Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Ordføreren i Porsgrunn fikk rett. 

Sitat

Grenland-kommunene står nå for drøyt 15 prosent av smittetilfellene på landsbasis, men er uenige om hvordan smitten skal takles. Nå har FHI og Helsedirektoratet rådet Skien, Porsgrunn og Bamble til å stramme kraftig inn.

Sitat

Fredag har kommunene hatt møte med FHI og Helsedirektoratet. Der ble det rådet til at kommunene nå går til tiltaksnivå 5B - regjeringens nest strengeste nivå, med noen lokale tiltak i tillegg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-radet-grenland-til-kraftige-innstramminger/73736834

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Hjelper ikke så lenge EU slipper inn folk rett fra Thailand for eksempel. 

De som reiser langt har jo mellomlanding i EØS/Schengenområdet  med mulighet for å spre smitte der. Men de prøver å stenge inn til Norge. Håper det kan hjelpe litt i hvert fall.

Det betyr at regjeringen tar den indiske mutasjonen på alvor, og/eller at det er valgkamp snart.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

De som reiser langt har jo mellomlanding i EØS/Schengenområdet  med mulighet for å spre smitte der. Men de prøver å stenge inn til Norge. Håper det kan hjelpe litt i hvert fall.

Det betyr at regjeringen tar den indiske mutasjonen på alvor, og/eller at det er valgkamp snart.

Ja bedre enn ingenting. Håper vi ikke åpner opp mot resten av EU uten obligatorisk karantenehotell I sommer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Vi risikerer ikke en dritt så lenge dem ikke nedstenger så fort en feit fyr med diabetes blir veldig syk, eller vi har noen smittetall. De uvaksinerte gruppene blir uansett ikke spesielt syke. 

Synes det er fascinerende at man etter over et år ennå ikke har satt seg inn i hvorfor vi har smittebegrensende tiltak, for så å bruke tid på å gå inn her og vise frem for alle hvor lite respekt man har for sine medmennesker :) 

Pandemien ville vært langt verre og vart lengre hvis fagfolk og myndigheter var like uempatiske og egoistiske som den holdningen der. Heldigvis legger de stort sett til grunn vitenskap og fakta for sine beslutninger, ikke egoisme.

Sitat

Og nei, det tells ikke at det finnes noen få som blir det. 

Dessverre fortsatt altfor mange til at vi ville taklet det. Intensivavdelingene og sykehusene ville blitt så belastet at de som trenger hjelp til andre ting ikke ville fått det.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kalle Klo said:

Fulle sykehus så folk dør av andre ting enn covid? Fint du har så mye omtenksomhet for dine medmennesker. Min mening er at en feit fyr med diabetes har akkurat like mye rett til å leve som det du (eller jeg) har. 

Jeg mener noen dødsfall er akseptabelt for et åpent samfunn. Legger vi listen på null dødsfall, så er det veldig mange andre ting vi må stoppe med, eller stenge helt ned for. Noen vil alltid dø av ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Synes det er fascinerende at man etter over et år ennå ikke har satt seg inn i hvorfor vi har smittebegrensende tiltak, for så å bruke tid på å gå inn her og vise frem for alle hvor lite respekt man har for sine medmennesker :) 

Pandemien ville vært langt verre og vart lengre hvis fagfolk og myndigheter var like uempatiske og egoistiske som den holdningen der. Heldigvis legger de stort sett til grunn vitenskap og fakta for sine beslutninger, ikke egoisme.

Dessverre fortsatt altfor mange til at vi ville taklet det. Intensivavdelingene og sykehusene ville blitt så belastet at de som trenger hjelp til andre ting ikke ville fått det.

Fasinerende at du over ett år enda ikke har forstått hvorfor vi burde fjerne dem. Du har ikke peiling på hva du snakker om, i det hele tatt. Jeg baserer meg på faktisk data verden over samt observasjoner. Du bare på følelsene dine. Gå og skrik en annen plass. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 minutter siden):

Jeg mener noen dødsfall er akseptabelt for et åpent samfunn. Legger vi listen på null dødsfall, så er det veldig mange andre ting vi må stoppe med, eller stenge helt ned for. Noen vil alltid dø av ting. 

Jesus.....smittevernstiltakene var ikke bare for å fornindre død!!!!! Det er for å forhindre overbelastning av helsevesenet!! Hvor mange hundre elller tuisenvis av ganger må dette repeteres før det går inn?:wallbash:

Flere i respirator som ikke dør er likevel overbelastning av helsevesenet.

Det har blitt nevnt i et år og to måneder nå hva som er grunnen til tiltakene og ENNÅ er det folk som ikke forstår det!

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Quakecry said:

Jeg mener noen dødsfall er akseptabelt for et åpent samfunn. Legger vi listen på null dødsfall, så er det veldig mange andre ting vi må stoppe med, eller stenge helt ned for. Noen vil alltid dø av ting. 

