Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smittetrykk i Oslo siste 14 dager per 100k:

398109460_Skjermbilde2021-06-14kl_09_56_28.thumb.png.ad38003452b6a17405bbcf3693b9d827.png

Meget god situasjon nå. Jeg vil si smitten basert på de siste dagenes tall nærmest er ikke-eksisterende i Oslo nå hvis man setter opp mot antall innbyggere. Under 20 i en by med 700.000 innbyggere, haugevis av besøkende fra andre steder, nylig gjenåpning av sosiale arenaer, uteliv etc.

Det er foreløpig ikke meldt om et eneste utbrudd på restauranter eller utested etter det åpnet, som er en fin indikasjon på at de ventet akkurat lenge nok med å gjenåpne slik at man slapp unna det som skjedde i en del andre norske byer i mai der utbrudd i utelivet var en driver.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Smittetrykk i Oslo siste 14 dager per 100k:

398109460_Skjermbilde2021-06-14kl_09_56_28.thumb.png.ad38003452b6a17405bbcf3693b9d827.png

Meget god situasjon nå. Jeg vil si smitten basert på de siste dagenes tall nærmest er ikke-eksisterende i Oslo nå hvis man setter opp mot antall innbyggere. Under 20 i en by med 700.000 innbyggere, haugevis av besøkende fra andre steder, nylig gjenåpning av sosiale arenaer, uteliv etc. Det er foreløpig ikke meldt om et eneste utbrudd på restauranter eller utested etter det åpnet, som er en fin indikasjon på at de ventet akkurat lenge nok med å gjenåpne slik at man slapp unna det som skjedde i en del andre norske byer i mai der utelivet var en driver.

Altså i OSlo har det ikke vært mange tilfeller knytta til uteliv  i det hele tatt, det var også tilfellet før de stengte ned i november. Tror dette har noe med at utestedene i Oslo er vesentlig strengere på smittevern enn flere andre steder i landet. Det er i allefall mitt inntrykk. Næringsetaten er ikke nådige når det gjelder kontroll. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Altså i OSlo har det ikke vært mange tilfeller knytta til uteliv  i det hele tatt, det var også tilfellet før de stengte ned i november. Tror dette har noe med at utestedene i Oslo er vesentlig strengere på smittevern enn flere andre steder i landet. Det er i allefall mitt inntrykk. 

Delvis enig, det var få, men det var også noen utbrudd i utelivet. Yrkene bartender/servitør lå på toppen blant smittede i Oslo i 2020 (se kilde fra november 2020 under), men husk også at det i november 2020 var helt annerledes før den britiske varianten kom og gjorde slike settinger mer smittefarlige. Oslo har ikke hatt åpent uteliv med dominerende britisk variant før nå.

Det er også mitt inntrykk at utesteder i Oslo har vært en del strengere enn i andre byer, både på grunn av strengere veileder de må følge og veldig hyppige kontroller fra kommunen. Det er også en mye større bransje i Oslo, så jeg vil tro det er høy grad av indrejustis.

Sitat

Høyere forekomst av smitte i Oslo-området

Fortsatt topper ansatte i serveringsbransjen statistikken over mulig smitterisiko. Det betyr at det er flere registrerte tilfeller av koronasmitte blant kafé- og gatekjøkkenmedarbeidere, bartendere og servitører enn det er blant andre i yrkesaktiv alder.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/nye-tall-for-koronasmitte-i-ulike-yrkesgrupper/

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Og nå begynner fastlege sirkuset i dette herlige molbolandet.

Blir ringt opp i dag og får beskjed om at fastlegen ikke vil snakke med meg i tilfelle det er Korona. Jeg opplyser om at jeg er fullvaksinert og har ikke på noe tidspunkt hatt febere. (likevel krysser de av for feber i journalen)
De sier at hvis jeg begynner å bli bedre er det ingen grunn til å komme til dem på hastetime. Jeg forklarer at forsikringselskapet (for leid hytte i 3 uker) krever legeerklæring på at man har blitt syk.

