Gå til innhold

Er man ingeniør når stillingstittelen sier det?


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Sommer2022 said:

De absolutt verste ingeniørene jeg har møtt er de som er senior og 40års erfaring.

Nei, de absolutt verste ingeniørene er de som må gjøre sine egne feil for å kunne lære av dem, istedenfor å lære av andres feil. Og dette skyldes ofte et opphøyet selvbilde og en klokkertro på egen ufeilbarlighet som begge deler kommer av manglende erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, nebrewfoz said:

Nei, de absolutt verste ingeniørene er de som må gjøre sine egne feil for å kunne lære av dem, istedenfor å lære av andres feil. Og dette skyldes ofte et opphøyet selvbilde og en klokkertro på egen ufeilbarlighet som begge deler kommer av manglende erfaring.

De værste ingeniørene er de som lar seg presse av ledelse og "bean counters" slik at de kommer opp med tekniske løsninger som risikerer liv og helse. Dette har jeg sett flere eksempler på, og merkelig nok mere av i Norge enn i utlandet. Kommer kansje av svak risikostyring i Norge da personlig ansvar er omtrent ikke eksisterende.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

En ting er iallefall sikkert, med slike holdninger hadde ikke du passert første utkast engang. 

Jeg hadde blitt med til siste utvalg sannsynligvis. Jeg har en svært god CV, enormt gode erfaringer, jeg er kjapp muntlig og intelligent - samt i en svært god alder (tidlig 30).

At du er såpass naiv at du tror og mener at ingen du har ansatt ikke har evne til å lire av seg noe skrot og dårlig holdninger er jo nesten litt komisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (12 minutter siden):

Nei, de absolutt verste ingeniørene er de som må gjøre sine egne feil for å kunne lære av dem, istedenfor å lære av andres feil. Og dette skyldes ofte et opphøyet selvbilde og en klokkertro på egen ufeilbarlighet som begge deler kommer av manglende erfaring.

Hva er det som gjør at du tror disse seniorene ikke også innehar disse negative egenskapene du kommer med? Det er en grunn til at jeg rangerte de som de verste.

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde blitt med til siste utvalg sannsynligvis. Jeg har en svært god CV, enormt gode erfaringer, jeg er kjapp muntlig og intelligent - samt i en svært god alder (tidlig 30).

At du er såpass naiv at du tror og mener at ingen du har ansatt ikke har evne til å lire av seg noe skrot og dårlig holdninger er jo nesten litt komisk. 

Problemet hadde ikke vært erfaringen eller utdanningen din, men holdningene til mennesker. Å sammenligne mennesker med aper er ikke noe jeg trenger i min avdeling.

Har jeg sagt det? Nei, så komisk at du nevner det.

Lykke til videre, med sparingen også🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Sommer2022 said:

Hva er det som gjør at du tror disse seniorene ikke også innehar disse negative egenskapene du kommer med? Det er en grunn til at jeg rangerte de som de verste.

Disse seniorene har også en gang vært tidlig i tretti-årene, mange av dem med et opphøyet selvbilde og en ubegrunnet tro på egen fortreffelighet. Men flere av dem har blitt litt mer ydmyke etter hvert som de har høstet mer erfaring. En erfaring de gjerne deler med den som vil lytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (8 minutter siden):

Disse seniorene har også en gang vært tidlig i tretti-årene, mange av dem med et opphøyet selvbilde og en ubegrunnet tro på egen fortreffelighet. Men flere av dem har blitt litt mer ydmyke etter hvert som de har høstet mer erfaring. En erfaring de gjerne deler med den som vil lytte.

Du prater jo om dyktige mennesker.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Problemet hadde ikke vært erfaringen eller utdanningen din, men holdningene til mennesker. Å sammenligne mennesker med aper er ikke noe jeg trenger i min avdeling.

Har jeg sagt det? Nei, så komisk at du nevner det.

Lykke til videre, med sparingen også🤣

Disse holdningene klarer man å holde inne, i sosiale lag med andre. Hvis man ikke er helt vekk da.

Du antyder det jo ved å si at jeg ikke hadde gått gjennom "nåløyet" ditt ved å tro at man går rundt å gjør disse sammenligningene til vanlig. Det er en metafor om tid og arbeid, at selv en ape klarer det med tiden.

Ikke vær så høytidelig :)

Det er ikke alle som deler dine syn, men du må da ikke ta dette personlig. Du er nok veldig flink, ingen som sier noe annet. Dette ordner seg.

Takker og bukker! Jeg vil tro det ordner seg, er nok snakk om dårlige vaner :) Hadde det vært veldig problematisk hadde det vært tatt tak i :)

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (13 minutter siden):

Disse holdningene klarer man å holde inne, i sosiale lag med andre. Hvis man ikke er helt vekk da.

