Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Quakecry said:

Da kan dem holde seg innendørs. Synd, trist, leit. 

Da risikerer vi enda en hard nedstegning utover høsten. Bedre å ta det litt rolig nå, og unngå det, kanskje? Hvis vaksineprognosene faktisk stemmer, er det kun snakk om noen få måneder fra eller til, uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Sa ikke Preben Aavistsland, den evige pesimisten til FHI til og med at vi sannsynsligvis ville være ferdig med coronaen i juli? Jeg mener når selv han sier det? Og Øya er i AUGUST!

Kanskje de avlyser for å være helt sikre på å få kompensasjon? Det er en av festivalene Oslo kommune nok ikke ønsker skal gå konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Da håper jeg han har rett og at Øya avlyser for tidlig.

Kanskje en forhastet beslutning, ja. Men man kan jo aldri gamble med ting hvor det er mye penger involvert. Samtidig vet man jo ikke hvordan smittesituasjonen er rundt om i verden hvor de forskjellige artistene kommer fra; kan fortsatt være mye innreisekrøll og mutasjoner der ute selv om vaksineringen skulle bli en suksess her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Kanskje de avlyser for å være helt sikre på å få kompensasjon? Det er en av festivalene Oslo kommune nok ikke ønsker skal gå konkurs.

Da fortjener de det.

Sitat

DN: Øyafestival-eierne tjente 52 millioner kroner på salg av festivalen

I fjor sommer kjøpte et amerikansk oppkjøpsfond Øyafestivalen. Nå skriver Dagens Næringsliv (DN) at de norske eierne tjente 52 millioner kroner på salget.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/Joq0pP/dn-oeyafestival-eierne-tjente-52-millioner-kroner-paa-salg-av-festivale

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Kanskje de avlyser for å være helt sikre på å få kompensasjon? Det er en av festivalene Oslo kommune nok ikke ønsker skal gå konkurs.

Er nok grunnen det ja. Men det blir nok mange spontane hurtig forberedte konserter og arrangementer rundt om i parkene i Oslo dersom pandemien er over i juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Så han døde av en vanlig lungebetennelse eller en annen lungesykdom. Dårlig inneklima på låven kanskje.

Jeg hevdet ikke at staten drepte han... Selv om han var en koronanekter og døde av lungeskader, så betyr det ikke automatisk at han da døde av Covid eller at staten drepte ham :wee:

Men vent litt nå... Ingen dør av vanlig lungebetennelse eller lungekreft lenger - ALT er Covid-19....got it.

Ja, så må det väl vara.

Han var sjuk på en måte som var konsistent med korona

Han testade positivt för korona

Obduktionen tydde på att han hade dött av korona 

Han har smittat andra med korona

Men eftersom korona viruset bara är tull så dog han självklart inte av korona...

(sen når noen tar upp att många läggs in på sjukhus, överdödligheten i många länder är större än vanligt och annat som ikke passar in i konspirations narrativet så är det självklart bara att ignorera det som en riktigt konspirationsteorist gör. )

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Da håper jeg han har rett og at Øya avlyser for tidlig.

Øya avlyser ikke for tidlig men sannsynligvis i grevens tid, de måtte ha vært helt sikre nå ellers er det umulig å arrangere. Vi er tross alt snart i midten av mai, og det er få måneder til festivalen. Å drifte en slik festival er å få en million ting til å klaffe og fungere sammen over noen få dager, inkludert artister, crew og utstyr flydd inn fra utlandet. 

De har helt sikkert inngått kontrakter med leverandører som betyr at avlysning må skje i god tid før festivalen for at de ikke skal tape massevis av penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Øya avlyser ikke for tidlig men sannsynligvis i grevens tid, de måtte ha vært helt sikre nå ellers er det umulig å arrangere. Vi er tross alt snart i midten av mai, og det er få måneder til festivalen. Å drifte en slik festival er å få en million ting til å klaffe og fungere sammen over noen få dager, inkludert artister, crew og utstyr flydd inn fra utlandet. 

De har helt sikkert inngått kontrakter med leverandører som betyr at avlysning må skje i god tid før festivalen for at de ikke skal tape massevis av penger.

Jeg forstår det men det burde være mulig å lage noe til 5000 publikummere.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår det men det burde være mulig å lage noe til 5000 publikummere.

Kan jo godt hende at det skjer når den tid kommer. De har hatt flere mindre konsepter tidligere som Øyanatt, Camp Øya, Miniøya osv tidligere. Jeg tror ikke det blir mangel på kulturinitiativ når det blir lovlig å arrangere ting med mange igjen :) 

Som det står på nettsiden:

Sitat

Øyafestivalen har refusjonsgaranti. Om vi blir nødt til å avlyse festivalen i løpet av mai, vil vi kontakte billettkjøpere for å tilby refusjon eller overføring til 2022.

