Gå til innhold

Vurderer Altibox -noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Ser at andre har svart detaljert punkt for punkt.

Har hatt Altibox 500/500 Mbit/s siden Juni 2020 (drøyt halvår), og har ingenting å klage på. Alt har vært bunnsolid fra første sekund og ingen nedetid. Merk at vi bor noe avsides fra hovedvei 600m+ og det ble mye graving.  Ser nesten ikke på TV, men internett er viktig. Er således svært fornøyd siden vi hadde kun utdatert ADSL (14/1 Mbit/s) tidligere.

Et poeng å være klar over er at med Altibox hjemmesentral er at det er enklest å sette den i nærheten av TV, for det er egen TV-utgang på den. Forøvrig har vi satt hjemmesentralen i bromodus og bruker egen ruter til internett. Fungerer kjempebra:

https://www.speedtest.net/result/c/693c7982-2b21-4521-a502-d2cbb7a4b80f

Endret av cacb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager treg respons, og en stor takk til alle som har svart! Kjempeflott med så mye info.
Høres ut som de fleste her er (stort sett) fornøyde med Altibox.
Jeg er trådstarter og ser det var noen sprøsmål videre i tråden til meg om bruk osv......

Dette er som sagt til hytta. Der er det dårlig mobildekning, så Internett via mobil går nok ikke så bra. Tilbud om fibertilkobling og Altibox kom nylig og de vil bruke ekisterende infrastruktur til å legge opp fiberkablene (ledningsmaster) om mange nok melder sin interesse. Det er ingen andre muligheter for nettilgang der utenom ADSL via Telenor såvidt jeg vet (og er det ikke slik at Telenor gradvis kutter ut kablet telefonledning som brukes til dette?).
Vi har ikke noen spesielle nett-behov men "vanlig bruk" (nettsurfing, mail osv.) Og siden det også tilbys TV (Riks-TV fungerer ikke noe særlig heller pga. dårlige antenneforhold) er også dette en mulighet for å få se TV der. Jeg vet at man kan se på bla. NRK direkte via nettsiden deres, men er kanskje mer praktisk (pause, spole tilbake osv.) med en fullverdig TV-løsning der man også kan få tilgang til andre kanaler enn de som streamer via web.

Tenker det hele er en god investering for å få etablert en oppkobling til hytta, så tar vi en ny vurdering etter bindingstiden er over (1 år), også om TV er verdt å ha og om vi bare skal ha Internett.
Ut fra det jeg her har forstått vil vi da ihvertfall ha satt opp infrastrukturen (fiber fra Altibox og bort til/inn i hytta) i tilfelle vi ikke ser behovet på en stund, men ombestemmer oss senere en gang (eller om noen skal leie hytta og vil ha nettilgang). For da er det vel bare å tegne et nytt abonnement hos Altibox (som jeg regner med blir betydlig billigere enn å "starte fra scratch" som nå).

 Mer kommentarer fra meg under sitatene nedenfor......

 

On 1/22/2021 at 1:36 PM, NoTrace said:
  1. På de nye hjemmesentralene går fiber rett i hjemmesentral. Der har man 4 uttak i form av RJ45-plugger som kan kobles til switcher, utstyr eller TV-dekoder.
     
  2. Dekket av punkt 1. Du får en hjemmesentral med 4 porter for ditt utstyr. Trenger du mer må du ha egen switch e.l.
     
  3. Hjemmesentral følger med i abbonnement. Ønsker du noe annet enn den hjemmesentralen som medfølger må du dekke dette selv, eller kjøpe WiFi-pluss fra Altibox.
     
  4. Du kan trekke nettverkskabler (CAT6, CAT6A e.l.) direkte fra der hjemmesentralen og switch står til hvor du vil i boligen. Du trenger i hovedsak ikke elektriker (mulig det trengs hvis du skal legge skjult, altså i vegg, men forutsetter da at du har trekkerør dit du vil ha nettverkskontakt). 
     
  5. TVen (altså TV-dekoder) går på et eget VLAN og bruker ikke båndbredde fra internett. Unntaket her er om du bruker Altibox-appen på mobil, nettbrett eller nettside.
     
  6. Normalt fjernes signalet, men ikke kabel o.l. I tillegg må man ofte levere/sende inn selve hjemmesentral. Alt av kabler inne i boligen eier du selv, og blir selvfølgelig ikke fjernet. For å koble til igjen trenger man normalt ikke å betale etableringsgebyr igjen, da alt av kabler og slikt er på plass. Man kan i alle fall snakke seg utav det er min erfaring.
     
  7. Altibox fungerer strålende her hos meg. Mest stabile nettet jeg noen gang har hatt, og har vært gjennom Canal Digital, Telenor, Get og Xfiber tidligere.

Et alternativ til å trekke kabler i hele boligen er selvfølgelig å kjøre trådløst over WIFI. Altibox har også ekstrautstyr for å kunne kjøre TV-dekoderne "trådløst".

 

Tusen takk for utfyllende svar!

Nå som jeg vet hva "boksen/boksene" heter (hjemmesentral) søkte og fant jeg en oversikt/mer info om disse hos Alitbox.
Jeg ser det er flere varianter, både med og uten trådløst Wifi (jeg forstår det slik at alle hjemmesentralene har uansett kablet ethernet-utgang(er). Jeg vet ikke hvilken vi kommer til å få, men bestiller vi nå får vi kanskje den nyeste (FMG?).
Vi ønsker i hovedsak å kjøre kablet, men til tider trådløst også. Det virker, ut fra informasjonen i lenken ovenfor, at man må logge seg inn på boksen (via Altibox "mine sider") for å slå dette av/på. Litt krøkkete (hadde håpet på en fysisk av/på bryter), men alternativt kan vel en annen ruter/svitsj osv. (med en mer praktisk løsning) tilkobles ethernet-kontakten om vi allikevel trenger flere nettverkskontakter, eller bare slå av strømmen til hjemmesentralen om natta.

Godt å høre at TV ikke "stjeler" båndbredde. Er litt betenkt når jeg hører om at bildekvaliteten ikke er så bra som andre steder, men på den annen side er dette til feriebruk, så TV i det hele tatt er luksus 😉
Om man velger en pakke med Internett og TV går jeg ut fra at man får med en dekoder fra Altibox som kobles til en av ethernet-kontaktene på hjemmesentralen?

 

 

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Er det en grunn til at dere ønsker å slå av det trådløse nettverket?
Dette må gjøres vi Mine Sider om du absolutt vil slå det av, men kan da gjøres fra hvor som helst over internett. Du kan jo ha et trådløst aksesspunkt dersom du ønsker en fysisk knapp e.l. for å slå av/på WiFi, i stedet for å bruke WiFi som følger med hjemmesentralen.

Jeg tror de fleste nå til dags får VMG-sentralen. Det var den jeg fikk på vårparten i fjor i alle fall.

Det stemmer at dersom man velger en TV-pakke, så følger det med en TV-dekoder som kobles til en av portene på hjemmesentralen. Alternativt finnes det trådløse tilkoblinger (trådløs sender og mottaker) som kan benyttes om det ikke er mulig å legge nettverkskabel fra hjemmesentral til der TV er lokalisert.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (4 timer siden):

Det stemmer at dersom man velger en TV-pakke, så følger det med en TV-dekoder som kobles til en av portene på hjemmesentralen. Alternativt finnes det trådløse tilkoblinger (trådløs sender og mottaker) som kan benyttes om det ikke er mulig å legge nettverkskabel fra hjemmesentral til der TV er lokalisert.

Men er det slik kun https://www.komplett.no/product/985850/datautstyr/nettverk/range-extender/altibox-arris-traadloes-tvvap340xe

Funger der ikke homeplugg eller trådløs?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Blu-Boss skrev (På 22.1.2021 den 13.54):

Eneste jeg vil kommentere er at Altibox har betydelig dårligere bilde kvalitet på vanlig tv kanaler via deres dekoder.
Har sammenlignet tidligere med både CD og GET og på min store tv er forskjellen stor.Dette har ingen ting med tv innstillinger,dekoder type (altibox har/hadde flere)  osv å gjøre men det er et eller annet med fiber og/eller dekoder teknologien som er dårligere.
Snakker om bildeskarphet generelt,skarphet på farger osv.....mere 3D følelse via feks CD og GET da jeg hadde det.På altibox er bilde veldig "flatt".....veldig vanskelig å forklare.
Men det er sikkert mange som ikke ser forskjell heller,akkurat som mange ikke hører forskjell på cd lyd og dårlig bitrate mp3.
Internett tjenesten derimot er jeg veldig godt fornøyd med.....prisen er også grei men er en del av et boretslag.
 

 

Må si meg enig i dette. Jeg føler det er kontrastnivået som er på bærtur og at lyse partier blir for lyse, dette ødelegger harmonien i bildet og umulig å justere bort. En lyseblå himmel kan oppleves for lyssterk slik at den blir for hvit (ergo litt dårligere dybde i bildet).

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med Altibox, men når strømmen ryker der Altibox har fiberinfrastrukturen sin, noe som ofte skjer her på vestlandet når det er storm og orkan, tar det lang tid før internettforbindelsen kommer tilbake, gjerne flere timer etter at strømmen er tilbake. Noe som indikerer at de ikke har investert i noe batteri som backup.

Jeg fikk forresten også en epost i dag der de skrur opp prisene. Mitt 100/100 abo uten TV går opp til 150/150 Mb/s og fra 679 til 719 kr. Dette trer i kraft fra 1. mars.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (45 minutter siden):

Jeg fikk forresten også en epost i dag der de skrur opp prisene. Mitt 100/100 abo uten TV går opp til 150/150 Mb/s og fra 679 til 719 kr. Dette trer i kraft fra 1. mars.

Er det ikke veldig dyrt? når man får 500\500 mbit +tv dekoder og router til 1100 kr måned?

I praksis burde prisen være 365 kr hvis vi ta pris per mbit. Det høyeste gigabit produktet er også veldig stiv priset. da det er utgående teknologi da er det uten tv.

Lenke til kommentar
On 1/25/2021 at 2:12 PM, NoTrace said:

Er det en grunn til at dere ønsker å slå av det trådløse nettverket?

Det er flere grunner til at man kan ønske dette. Her er noen grunner.

 

Quote

 

Dette må gjøres vi Mine Sider om du absolutt vil slå det av, men kan da gjøres fra hvor som helst over internett. Du kan jo ha et trådløst aksesspunkt dersom du ønsker en fysisk knapp e.l. for å slå av/på WiFi, i stedet for å bruke WiFi som følger med hjemmesentralen.

Jeg tror de fleste nå til dags får VMG-sentralen. Det var den jeg fikk på vårparten i fjor i alle fall.

 

Du mener å permanent slå av Wifi på Altibox hjemmesentralen, koble til (med nettverksledning) en ekstra trådløs ruter (der det faktisk er en fysisk Wifi av/på knapp), så bruke sistnevnte til å velge kablet eller kablet/Wifi etter behov?

 

Quote

Det stemmer at dersom man velger en TV-pakke, så følger det med en TV-dekoder som kobles til en av portene på hjemmesentralen. Alternativt finnes det trådløse tilkoblinger (trådløs sender og mottaker) som kan benyttes om det ikke er mulig å legge nettverkskabel fra hjemmesentral til der TV er lokalisert.

Takk for oppklaringen. Vi valgte en pakke med TV og Internett for å prøve dette ut det første året (bindingstid), så får vi se. Litt kjedelig å høre om økende priser, men da får vi også ta det med i betraktningen videre. Regner med at når vi har fått et tilbud med bindingstid binder det også Altibox til å holde månedsprisen til det samme som i tilbudet i den samme perioden.

 

Lenke til kommentar
HDTV skrev (På 22.1.2021 den 23.58):

Altibox er dessverre dårlig på vanlig tv bilde som nevnt av andre.
Så vidt meg bekjent så er det kun Rikstv som er dårligere der enkelte kanaler er
er kun i SD mens hos Altibox og andre så er de samme kanalene i HD.

Jeg har gått fra Telenor kabel til Altibox fiber på tv og ser ikke forskjell så jeg er ikke enig i dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ilpostino said:

Jeg har gått fra Telenor kabel til Altibox fiber på tv og ser ikke forskjell så jeg er ikke enig i dette.

Har både Canal Digital Satellitt (som har samme strømmene som Telenor kabel/fiber) og Altibox med Q22-dekoderen her hjemme. Synes forskjellen framstår som temmelig stor. Bare ut i fra det jeg har sett når jeg har vært på besøk hos noen med Get, synes jeg kvaliteten der også har vært god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg er trådstarter og da har vi akkurat fått installert Altibox (både TV og Internett) i fritidsboligen og prøvd ut dette i noen timer. Det virker så langt veldig bra. Faktisk oppleves det raskere enn hjemme (via kabel-TV nettet).
Det ble montert en en Zyxel VMG hjemmesentral og jeg oppdaget at den har en fysisk knapp på siden for å slå av/på Wifi -flotte greier om man ikke vil bruke trådløst hele tiden. Brukerveiledningen er ganske overfladisk, så en del ting er prøve/feile.

Det eneste jeg savner er å ha tilgang til Youtube på TV (slik vi har via Telenor (tidligere Canal Digital) hjemme). Dekoderen vi fikk fra Altibox er en Huawei Q22 og så langt finner jeg ingen mulighet for dette. Er det noe som mangler, eller er det en skjult funksjon/ekstrafuksjon jeg ikke har funnet ut av enda?

Uansett er ikke alt tapt da det går fint an å koble en laptop til TV'n via en HDMI kabel, så vise Youtube i fullskjermsmodus på TV'n. Men å kunne gjøre dette direkte fra TV'n med fjernkontrollen ville vært enda enklere.
Forøvrig har jeg ikke merket noe til et dårligere bilde i forhold til f.eks hjemme med Telenor kabel-TV.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (52 minutter siden):

Det eneste jeg savner er å ha tilgang til Youtube på TV (slik vi har via Telenor (tidligere Canal Digital) hjemme). Dekoderen vi fikk fra Altibox er en Huawei Q22 og så langt finner jeg ingen mulighet for dette. Er det noe som mangler, eller er det en skjult funksjon/ekstrafuksjon jeg ikke har funnet ut av enda?

Dessverre ønsker ikke Altibox å tilby fleksibilitet på dekoderen med å tillate ulike apper som Youtube med mere. De har blokkert dette.

Akkurat på det med fleksibilitet er Altibox blitt en "gretten gubbe" sammenlignet med konkurrentene. Det er bare å håpe at Altibox en dag ser at de bør bli mer fleksible på dette, slik konkurrentene har forstått. Det er jo greit å ha alt i en boks, når det jo egentlig er fullt teknisk mulig. At de tillater alle de store strømmetjenestene på bilde er ikke mye å forlange.... Jeg savner både Viaplay, Youtube med mer.

Har spurt på chat om de vurderer samme fleksibilitet som konkurrentene, -nei!

Noen vil si kjøp ny TV med apper, men man bytter ikke toppmodeller av TV så fort TVen ikke lenger støtter apper.. App universet på en TV slutter å virke leeeeenge før TV-bilde blir dårlig. Jeg har Chromecast, men sier fortsatt ja takk til å få det på "dekoderen".

Når det gjelder priser, så kan man forhandle noe på pris der Altibox vet at det er en fiber/coax konkurrent til din husstand. Ofte har de ikke konkurrenter der de har lagt fiber. Forøvrig er ikke Altibox lenger kun fiber, men såkalt hybridnett, slik konkurrentene også er. Dvs. blanding av coax og fiber.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen (så slapp jeg å lete etter Youtube i alle menyer og undermenyer utover natta 😀 ).

Det var synd at de velger bort/blokkerer Youtube og annet når det er teknisk mulig. Hva begrunnet de valget sitt med når du chattet med de? Har de noe konkurrerende tilbud, eller?
Nei, man kan jo ikke kjøpe ny TV hver gang man trenger en ny tjeneste. Da blir det vel å koble til laptop'n inntil videre.

Lenke til kommentar
minimax skrev (1 time siden):

Det var synd at de velger bort/blokkerer Youtube og annet når det er teknisk mulig. Hva begrunnet de valget sitt med når du chattet med de? Har de noe konkurrerende tilbud, eller?
Nei, man kan jo ikke kjøpe ny TV hver gang man trenger en ny tjeneste. Da blir det vel å koble til laptop'n inntil videre.

De viser bare til at dem ikke vil åpne opp for Youtube med mere. Årsak vet jeg ikke. De har vel ingen god saklig grunn å komme med, når konkurrentene på tilsvarend plattform (Android) åpner opp for valgfrihet.

Lenke til kommentar
nitrate skrev (10 timer siden):

Det var godt nytt. Det er ikke gitt eller sendt noe info om denne tidligere. Har nå pratet med kundeservice om den nye dekoderen.

Det koster kr 1490 å bytte ut boksen man har til denne nye. Eller kr 300 og deretter 59 kr måneden til evig tid. 

Da avventer jeg. Trolig noen barnesykdommer i starten, slik det var med q22.

Vi fikk q22 og ny deres nye TV løsning i 2017. Hadde 1/2 år med helvete og tull fra Altibox... Det tok over ett år før vi hadde stabil tjeneste derfra. Men vi hadde ingen andre valg. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...