Gå til innhold

Er man ingeniør når stillingstittelen sier det?


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Arbeidsgivere gjør dette for å skvise høyere rater ut av godtroende kunder.

What?

Jeg jobber i staten, og har og stillingstittel Ingeniør etter å kun ha utført videregående skole. Blir vist slik om man har jobbet lenge nok med noe.

Tror dette er helt normal praksis og ikke noe arbeidsgivere gjør med vilje for å lure folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Complexity said:

What?

Jeg jobber i staten, og har og stillingstittel Ingeniør etter å kun ha utført videregående skole. Blir vist slik om man har jobbet lenge nok med noe.

Tror dette er helt normal praksis og ikke noe arbeidsgivere gjør med vilje for å lure folk.

Som sagt jeg har ingen problem med at arbeidsgivere bruker tittelen ingeniør til roller de skal fylle. Hvis de ansetter personer uten formel ingeniørutdannelse som de likevel mener er egnet for jobben er det vinn vinn.
 
Det med hvor etisk arbeidsgivere opererer har jeg lang erfaring med etter å ha jobbet i ulike kulturer "verden rundt". Mye av denne kulturen er kommet til Norge.

 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
peterjohn skrev (10 timer siden):

Hva om hvis man har fått tittelen av EUR ING fra FEANI ? Kan man kalles ingeniør eller ikke ? Er det beskyttelse tittelen  for ingeniør ?

Ser ut som denne tittelen kan skaffes med erfaring(leste kjapt igjennom). Og det er ikke en beskyttet tittel.

Min tankegang er slik, det viktigste en Ingeniør har er kunnskap. Ikke hvilke studiepoeng personen har. Men, med studiepoeng kommer det også kunnskap, men det gjør det også med erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 8.9.2022 den 6.48):

What?

Jeg jobber i staten, og har og stillingstittel Ingeniør etter å kun ha utført videregående skole. Blir vist slik om man har jobbet lenge nok med noe.

Tror dette er helt normal praksis og ikke noe arbeidsgivere gjør med vilje for å lure folk.

*noen arbeidsgivere.

Jeg er litt old school. Du er ikke ingeniør uten skole, dessverre, hvis du ikke er dyktig på flere plan, som du som oftest ikke blir uten en større teoretisk bakgrunn. Men folk flest suger i det de driver med uansett. Du står fritt til å kalle deg hva du vil, men meningen min står.

Det er faktum at du kan selge en senior ing til et oljeselskap for høyere sum enn en std. ingeniør/junior. Derfor gjorde et større firma i Norge det slik at du ble senior etter 2-3år.

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (7 minutter siden):

*noen arbeidsgivere.

Jeg er litt old school. Du er ikke ingeniør uten skole, dessverre, hvis du ikke er dyktig på flere plan, som du som oftest ikke blir uten en større teoretisk bakgrunn. Men folk flest suger i det de driver med uansett. Du står fritt til å kalle deg hva du vil, men meningen min står.

Det er faktum at du kan selge en senior ing til et oljeselskap for høyere sum enn en std. ingeniør/junior. Derfor gjorde et større firma i Norge det slik at du ble senior etter 2-3år.

Så du ansetter en rett i fra universitetet mot en som har jobbet som ingeniør i 20år, med spessielle egenskaper som retter seg mot stillingen pga personen ikke fullførte graden sin?

Personlig har jeg en ikke fullført grad, 10 års erfaring som ingeniør samt leder av ingeniører. Er også medlem av nito, som anser meg som en ingeniør.

Tar meg ikke nær, finner det bare tåpelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/25/2021 at 1:48 PM, unik42 said:

Har jobba i over ti år som ingeniør med kun fagskole i bunn, så jeg vil påstå at jeg i aller høyeste grad er ingeniør. Tittelen min er Senior Ingeniør og jeg har fagansvar innenfor min faggruppe.

ja, de med "bare" bachelorgrad i ingeniørfag har  "høgskole ingeniør" tittel.

Spør gjerne de som sier de er ingeniør i sosiale sammenhenger hvilken skole de gikk på. De som ikke har faglig bakgrunn ser kjapt i bakken småflau og stutrer at de ikke har gått på skole, men har det bare i tittelen.

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (32 minutter siden):

som du som oftest ikke blir uten en større teoretisk bakgrunn

Det er heller ikke sånn at du automatisk blir god for du har fullført et utdanningsløp. Jeg har møtt en del fra kullet mitt i arbeidslivet. Og de som var teoretisk veldig flinke, er fortsatt flinke. Men de som egentlig var totalt uinteressert i faget er fortsatt ganske dårlige. 

 

Det blir heldigvis mindre og mindre av sånne dinosaurer i arbeidslivet. Har også møtt en del som mener du ikke er skikkelig ingeniør med mindre du har gått på NTH. 

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (12 minutter siden):

ja, de med "bare" bachelorgrad i ingeniørfag har  "høgskole ingeniør" tittel.

Spør gjerne de som sier de er ingeniør i sosiale sammenhenger hvilken skole de gikk på. De som ikke har faglig bakgrunn ser kjapt i bakken småflau og stutrer at de ikke har gått på skole, men har det bare i tittelen.

Men har det noe å si? Noen av de beste ingeniørene jeg har møtt har verken master eller doktorgrad fra NTNU. Men de har en ting som er alfa omega, indre motivasjon. Med dette blir en god i det en interesserer seg for. Og det er det som er viktig for produktet en jobber med. Ikke studiepoeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (3 timer siden):

Jeg er litt old school .(subjektivt) Du er ikke ingeniør uten skole, dessverre, hvis du ikke er dyktig på flere plan, som du som oftest ikke blir uten en større teoretisk bakgrunn. Men folk flest suger i det de driver med uansett. Du står fritt til å kalle deg hva du vil, men meningen min står.

