Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RichardNoname skrev (2 timer siden):

Skjevdelingsmodellen er jo tuftet på at kommunene som har gitt fra seg doser skal hente inn igjen disse i slutten av juli og begynnelsen av august. Og utover i august er det vel også relativt mange som skal ha 2. doser. 

Skjevdelingsmodellen er jo i seg selv konstruert for å prøve å roe ned de kommunene som mister doser uten at det har noen betydning. Realiteten blir jo at de kommunene som det er skjevfordelt til i dag i stor grad vil være ferdig med 1. dosene sine før resten skal begynne å ta de igjen, på det stadiet må jo de kommunene som har ferdigvaksinert sin befolkning med første dose uansett få et sett antall vaksiner for å gi andredoser på gitte tidsintervaller. At vi får 400 000 færre doser i Juli enn det som er planlagt betyr ikke noe annet enn at det ikke blir noen skjevfordeling til de kommunene som mister doser nå, da kommunene som har fått flere doser må ha til andredoser, at vi og har kuttet ned fra 12 til 9 uker mellomrom mellom første og andre dose hjelper heller ikke situasjonen. Men slik er det jo bare blitt :shrug:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen tanker om hotellkarantenordningen fra en som gjennomfører den:

1. Hvis dere trur det er 3 dagers hotellkarantene, og resterende karanten hjemme, så er dette ikke riktig.

Det er 3 dagers hotellkarantene, men de lar deg ikke dra fra hotellet før resultaten fra testen er kommet inn, så i realiteten må du da altså stanne i 1-2 døgn til.

Hvilken er logisk, men av noen grunn så informerer ikke myndighetene om dette, uten det er altså kun snakk om 3 dager på hotell og resterende dagene hjemme, ingen snakk om å vente på prøvesvaret på hotellet.

Jeg var nødt til å betale 2000:- når jeg ankom hotellet.

Myndighetene gir altså direkt feilaktig informasjon når de skriver 3 dagers hotellkarantene, dette er en løgn.

2. De fleste her er mannlige polske arbeidere som egentlig ikke bryr seg mye om de regler som finnes på hotellet. Jeg har sett mange av de oppbevare seg på hotellrommet til hverandre, fastenn det er forbudt. En del velger også å gå rundt på hotellet uten munnbind, men tar det på hver gang en sikkerhetsvakt sier ifra.

Det skal sies at det er MANGE vekter her, det er kun to fra det egentlige hotellpersonalet, som jobber i resepsjonen og booker inn folk.

Vektene gjører all annen jobb, blandt annet å dele ut mat til alle rom.

Vedder det er meget bra business for sikkerhetsbransjen, og hotellen kan jo også da permittere de fleste av sine medarbeidere for å dekke opp tapen under pandemien, samtidlig som staten garanterer at alle rommen konstanr blir fyllt opp med innkommende folk som vil arbeide og tjene landet.

3. Ved grensen var det en utlenning fra midtøsten som var meget sint og forklarte for politiet at han ikke hade noen peng og var nødt til å jobbe dagen etter. Han fortalte også at han allerede hatt covid, men manglet dokumentasjon for å bevise dette.

Alikevel la politiet han følge med bussen videre til Oslo. Jeg kommer anmelde dette forholdet da Politiet ved grensen tydelig brøt karantenereglene.

4. Hva ellers? Folk her kan lemne hotellet for å handle på alle butikkene som finnes her, bare de bruker munnbind.

Man kan også lemne hotellet for å f.eks gå på tur. Jeg selv gikk 4 timer i skogen og rundet en sjø. Jeg såg også andre "hotellgjester" som låg og koste seg på stranden intill hotellet, blandt mange av de lokale folken.

Med alt dette kan jeg bare si at hotellkarantenen, med alle sine unntakk, er en vits og en kostsam historie både for skattebetalene og for de som må gjennomgå dette.

Men bra business for hotellen og sikkerhetsbransjen, absolutt.

Endret av Kato85
  • Liker 3
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (9 timer siden):

Jeg har et håp om at lite smitte vil finne veien til barn og barnehager når foreldre (ofte i 30-årene) og barnehageansatte er vaksinert. 

Det får ein håpe. Men vaksinerte kan spreie smitte (sannsynlegheita er forhåpentlegvis lita), og born frå ulike barnehagar/skular kan gå på same fritidsaktivitet. Born på besøk frå andre område kan ha med seg smitte til familien dei er på besøk hos. Sist men ikkje minst blir vaksinedekninga aldri 100%.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Skjevdelingsmodellen er jo i seg selv konstruert for å prøve å roe ned de kommunene som mister doser uten at det har noen betydning. Realiteten blir jo at de kommunene som det er skjevfordelt til i dag i stor grad vil være ferdig med 1. dosene sine før resten skal begynne å ta de igjen, på det stadiet må jo de kommunene som har ferdigvaksinert sin befolkning med første dose uansett få et sett antall vaksiner for å gi andredoser på gitte tidsintervaller. At vi får 400 000 færre doser i Juli enn det som er planlagt betyr ikke noe annet enn at det ikke blir noen skjevfordeling til de kommunene som mister doser nå, da kommunene som har fått flere doser må ha til andredoser, at vi og har kuttet ned fra 12 til 9 uker mellomrom mellom første og andre dose hjelper heller ikke situasjonen. Men slik er det jo bare blitt :shrug:

Skeivfordelinga burde vel eigentleg berre omfatte vaksinasjonar med fyrste dose. Andredosane burde haldast utanfor, sidan dette er avhengig av kva som skjedde for 6, 9 eller 12 veker sidan. Men konklusjonen blir faktisk at skeivfordelinga vil halde fram også til ut på hausten for at Oslo-området skal få nok andredosar. Og som du seier vil færre vaksinedosar kunne føre til få nyvaksinerte i juli.

(Skeivfordeling av fyrstedosar bør vere greit, så sant alle blir ferdige med risikogruppe 7 i desse dagar. Men ein bør i så fall også gje vaksiner til Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand osv., og ikkje berre til Oslo og områda rundt. No som Oslo neppe blir ferdige med fyrstedosane før i august bør det også gå enklare med tanke på ferieavvikling og å få folk til å møte opp sidan vaksineringa blir på hausten i staden for i slutten av juli).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Og nå begynner fastlege sirkuset i dette herlige molbolandet.

Blir ringt opp i dag og får beskjed om at fastlegen ikke vil snakke med meg i tilfelle det er Korona. Jeg opplyser om at jeg er fullvaksinert og har ikke på noe tidspunkt hatt febere. (likevel krysser de av for feber i journalen)
De sier at hvis jeg begynner å bli bedre er det ingen grunn til å komme til dem på hastetime. Jeg forklarer at forsikringselskapet (for leid hytte i 3 uker) krever legeerklæring på at man har blitt syk.

Jeg får beskjed om at jeg kan bestille vanlig time men der er ventetiden 2-3 uker. Jeg sier at da er jeg jo kanskje helt frisk igjen (som jo er bra) så hvordan skal jeg dokumentere at jeg har blitt syk av å være på en leid hytte da? Opplyser også om at den nevnte hytta har stått tom i  1 år før jeg nå leide den så det er ikke korona på der og jeg er fullvaksinert og har ikke feber, bare kraftig nedsatt almenntilstand (konstant hodepine, svimmel når jeg går eller reiser meg opp, sover dårlig, hovne lymfekjertler). Det ble alltid verre når jeg sov på soverommet der.

Jeg får beskjed om at da kan de sette opp en videokonferanse. Hvorpå jeg svarer at hvordan skal legen da få undersøkt meg og hvordan skal vi få tatt nødvendige blodprøver? Men de sier at de har instruks om at om noen har feber og hovne lymfekjertler så får de ikke lov å slippe inn på legekontoret.

Vi må sitte 2 stykker på telefonen med legekontoret og bokstavlig talt krangle med dem om at dette er et krav fra forsikringselskapet som evt. skal dekke denne fadesen og da nytter det ikke med en time om 3 uker eller en videokonferanse.

Man kan bli utslitt av å ha kontakt med leger i Norge.
Når jeg var på legevakten gjorde de en overordnet undersøkelse men ba meg kontakte fastlegen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jotun said:

Hvis forsikringsselskapet krever dokumentasjon syns eg faktisk de skal betale for det, ikke belaste det offentlige 🤷‍♂️

Såvidt jeg har skjønt er dette standard krav fra all reiseforsikring at om man blir syk på reise så må man ha legetime som dokumenterer at man har blitt syk.

Men helt enig med deg, systemet er idiotisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Og nå begynner fastlege sirkuset i dette herlige molbolandet.

Blir ringt opp i dag og får beskjed om at fastlegen ikke vil snakke med meg i tilfelle det er Korona. Jeg opplyser om at jeg er fullvaksinert og har ikke på noe tidspunkt hatt febere. (likevel krysser de av for feber i journalen)
De sier at hvis jeg begynner å bli bedre er det ingen grunn til å komme til dem på hastetime. Jeg forklarer at forsikringselskapet (for leid hytte i 3 uker) krever legeerklæring på at man har blitt syk.

Jeg får beskjed om at jeg kan bestille vanlig time men der er ventetiden 2-3 uker. Jeg sier at da er jeg jo kanskje helt frisk igjen (som jo er bra) så hvordan skal jeg dokumentere at jeg har blitt syk av å være på en leid hytte da? Opplyser også om at den nevnte hytta har stått tom i  1 år før jeg nå leide den så det er ikke korona på der og jeg er fullvaksinert og har ikke feber, bare kraftig nedsatt almenntilstand (konstant hodepine, svimmel når jeg går eller reiser meg opp, sover dårlig, hovne lymfekjertler). Det ble alltid verre når jeg sov på soverommet der.

Jeg får beskjed om at da kan de sette opp en videokonferanse. Hvorpå jeg svarer at hvordan skal legen da få undersøkt meg og hvordan skal vi få tatt nødvendige blodprøver? Men de sier at de har instruks om at om noen har feber og hovne lymfekjertler så får de ikke lov å slippe inn på legekontoret.

Vi må sitte 2 stykker på telefonen med legekontoret og bokstavlig talt krangle med dem om at dette er et krav fra forsikringselskapet som evt. skal dekke denne fadesen og da nytter det ikke med en time om 3 uker eller en videokonferanse.

Man kan bli utslitt av å ha kontakt med leger i Norge.
Når jeg var på legevakten gjorde de en overordnet undersøkelse men ba meg kontakte fastlegen.

Vet ikke hvor i landet du bor, men om de har Dr Dropin eller lignende kan du prøve der. Ofte kan man få refundert kostnaden for legekonsultasjonen på reiseforsikringen, det har iallefall jeg kunnet når jeg har vært i utlandet og blitt syk.  Forsikringsselskapet sendte meg til et offentlig sykehus i Polen, det var i allefall dødfødt - ingen kunne engelsk så jeg dro derfra og Googlet etter engelskspråklig legesenter privat. Fant et og fikk den dokumentasjonen jeg trengte. Kostnaden for dette i Polen var uansett under det man betaler i egenandel hos fastlegen her hjemme da, men fikk det likevel refundert. Det var i allefall noe helt annet enn det offentlige sykehuset de sendte meg til først, fikk kjapp service fra en hyggelig kvinnelig lege der. Hun ville ikke skrive diagnose på attesten pga det var en privatsak sa hun, men det ble godkjent at pga sykdom så måtte jeg utsette hjemreisen. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takker William.

Den store "superforsikringen" vi har hos Gjensidige med alle opsjoner avhuket dekket ikke noen ting hvis man først hadde startet på oppholdet. Men etter å ha kranglet litt med kortselskapet jeg brukte for å betale dette og en reiseforsikring jeg har gjennom dem så måtte hvertfall de medgå at de -kanskje- (må vurderes) kan dekke dette hvis man må avkorte et ferieopphold pga. sykdom (noe jeg selvsagt har måttet). Men det virker som alle forsikringselskaper bruker klausulen "Ble du syk under oppholdet så dekker ikke reiseforsikringen dette".

Da lurer jeg litt på når denne endringen har skjedd ift. forsikringer samt hva slags forsikring man da må ha om man blir syk under et ferieopphold? De nevnte at "om det er en eksisterende sykdom du har som blir verre under oppholdet så kan det være det dekkes".

