Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvilken vaksine skal man ta?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg lurer på hvilken vaksine jeg skal ta, og om hvilke som trolig blir tilgjengelig i Norge?

Mulig det finnes tråder som tar for seg dette, men jeg fant de ikke umiddelbart. 

Det er vel høyst aktuelt å begynne sette seg inn i dette nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Det er vel høyst aktuelt å begynne sette seg inn i dette nå.

så sant du ikke er over 60 år eller har underliggende sykdom, er det ikke noe å stresse med på en god stund ennå.

er vel først ute i mai måned eller noe, at vaksine blir alment tilgjengelig for øvrige befolkning(?) da er det sannsynlig tilkommet flere ulike vaksiner også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mr.M skrev (12 timer siden):

så sant du ikke er over 60 år eller har underliggende sykdom, er det ikke noe å stresse med på en god stund ennå.

er vel først ute i mai måned eller noe, at vaksine blir alment tilgjengelig for øvrige befolkning(?) da er det sannsynlig tilkommet flere ulike vaksiner også.

Så hvilke av disse skal man satse på?
Forøvrig har jeg underliggende sykdom så tanken om hvilke man bør velge har meldt seg. Jeg leste om den kinesiske som er laget på tradisjonell måte som influensavaksine, da vil man ikke føle seg som et forsøksdyr.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Nidar2 said:


Det er vel høyst aktuelt å begynne sette seg inn i dette nå.

Nei, ikke med mindre du er lege/forsker.

Vi, det norske samfunn, har brukt enorme ressurser på å bygge opp en legestand som er eksperter på å finne ut av slikt. De ordner dette, og gir deg beskjed om hvilken du skal ta.

På samme måte som at du slipper å kalkulere om broen du kjører over er trygg, om maten du spiser ikke er giftig, hvilke ledninger du trenger i huset ditt+++
 

Vær ekspert i ditt yrke og la andre være eksperter i sitt :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvilken vaksine man skal satse på? Du skal vel satse på den eneste du får tilbud om, avhengig av hva som kan skaffes der og da. Hvis du er i en risikogruppe, blir kanskje den vaksinen som eventuelt passer best i ditt tilfelle, valgt for deg av fastlege.

Selv regner jeg med å få tilbud om en vaksine tidligst til sommeren. Hvem vet hvor langt ting har mutert innen da, og om man må vente lenger på justerte vaksiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Glassmaneten skrev (15 minutter siden):

Hvilken vaksine man skal satse på? Du skal vel satse på den eneste du får tilbud om, avhengig av hva som kan skaffes der og da. Hvis du er i en risikogruppe, blir kanskje den vaksinen som eventuelt passer best i ditt tilfelle, valgt for deg av fastlege.

Selv regner jeg med å få tilbud om en vaksine tidligst til sommeren. Hvem vet hvor langt ting har mutert innen da, og om man må vente lenger på justerte vaksiner.

Neida, man takker nei inntil vaksinen man vil ta kommer på banen. Enkelt.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (18 timer siden):

Det er vel høyst aktuelt å begynne sette seg inn i dette nå.

Nei, det vil jeg ikke si. Når fastlegen min forteller meg at jeg nå kan få vaksine så tar jeg den som er tilgjengelig da.

Dette er overhodet ikke noe jeg skal bruke tid på å "sette meg inn i" nei. Jeg har ikke tid til å ta en medisinutdanning med spesialisering innen virologi og immunologi; det har legen min og hans kolleger allerede gjort så han er langt bedre kvalifisert enn meg til å ta den vurderingen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Tenker som så at når en ser alle de mektige menneskene som nå tar Pfizer vaksinen bort i statene, deriblant den kommende presidenten Joe Biden og NHI direktøren Anthony Fauci, så har vertfall jeg stor tiltro til akkurat den vaksinen. 

Fauci fikk Modernas vaksine.

https://www.nbcnews.com/politics/politics-news/fauci-other-top-health-officials-receive-moderna-vaccine-camera-n1252073

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Tenker som så at når en ser alle de mektige menneskene som nå tar Pfizer vaksinen bort i statene, deriblant den kommende presidenten Joe Biden og  NHI direktøren Anthony Fauci, så har vertfall jeg stor tiltro til akkurat den vaksinen. 

De som tenker konspiratorisk vil nok hevde at det kun var saltoppløsning i sprøytene til de nevnte herremenn 😆

 

Blåbær skrev (32 minutter siden):

En legeutdanning og videre spesialisering innenfor vaksiner tar mange år, du er alt for sent ute til å lære seg om vaksiner. 

...men det går fint an å lese seg opp på publisert liste over bivirkninger for den enkelte vaksine. Sier ikke at det gir noen fasit for hvordan ens egen kropp vil reagere men man er ikke helt satt på sidelinjen som lekmann. Blir uansett interessant å følge med når datagrunnlaget (antall som har tatt den enkelte vaksine) blir større; millioner vs. tusener som ligger til grunn for godkjenningene. 
 