Du antyder det jo ved å si at jeg ikke hadde gått gjennom "nåløyet" ditt ved å tro at man går rundt å gjør disse sammenligningene til vanlig. Det er en metafor om tid og arbeid, at selv en ape klarer det med tiden.

Ikke vær så høytidelig :)

Det er ikke alle som deler dine syn, men du må da ikke ta dette personlig. Du er nok veldig flink, ingen som sier noe annet. Dette ordner seg.

Takker og bukker! Jeg vil tro det ordner seg, er nok snakk om dårlige vaner :) Hadde det vært veldig problematisk hadde det vært tatt tak i :)

Ut i fra innleggene er jeg ganske sikker på at jeg hadde luktet lunta tidlig  

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (2 minutter siden):

Haha! Ok. Ingen har gjort det til nå, men regner med at du er bedre enn de fleste.

Neida jeg sier ikke det, men når en skal jobbe i team med folk av forskjellig utdanning er det jo en fordel å luke ut folk som synes noen av kollegaene er aper. 

Men for all del, du er muligens god til å skjule dette slik at du hadde sklidd igjennom. Men det hadde nok blitt en HR sak den dagen det kom frem. For den kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Neida jeg sier ikke det, men når en skal jobbe i team med folk av forskjellig utdanning er det jo en fordel å luke ut folk som synes noen av kollegaene er aper. 

Men for all del, du er muligens god til å skjule dette slik at du hadde sklidd igjennom. Men det hadde nok blitt en HR sak den dagen det kom frem. For den kommer. 

Ingen utdanning, mener du vel..

Du synes jo tydeligvis jeg er en ape, noe jeg koser meg litt med. Det var en metafor, men som med alle metaforer så får man jo kanskje ta det med en klype salt.

Vet ikke om du har hørt om den siste der.. Klype salt.

Altså, jeg er ikke sosial evneveik i det virkelig liv, bare fordi jeg har det morro akkurat nå. HR hadde ikke blitt dratt inn i noe som helst, man ordner slikt før det kommer så langt. Regner med at du har hatt mer erfaring med HR, for virker som du blir støtt av alt mulig. Ro deg ned nå. 

Endret av Sommer2022
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (9 minutter siden):

Ingen utdanning, mener du vel..

Du synes jo tydeligvis jeg er en ape, noe jeg koser meg litt med. Det var en metafor, men som med alle metaforer så får man jo kanskje ta det med en klype salt.

Vet ikke om du har hørt om den siste der.. Klype salt.

Altså, jeg er ikke sosial evneveik i det virkelig liv, bare fordi jeg har det morro akkurat nå. HR hadde ikke blitt dratt inn i noe som helst, man ordner slikt før det kommer så langt. Regner med at du har hatt mer erfaring med HR, for virker som du blir støtt av alt mulig. Ro deg ned nå. 

Nei jeg har absolutt ikke kalt deg en ape. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare et vennlig råd. Å gå OT hjelper ikke trådstarter. Ei heller sin egen situasjon da folk flest bryr seg fint lite om hva noen andre på nett sier. Mao så det er like effektivt som å prate til en vegg 

back to topic.  Har ikke lest hele tråden tilfelle du har fått svar, men Ingeniør er ikke en beskyttet tittel :) 

Du kan jo like gjerne kjøre en liten Elon Musk stil å opprette egen tittel som heter " Tekno konge" 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LD93 skrev (4 minutter siden):

Bare et vennlig råd. Å gå OT hjelper ikke trådstarter. Ei heller sin egen situasjon da folk flest bryr seg fint lite om hva noen andre på nett sier. Mao så det er like effektivt som å prate til en vegg 

back to topic.  Har ikke lest hele tråden tilfelle du har fått svar, men Ingeniør er ikke en beskyttet tittel :) 

Du kan jo like gjerne kjøre en liten Elon Musk stil å opprette egen tittel som heter " Tekno konge" 😅

Helt enig, fint om vi kan komme oss vekk fra OT.

Jeg er helt enig, det er ikke noe beskyttet tittel :) 

Lenke til kommentar

Greit nok at tittelen ikke er beskyttet og alt det der, men for meg vil "ingeniør" alltid være synonymt med Bachelor - og å ta til seg tittelen uten å ha faktisk ha det har noe litt freidig og arrogant over seg. Jeg kan ikke ta deg på det, men jeg tenker nå mitt. "Engineer" er jeg litt mer usikker på. Jeg tror kanskje ikke det er like knyttet til Bachelor i engelskspråklige kretser.

Lenke til kommentar

Bachelor er i norsk sammenheng et relativt nymotens fenomen (20+ år?), mens det har blitt utdannet ingeniører her i landet siden 1757. De fleste Bachelor-utdanninger virker mer som noe man like gjerne kunne ha lært på videregående, så jeg tar heller en ingeniør med utdannelse fra en god, gammel, norsk ingeniørhøyskole. Any day.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...