Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (40 minutter siden):

Det var godt blandet aldersmessig som reiste til utlandet i fjor.

Nei. Dette har jeg dokumentert før i denne tråden.

Edit: Hvor har du egentlig dette fra? Selvfølgelig folk i alle aldere som reiste, men generelt eldre folk var overrepresentert i denne statistikken som ble hentet fra SSB. Er på mobil så jeg klarer/gidder ikke lete etter dette nå, men du må jo gjerne vise til hvor du har påstanden din fra.

Endret av Pateia201
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Guest a8a68...e1d said:

Personlig forstår jeg ikke hvorfor folk flest synes å foretrekke den kortsiktige jojo-strategien, med svært få tiltak som gang på gang har ført til stor økning i smitte og påfølgende store og lange nedstengninger for å bli kvitt den igjen. Hvorfor ikke heller beholde trivielle tiltak som munnbind i butikker, i håp om at vi ikke får enda en oppblomstring i smitte? Nå ser folk ut til å ha blitt så overbevist om at det er over at selv håndspriten har blitt gjemt bort i de fleste butikker.

Jeg bruker også forskjellige munnbind hver gang jeg tar det av meg, men siden de trygt kan brukes om igjen etter å ha ligget til tørk i 2-3 uker er kostnaden liten.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Pass på å legge det med utsiden opp, så du ikke puster i deg flere mikrometere lag med støv når du gjenbruker munnbindene da :wee:

Den fellen har jeg gått i, og det var ubehagelige greier.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Fnugle said:

Som enda uvaksinert i en av de siste gruppene som får vaksine (kommunen har antydet nå at noen av oss kan måtte vente til september med første dose), så føles det enda mer frustrerende. Jeg tror mange som er vaksinerte ikke vil føle det på samme måte, de vil tross alt ha mindre risiko for alvorlig sykdom. Dermed man som uvaksinert oppleve at de som er vaksinerte tar mindre hensyn, og de som sitter igjen vil oppleve en uforholdsmessig stor risiko for smitte/sykdom.

Kjipt dersom alt skal rakne helt i innspurten da.

Å ta ansvar selv og "isolere" seg selv, er lettere sagt enn gjort når man ikke kan styre sine nærkontakter. 

Enig, og jeg er nå fullvaksinert. Det er rett og slett sløvt av folk å lempe på munnbindbruken på den måten som skjer rundt forbi. Jeg har aldri opplevd noen voldsom høy grad av munnbindbruk, annet når vekter har stått ved inngang til Elkjøp en gang for mange måneder siden og delt ut munnbind og oppfordret til at folk nytter håndspriten som hadde fotpedal.

Også vaksinerte bør bruke munnbind når de må omgås mennesker på nært hold, og spesiellt dersom det er steder hvor det er innestengt luft.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pateia201 said:

Blir vel som forrige sommer. Nesten ikke smitte, men godt voksne og de eldre reiser ut av landet, drar med seg smitte hjem og så får vi yngre alle klagene for at vi sprer det videre i Norge. 
 

Nemlig. Jeg er på en måte glad at jeg ikke er helt ungdom lengre, men det er jo litt kjipt også med elding.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Fnugle said:

Bor også med familie som jeg kan ikke bestemme og råde over hvem de skal få besøk av, særlig ikke når besøket alle er vaksinerte, men ikke jeg. Jeg kan holde avstand jeg, men det hjelper ikke når vi beveger oss rundt i samme rom. Da måtte jeg gått med munnbind hjemme.

Problemet er at det munnbindet kun beskytter deg ca. 30 %. Alle andre burde da brukt munnbind av hensyn til deg. Så kunne du få slippe eller ha på et du også for å gi noen prosenter ekstra beskyttelse. Men, det viktige blir vel uansett å lufte godt. Og det kan jo være problematisk å gjøre 24/7

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Pateia201 said:

Nei. Dette har jeg dokumentert før i denne tråden.

Edit: Hvor har du egentlig dette fra? Selvfølgelig folk i alle aldere som reiste, men generelt eldre folk var overrepresentert i denne statistikken som ble hentet fra SSB. Er på mobil så jeg klarer/gidder ikke lete etter dette nå, men du må jo gjerne vise til hvor du har påstanden din fra.

Du sa det kun var eldre. Jeg hentet også statistikk tidligere i tråden fra SSB som motbeviste det.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Du sa det kun var eldre. Jeg hentet også statistikk tidligere i tråden fra SSB som motbeviste det.