 

Hvis noen glemte brillene sine.

 

De absolutt verste ingeniørene jeg har møtt er de som er senior og 20-40års erfaring.

Må vel være (edit) 20-40år med kaffe drikking og pisspreik.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (3 minutter siden):

Hvis noen glemte brillene sine.

 

De absolutt verste ingeniørene jeg har møtt er de som er senior og 40års erfaring.

Må vel være 40år med kaffe drikking og pisspreik.

Her kan vell det med å være mettet å sliten spille en rolle. En nærmer seg pensjonist alder og interessen dabber av. Det gjelder jo ikke for alle, men jeg tror det gjelder for mange. Litt som folk som er i jobb bytte. De siste månedene i 'gammel' jobb bidrar de mindre å mindre.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Salvesen. said:

Men har det noe å si? Noen av de beste ingeniørene jeg har møtt har verken master eller doktorgrad fra NTNU. Men de har en ting som er alfa omega, indre motivasjon. Med dette blir en god i det en interesserer seg for. Og det er det som er viktig for produktet en jobber med. Ikke studiepoeng.

har merket over noen år på dette forumet at dette er svært viktig tema for deg. for noen år siden sa du at du var aktiv student, nå skriver du at du ikke har fullført studiene dine. Dette tynger deg. Gjør deg selv en tjeneste, fullfør graden.

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (8 minutter siden):

har merket over noen år på dette forumet at dette er svært viktig tema for deg. for noen år siden sa du at du var aktiv student, nå skriver du at du ikke har fullført studiene dine. Dette tynger deg. Gjør deg selv en tjeneste, fullfør graden.

Absolutt ikke, jeg tok 100% studier vedsiden av en travel jobb. Jeg ble rett og slett utslitt. Så nå fokuserer jeg på en god work life balanse og har ingen plan om å fullføre dette på kort sikt. Ikke har det noe å si heller, jeg fortsetter å stige i gradene samt jeg gjør en god jobb. Det er det viktigste for meg. Samme når jeg ansetter, jeg ser etter kunnskap og erfaring. Ikke studiepoeng.

Lenke til kommentar

Eg trut nok at ein del av forvirringa ligg i at tittelen, yrket og utdanninga for å bli ingeniør ikkje blir forstått på den same måten.

I mange andre land brukes ingeniørtittelen også på mekanikar/maskinist, gjerne då på dei som har lang erfaring, kursing eller fagleg ansvar. I Norge så har vi i lang tid snakka om ingeniør som ein teoretisk utdanna ingeniør frå høgskule/universitet, tidlegare var dette ei 2 årig utdanning, no er det bachelor eller mastergradsnivå. Dei siste åra så har fleire og fleire selskap, gjerne dei med utanlandske eigarar eller som har utanlandske kundar gått litt meir i retning av å bruke "ingeniør" litt meir slik dei gjer i enkelte andre land.

I tillegg så er det også etter mitt syn gått litt inflasjon i flotte yrkestittlar dei siste åra, så enkelte arbeidsgjevarar strekk seg litt vel langt for å gi sine tilsette ein tittel som pynter litt på stillinga.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

jeg ser etter kunnskap og erfaring. Ikke studiepoeng.

Fordi du selv ikke har fullført?

Menneskene jeg prater om er 45-60år. Jeg har jo selvfølgelig jobbet med rimelig mange over årene. Det er utdannede, yngre (30) med god motivasjon som er de dyktigste.

En av de mest motiverte var en kar på 78år. Han tegnet 3D i word. (han var jo faktisk også utdannet, uten noe relevans vel og merke!.)

Endret av Sommer2022
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (10 minutter siden):

Fordi du selv ikke har fullført?

Menneskene jeg prater om er 45-60år. Jeg har jo selvfølgelig jobbet med rimelig mange over årene. Det er utdannede, yngre (30) med god motivasjon som er de dyktigste.

En av de mest motiverte var en kar på 78år. Han tegnet 3D i word. (han var jo faktisk også utdannet, uten noe relevans vel og merke!.)

Nei, for det er viktig for meg å ha flinke folk ikke folk med mange studiepoeng. Jeg har ansatt folk med fagbrev, fagskole, bachelor og master. Hatt mange på intervju med doktor grad. Dette er til samme stillinger, og de er alle flinke, selv om de spriker veldig i studiepoeng.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Nei, for det er viktig for meg å ha flinke folk ikke folk med mange studiepoeng. Jeg har ansatt folk med fagbrev, fagskole, bachelor og master. Hatt mange på intervju med doktor grad. Dette er til samme stillinger, og de er alle flinke, selv om de spriker veldig i studiepoeng.

Altså. Hvis du lar en ape prøve en ting, så får han det som oftest til med tiden. Det kan jo godt hende at du har en stillingsbeskrivelse som er såpass bred at alle kan få være med på leken om de får litt tid på seg.

Legger denne død, jeg. CIao!

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (15 minutter siden):

Altså. Hvis du lar en ape prøve en ting, så får han det som oftest til med tiden. Det kan jo godt hende at du har en stillingsbeskrivelse som er såpass bred at alle kan få være med på leken om de får litt tid på seg.

Legger denne død, jeg. CIao!

En ting er iallefall sikkert, med slike holdninger hadde ikke du passert første utkast engang. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...