Gå til innhold

Åpning av Supercharger: Derfor er det usannsynlig at alle vil få lade hos Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknologien dere ser etter heter Plug&Charge og er en standard som eksisterer. Det er derimot få biler som har implementert standarden fordi den er relativt fersk. Ionity tilbyr dette til de bilene som kan.

I tillegg er det ikke noe i veien for at Tesla lærer av Ionity: Setter en urimelig høy pris for drop in-kunder, også er det mulig å skrive kontrakter for de som har ønskede bilmodeller. Settes prisen høy nok, så skremmes vanlige folk fra å være drop in-kunder unntatt i nødstilfeller, slik at kø blir et lite problem. Da forblir tilbudet et premiumprodukt, men kan fungere som en del av det nasjonale ladenettverket. Vinn-vinn for alle parter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat betaling og identifisering er ikke et problem. Begge deler kan løses med app. Man plugger i bilen, den aksepteres ikke automatisk siden den ikke sender korrekt info til laderen, man går så inn i appen og legger inn lokasjon + stolpenummer. Lading startes, trekkes fra kort registrert i appen og all betalingsinfo + ladeinfo (strømstyke, effekt, ladetid osv.) vises i appen. 

Alle som ikke har smart-telefon må finne seg andre steder å lade. 

Proprietær plugg i USA er heller ingen sperre. Tesla har laget adapter fra type 2 til CCS for S/X i Europa, et tilsvarende adapter fra sin egen plugg til type 1 CCS i USA kan fint lages på samme måte. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det begynner å tegne seg et bilde som ligner på smartphonemarkedet (batteribiler) med tilhørende kreative "produkter" fra ulike tele-operatører (ladenettverk) Man vet ikke hva det vil koste uansett abonnement eller bindingstid. Så følger det kanskje også på et utall med apper for å velge smarteste valg av ladestasjon og etterhvert også oppdateringer av selve bilens programmering. Man ender kanskje opp med en praktisk løsning til slutt, omtrent som dagens drivstoffstasjoner.

Lenke til kommentar

Propritaritet og egen policy = klima fiendtlig teknologi.

Nå må politikere vise hva de er laget av og kun tillate ladestasjoner som er åpne for alle. Tesla får konkurransfortrinn servert i fanget av våre egne politikkere, noe jeg mener ikke er lovlig, og kan neppe klassifiseres som miljøpolitikk i det man nå gjerne må bygge flere lade annlegg. Andre bilmerker er stortsett sentrert om åpne standarder. Alikavel hyller enkelte Tesla for sin proprietære løsning for da trenger de ikke dele... Teslaeiere bør heie frem solidaritet og vise seg fra en bedre side enn de gjør nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

...
Proprietær plugg i USA er heller ingen sperre. Tesla har laget adapter fra type 2 til CCS for S/X i Europa, et tilsvarende adapter fra sin egen plugg til type 1 CCS i USA kan fint lages på samme måte. 

Det er litt mer enn fysisk adapter, det er også forskjellig kommunikasjon (Tesla SuC i USA (og type 2) bruker CAN bus, mens CCS bruker HomePlug GreenPHY). Det blir vel mer som en Chademo adapter i kompleksitet ( hvis det ikke skal gjøres noen endringer inne i bilen). Men da kan man også legge Tesla-id i adapteren. En adapter kan også lages så lang at en rekker tilkoblingen på forskjellige biler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, J-Å said:

Det er litt mer enn fysisk adapter, det er også forskjellig kommunikasjon (Tesla SuC i USA (og type 2) bruker CAN bus, mens CCS bruker HomePlug GreenPHY). Det blir vel mer som en Chademo adapter i kompleksitet ( hvis det ikke skal gjøres noen endringer inne i bilen). Men da kan man også legge Tesla-id i adapteren. En adapter kan også lages så lang at en rekker tilkoblingen på forskjellige biler. 

Kommunikasjon kan bridges uten problem.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, EremittPåTur said:

Kommunikasjon kan bridges uten problem.