Hvor har jeg sagt at det kun var eldre? Du er et godt eksempel på folk som har gjort alt de kan for å skylde på unge voksne og ungdommer for smitten gjennom pandemien. 
Okei? Kan du vise til denne statistikken? Jeg gleder meg! 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pateia201 said:

Hvor har jeg sagt at det kun var eldre? Du er et godt eksempel på folk som har gjort alt de kan for å skylde på unge voksne og ungdommer for smitten gjennom pandemien. 
Okei? Kan du vise til denne statistikken? Jeg gleder meg! 

Hvor har jeg skyldt på unge? Kan du vise meg det? :) Godt eksempel på stråmannsargumentasjon. Men jeg skal være bedre og vise deg hvor du sier det jeg påstår at du gjør.

Du påstår at det kun er "godt voksne og eldre" som reiser og bringer med seg smitte med denne setningen.

Quote

 Nesten ikke smitte, men godt voksne og de eldre reiser ut av landet, drar med seg smitte hjem og så får vi yngre alle klagene for at vi sprer det videre i Norge. 

Det er feil! Men vis meg gjerne statistikken som sier det. 

Jeg husker noe slik som at 12% var de yngre og resten fordelt over hele alderspekteret!
NB! Men det ble ikke vist noen statistikk på hvilke av de reisende aldersgruppene som dro med mest smitte.

Det er vel heller du som liker å legge skylden på aldersgrupper her ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Hvor har jeg skyldt på unge? Kan du vise meg det? :) Godt eksempel på stråmannsargumentasjon. Men jeg skal være bedre og vise deg hvor du sier det jeg påstår at du gjør.

Du påstår at det kun er "godt voksne og eldre" som reiser og bringer med seg smitte med denne setningen.

Det er feil! Men vis meg gjerne statistikken som sier det. 

Jeg husker noe slik som at 12% var de yngre og resten fordelt over hele alderspekteret!
NB! Men det ble ikke vist noen statistikk på hvilke av de reisende aldersgruppene som dro med mest smitte.

Det er vel heller du som liker å legge skylden på aldersgrupper her ;)

Herregud. Og der ble stråmannkortet dratt igjen også. 
Jeg har vel heller aldri påstått at akkurat du har skyldt på de unge, men det har jo vert mange diskusjoner ikke bare her inne, men i media generelt om hvordan de unge står for smitten. 
Jeg har dessverre ikke statistikk å vise til om hvilke aldersgrupper som faktisk drar inn smitten, men dette blir jo en prinsippsak da man burde unngå utenlandsreiser.
Her ser du fra kvartal2 og kvartal3 i 2020, enjoy. 
 

Skjermbilde 2021-06-18 kl. 19.31.54.png

Skjermbilde 2021-06-18 kl. 19.32.05.png

Endret av Pateia201
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Vi er heldige i Norge og Europa der vi får vaksine gratis bortsett fra konspirasjonsteoretikerne som ikke vil ha.

I India og Afrikanske land så dør folk i massevis av Covid19, og der er det ikke noen fancy gratis vaksinesprøyter.

India har nå gratis vaksiner til alle over 18 år: https://www.bbc.com/news/57400891

Hvilke land sikter du til? Har du noen kilder på steder hvor folk må betale for Covid-vaksine? 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 timer siden):

Liten pris betale for frihet og leve livet.

Gleder meg se både masker og avstand begynner bli borte.

Ja ikke nødvendigvis uenig i det. Men tydelig at de som ropte høyt om hvor flinke utelivet var til å ivareta smittevern tok grundig feil.... 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (14 minutter siden):

Ja ikke nødvendigvis uenig i det. Men tydelig at de som ropte høyt om hvor flinke utelivet var til å ivareta smittevern tok grundig feil.... 

Jeg er jo en sånn «bygdetulling» som har vert innom utelivet både i Oslo og andre steder i landet i løpet av den siste tiden. Må si jeg er imponert over hvor strenge de er i Oslo i forhold til andre plasser i landet. Hadde det vert så strengt overalt hadde nok uteliv gått greit, dessverre prioriterer noen penger fremfor smittevern.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pateia201 said:

@Theo343, jeg skal innrømme at jeg husket feil da jeg skrev «de eldre», det er tydeligvis godt voksne som er overrepresentert i statistikken jeg viser til. Uansett så hadde jo du noe som motbeviser dette? Er oppriktig interessert i å se dette.

Dette blir litt for dramapreget for min del. Jeg oppsummerte i forrige innlegg :) Man hadde reisende i alle aldersgrupper. Og jeg så ingen statistikk på hvilke aldersgrupper blant disse som brakte mest smitte fra utlandet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (3 timer siden):

India har nå gratis vaksiner til alle over 18 år: https://www.bbc.com/news/57400891

Hvilke land sikter du til? Har du noen kilder på steder hvor folk må betale for Covid-vaksine? 

