Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Før han ble radikalisert rundt 2016 var Gionet liberal og støttet progressive politikere, og han støttet Black Lives Matter-bevegelsen. Noen har dermed nå brukt Gionets deltakelse i stormingen av kongressen til å spre falske nyheter om at det var en "BLM" blant dem.

God job Snikpellik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (3 timer siden):

Vet jeg nå stikker hånden i et vepsebol, men minst et aktivt "medlem" i Anfifa og BLM bevegelsen har blitt siktet for å ha deltatt.

I mine øyne er det ikke nødvendigvis direkte selvmotsigende å være tilhenger av både BLM-bevegelsen og Trump, men har du en kilde på det der?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (16 minutter siden):

I mine øyne er det ikke nødvendigvis direkte selvmotsigende å være tilhenger av både BLM-bevegelsen og Trump, men har du en kilde på det der?

Han sikter muligens til denne mannen som var der og filmet?

John Sullivan var inne i Kongressbygningen: − Jeg så henne bli skutt
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2d9lWB/john-sullivan-var-inne-i-kongressbygningen-jeg-saa-henne-bli-skutt

VGs artikkel gir dog ikke et på langt nær fullt bilde av hvem denne fyren er, etter noen søk på navnet hans. Det ser faktisk ikke ut til at VG har gjort noe som helst bakgrunnssjekk eller research på han. Han har flere nettidentiteter og kaller seg oftest "Jayden X" eller "Activist John". Han er ikke velkommen i BLM-bevegelsen - her er en lengre Twitter-tråd med kilder som forteller mer om hvem han er og hvorfor de ikke vil ha noe med han å gjøre. 

Han er også blitt arrestert etter VG snakket med ham. En artikkel som forteller mer om hvem han er:

John Sullivan, Who Filmed Shooting of Ashli Babbitt in Capitol, Detained on Federal Charges
The enigma of “Activist John.” Why did an anti-Trump protester viewed with suspicion on the left follow Trump’s cult into the Capitol?
https://theintercept.com/2021/01/14/capitol-riot-john-sullivan-ashli-babbitt/

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En bevæpnet mann er arrestert av USCP etter han forsøkte å komme seg inn på det avstengte området rundt Capitol/WH, med falsk akkreditering til innsettelsesseremonien av Biden.

Virginia man arrested at downtown DC checkpoint found with loaded handgun and ammunition, law enforcement source says

Sitat

The incident occurred shortly after 6:30 p.m. when Wesley Allen Beeler pulled his pick-up truck to a police vehicle checkpoint at North Capitol and E Street NE, just north of the Capitol building, the source told CNN. 

Beeler, from Front Royal, Virginia, presented officers with what was described as an unauthorized inauguration credential.

When police asked Beeler if he was carrying any weapons, Beeler told them he had a Glock semi-automatic pistol in the center armrest, the source said. The Glock was loaded with 17 rounds of ammunition and a round chamber ready to fire, the source said. 

Police later recovered the pistol, as well as 509 rounds of ammunition, shotgun shells and a magazine for the handgun, according to an incident report provided by the Washington, DC, Metropolitan Police Department.

https://edition.cnn.com/politics/live-news/biden-inauguration-dc-capitol-news-01-16-21/index.html

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

I mine øyne er det ikke nødvendigvis direkte selvmotsigende å være tilhenger av både BLM-bevegelsen og Trump, men har du en kilde på det der?

Trodde det var en ganske kjent sak, men her er en film av hans arrestasjon. Nei, men tviler på at BLM og Antifa er kjernevelgerne til Trump (blir vell litt som om de på Blitzhuset hadde stemt på FRP), ikke at jeg tror de er helt Biden boys heller. 

 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

En bevæpnet mann er arrestert av USCP etter han forsøkte å komme seg inn på det avstengte området rundt Capitol/WH, med falsk akkreditering til innsettelsesseremonien av Biden.