Jeg får beskjed om at jeg kan bestille vanlig time men der er ventetiden 2-3 uker. Jeg sier at da er jeg jo kanskje helt frisk igjen (som jo er bra) så hvordan skal jeg dokumentere at jeg har blitt syk av å være på en leid hytte da? Opplyser også om at den nevnte hytta har stått tom i  1 år før jeg nå leide den så det er ikke korona på der og jeg er fullvaksinert og har ikke feber, bare kraftig nedsatt almenntilstand (konstant hodepine, svimmel når jeg går eller reiser meg opp, sover dårlig, hovne lymfekjertler). Det ble alltid verre når jeg sov på soverommet der.

Jeg får beskjed om at da kan de sette opp en videokonferanse. Hvorpå jeg svarer at hvordan skal legen da få undersøkt meg og hvordan skal vi få tatt nødvendige blodprøver? Men de sier at de har instruks om at om noen har feber og hovne lymfekjertler så får de ikke lov å slippe inn på legekontoret.

Vi må sitte 2 stykker på telefonen med legekontoret og bokstavlig talt krangle med dem om at dette er et krav fra forsikringselskapet som evt. skal dekke denne fadesen og da nytter det ikke med en time om 3 uker eller en videokonferanse.

Man kan bli utslitt av å ha kontakt med leger i Norge.
Når jeg var på legevakten gjorde de en overordnet undersøkelse men ba meg kontakte fastlegen.

Jeg har vært gjennom denne smørja utallige ganger i 2020 og 2021. Eneste løsning er å ta en PCR test på vanlig måte på test stasjsonen, få negativt svar, så har jeg fått komme inn til lege/spesialist/sykehus, siden jeg har hatt koronasymptomer konstant i nesten ett år nå. Så koronatest en gang i måneden har nesten blitt rutine nå :p 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Smittetrykk i Oslo siste 14 dager per 100k:

398109460_Skjermbilde2021-06-14kl_09_56_28.thumb.png.ad38003452b6a17405bbcf3693b9d827.png

Meget god situasjon nå. Jeg vil si smitten basert på de siste dagenes tall nærmest er ikke-eksisterende i Oslo nå hvis man setter opp mot antall innbyggere. Under 20 i en by med 700.000 innbyggere, haugevis av besøkende fra andre steder, nylig gjenåpning av sosiale arenaer, uteliv etc.

Det er foreløpig ikke meldt om et eneste utbrudd på restauranter eller utested etter det åpnet, som er en fin indikasjon på at de ventet akkurat lenge nok med å gjenåpne slik at man slapp unna det som skjedde i en del andre norske byer i mai der utbrudd i utelivet var en driver.

Er jo blodrødt flere steder? Er ikke regelen for gult nivå noe sånt som 20 smittede per 100.000k? Det er jo ingenting

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (24 minutter siden):

Er jo blodrødt flere steder? Er ikke regelen for gult nivå noe sånt som 20 smittede per 100.000k? Det er jo ingenting

Jeg vet ikke. Men det er jo bare en visualisering, er ingen regel. Dette kartet fra kommunen blir aldri «gult».

De neste dagene vil dog kartet bli veldig lyst også i de vestlige bydelene, hvor tallene siste 14 dager preges av russeutbruddet som nå virker å være helt under kontroll.

Enkelte bydeler hadde over 1000 smittede per 100k siste fjorten dager i vinter/vår. Da var det blodrødt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Jeg vet ikke. Men det er jo bare en visualisering, er ingen regel. Dette kartet fra kommunen blir aldri «gult».

De neste dagene vil dog kartet bli veldig lyst også i de vestlige bydelene, hvor tallene siste 14 dager preges av russeutbruddet som nå virker å være helt under kontroll.

Enkelte bydeler hadde over 1000 smittede per 100k siste fjorten dager i vinter/vår. Da var det blodrødt.