Blir det ikke Øyafestival i 2021, håper vi å kunne arrangere noe annet innen de rammene myndighetene gir. Type arrangement og størrelse kommer vi tilbake til etter at de nødvendige avklaringene har kommet.

En fordel med at Øya avlyses i år er at byggingen av det nye Tøyenbadet kan fortsette uavbrutt og faktisk bli ferdig tidligere enn planlagt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kalle Klo said:

Da risikerer vi enda en hard nedstegning utover høsten. Bedre å ta det litt rolig nå, og unngå det, kanskje? Hvis vaksineprognosene faktisk stemmer, er det kun snakk om noen få måneder fra eller til, uansett. 

Vi risikerer ikke en dritt så lenge dem ikke nedstenger så fort en feit fyr med diabetes blir veldig syk, eller vi har noen smittetall. De uvaksinerte gruppene blir uansett ikke spesielt syke. Og nei, det tells ikke at det finnes noen få som blir det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (10 minutter siden):
Pc Lynet skrev (33 minutter siden):

Igjen mange i risikogruppene er ikke vaksinert enda. Folk som er 65 år er ikke vaksinert her jeg bor enda.

Da kan dem holde seg innendørs. Synd, trist, leit. 

Jeg tenker mange ikke synes det er greit å måtte feire nasjonaldagen med strenge smittevernstiltak for andre år på rad. Dagen er nesten like viktig som julaften. Nå bør alle vaksineres så fort som mulig og heller utsette dose nr. 2.

Men hvor mange uker kan man vente med å sette vaksinedose 2?

Lenke til kommentar

129 nye smittetilfeller i Oslo
https://www.ao.no/129-nye-smittetilfeller-i-oslo/s/5-128-95893

Ganske på stedet hvil i Oslo, men tallet er det nest høyeste siden 28. april. Det er litt endringer i hvor det er mest smitte. Bydel Bjerke er fortsatt såvidt øverst, men har bare 6 smittede siste døgn. På en klar andreplass er nå Grünerløkka hvor smitten har vokst de siste dagene og ligger nå rett under 400 per 100k med 23 tilfeller siste døgn. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere må på karantenehotell

Sitat

Regjeringen har besluttet at alle reisende fra alle land utenfor EØS/Schengen skal i karantenehotell ved ankomst til Norge, opplyser de på sine sider.

I tillegg blir det noen innstramminger for unntak for test på grensen i den delen av forskriften som gjelder for diplomater og inviterte delegasjoner. Dette unntaket vil ikke gjelde for personer personer som har oppholdt seg i land utenfor EØS/Schengenområdet i løpet av de siste 10 døgn før ankomst til Norge.

– Det er viktig at kommunene i nærheten av Gardermoen bistår hverandre og sikrer kapasitet på karantenehotell, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland i pressemeldingen.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker mange ikke synes det er greit å måtte feire nasjonaldagen med strenge smittevernstiltak for andre år på rad. Dagen er nesten like viktig som julaften. Nå bør alle vaksineres så fort som mulig og heller utsette dose nr. 2.

Men hvor mange uker kan man vente med å sette vaksinedose 2?

Akkurat nå operer de med 6 uker for risikosone og 12 uker for andre. https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

Sitat

De to dosene fra mRNA-vaksinene Comirnaty (BioNTech/ Pfizer) og COVID-19 Vaccine Moderna (Moderna) blir satt med 6 ukers mellomrom dersom du er over 65 år eller er under 65 år og har en underliggende sykdom. Er du under 65 år og ikke har noen underliggende sykdom blir dosene satt med 12 ukers mellomrom. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker mange ikke synes det er greit å måtte feire nasjonaldagen med strenge smittevernstiltak for andre år på rad. Dagen er nesten like viktig som julaften. Nå bør alle vaksineres så fort som mulig og heller utsette dose nr. 2.

Men hvor mange uker kan man vente med å sette vaksinedose 2?

Minst 12 uker sikkert opptil 6 måneder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Hjelper ikke så lenge EU slipper inn folk rett fra Thailand for eksempel. 

Sitat

EU har under koronapandemien lagt ned forbud mot alle ikke-nødvendige reiser. Kun noen få land har unntak: Australia, Sør-Korea, Thailand, Singapore og Rwanda. Nå er også Israel inkludert.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Quakecry said:

Vi risikerer ikke en dritt så lenge dem ikke nedstenger så fort en feit fyr med diabetes blir veldig syk, eller vi har noen smittetall. De uvaksinerte gruppene blir uansett ikke spesielt syke. Og nei, det tells ikke at det finnes noen få som blir det. 

Fulle sykehus så folk dør av andre ting enn covid? Fint du har så mye omtenksomhet for dine medmennesker. Min mening er at en feit fyr med diabetes har akkurat like mye rett til å leve som det du (eller jeg) har. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...