Virginia man arrested at downtown DC checkpoint found with loaded handgun and ammunition, law enforcement source says

https://edition.cnn.com/politics/live-news/biden-inauguration-dc-capitol-news-01-16-21/index.html

Med alle de barriærene og kontrollene som må passeres for å komme nær bygningmassen på Capitol regner jeg med at de er litt mer bekymret for de som evt. har campet på et loft bortimot en kilometer unna uken i forveien og bare venter på at målet skal vise seg den 20. Men de både har, og har nok hatt brukbart koll på slikt også, under hver innsettelse langt tilbake.

Spoiler

US_Navy_090124-N-6597H-082_Aviation_Ordn

 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (26 minutter siden):

Trodde det var en ganske kjent sak, men her er en film av hans arrestasjon.

Jeg hadde visst ikke fått med meg den saken der, men den filmen sier jo heller ingenting om at han er antifa. Han selverklærte sjamanen var vel også med på BLM-demonstrasjoner, forresten.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
xRun skrev (50 minutter siden):

Med alle de barriærene og kontrollene som må passeres for å komme nær bygningmassen på Capitol regner jeg med at de er litt mer bekymret for de som evt. har campet på et loft bortimot en kilometer unna uken i forveien og bare venter på at målet skal vise seg den 20. Men de både har, og har nok hatt brukbart koll på slikt også, under hver innsettelse langt tilbake.

  Skjul innhold

US_Navy_090124-N-6597H-082_Aviation_Ordn

 

Et interesant scenario å se for seg forskjellige utfall på.
Sett at noen greier å drepe Biden, da ender det vel bare med at Camala Harris blir president.
Men greier noen å drepe både Biden å Harris, hva skjer så?
Om de har regler for dette eller hva de eventuelt sier har jeg ingen anelse om men er ganske sikker på at uansett hva som skjer blir ikke Trump president istedenfor og om ikke annet vil kanskje både det republikanske partien og flere velgere ta avstand fra Trump om noe slik skulle skje.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde visst ikke fått med meg den saken der, men den filmen sier jo heller ingenting om at han er antifa. Han selverklærte sjamanen var vel også med på BLM-demonstrasjoner, forresten.

Nei, leste nå en artikkel i New York Post, og han benekter å ha noe med Antifa å gjøre, så jeg har nok forskrevet meg der gitt, beklager det der.  Ja, da var ikke han den eneste BLM støttespilleren som stormet. Men da kan man jo legge vekk tanken at det var bare "white supremacist" som stormet bygget. Jeg ser denne hendelsen som et varsko for tings tilstand, og at både Biden og resten av de folkevalgte uansett parti, har nå en stor jobb med å innføre reformer for å forbedre den jevne amerikaners liv, ellers vil jeg ikke bli overrasket om noe slikt vil skje igjen. 

https://nypost.com/2021/01/15/who-is-john-sullivan-accused-provocateur-charged-in-capitol-riot/

Lenke til kommentar
perpyro skrev (8 minutter siden):

Et interesant scenario å se for seg forskjellige utfall på.
Sett at noen greier å drepe Biden, da ender det vel bare med at Camala Harris blir president.
Men greier noen å drepe både Biden å Harris, hva skjer så?
Om de har regler for dette eller hva de eventuelt sier har jeg ingen anelse om men er ganske sikker på at uansett hva som skjer blir ikke Trump president istedenfor og om ikke annet vil kanskje både det republikanske partien og flere velgere ta avstand fra Trump om noe slik skulle skje.

De har regler for dette ja.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (8 minutter siden):

Men greier noen å drepe både Biden å Harris, hva skjer så?

