæska på og det er å teste den. Man kan evt la være og så oppdage at den begynner å koke ned Ørnesvingene.

Nå er det heller ikke jeg som er hysterisk opptatt av at bremsevæsken kan ha annen kvalitet ute ved kalliperne enn i tanken..

Derimot synes jeg det er bedre å teste enn å bytte i blinde siden testing kan oppdage feil du ellers ville gått glipp av om du bare bytter i blinde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Det springende punktet i diskusjonen later å være hvorvidt bremsevæsken ved kalipperne kan ha en vesentlig annet kokepunkt enn i reservoaret. For meg virker dette å være mest av akademisk interesse. For vedlikehold av bremser og annet sikkerhetsutstyr gjelder: Er du i tvil da er du ikke i tvil.

Tatt i betraktning hvor enkelt det er å bare bytte bremsevæsken kan jeg ikke se at det er så mye å tenke på. Bilen er alt inne på verksted om væsken skal testes, da kan man likegodt hoppe over testingen og bare bytte.

Den satt, og godt språk.

Og kaliper stempel må i bunn, ikke alle verksteder veit det.

 

2 krets bremsesystem lurer eg på hva er fortsatt, er det noen som har en god skjematisk fremstilling ?

Ja, selvfølgelig med ventiler og det som er, og ja det aner meg at det bare er for en pakning / eller rør som kan ryke bak eller i pumpeenhet.

 

En artig hendelse:

Er litt over 30 år siden. Eg lånte en VOLVO for nødvendig ærend, og kjørte litt skarpt da bilen innbød til dette selv om den nu var langt over 10 år gammel.

Fan, så måtte eg bremse. Bremsekraftfortsterkeren sin vakumledning var kuttet kortere, sikkert litt morknet i tilkoblingspunktet, kuttet og festet på nytt for å ikke leke og få bedre bremser. Så med litt frisk kjøring og motorbevegelse vart den nappet av.

 

Huuh...ting skjer, og dei lange VOLVO pedalene tolte presset og rattet likeså.

Joda, eg sette på vakumslangen før eg leverte bilen tilbake.

Uflaks ! Nei, det gikk bra.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Kahuna said:

Nå er det heller ikke jeg som er hysterisk opptatt av at bremsevæsken kan ha annen kvalitet ute ved kalliperne enn i tanken..

Derimot synes jeg det er bedre å teste enn å bytte i blinde siden testing kan oppdage feil du ellers ville gått glipp av om du bare bytter i blinde.

Det eneste du tester ved å teste bremsevæsken er bremsevæsken. Da er det like greit å bare bytte den. Andre problemer med bremsesystemet blir testet på andre måter, og de fleste andre feil er helt innlysende.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Det eneste du tester ved å teste bremsevæsken er bremsevæsken. Da er det like greit å bare bytte den. Andre problemer med bremsesystemet blir testet på andre måter, og de fleste andre feil er helt innlysende.

At det i det hele tatt finnes instrumenter for å teste bremsevæske tyder på at testing av bremsevæske faktisk har noe for seg. Du vil altså kutte ut testing og bare bytte uansett? Gjelder det andre ting også? Bytte dekk uavhengig av mønsterdybde kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Kahuna said:

Ble det ikke postet link til et apparat tidligere i denne tråden? Da *har* vi altså en kjapp metode for å vurdere det som befinner seg i beholderen, i det minste hva angår vanninnhold. 

Det som er ute ved kallipperne er litt værre men ikke håpløst. Jeg prøvde å finne ut om bilen min har temperatursensorer der, fant ikke noe(sannsynligvis ikke) men jeg fant en app som lovet 'virtuelle bremsetemperatursensorer' ved å sammenstille data fra ABS-kretsen med hastighet osv(avhengig av track mode). Det er med andre ord mulig for bilen å vurdere hvorvidt bremsene har blitt brukt på en måte som gjør det sannsynlig at bremsevæsken har kokt. 

Trenger du noe mer da? Mekanikeren bruker apparatet sitt for å sjekke bremsevæsken i beholderen, så leser han av en verdi fra kjørecomputeren som sier noe om sannsynligheten for kokt bremsevæske, så tar han beslutningen om bremsevæsken bør byttes. Som en ekstra bonus vil mekanikeren oppdage om det er noe galt med bremsesystemet som for eksempel gjør at den trekker fuktighet så raskt at bremsevæsken degraderer på under 2 år..

 

Spør du her eller forklarer du?

En mekaniker vil ikke teste, han bytter slik som er anbefalt og fornuftig å gjøre. 
Og grunnlaget for det har vi gått igjennom en rekke ganger nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 timer siden):

Spør du her eller forklarer du?

En mekaniker vil ikke teste, han bytter slik som er anbefalt og fornuftig å gjøre. 
Og grunnlaget for det har vi gått igjennom en rekke ganger nå.

Nå har du selv postet informasjon om at produsenten av bremsevæsken anbefaler bytte hvert andre år om ikke bilprodusenten har andre anbefalinger. Her har altså bilprodusenten andre anbefalinger. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kahuna said:

Nå har du selv postet informasjon om at produsenten av bremsevæsken anbefaler bytte hvert andre år om ikke bilprodusenten har andre anbefalinger. Her har altså bilprodusenten andre anbefalinger. 

Akkurat det tror jeg de fleste her har fått med seg allerede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Kahuna said:

Jeg venter fortsatt i spenning på at du skal klare å 'bevise' at Teslas rutiner på dette området er farlige.

Den eneste grunnen til at vi i 2021 må forklare bileiere at bremsevæske ikke varer evig, er pga Tesla. Det er ikke pga ny teknologi eller at bileiere har blitt dummere. 
Det er kun fordi Tesla har lagt opp til en slik praksis. 
Og det burde være nok ‘bevis’ hvis man ikke var mer opptatt av å forsvare Tesla..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Hvis et sett med nye dekk kosta like lite som en liter bremsevæske så hadde de fleste bytta dekk mye oftere enn nødvendig. Bare for å være sikre.

En betaler vell ikke kun for bremsevæske når en får utført service på bil. Sannsynligvis tilsvarende pris som ett sett nye dekk med timer osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

En betaler vell ikke kun for bremsevæske når en får utført service på bil. Sannsynligvis tilsvarende pris som ett sett nye dekk med timer osv.

Jeg tenkte på kun bremsevæskebiten. Hvis man på service uansett må opp med panser, opp på bukk, av med hjul etc. så er det ikke mye ekstra tid for å bytte bremsevæska.

Lenke til kommentar

De bytter olje på drivenhetene en gang etter at bilen er kjørt inn skikkelig. Usikker på om det byttes mer etter det. Kjølevæsken mener jeg sjekkes annethvert år og byttes ved behov, men at det er forventet den varer hele levetiden.

Fikk forresten bilen tilbake fra service i dag. «Performed brake fluid check, no brake fluid flush needed.» Så bremsevæsken er fortsatt god etter fire år og 135k km.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...