Gå til innhold

Kontroversielt krigsspill gjør comeback over ti år senere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi det noen tiår, så kan dem lage så mange spill satt i Irak krigen som de måtte ønske.

Vietnam krigen og 2. verdenskrig har jo veldig mange spill dedikert til konfliktene, og det på tross av at de "snille" i hver konflikt også begikk fryktelig mange krigsforbrytelser.

Amerikanerne drepte veldig mange sivile i Vietnam, noen ganger målrettet. Og de Allierte brannbombet tyske byer med den hensikt om å ta livet av så mange tyskere som overhodet mulig.

Eneste forskjellen fra det til Irak krigen er at den fortsatter sitter veldig ferskt i minne.

Endret av Randalf the Black
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

I en lengre tråd på Twitter påpeker Ismail at krigen tok livet av utallige sivile, og hvis meningen er å utelate alle krigsforbrytelsene som ble begått under Irak-krigen kan man like gjerne lage et skytespill om noe annet.

Dette må være eit av dei dummaste argumenta som eg har lest på lenge.
Er det liksom greit å lage skytespel basert på andre krigar så lenge det ikkje er Irakkrigen?

Dei aller fleste krigar fører til at sivile dør enten direkte eller som direkte følge av krigshandlingane. Ein må ganske mange hundre år bakover i tid før ein kan seie at krigshandlingane ikkje ramma sivile ved at slaga vart utkjempa på eigne slagmarker langt unna sivile (om ein då ignorere det faktum at store delar av disse hærane bestod av sivile som hadde blir pressa inn i hæren som soldatar).

 

Eg kan kjøpe argumentasjonen om at det ikkje er rett å lage eit glansbilde som glorifiserer krigshandlingar, og det gjeld alle krigar ikkje berre Irakkrigen. Men eg er ikkje einig i at alle krigsspel må ta for seg krigsforbrytelsar.
Det må være lov å lage skytespel som isolert sett berre fokuserer på at du kan skyte alle fiendtlige soldatar som skyt mot deg.

 

Det sagt så er det også noko som ikkje heilt stemmer med uttalen til uviklerane. Dei kan ikkje både lage eit skytespel som skal være sympatisk ovanfor soldatane på ei side av konflikta og samtidig påstå at det ikkje er ein politisk kommentar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Dette må være eit av dei dummaste argumenta som eg har lest på lenge.
Er det liksom greit å lage skytespel basert på andre krigar så lenge det ikkje er Irakkrigen?

Dei aller fleste krigar fører til at sivile dør enten direkte eller som direkte følge av krigshandlingane. Ein må ganske mange hundre år bakover i tid før ein kan seie at krigshandlingane ikkje ramma sivile ved at slaga vart utkjempa på eigne slagmarker langt unna sivile (om ein då ignorere det faktum at store delar av disse hærane bestod av sivile som hadde blir pressa inn i hæren som soldatar).

 

Eg kan kjøpe argumentasjonen om at det ikkje er rett å lage eit glansbilde som glorifiserer krigshandlingar, og det gjeld alle krigar ikkje berre Irakkrigen. Men eg er ikkje einig i at alle krigsspel må ta for seg krigsforbrytelsar.
Det må være lov å lage skytespel som isolert sett berre fokuserer på at du kan skyte alle fiendtlige soldatar som skyt mot deg.

 

Det sagt så er det også noko som ikkje heilt stemmer med uttalen til uviklerane. Dei kan ikkje både lage eit skytespel som skal være sympatisk ovanfor soldatane på ei side av konflikta og samtidig påstå at det ikkje er ein politisk kommentar.

Skytespill om noe annet, ikke krigsspill om noe annet, så langt har jeg ikke hørt klager fra Demoner og romvesen pga doom og duke nukem. Selv er jeg veldig glad i taktiske spill, som det dessverre er få av om dagen. Men etter å ha spilt taktiske FPS I vr, har jeg liten interesse for det meste av FPS i pancake mode.

Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (6 timer siden):

Folk har vel strengt tatt blitt supergode på å si at andre blir krenket.

Kreativiteten er ikke på topp. 

helt enig! De burde egentlig rett ut bare sagt: "Folk som er krenka har mer definisjonsmakt til å avgjøre hva av spill/filmer/serier/bøker som blir tilgjengelige for meg, og jeg synes det er urettferdig."

Lenke til kommentar

Slaget om Fallujah var en eneste lang krigsforbrytelse. Derfor blir det patetisk å si at man ikke ønsker å skape ett politisk spill. Det var ingen soldater USA kjempet mot i byen, det var opprørerere, med sivile i skuddlinjen. Spesielt patetisk blir det når spillet skal belyse hvor trist det var for Amerikanske soldater å invadere Irak, for det var jo ikke trist for Irakerne i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trodde spillet skulle handle om Fallujah og ikke Bagdad, slik starten av artikkelen hevder. Regner med det er slurvefeil, og spillet konsentrerer som Fallujah.

Bagdad var vel erobret et år i forveien, og vel så det. Dette spillet tar vel for seg den andre operasjonen i Fallujah, altså høsten 2004 virker det som fra traileren. Bagdad ble tatt våren 2003, og det ble gjort en stor operasjon i Fallujah første gang våren 2004 etter at opprørere drepte 4 amerikanere og lemlestet dem. Byen ble så overlatt til lokale myndigheter med en avtale om at de skulle holde terroristene ute av byen ved hjelp av irakiske soldater. Noe de ikke klarte, og amerikanerne støttet av allierte irakiske og britiske soldater startet da en ny offensiv høsten 2004. Det var langt flere opprørere, blant annet Al-Qaida, i byen andre gangen de gikk inn, og de var godt forberedt med tunneler, feller, bomber osv... Meste av de sivile hadde forlatt byen i forkant. Men det var et stygt slag.

Begynner å bli 16-17 år siden. Synes det er greit å lage en spill med bakgrunn i dette.

Ja, det er godt mulig noen blir "krenket". Og det er forståelig og ingenting å gjøre narr av. Samtidig er utvikleren i sin rett til å lage spillet, og hvis vi skal ta spill på alvor som kultur - kanskje det er viktig at det lages også. Kan man skrive bøker, lage filmer og TV serier om ekte slag, så kan man lage spill også mener jeg da. Vi får bare håpe at det blir gjort med en viss respekt. Perspektivet blir nok uansett ganske amerikansk. Al-Qaida Game Studios må nok lage sitt eget skal vi se det fra den kanten.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...