Det er rekkefølge på det ja:
Litt usikker på om den går enda lengre også

1 Vice President      
2 Speaker of the House of Representatives      
3 President pro tempore of the Senate      
4 Secretary of State      
5 Secretary of the Treasury      
6[A] Secretary of Defense      
7[A] Attorney General      
8 Secretary of the Interior      
9 Secretary of Agriculture      
10 Secretary of Commerce      
11 Secretary of Labor      
12 Secretary of Health and Human Services      
13 Secretary of Housing and Urban Development      
14[A] Secretary of Transportation      
15 Secretary of Energy      
16[A] Secretary of Education      
17 Secretary of Veterans Affairs      
18[A] Secretary of Homeland Security      
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (19 minutter siden):

Nei, leste nå en artikkel i New York Post, og han benekter å ha noe med Antifa å gjøre, så jeg har nok forskrevet meg der gitt, beklager det der.  Ja, da var ikke han den eneste BLM støttespilleren som stormet. Men da kan man jo legge vekk tanken at det var bare "white supremacist" som stormet bygget.

Jepp. Samtidig kan jo de som eventuelt trodde BLM og Antifa var det samme legge vekk den tanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rep. Lauren Boebert (R-CO), mye omtalt i denne tråden både for at hun støtter Trumps konspirasjonsteorier og for hennes oppførsel før, under og etter angrepet, har fått en lei nyhet. Kommunikasjonssjefen hennes slutter kun snaue to uker inn i perioden hennes, og begrunner det med "following the events of January 6th".

Scoop: Comms director for gun-toting congresswoman quits

Sitat

The communications director for Rep. Lauren Boebert of Colorado, a firebrand Republican freshman who boasts about carrying a gun to work, has quit after less than two weeks on the job.

Ben Goldey’s resignation cited last week's insurrection at the U.S. Capitol, which came amid efforts by Boebert and other Republican lawmakers to block certification of President-elect Joe Biden’s Electoral College victory. Her rhetoric on the issue mirrored President Trump's, which has fueled baseless election conspiracy theories and resulting violence.

Goldey said in a statement to Axios: "Following the events of January 6th, I’ve decided to part ways with the office. I wish her and the people of Colorado’s Third District the best."

https://www.axios.com/boebert-communications-director-quits-f99c415e-dcf9-4507-a8d9-31c87280e39a.html

Tidligere denne uka sa også kommunikasjonssjefen til Sen. Ted Cruz (R-TX) opp jobben fordi hun var ukomfortabel med at Cruz støttet Trumps konspirasjonsteorier om valgresultatet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lauren Boebert, best kjent for å ha tweetet posisjonen til Nancy Pelosi under terroraksjonen gjentatte ganger, og for å gjøre skam på hjemstaten sin Colorado, går langt i å bli provosert av en senator som snakket negativt om personen som ga guided turer til Trump-supportere dagen før terroraksjonen:

Rep. Lauren Boebert on Twitter: "Rep. Sean Maloney made false and baseless conspiracy claims about me that led to death threats and hundreds of vile phone calls and emails. His comments were extremely offensive, shameful and dangerous. https://t.co/4ETahOn53n https://t.co/qmmsV7u86n" / Twitter

...

problemet er bare at mannen som ble intervjuet aldri nevnte navnet hennes eller impliserte henne, og at hun tar seg nær av og påstår at hun nå blir hetset på grunn intervjuet som aldri på noe tidspunkt anklaget eller impliserte henne for å stå bak disse turene...

...

Så.
-Representerer Qanon.
-Blir dypt fornærmet når personen som ga Trump-supportere en omvisning dagen før terroraksjonen blir kritisert
-Tweetet posisjonen til Nancy Pelosi.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 timer siden):

Jepp. Samtidig kan jo de som eventuelt trodde BLM og Antifa var det samme legge vekk den tanken.

Vil også minne folk på om at Black Lives Matter handler om at folk ønsker at fargede skal bli rettferdig behandlet av myndighetene, spesielt politiet, men også rettsvesenet og politikerene.

Hva er kjernen av White supremacy..?
Ideen om at den hvite rasen er suprem. Overlegen.

Er det nødvendig å ønske å negativt forskjellsbehandle fargede, om man mener at sin egne rase er overlegen deres?
Nei. Mens White Supremacy er en posisjon som krever skepsis mot vitenskap, og generelt dårlig eller selektiv kildekritikk eller indoktrinering eller mangel på dannelse -- så er det ingenting med posisjonen som stiller noen krav om at de må mene at fargede fortjener mer negativ behandling av myndighetene uten å gjøre noe galt.