Reglene for at et land blir gult er 25 pr 100k. Hvilket egentlig vil si et latterlig lavt smittetrykk fordi hele verden tester mye mer nå enn de gjorde i fjor. Tyskland fjerner karantene i sin helhet for land som har under 200 pr 100k smittede. Norge i sin helhet har havna på Danmarks gule liste så man kan fritt reise til Danmark uten et anerkjennelsesverdig formål som de kaller det. Danske myndigheter fraråder fortsatt dog reise til Norge, men det er pga Norges innreiserestriksjoner ovenfor danske borgere. Mens her i Norge blir man sendt rett i fengsel eh unnskyld karantenehotell uten å ha gjort noe ulovlig. 

Men men vi kan dra til Malta uten å bli sendt i karantene da, problemet er at det ikke går noen direktefly. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (40 minutter siden):

Reglene for at et land blir gult er 25 pr 100k. Hvilket egentlig vil si et latterlig lavt smittetrykk fordi hele verden tester mye mer nå enn de gjorde i fjor.

Det er derfor regjeringen i tillegg tar med positivitetsrate for å vurdere gule/røde land, er det i gjennomsnitt mer enn 4% positive tester i et gult land de siste to ukene må man likevel i karantene fra det landet.

Lenke til kommentar

Koronasmittede utendørs: Smittede i Trondheim har vært på fest i parker
https://www.nrk.no/trondelag/koronasmitte-utendors_-smittede-i-trondheim-har-vaert-pa-fest-i-parker-1.15535782

Sitat

Smittevernkontoret kommer med en viktig melding mandag morgen: De som har oppholdt seg i tre ulike parker i byen, må være oppmerksomme på symptomer.

– Vi ser litt av resultatet etter parkfestingen nå, sier Tove Røsstad, kommuneoverlege i Trondheim.

Det har vært flere koronasmittede på Marinen, Festningsparken og Ladeparken. Flere dager og tidspunkt er aktuelle.

Kommunen har ikke full oversikt over hvor mange smittede som har vært innom parkene.

– Men det er flere av dem. De har vært der i smitteførende periode, sier Røsstad.

Flere gjenger har vært på parkfester flere kvelder på rad, forteller hun:

– De har gjerne gått ut i grupper – men ikke holdt seg til sine grupper. De har minglet med andre grupper. I etterkant er de ikke helt sikre på hvem de har vært i nærkontakt med.

Sitat

Koronavirus smitter utendørs også

I Trondheim er det nå lov å ha fem gjester i private hjem.

Kommunedirektør Morten Wolden kom mandag morgen med forslag til ny koronaforskrift. I forslaget er antallet gjester økt til 10. Personer som er beskyttet mot koronasykdom regnes ikke med.

Forslaget innebærer også at forbudet mot arrangementer oppheves. Kommunedirektøren ønsker at det åpnes for arrangementer i begrenset grad. Blant annet av kulturtilbud som museer, kino og teater.

Kommuneoverlege Røsstad sier det er tryggere å samles ute enn inne.

– Men det kan skje smittespredning ute også, understreker hun.

Parksmitten er et eksempel.

– Smittede kan spre viruspartikler når de puster ut, snakker eller synger. Hvis man er ute, blir dette veldig mye mer fortynnet enn om man er inne i et trangt lokale. Smittepresset på de rundt blir mye lavere ute. Men det kommer an på hvor tett en sitter, og hvor lenge en sitter tett.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Oslo:

Har møter om korona-tiltak: – Det ligger jo godt til rette for ytterligere lettelser
https://www.ao.no/har-moter-om-korona-tiltak-det-ligger-jo-godt-til-rette-for-ytterligere-lettelser/s/5-128-119212

Sitat

Rekordlave smittetall, stadig flere vaksinerte og få innleggelser. Tallene ser veldig positive ut på et tidspunkt der byrådet vurderer hvilke tiltak som skal gjelde videre.

– Det vi i alle fall gleder oss over nå er lave smittetall. Antall innleggelser er lavt og vaksinasjonsgraden øker, så det ligger jo godt til rette for ytterligere lettelser og så får vi komme tilbake til detaljene rundt det ganske snart.