I Afrika har dette vært på nyhetene. EDIT det jeg sa er feil. Han sønnen av Dubai sjeiken er en norsk-pakistansk business Mann ettersøkt i Norge pga Nordea bedrageri sak. Beklager misforståelser.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Umar_Farooq_Zahoor

 De solgte Sputnik til blodpriser mangfoldige tusen nok pr dose i fattige Afrika, samt midtøsten, i India er det nok ikke alle som kan få. EDIT prisen er 400kr per person i Ghana,det høres kanskje ikke mye ut men er minst 2000-3000 i deres valuta....

I Filippinene der kona er fra har selv ikke beste/svigerforeldre våre fått, og alle andre er på vent, er Sputnik, Kinesisk og rester av AztraZeneca fra EU som gis.

Ikkeno gratis phizer eller Moderna.

https://www.vg.no/spesial/2021/sputnik/

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Theo343 said:

Ellers greit å vite ift. reiseforsikring på innenlandsferie i disse korona dager. Jeg tok opp saken min på nytt da de feilaktig ga avslag pga. "reise påbegynt" (er jo ikke avbestilling det var snakk om men syk på ferie innenlands).

Det visa endte opp med var at jeg kun fikk erstatning fra dagen jeg fikk legetime hos fastlegen som var 10 dager etter reisen var påbegynt. Hadde jeg dratt på legevakten allerede første morgenen jeg våknet med ekstrem hodepine og hovne lymfekjertler hadde jeg fått erstatning for hele oppholdet. (men hvem drar vel på legevakta fordi man føler seg litt dårlig? selv om det begrenser aktiviteter) Dette selv om legen tilbakedaterte sykemelding for hele reisens tidsrom med årsak "Har ikke fått time før i dag".

Ergo ble det småkroner tilbake  ift. det ferien kostet, men greit for andre å vite. Gå på legevakten med en gang hvis du sliter med å få time tidsnok hos fastlegen. Uansett hvor bagatellmessig det er så lenge det påvirker planen for ferien. Jeg fikk ellers avkortet hytteleien til siste dagen jeg var der og avbrøt oppholdet (snill hytte eier, totalt 10 dager) men det var jo halve feriebudsjettet rett ut av vinduet.

 

Veldig opptatt med å få penger fra reise forsikringen?

Hva er egenandelen?

Ikke merkelig at reiseforsikringen er dyr om alle gjør som du;)

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

I Afrika har dette vært på nyhetene, bla med familien til han sjeiken som voldtok og drepte hun norske ungjenta i England. Han morderen var med i følget til sin sjeik far. De solgte Sputnik til blodpriser mangfoldige tusen nok pr dose i fattige Afrika, samt midtøsten, i India er det nok ikke alle som kan få.

I Filippinene der kona er fra har selv ikke beste/svigerforeldre våre fått, og alle andre er på vent, er Sputnik, Kinesisk og rester av AztraZeneca fra EU som gis.

Ikkeno gratis phizer eller Moderna.

https://www.vg.no/spesial/2021/sputnik/

Så det du egentlig sier, er at det i Afrika er offentlige myndigheter som må betale blodpris? Og hvor får du mangfoldige tusen NOK i fra? I dokumentaren snakkes det om US$20 pr dose. Dette er korrupsjon for å komme først. Covax deler ut vaksiner til fattige land. Du har fremdeles ikke nevnt ett land som tar betalt av befolkningen for vaksinedose. 

Hva begrunner du "I india er det nok ikke alle som kan få" fra? Jeg gav deg nettopp en link til BBC som nettopp sa at alle over 18 skulle få gratis doser. Da får du dokumentere det med linker til kilder, og ikke anekdoter og løgner som du kommer med. 

Sputnik, Sinovac og Sinofarm og AstraZeneca er alle anerkjente doser som beskytter mot Covid-19. Kanskje ikke i samme grad som Pfizer eller Moderna, men de er mye enklere å rulle ut, uten samme krav til kjøling og oppbevaring, noe som er nødvendig i Afrika og på landsbygda i Philippinene eller Thailand. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Pateia201 said:

Ånei! Steng ned landet! Hvor er @Kryptodebunker?

Dette er helt naturlig nå som Norge AS åpnes, Færder står vel for store deler av smitten, men som tidligere kjent så klarer de mindre stedene heldigvis å få kontroll kjapt.

Dette kan bli problemet; https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/sju-fullvaksinerte-deltasmittet-etter-korkonsert-1.15542925

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...