Det er helt normalt å mene at det er galt å mishandle hunder, selv for mennesker som mener at hunder er mindre verdt enn mennesker.
Ergo er ikke white supremacy i seg selv i konflikt med BLM.

Tvert i mot så kan det apellere til folk som mener at de er overlegne på alle måter, på bakgrunn av sin rase, å drive virtue signaling, nettopp fordi slik veldedighet gjør dem 'større'.

Tenk rike som jobber i suppekjøkken en gang i måneden og synes synd på de fattige, selv om de også mener at sosiale klasser finnes fordi mennesker er forskjellige fra naturens side og noen er bedre enn andre og flyter til toppen, men har moralsk plikt til å hjelpe de svakere -- bare ikke gjennom høyere skatter, eller omfordeling av ressursene i samfunnet, men gjennom å personlig dele ut smulene fra de rikes bord.

Det er hvit fascisme som er mer uforenelig med Black Lives Matter, da fascister ønsker aktiv forskjellsbehandling for forskjellige grupper, i stedet for å mene at alle skal ha samme rettigheter, og bare tro at hvite er overlegne.

(...og hvite supremasister kan også være antifascister. For igjen -- det å mene at store forskjeller eksisterer er ikke ensbetydende med sviktende moral på alle andre områder også, som det å mene at fargede ikke bør ha muligheten til å gå på skole eller ikke få gå på samme skole som hvite -- selv om de kan mene at det er liten sjanse for at fargede kommer inn naturlig, og være mot affirmative action og kvotering)
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 timer siden):

Lauren Boebert, best kjent for å ha tweetet posisjonen til Nancy Pelosi under terroraksjonen gjentatte ganger, og for å gjøre skam på hjemstaten sin Colorado, går langt i å bli provosert av en senator som snakket negativt om personen som ga guided turer til Trump-supportere dagen før terroraksjonen:

Det kan se ut til at Boebert ga en guidet tur til noen dagen før, per journalist Don Winslow:

Ikke bekreftet ennå dette. Foreløpig bare han som melder det.

Eventuell etterforskning vil vise om hun visste hva hun gjorde, dersom de hun viste rundt deltok i angrepet og dette er sant. Men det er en god del tråder som dessverre peker i en viss retning rundt Boebert nå.

Hennes eget distrikt i Colorado ønsker nå også å etterforske henne. 68 representanter derfra har sendt et åpent brev hvor de krever etterforskning.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det kan se ut til at Boebert ga en guidet tur til noen dagen før, per journalist Don Winslow:

 

Omvisninger har jo vært forbudt siden mars i fjor pga. corona, så uansett gjorde vedkommende noe ulovlig. En vakt skal ha blitt gjort oppmerksom på at det var slike grupper på Capitol, men skal ha svart at han ikke kunne gjøre noe siden de ble ledet av et kongressmedlem. Det høres merkelig ut, og man kan forstå at begge Sergeants-at-arms har trukket seg fra jobbene sine.

Hvis etterforskning viser at hun gjorde dette, kan Huset utvise henne fra kongressen og Boebert går forhåpentligvis tilbake til å servere burgere i sin kafe "Shooters grill", hvor de som bærer våpen er spesielt velkomne. Hvis hun ikke blir tiltalt for medvirkning, da ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (3 minutter siden):

Omvisninger har jo vært forbudt siden mars i fjor pga. corona, så uansett gjorde vedkommende noe ulovlig.

Det visste jeg ikke, da blir det raskt enda mer alvorlig og mistenkelig ja. Håper de kommer til bunns i dette - hvis det viser seg at hun har gjort dette ser jeg ingen andre utfall enn at hun må ut og tiltales.

Boebert har jo sin historie med blant annet white supremacists og væpnede militser så det er ikke en far-out tanke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...