Gå til innhold

Hvordan slette Ethereum og Ripple (Eth og XRP)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, sedsberg said:

Har noen titusen i Eth og XRP som jeg aldri vil få nytte av siden jeg ikke kan det derre skattegreiene. Tenkte å like godt bare slette de. Hvordan gjør jeg dette? Går ut i fra det ikke holder å bare slette kontoen hos Coinbase?

Du vil slette 100.000vis av kroner fordi du ikke kan "det derre skattegreiene".....? 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Ja? Jeg får ikke tilgang på de uansett. Har egentlig ansett de som tapt hele tiden.

Edit: noen titusen NOK i Eth og XRP. Ikke noen titusen Eth. 😛

Det er jo bare å sende de til en exchange f.eks. Binance selge de til Bitcoin og holde til pensjon. Kaste de er jo helt idiotisk. De kan være verdt mange millioner om 10 år!

Men hvis du vil kvitte deg med de er det bare å slette walleten din. Da er de tapt for alltid.

Lenke til kommentar

Enten gir du de til meg eller så selger du de og kontakter skatteetaten i etterkant og sier du vil skatte av beløpet. Da forteller de deg hvor mye du skal betale.. du går ikke i minus og kan leve happily ever after med dine titusenvis av kroner.

Coinbase overfører direkte til konto eller til paypal så dette er veldig rett frem.

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Hjelper lite at de er verdt millioner hvis man ikke kan ta de ut uten å havne i fengsel for skatteunndragelse. Wallet har jeg ikke.

Du havner ikke i fengsel for kryptovaluta for noen 10 000kr. Jeg vil tro de færreste har oppgitt sine Bitcoins og Altcoins til skattetaten.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Problemet er at jeg kan ikke bevise hvor de kommer i fra. De er minet men har jo ingen bevis for det.

Det er jo ikke ulovlig å mine.

Sitat

anchor-icon.svgDersom du har eid, realisert eller "minet" bitcoin eller andre virtuelle valutaer skal du oppgi dette i din skattemelding

Formue, kjøp og salg av bitcoin eller andre virtuelle valutaer blir ikke direkte rapportert til skatteetaten. Du er selv ansvarlig for å oppgi eventuell formue og gevinst/tap vedrørende bitcoin eller andre virtuelle valutaer.

  • Dersom du har "minet" bitcoins i løpet av inntektsåret skal disse inntektsføres til markedsverdien på utvinningstidspunktet (i norske kroner). Overskuddet fra "miningen" skal oppgis som skattepliktig inntekt i skattemeldingens post 3.1.12 "Annen inntekt".
  • Dersom du eier, har "minet" eller kjøpt bitcoins i løpet av inntektsåret og disse er i din besittelse ved utgangen av inntektsåret, skal verdien av disse oppgis som formue i din skattemelding i post 4.1.10 "Formue andre finansprodukter".

anchor-icon.svgDokumentasjon som må tas vare på for å kunne verifisere oppgitte opplysninger i skattemeldingen

  • Transaksjonslogg/ dokumentasjon over realiserte bitcoins fra formidlere/vekslere med Bitcoins adresser.
  • Dokumentasjon som viser dato for når de solgte bitcoins er anskaffet, minet eller kjøpt inkludert bitcoin adresser for disse og inngangsverdien.
  • Logg fra mining – oversikt over antall minede bitcoins og tidspunktet for innvinning av disse (payout address)

Du trenger ikke sende oss dokumentasjon på dette, men du må kunne legge fram dokumentasjon hvis vi spør.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/

https://www.skatt.no/2018/02/09/bitcoin-avhengig-skattytere-forteller-gevinster/

Du kan jo også kjøpe f.eks. datautstyr fra folk med krypto valuta.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 minutter siden):

Det er nettopp slike ting jeg ikke kan.

Her har vi Norge i et nøtteskall, folk sulter og dør i verden, folk går arbeidsledig og du gidder ikke ta deg 20-30min sette deg inn i dette så du kan enkelt ta det ut.

Kreves ikke noe dokumentasjon for såpass lave beløp hadde det vært 1mill og du har null inntekt så hadde kanskje økokrim tatt et avhør av deg.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (28 minutter siden):

Problemet er at jeg kan ikke bevise hvor de kommer i fra. De er minet men har jo ingen bevis for det.

Har ikke poolen du minet fra en slags payout oversikt? Jeg vet at ethermine.org har dette. Det vil jo også stå i oversikten man finner på etherscan.io Det skal vel ikke være så vanskelig å kunne henvise til dette for skattemyndighetene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...