Stråmann. Ingen snakker om 0 dødsfall av noen ting, og jeg håper ikke du er tilhenger av at man ikke skal ta noen som helst hensyn til å redusere unødig død/lidelse (ie. droppe hjelm, bilbelter osv osv).

Så alt vi snakker om er grader og hvor mye man skal gjøre. Svart/hvitt tankegang er pisspreik. 

Hvis du virkelig mener at vi skal åpne fullstendig opp, hvilke data/observasjoner er det da du viser til? Hvem har lykkes med en slik strategi?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (14 minutter siden):

Hjelper ikke så lenge EU slipper inn folk rett fra Thailand for eksempel. 

Sitat

EU har under koronapandemien lagt ned forbud mot alle ikke-nødvendige reiser. Kun noen få land har unntak: Australia, Sør-Korea, Thailand, Singapore og Rwanda. Nå er også Israel inkludert.

 

Er det pga et høyt antall vaksinerte i landene? Hvorfor har ikke Kina unntak? Der er det lite smitte, men kanskje ikke like mange vaksinert. Og den kinesiske vaksinen gir ikke så god beskyttelse.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Jesus.....smittevernstiltakene var ikke bare for å fornindre død!!!!! Det er for å forhindre overbelastning av helsevesenet!! Hvor mange hundre elller tuisenvis av ganger må dette repeteres før det går inn?:wallbash:

Flere i respirator som ikke dør er likevel overbelastning av helsevesenet.

Det har blitt nevnt i et år og to måneder nå hva som er grunnen til tiltakene og ENNÅ er det folk som ikke forstår det!

Gå og vær paranoid en annen plass. Vi stengte ned samfunnet for å hindre at de eldste på sykehjemmene ikke daua. En gruppe som allerede er svært skjør og hvor de fleste hadde dødd en kort stund etterpå uansett. Vi stengte aldri ned for å ha null smitte. Nå som den gruppen som utgjør det lille antallet som engang blir spesielt syk er vaksinert finnes det ikke en eneste grunn til å fortsette med tiltak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Stråmann. Ingen snakker om 0 dødsfall av noen ting, og jeg håper ikke du er tilhenger av at man ikke skal ta noen som helst hensyn til å redusere unødig død/lidelse (ie. droppe hjelm, bilbelter osv osv).

Så alt vi snakker om er grader og hvor mye man skal gjøre. Svart/hvitt tankegang er pisspreik. 

Hvis du virkelig mener at vi skal åpne fullstendig opp, hvilke data/observasjoner er det da du viser til? Hvem har lykkes med en slik strategi?

Brasil? *ironivarsel*

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kalle Klo said:

Stråmann. Ingen snakker om 0 dødsfall av noen ting, og jeg håper ikke du er tilhenger av at man ikke skal ta noen som helst hensyn til å redusere unødig død/lidelse (ie. droppe hjelm, bilbelter osv osv).

Så alt vi snakker om er grader og hvor mye man skal gjøre. Svart/hvitt tankegang er pisspreik. 

Hvis du virkelig mener at vi skal åpne fullstendig opp, hvilke data/observasjoner er det da du viser til? Hvem har lykkes med en slik strategi?

Jeg baserer med på CDC, FHI, og andre sine statistikker over hvem som blir svært syk, og selv blant den utsatte gruppa hvor lite det utgjør. Om vi ikke snakker om å ikke ha 0 smittede, hvorfor i helvete har vi stengt ting ned enda da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Gå og vær paranoid en annen plass. Vi stengte ned samfunnet for å hindre at de eldste på sykehjemmene ikke daua. En gruppe som allerede er svært skjør og hvor de fleste hadde dødd en kort stund etterpå uansett. Vi stengte aldri ned for å ha null smitte. Nå som den gruppen som utgjør det lille antallet som engang blir spesielt syk er vaksinert finnes det ikke en eneste grunn til å fortsette med tiltak. 

Nei, det stengte for at helsevesenet ikke skulle kollapse. Og personangrepene kan du sparer deg for. Vi stengte ikke ned for null smitte så det kan du spare meg for. Dessuten kjente jeg to mennesker i et annet land SOM IKKE VAR PÅ DØDLEIET og som nå er døde av sykdommen og jeg har hørt den hjerteskjærende gråten til deres etterlatte. Den holdningen din om at folk bare skal bli kvalt levende for at andre skal gå på fylkla er så motybydelig, fratsøtende og avskyelig at jeg ikke finner ord! Jeg kaster opp av det! Motbydelig menneskesyn! Fratøætende!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Hvem bryr seg om et land fullt av folk som bor tett i tett i de fordømte favelaene sine? At noen dør der, jaja synd, det betyr ikke en dritt for oss i den vestlige verdenen. 

Det finnes heldigvis mennesker her i verden mer mer emapti enn det du har. Jeg unner deg overhodet ikke å dra på fylla og Syden på beskostning av våre svakeste.

Endret av Morromann
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Nei, det stengte for at helsevesenet ikke skulle kollapse. