Gå til innhold

Vurderer Altibox -noen spørsmål


Anbefalte innlegg

56 minutes ago, NoTrace said:

Man kan få det til med Altibox også, men man må vite hva man gjør - og det koster jo i eget utstyr.

Selv har jeg fjernet Altibox hjemmesentralen helt, og kjører fiber rett i egen router. Alt av LAN-porter i router og switch dekterer automatisk om det er en TV-boks eller annen enhet og router således korrekt automatisk.

Hva sier support om du må snakke med dem med slike løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hatt behov for å snakke med support. Dersom problemer oppstår vil jeg selvfølgelig først sjekke om det funker å koble inn hjemmesentralen igjen, for å verifisere at feilen ligger hos Altibox og ikke hos meg.

Jeg forventer selvfølgelig ikke at Altibox skal hjelpe meg med mitt eget oppsett.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
8 minutes ago, NoTrace said:

Har ikke hatt behov for å snakke med support. Dersom problemer oppstår vil jeg selvfølgelig først sjekke om det funker å koble inn hjemmesentralen igjen, for å verifisere at feilen ligger hos Altibox og ikke hos meg.

Jeg forventer selvfølgelig ikke at Altibox skal hjelpe meg med mitt eget oppsett.

Ikke at de skal hjelpe deg med eget oppsett men at man må koble inn deres hjemmesentral før man snakker med support ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
MailMan13 skrev (På 26.6.2021 den 18.15):

Har hatt både Altibox (500mbit) og Telenor (350mbit)

Med Altiboks var det ikke noe vei utenom hjemmesentralen de leverer, og man må ha to fysiskie nett for enheter som skal ha TV-signaler, nettverk eller begge deler

Det går fint an å bruke eget utstyr. Jeg brukte pfsense og kun fiberconverter fra Altibox. Det må tagges som nevnt ovenfor, så om du har minst tre LAN porter i pfsense boksen tagger du internett på den ene og tv på den andre, og wan på den tredje. Håper det ble forståelig. 

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
52 minutes ago, TommyL said:

Det går fint an å bruke eget utstyr. Jeg brukte pfsense og kun fiberconverter fra Altibox. Det må tagges som nevnt ovenfor, så om du har minst tre LAN porter i pfsense boksen tagger du internett på den ene og tv på den andre, og wan på den tredje. Håper det ble forståelig. 

Har forstått det lar seg gjøre med litt hacking og reverse-engineering av nettet til Altibox ja.

Poenget var mer at det er støttet ut av boksen, som sier noe om hvordan en leverandør ser på kundne sine.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 28.6.2021 den 12.25):

Hva sier support om du må snakke med dem med slike løsninger?

De få gangene det var et problem jeg ikke klarte å løse selv, måtte jeg bytte tilbake til hjemmesentral. Så tilbake til pfsense.  Men det var så og si aldri noe feil. De sa ikke noe på at jeg brukte eget utstyr, sa bare at jeg måtte skifte til hjemmesentral. Pfsense support er utelukket selvsagt 😁

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 26.6.2021 den 17.27):

Tror man ikke skal ta fornøyd for god kvalitet, noen testet 5g mot fiber og coax?

Eller er fornøyd kun med hensyns av pinghastighet, problemfritt hverdag, treg levering på terminering? Variabel kundeservice?

Nå har jo coax\5g høyere ping og dårlige opplastinghastighet.

Men fiber er ofte låst i maks 1 gigabit, men man få i teriorien 1600 mbit på speedtest på 5g. Men det vil nok variere med antall brukere og utstyr.

Alvorlig talt, hva er dette for noe vås egentlig? 

Det andre avsnittet ditt er også bare vås. Kan du lære deg å skrive mer sammenhengende?

Hvis man er fornøyd så kan det ikke være god kvalitet? Det høres mer frekt ut enn opplysende ut for denne diskusjonen. 

Videre: teoretisk hastighet og reell hastighet er to vidt forskjellige ting. Da vil jeg og helt sikkert majoriteten som har vist denne tråden heller ha en gigabit i praksis enn 1500 megabit i teorien uansett om man sitter på en bærbar, stasjonær, mobil eller annen internett-basert enhet. 
 

Dessuten så er de fleste enheter som støtter 5G mobile enheter som vil ha problemer med å skrive så mye data over tid kontinuerlig at i praksis er det slettes ikke behov for denne type hastigheter for en vanlig forbruker. Enhetene vil ende opp med å ikke være spesielt responsive, det blir mye varmegang og hastigheten vil i de fleste tilfeller gå ned fordi enheten ikke klarer å håndtere mengden med informasjon. 
 

Har man 80-150 megabit så er det mer enn nok. Å selv det kan halveres så lenge responstiden(Ping) er lav. Det er responstid som de fleste er mest sensitive på. Ikke nødvendigvis hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (54 minutter siden):

Videre: teoretisk hastighet og reell hastighet er to vidt forskjellige ting. Da vil jeg og helt sikkert majoriteten som har vist denne tråden heller ha en gigabit i praksis enn 1500 megabit i teorien uansett om man sitter på en bærbar, stasjonær, mobil eller annen internett-basert enhet.