Pest eller kolera? Sjansen for et alvorlig utfall av COVID-19 er etter mitt syn mye større enn mulige bivirkninger av vaksine (uansett type). Eksempelvis så rapporteres det at Ni av ti som døde med covid-19 hadde kronisk sykdom. Andre rapporterer om skader på lungevevet, fatigue, hukommelses-/konsentrasjonsproblemer etc. Riktignok (foreløpig) bare rapportert å være av kortere varighet men man får håpe at det ikke blir langvarige komplikasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Blåbær skrev (5 timer siden):

En legeutdanning og videre spesialisering innenfor vaksiner tar mange år, du er alt for sent ute til å lære seg om vaksiner. 

Det er nok de fleste klar over. Det man derimot kan ta stiling til er om man ønsker en gammeldags vaksine som lages på samme måte som vanlig influendsavaksine, eller en tilnærmet ny og uprøvd vaksinetype. Man kan også lese seg opp på bivirkninger og ta et standpunkt utfra dette.

Forøvrig er min manglende kunnskap grunnen til at tråden ble startet.

Lenke til kommentar
Gjest 5805c...b7c
Nidar2 skrev (7 timer siden):

Jeg leste om den kinesiske som er laget på tradisjonell måte som influensavaksine, da vil man ikke føle seg som et forsøksdyr.

Seriøst?

De har så vidt gjennomført testing av den, det er en grunn til at eliten i landet har gjort avtaler om å importere utenlandske vaksiner og la vaksiner som er utviklet i Kina gå til folket.

De som kan velge i Kina, velger ikke vaksiner produsert i Kina.

Anonymous poster hash: 5805c...b7c

Lenke til kommentar

Det vil finnes flere valg for vaksiner etterhvert, spørsmålet er om du får velge selv?
Trolig får du den vaksinen som er tilgjengelig, om ikke du venter til etterspørselen er mindre og de fleste andre har fått vaksinen.

Det er to hovedvalg som er mest relevant, enten mRNA eller tradisjonell vaksine.

Pfizer og Moderna har mRNA-vaksiner, de andre som kan bli godkjent innen rimelig tid nå, er mer tradisjonelle vaksiner.

Per i dag er kun Pfizer sin vaksine godkjent, i januar vil trolig Moderna sin vaksine bli godkjent.
Når tradisjonelle (ikke-mRNA) vaksiner blir godkjent i EU, er usikkert, det er trolig Janssen eller AZ/Oxford som ligger først.

mRNA-vaksinene har vist seg å være 94-95% effektive i studier, og har hatt svært lite bivirkninger.
Alle som har fått vaksine så langt i den vestlige verden, har fått en mRNA-vaksine.

På den andre siden er mRNA ny teknologi. Dette er første gang mRNA benyttes i denne skalaen, så det er ingen som vet akkurat hva langtidseffekten vil være, men ingenting tyder på at det vil være noen problemer på det nåværende tidspunkt.

Av de to mRNA-vaksinene, så er det i dag ikke så mye forskjeller at man kan si at den ene er bedre enn den andre, selv om det kanskje vil vise seg på lengre sikt.

De fremstår ganske like, men Modernas vaksine er enklere å oppbevare og distribuere ettersom den ikke trenger ekstremt lave temperaturer, mens Pfizers vaksine vil kreve en del fra de som skal distribuere vaksinen, ettersom den må holdes på -70 grader frem til noen dager før den skal brukes, og har et tidsrom for bruk etter "tining" osv.

Jeg tror vi bare må stole på at myndighetene klarer å opprettholde disse temperaturene stabilt, og distribuere vaksinene trygt.

Eskene vaksinen til Pfizer kommer i, har også innebygget GPS og termometer, som sender data fortløpende til Pfizer, slik at de vil normalt oppdage det raskt dersom en sending av vaksinen ikke har blitt oppbevart som anbefalt.

Av de tradisjonelle vaksinene, så finnes det nå den russiske Sputnik-vaksinen, og den kinesiske CoronaVac-vaksinen fra Sinovac/Sinopharm, som er godkjent i enkelte andre land, men ikke i EU/Norge.

Disse to er basert på viral vektor, det samme er AstraZeneca/Oxford, Janssen og flere andre som ligger langt frem i prosessen.
Viral vektor baseres på viruset SARS-CoV-2. Altså inneholder vaksinene enten levende virus som er svekket, eller dødt virus som immunforsvaret fremdeles reagerer på.

mRNA-vaksinene inneholder ikke det opprinnelige viruset, men bygger på messenger RNA, hvor vaksinen gir kroppen beskjed om bygge visse deler av piggproteinet fra det opprinnelig viruset. Immunforsvaret reagerer på piggproteinet, og lager antistoffer som også vil virke på piggprotein fra det opprinnelige viruset.

Det er altså en risiko for at man kan få viruset fra tradisjonelle vaksiner, om dog liten, mens fra mRNA er det null risiko for dette, ettersom den ikke inneholder viruset i det hele tatt.

mRNA sender dog signaler til kroppen om lage proteiner, Enkelte mener dette er "genmanipulering" (noe det ikke er) og at det kan være farlig (noe det trolig ikke er).

Det finnes også tradisjonelle vaksiner som er protein-basert.
Dette er en godt kjent teknologi, som egentlig ikke i seg selv er veldig avansert.
Man lager en vaksine som ikke inneholder hele viruset, kun piggprotein, sammen med et eller annet stoff som aktiverer immunforsvaret (adjuvans).

Dette blir en slags mellomting av mRNA og viral vektor, hvor vaksinen inneholder piggproteinet, slik at den ikke trenger be kroppen bygge nye celler, slik mRNA gjør, samtidig som vaksinen ikke inneholder hele viruset, kun det ufarlige piggproteinet som ikke kan forårsake sykdom.

Det er foreløpig ingen av disse proteinbaserte vaksinene som er i nærheten av å bli godkjent.
Proteinbaserte vaksiner er regnet for å være bedre enn viral vektor, men tar lengre tid å utvikle og å produsere.

Jeg mener både Sanofi og Novavax har slike vaksiner under utvikling, det samme har sikkert flere andre selskaper.

Det kan være slik at protein-baserte vaksiner blir de tryggeste og mest effektive vaksinene mot SARS-CoV-2 i fremtiden, når man først får utviklet de, å satt opp et system for den langt mer kompliserte masseproduksjonen av en slik vaksine, men det ligger dessverre ett stykke frem i tid.

Jeg mener også at både Sanofi og Novavax har hatt en del problemer, Sanofi hadde store problemer med sine studier, samt at fase 3-studiene viste at effekten var for dårlig for eldre mennesker.

Influensavaksinene og en rekke andre velkjente vaksiner er så vidt jeg har forstått nå proteinbaserte vaksiner, for økt trygghet, men tar jeg ikke feil var også Pandemrix proteinbasert, hvor man åpenbart ikke var like heldig med sammensetningen av vaksinen, ettersom den ga noen uheldige bivirkninger (som narkolepsi).


TL:DR - Skal man ha vaksine innen rimelig tid, altså første kvartal 2021, så er det trolig mRNA som gjelder. 
Hvem av de man får, er trolig ikke noe man kan velge, og det er såpass liten forskjell at forutsett at de oppbevares og settes korrekt, så spiller det liten rolle akkurat nå.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
0laf skrev (26 minutter siden):

TL:DR - Skal man ha vaksine innen rimelig tid, altså første kvartal 2021, så er det trolig mRNA som gjelder. 
Hvem av de man får, er trolig ikke noe man kan velge, og det er såpass liten forskjell at forutsett at de oppbevares og settes korrekt, så spiller det liten rolle akkurat nå.

Takk for et meget ufyllende og godt svar. Ble svært mye klokere :)

Man kan tolke det dit at om man venter vil man kunne få bedre vaksiner.

Jeg tenker også at de nye virustypene som har dukket opp de siste dagene, med 70% større smitterisiko gjør valget vanskelig. Jeg spør meg selv om i det hele tatt er noen vits å ta nåværende vaksine dersom det ikke kan garanteres at den virker på de nye virusene.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (14 minutter siden):

Man kan tolke det dit at om man venter vil man kunne få bedre vaksiner.


Svaret på det er "kanskje" !

Per i dag fremstår vaksinene til Pfizer og Moderna svært effektive og sikre.

Det er ikke sikkert proteinbaserte vaksiner blir noe bedre, det er en høy terskel opp til mRNA-vaksinene, men historisk har altså proteinbaserte vaksiner vært bedre enn tradisjonelle vaksiner basert på viral vektor.
mRNA er derimot såpass nytt, at om mer tradisjonelle vaksiner blir bedre enn de, er det ingen som vet?

Hovedproblemet er at det kan bli en stund å vente, samt at det er stor usikkerhet omkring proteinbaserte vaksiner nå.

Man må da kanskje spørre seg om det er verdt det, altså å være utsatt for smitte i mange måneder mens man venter på noe "bedre", når man langt tidligere kunne fått en vaksine som er 95% effektiv, og etter alle solemerker trygg.
 

Nidar2 skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker også at de nye virustypene som har dukket opp de siste dagene, med 70% større smitterisiko gjør valget vanskelig. Jeg spør meg selv om i det hele tatt er noen vits å ta nåværende vaksine dersom det ikke kan garanteres at den virker på de nye virusene.


Jeg vet ikke alt det tekniske om vaksinene, men de som virkelig har greie på dette mener at det ikke er noe problem.

BioNTech hadde pressekonferanse i går, de anså det som særdeles lite sannsynlig at vaksinen ikke også ville fungere på nye mutasjoner.

Under utvikling av vaksinen jobbet de mot flere titalls mutasjoner, og de har visst nok også data om de nye mutasjonene, og de så ingenting der som umiddelbart gjorde at de ble bekymret, tvert i mot.

Moderna har sendt ut pressemelding om det samme, at de er ganske overbevist om at vaksinen vil fungere på de aller fleste mutasjoner, også disse nye.

De er nå i gang med å teste dette for å få sikre svar. De kan vist nok syntetisere mutasjoner og teste mot aminosyrer som vaksinen virker på og den slags, sikkert veldig kompliserte greier, men de regner altså med å ha definitive svar innen to uker, om hvorvidt det er noe problem med disse mutasjonene eller ikke.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...