Det sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til Avisa Oslo mandag formiddag. Uttalelsen kommer på et tidspunkt med en svært positiv smittetallsutvikling i Oslo. Siste døgn er kun registrert 12 nye smittetilfeller i Oslo. Det er laveste siden september.

Forrige uke ble det registrert 292 smittede. I Oslo har ikke antallet smittede per uke vært så lavt siden slutten av september.

Det lave tallet skyldes ikke at færre tester seg, skriver NRK.

Samtidig er det kun 32 innlagte på alle Helse Sørøsts sykehus, som er helseforetak for en region med 3 millioner mennesker. Til sammenligning var det 269 innlagte den 7. april.

Det virker å ligge an til at man kan øke utendørs arrangementer fra 50 til 200, flere enn 20 innendørs på kino og andre arrangementer, skjenking frem til midnatt og mindre begrensing på antall personer i private hjem. Kun 18 fra Oslo kommune er nå innlagt på sykehus med Covid-19. Det er ikke lenge siden det var over 50.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Og nå begynner fastlege sirkuset i dette herlige molbolandet.

Blir ringt opp i dag og får beskjed om at fastlegen ikke vil snakke med meg i tilfelle det er Korona. Jeg opplyser om at jeg er fullvaksinert og har ikke på noe tidspunkt hatt febere. (likevel krysser de av for feber i journalen)
De sier at hvis jeg begynner å bli bedre er det ingen grunn til å komme til dem på hastetime. Jeg forklarer at forsikringselskapet (for leid hytte i 3 uker) krever legeerklæring på at man har blitt syk.

Jeg får beskjed om at jeg kan bestille vanlig time men der er ventetiden 2-3 uker. Jeg sier at da er jeg jo kanskje helt frisk igjen (som jo er bra) så hvordan skal jeg dokumentere at jeg har blitt syk av å være på en leid hytte da? Opplyser også om at den nevnte hytta har stått tom i  1 år før jeg nå leide den så det er ikke korona på der og jeg er fullvaksinert og har ikke feber, bare kraftig nedsatt almenntilstand (konstant hodepine, svimmel når jeg går eller reiser meg opp, sover dårlig, hovne lymfekjertler). Det ble alltid verre når jeg sov på soverommet der.

Jeg får beskjed om at da kan de sette opp en videokonferanse. Hvorpå jeg svarer at hvordan skal legen da få undersøkt meg og hvordan skal vi få tatt nødvendige blodprøver? Men de sier at de har instruks om at om noen har feber og hovne lymfekjertler så får de ikke lov å slippe inn på legekontoret.

Vi må sitte 2 stykker på telefonen med legekontoret og bokstavlig talt krangle med dem om at dette er et krav fra forsikringselskapet som evt. skal dekke denne fadesen og da nytter det ikke med en time om 3 uker eller en videokonferanse.

Man kan bli utslitt av å ha kontakt med leger i Norge.
Når jeg var på legevakten gjorde de en overordnet undersøkelse men ba meg kontakte fastlegen.

*Dette er Off topic*

Enkelte fastleger i Norge er en spøk.

Grunnen til at jeg sitter på karantenehotellet nå er fordi min barndomsvenn fra Sverige dødde i hudkreft kun 36 år gammel.

Etter dødsfallet booket jeg selv time hos fastlegen for å  selv sjekke eventuelle rare førflekker.

Hun beklagde dødsfallet, men uansett så var hun så opptatt av å få inn flest mulige pasienter at hun kun tok en minutt på å sjekke alle mindre førflekker uten å bruke instrumentet. Hun sendte til og med en sms 15 minutter før jeg skulle ha timen og spurte om jeg kunde komme NÅ, men jeg rakk ikke og hun spurte om jeg fikk hennes sms eller ikke (?)

 

Spurte henne om hun virkelig sjekket førflekmene nøyaktig og da ble hun irritert og demonstrativt viste meg når hun brukte instrumentet på en førflekk.