Men jeg skal sende inn dokumentasjon senere i dag så får jeg se hva det ender opp med. Da vet jeg hvertfall hvilke "super" forsikringer som  ikke dekker det de ga inntrykk av.

Jeg forstår jo at en "avbestillingsforsikring" ikke dekker slikt men i flere reiseforsikringer står det at det også gjelder om det oppstår sykdom under ferien. Gjensidige var hvertfall null verdt her.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Takker William.

Den store "superforsikringen" vi har hos Gjensidige med alle opsjoner avhuket dekket ikke noen ting hvis man først hadde startet på oppholdet. Men etter å ha kranglet litt med kortselskapet jeg brukte for å betale dette og en reiseforsikring jeg har gjennom dem så måtte hvertfall de medgå at de -kanskje- (må vurderes) kan dekke dette hvis man må avkorte et ferieopphold pga. sykdom (noe jeg selvsagt har måttet). Men det virker som alle forsikringselskaper bruker klausulen "Ble du syk under oppholdet så dekker ikke reiseforsikringen dette".

Da lurer jeg litt på når denne endringen har skjedd ift. forsikringer samt hva slags forsikring man da må ha om man blir syk under et ferieopphold? De nevnte at "om det er en eksisterende sykdom du har som blir verre under oppholdet så kan det være det dekkes".

Men jeg skal sende inn dokumentasjon senere i dag så får jeg se hva det ender opp med. Da vet jeg hvertfall hvilke "super" forsikringer som  ikke dekker det de ga inntrykk av.

Jeg forstår jo at en "avbestillingsforsikring" ikke dekker slikt men i flere reiseforsikringer står det at det også gjelder om det oppstår sykdom under ferien. Gjensidige var hvertfall null verdt her.

Det høres jo for meg veldig rart ut. Reiseforsikring skal dekke sykdom på ferien. Nå er det jo en del ting som ikke dekkes utenlands pga corona om landet er rødt de fleste steder, men innenlands dekkes uansett. Jeg har også blitt syk innenlands en gang og - var 0 problem med forsikringen det der. Da fikk jeg en attest hos nærmeste legevakt.  Å sette meg på et fly med ekstrem kvalme var ikke noe særlig, jeg hadde en ombookbar billett på flyet så det var ikke noe å tenke på, men fikk dekket utvidet overnatting en natt ekstra på hotellet. Godt mulig jeg er heldig med mitt forsikringsselskap (Sparebank 1) . Heldigvis hadde legevakta der lite å gjøre så fikk attesten rimelig raskt. 

Det viktigste er dog papirer fra lege om det er sykdom, eller kopi av en anmeldelse om man blir frastjålet noe osv. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

 Men det virker som alle forsikringselskaper bruker klausulen "Ble du syk under oppholdet så dekker ikke reiseforsikringen dette".

Rart.

Eg var i Miami for nokre år sidan og fekk betennelse i skuldera (slimposebetennelse, vondt som F...) og var utslått dei siste 3-4 dagane av oppholdet. Var til pilletrillar (henvist av Gjensidige) og fekk nokre pillar og ei ærklaring som eg brukte ovanfor reiseforsikringa og fekk tilbake deler av kostnadane vi hadde for turen (antall dagar utslått/totalt antal dagar ferietur)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Uansett kommunes egne tall for Oslo er klare - Oslo kommune melder om hele 12 nye smittetilfeller i går, det er 39 færre enn samme dag forrige uke. Klarer vi ensifra her i byen  snart? 

Skulle være innen rekkevidde innen en uke skulle jeg tro. Jeg er helt sikker på at vi vil se dager i juli med 0 nye smittede i hovedstaden også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Skulle være innen rekkevidde innen en uke skulle jeg tro. Jeg er helt sikker på at vi vil se dager i juli med 0 nye smittede i hovedstaden også.

Vi får se i dag hva tallene blir når noe av etterslepet blir henta inn etter helga, men fredagstallene feks var ganske så bra de og. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Vi får se i dag hva tallene blir når noe av etterslepet blir henta inn etter helga, men fredagstallene feks var ganske så bra de og. 

Kanskje ikke ensifrede tall på ukedager, men kanskje neste søndag? Jeg vet jo at det er underraportert, men veldig lave tall i helgen er ganske oppmuntrende synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...