Dessuten så er de fleste enheter som støtter 5G mobile enheter som vil ha problemer med å skrive så mye data over tid kontinuerlig at i praksis er det slettes ikke behov for denne type hastigheter for en vanlig forbruker. Enhetene vil ende opp med å ikke være spesielt responsive, det blir mye varmegang og hastigheten vil i de fleste tilfeller gå ned fordi enheten ikke klarer å håndtere mengden med informasjon.

Har man 80-150 megabit så er det mer enn nok. Å selv det kan halveres så lenge responstiden(Ping) er lav. Det er responstid som de fleste er mest sensitive på. Ikke nødvendigvis hastighet.

Det er jo din mening, selv ser ikke 1 gigabit bortkastet annet det er veldig stiv priset, og gigabit faktisk ikke er optimalisert for over hastigheten, telia på coax har jo 1250 mbit, så bare telenor\homenet og altibox som gir mindre en 1 gigabit.

At man går for chromebook eller billig pc med for svak cpu er jo brukerens, feil se på xbox serie X og en del nyere pcer med nyeste standard, de vil nok ha fordel med https://www.komplett.no/product/1173102/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn850-1tb-m2-ssd?q=wd med noe bedre ytelse en 150 mbit, selv syns jeg det er lite hvis man laster både ned på pc og konsoll, kanskje til og med har flere brukere per familje. Nå er ikke 100 mbit ubrukelig men er nok tregt for de fleste flere brukere som deler på linje.

Ingen problem og makse 100 mbit, så delt på flere vil det gå sirrup selv med fiber.

Må over 500 mbit før det er vanskelig å makse med 1 pc. Men fult mulig med steam\orgin\epic games etc laster ned samtig.

steam.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

Vi skal få Altibox i boligselskapet. Den aktuelle leiligheten er kun i sporadisk bruk, og jeg vil derfor ha rimeligst mulig nettilgang. Det rimeligste bredbåndsproduktet i vår avtale er 100/100 Mbps, til kr 349/mnd.

Men ... så ser jeg at bestillingsskjemaet har et alternativ som heter "Altibox TV". Dette er merket med en * og følgende tilleggstekst: "*Dette alternativet vil inkludere 10/10 Mbps for nødvendige oppdateringer på dekoderen".

Dette pirret min interesse. Hvis datalinja på 10/10 Mbps kun er der for å oppdatere dekoderen, så hadde strengt tatt ikke jeg trengt å få vite om det. Spørsmålet er om denne linja kan brukes for vanlig nettaksess i tillegg. Nå er ikke 10/10 Mbps all verden, men det er tilstrekkelig til å dekke behovet jeg har i den aktuelle leiligheten når jeg er der.

Altibox kundeservice svarer selvsagt at linja er for oppdatering av dekoderen, men har AiB tatt seg bryet med å sørge for at linja utelukkende kan brukes til dette, og ikke til generell surfing?

Lenke til kommentar

At selve TV-tjenesten kjøres på separat VLAN er greit nok, og denne forventes ikke å gi fri tilgang til nett/surfing. 
 

Men den informasjonen de gir meg ifbm. bestillingsmulighet gir inntrykk av at det også medfølger en separat datalinje på 10/10 Mbps. Det virker merkelig å informere om at det "følger med" en slik linje dersom den kun er for oppdatering av TV-dekoderen. Hvorfor skulle jeg trenge å informeres om denne linja dersom den likevel ikke kan benyttes til annet enn oppdatering av dekoderen? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Algol skrev (På 22.9.2022 den 8.23):

Hei.

Vi skal få Altibox i boligselskapet. Den aktuelle leiligheten er kun i sporadisk bruk, og jeg vil derfor ha rimeligst mulig nettilgang. Det rimeligste bredbåndsproduktet i vår avtale er 100/100 Mbps, til kr 349/mnd.

Men ... så ser jeg at bestillingsskjemaet har et alternativ som heter "Altibox TV". Dette er merket med en * og følgende tilleggstekst: "*Dette alternativet vil inkludere 10/10 Mbps for nødvendige oppdateringer på dekoderen".

Dette pirret min interesse. Hvis datalinja på 10/10 Mbps kun er der for å oppdatere dekoderen, så hadde strengt tatt ikke jeg trengt å få vite om det. Spørsmålet er om denne linja kan brukes for vanlig nettaksess i tillegg. Nå er ikke 10/10 Mbps all verden, men det er tilstrekkelig til å dekke behovet jeg har i den aktuelle leiligheten når jeg er der.

Altibox kundeservice svarer selvsagt at linja er for oppdatering av dekoderen, men har AiB tatt seg bryet med å sørge for at linja utelukkende kan brukes til dette, og ikke til generell surfing?

Nei. Ellers hadde nok kunder utnyttet det smutthullet. Da 10 Mbps vil holde for en del (mange surfer bare på nett og ser på YouTube). Dette er bundet til dekoderen sin tilgang. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fra synsing til fakta:

Svaret er: JA.

Produktet heter imidlertid ikke "Altibox TV" slik det fremgikk av tilbudsbrevet, men "Altibox XS". Det er en minimal TV-løsning, som også inkluderer en 10 Mbps linje som kan brukes til hva som helst, inkludert oppdatering av dekoderen. Det fungerer utmerket. Prisen ble kr 289 pr. mnd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...