 

En annen venn i Sverige som også sjekket seg opp etter dødsfallet sa at legen tok minst 10 minutter for å sjekke hvert enkelte med instrumentet.

Mange som klager på at hun er altfor rask og bare vil ha flest mulige pasienter...

Så nei, stoler ikke på enkelte fastleger, dette var 1-2 minutter og 200:- bortkastet, skal bytte fastlege og få en annen til å sjekke førflekkene.

*Off Topic*

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

jeg er fullvaksinert og har ikke feber, bare kraftig nedsatt almenntilstand (konstant hodepine, svimmel når jeg går eller reiser meg opp, sover dårlig, hovne lymfekjertler). Det ble alltid verre når jeg sov på soverommet der.

Det er klassisk Haiti-voodoo, å legge en flådd hare utenfor huset. Sannsynligvis er Theo et tilfeldig offer. Tror du at et rovdyr greier å flå en hare fullstendig perfekt? Og bearbeide pelsen og bruke den som teppe i boligen? Nei, rovdyr svelger enten dyrene hele, eller eter det de kan rive løs fra buken. Deretter hoster de opp hårballer eller pelsballer med bein og annet de ikke kan fordøye.

Leste igår om Vivian Myhre (49), Tønsberg, som hadde fått diagnose via chat med fastlegen i fjor. Diagnosen var bronkitt. Men i realiteten hadde hun lungekreft som hadde spredd seg til småcellekreft, og hun vet nå at hun kommer til å dø. Dette viser hvor dårlige disse skjerm-diagnosene kan være. Det er jo utfordrende å stille diagnose selv med pasienten i samme rom, og enda vanskeligere via en dataskjerm. Men Vivian er ikke bitter på helsearbeiderne, hun tar selv ansvar for at hun begynte å røyke som 16-åring. Og tror det er en mening med alt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge får 1 million færre doser enn vi hadde regnet med de neste 3 månedene. 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=66358

Åpningen av landet bør bremse nå. Er leeeeenge til vi er ferdig vaksinert her til lands. Vi ser jo hvordan det nå går i England og eksplosiv vekst av delta og delta+ på en befolkning som stort sett bare har fått 1 dose. 

 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snikpellik said:

Norge kan få 1 million færre doser enn forventet de neste tre månedene
https://www.aftenposten.no/norge/i/2dEV3a/norge-kan-faa-1-million-faerre-doser-enn-forventet-de-neste-tre-maanedene

:( 

Da tar det litt lengre tid! 

Ja, dette er slett ikke uventet. Vanskelig å tro at de sist prioriterte er fullvaksinert før mot slutten av året nå. Det betyr at samfunnet mer eller mindre er stengt for denne aldersgruppen en god stund til, mens foreldregenerasjonen kan kose seg så mye de vil. 

Vi må ha omtrent 8.6 millioner dose for at alle over 18 skal få to doser. Så langt er det satt 3 millioner doser. Vi mangler altså 5.3 millioner doser. 

De neste 3 mnd får vi ca 2.5 millioner doser (juli, august, sept). Så langt har ca 1.5 millioner fått 1 dose. Så ca 3 millioner mangler første dose (omtrent 4.3 millioner over 18). Det betyr i praksis at vi ikke får nok doser til at alle har fått tilbud om 1 dose før i oktober. I praksis blir det nok senere enn dette siden noen av dosene vi mottar de neste månedene skal brukes til dose nr 2. 

Vi mangler altså mer enn det dobbelt av dette. Vi må altså få over 800.000k doser i snitt i oktober, november og desember for å få befolkningen fullvaksinert i år. 

Tviler på at det skjer for å si det sånn. Kan bli en hard høst med en delta-variant som løper løpsk blant en semivaksinert befolkning. 

Trodde jeg ikke skulle vurdere J&J, men nå vurderer jeg det sterkt. Vi trenger bare data på hvordan denne funker mot Delta først. 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...