Gå til innhold

Greenpeace hevder VW ville unngå CO2-bøter ved å selge elbiler til seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele greia er jo galematias fra EU sin side. Det er altså da EU som velger produktet europeiske firma skal produsere, siden man får bøter for å ikke selge elbiler. Etterspørselen skal tilpasse seg markedet, istedet for at markedet tilpasser seg etterspørselen.

Hva blir da det neste, skal MAN eller Wärtsilä få tilsvarende bøter for å ikke selge nok elmotorer til skip? Skal Airbus få bøter fordi de ikke selger nok elfly? Jeg lurer også veldig på om Ferrari får bøter for å ikke selge el-Ferrarier, eller ESA for å ikke produser nok elektriske romraketter.

Kanskje EU burde prøve med insentiver, slik som norske staten har gjort for å øke salget av elbiler, fremfor å diktere hva firma skal produsere. Det virker i hvert fall ufattelig mye mer effektivt, når man ser på salgstallene, der produsenter som VW må kjøpe bilene selv bare for å ikke bli bøtelagt, mens man i norge omtrent ikke selger en eneste bensin eller dieselbil i dag.

Med tanke på hvor egnet tett bebodde land som nederland, tyskland eller belgia er, er elbilandelen i EU ikke annet en enn ren falitterklæring for hele unionen.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
likferd skrev (6 minutter siden):

Knskje EU burde prøve med insentiver, slik som norske staten har gjort for å øke salget av elbiler, fremfor å diktere hva firma skal produsere. Det virker i hvert fall ufattelig mye mer effektivt, når man ser på salgstallene, der produsenter som VW må kjøpe bilene selv bare for å ikke bli bøtelagt.

Er ingen land i Europa bortsett ifra Danmark og Sveits som kunne tatt seg råd til et så sinnsykt subsidierings prosjekt som Norge uten at det hadde gått betydelig utover andre prioriteringer.

Å hvorfor skulle de det? Subsidiere andres lands industri er jo helt koko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, freddy85 said:

Er ingen land i Europa bortsett ifra Danmark og Sveits som kunne tatt seg råd til et så sinnsykt subsidierings prosjekt som Norge uten at det hadde gått betydelig utover andre prioriteringer.

Å hvorfor skulle de det? Subsidiere andres lands industri er jo helt koko.

Og hvorfor skal de bilproduserende landene godta at deres industri blir bøtelagt for milliarder av kroner av EU fordi EU borgere ikke gidder kjøpe elbiler? Hadde det ikke vært for Norge og et par land til, hadde jo ikke VW solgt en eneste elbil..

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
likferd skrev (17 minutter siden):

Og hvorfor skal de bilproduserende landene godta at deres industri blir bøtelagt for milliarder av kroner av EU fordi EU borgere ikke gidder kjøpe elbiler? Hadde det ikke vært for Norge og et par land til, hadde jo ikke VW solgt en eneste elbil..

Ja stemmer, da havner kostanden hos produsent istedenfor statskasse og felleskapet som her i norge.

Dog trur jeg tyskland er på vei til å innføre noe subsidiering gjennom et 7000 eur fratrekk på skatten for de som kjøper el. Sikkert for å prøve å skåne den tyske bilindustrien for de bøtene.

Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (12 timer siden):

Ok, så de måtte selge til seg selv. Dette forklarer kanskje også hvorfor salget av ID.3 "tilfeldigvis" har gått rett i bakken akkurat når 2021 har begynt? For etterspørselen fra faktiske kunder er kanskje ikke helt der, og nå er deres egne lagre fulle?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Hanhijnn said:

Og der ser man hvorfor VW pøste ID.3 ut på markedet alt for tidlig, i stedet for å gjøre den ferdig først. Men den begynner vel å bli ferdig snart nå?

Jeg tror det når jeg får se det, men iht. diverse forum skal de første få 2.1 oppdateringen 10. mars. Da skal blant annet OTA oppdateringer komme på plass.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (31 minutter siden):

Og der ser man hvorfor VW pøste ID.3 ut på markedet alt for tidlig, i stedet for å gjøre den ferdig først. Men den begynner vel å bli ferdig snart nå?

Salget av ID3 falt som en stein etter at vi bikket nyttår. Det er nok helt bevisst fra VW sin side å stoppe salget mens de gjør ferdig bilen. VW har nok hele tiden vært klar over at bilen ikke var ferdig men har følt seg tvunget til å selge den likevel for å unngå de værste utslippsbøtene. 

Nytt år og nye muligheter. Kanskje ID3 blir ferdig i Q2? Med en uoffisiell relansering? Da får vi nok en haug artikler av typen 'hvorfor var ikke bilen så bra i fjor' osv.. Litt usikker på ID4 men det er en viss sjangs for at de faktisk har gjort den bilen ferdig. ID3 ble kastet under bussen fordi det var det minst dårlige alternativet der og da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
unik42 skrev (12 minutter siden):

Jeg tror det når jeg får se det, men iht. diverse forum skal de første få 2.1 oppdateringen 10. mars. Da skal blant annet OTA oppdateringer komme på plass.

Lettere ironisk at bilene må inn på verksted for å få på plass OTA-oppdatering... 😉

Kahuna skrev (9 minutter siden):

Salget av ID3 falt som en stein etter at vi bikket nyttår. Det er nok helt bevisst fra VW sin side å stoppe salget mens de gjør ferdig bilen. VW har nok hele tiden vært klar over at bilen ikke var ferdig men har følt seg tvunget til å selge den likevel for å unngå de værste utslippsbøtene. 

Ja VW gjør det som KAN gjøres for å unngå bøter for å selge forurensende produkter. Intet nytt der...

Kahuna skrev (11 minutter siden):

Nytt år og nye muligheter. Kanskje ID3 blir ferdig i Q2? Med en uoffisiell relansering? Da får vi nok en haug artikler av typen 'hvorfor var ikke bilen så bra i fjor' osv.. Litt usikker på ID4 men det er en viss sjangs for at de faktisk har gjort den bilen ferdig. ID3 ble kastet under bussen fordi det var det minst dårlige alternativet der og da.

Blir nok en ny runde med tester og sammenligninger mellom pre-launch biler og after-launch biler. Kan jo bli litt interessant lesing.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...