Ja, men det kreves litt elektronikk, jeg antydet omtrent som en Chademo adapter. For USA altså. I Europa er det først og fremst kabellengde som er problemet. Det er jo mulig å lage en skjøtekabel, men den bør også gjerne ha litt elektronikk for å overvåke temperatur i kabel og plugger. Og så kunne en altså legge inn ID slik at det er kabel/adapter som er registrert hos Tesla.

https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er rart hvis dette er fremtiden, at ett og ett bilmerke skal bygge sine egne fyllestasjoner langs veiene. Hvordan ville folk reagert dersom BMW bygget stasjoner der kun BMW fikk fylle diesel? På lang sikt vil dette hemme overgang til ev, og er egentlig bensin-på-bålet for fossilhoder. Lets face it, det er et kaos med abonnement, apper, brikker, kW, kWh, minuttprising osv av elbiler. For ikke å snakke om når man skal lade et kaldt batteri, grøss og gru. Og dette kommer fra elbilkjører 4 år + som har hatt mange merker og ladet på de stasjonene som finnes. Jeg skjønner GODT at folk kjører diesel enda. For et kaos det vil bli i fremtidige påskeutfarter, sommerferier osv når alle skal lade på samme plassen. Da tror jeg en velholdt dieselbil med god plass, takboks og hengerkrok kan bli verdt sin vekt i gull. Bare for info, har 2 elbiler selv for tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som Teslaeier har jeg ikke noe i mot at nettverket åpnes for andre. Tvert i mot; deres betaling hadde bidratt til enda større utbygging. Selv om forholdet mellom ladere og biler skulle være konstant, gjør flere ladere at sannsynligheten for at alle stolper er opptatt fordi det tilfeldigvis kommer mange biler på en gang, mye mindre. Vinn-vinn for alle, men det tekniske må på plass. Hva tenkte de på som plasserte ladekontakten foran der den er absolutt mest utsatt for vær og vind?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette så veldig stor problemstilling lenger? De ikke-proprietære ladenettverkene bygges ut for fullt. Om ikke lenge så vil jeg tro Tesla skjønner at de ikke er i posisjon til å kreve gull og grønne skoger for tilgang og bare vil åpne for andre med en spott-prismodell fordi det rett og slett er det mest rasjonelle å gjøre rent bedriftsøkonomisk.

Lenke til kommentar

Teslas ladenett er vel snart det eneste kortet tesla har for å tiltrekke seg kunder.

Ryker det blir det nok vanskeligere for tesla å gjenvinne markedsandeler  spesielt i Europa. De trenger de virkelig med ny fabrikk som vil spy ut 500 000biler om et halvt år
 

På en annen side bør jo flest mulig ladere være tilgjengelig om man ønsker el biler på veien. Om tesla skal oppgradere ladere raskt til v3 og muligens 1000volt trenger de inntekter. Større omsetning gjennom øket strømsalg vil sikkert hjelpe på økonomien i oppgraderingene

Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (1 time siden):

Propritaritet og egen policy = klima fiendtlig teknologi.

Nå må politikere vise hva de er laget av og kun tillate ladestasjoner som er åpne for alle. Tesla får konkurransfortrinn servert i fanget av våre egne politikkere, noe jeg mener ikke er lovlig, og kan neppe klassifiseres som miljøpolitikk i det man nå gjerne må bygge flere lade annlegg. Andre bilmerker er stortsett sentrert om åpne standarder. Alikavel hyller enkelte Tesla for sin proprietære løsning for da trenger de ikke dele... Teslaeiere bør heie frem solidaritet og vise seg fra en bedre side enn de gjør nå. 

Leste du artikkelen? Det er jommen ikke mange bilene som faktisk kan lade på supercharger, for eksempel bare pga. hvor produsentene har valgt å sette ladeporten. Artikkelen fremhevet også mange andre legitime punkter på evt. hva som må til for at andre biler skal kunne lade på Tesla sine superchargers. 

Synes det er helt greit at Tesla åpner opp, men at det da stilles krav til bilene som skal kunne lade der. Artikkelen hadde mange punkter jeg selv ikke hadde tenkt over før. Ladehastighet og plassering av ladeport var bare et par punkter, men helt klart viktig for å få dette til å fungere bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har vært inne på så er det en historikk her. Tesla måtte lage en løsning for rask og brukervennlig lading selv siden de andre bilprodusentene/tilbyderne ikke var interessert.

Den gamle CCS standarden med 50kW lading og ekstern aktivering var for dårlig. De andre fulgte vel etter ca 5 år senere med raskere lading (100kW og mer), og 'plug and charge' kom først nå nylig..

 

Jeg tenker at hvis/når Tesla åpner opp så vil de kun støtte biler med plug and charge hvor en kan knytte bilens Id mot registrert betalingskort på en Tesla konto, kanskje også begrenset til enkelte merker/modeller etter avtale hvor plassering av ladekontakt er forenlig med hvordan superladerne er organisert.

Endret av Spectre
  • Liker 6
Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 timer siden):

Ja, men det kreves litt elektronikk, jeg antydet omtrent som en Chademo adapter. For USA altså. I Europa er det først og fremst kabellengde som er problemet. Det er jo mulig å lage en skjøtekabel, men den bør også gjerne ha litt elektronikk for å overvåke temperatur i kabel og plugger. Og så kunne en altså legge inn ID slik at det er kabel/adapter som er registrert hos Tesla.

https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter

 

En adapter kan jo fint være 2m lang. Det fikser problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Det er rart hvis dette er fremtiden, at ett og ett bilmerke skal bygge sine egne fyllestasjoner langs veiene. Hvordan ville folk reagert dersom BMW bygget stasjoner der kun BMW fikk fylle diesel? På lang sikt vil dette hemme overgang til ev, og er egentlig bensin-på-bålet for fossilhoder. Lets face it, det er et kaos med abonnement, apper, brikker, kW, kWh, minuttprising osv av elbiler. For ikke å snakke om når man skal lade et kaldt batteri, grøss og gru. Og dette kommer fra elbilkjører 4 år + som har hatt mange merker og ladet på de stasjonene som finnes. Jeg skjønner GODT at folk kjører diesel enda. For et kaos det vil bli i fremtidige påskeutfarter, sommerferier osv når alle skal lade på samme plassen. Da tror jeg en velholdt dieselbil med god plass, takboks og hengerkrok kan bli verdt sin vekt i gull. Bare for info, har 2 elbiler selv for tiden.

"alle skal lade på samme plassen"? Men dagens rekkevidder på elbiler er det SVÆRT få som trenger å lade på vei til hytta under påskeutfarten. De aller fleste har hytte under 2 timer hjemmefra, over 3 timers reisetid er det et meget lite mindretall som har. De fleste moderne familieelbiler som selges nå klarer fint 3 timer uten lading i norsk landeveishastighet, selv midtvinters. 

Så har vi selvsagt de som meg, som ikke har innlagt strøm på hytta. Men det gjelder ikke mer enn ca. 15% av hyttene her til lands, de andre 85% har strøm (og vei vil jeg tro, når de har strøm). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Teslas ladenett er vel snart det eneste kortet tesla har for å tiltrekke seg kunder.

Ryker det blir det nok vanskeligere for tesla å gjenvinne markedsandeler  spesielt i Europa. De trenger de virkelig med ny fabrikk som vil spy ut 500 000biler om et halvt år

Markedsandelen håper jeg da virkelig de ikke gjenvinner. Det betyr at konkurrentene har feilet. Når andelen elbiler i Europa stiger fra 2-3% til 50% eller over er det nok til sterk vekst til alle, så det er ikke store markedsandelen Tesla faktisk trenger. 

500.000 biler i året er en pølse i slaktetida. Det selges noe sånt som 80 millioner biler pr. år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...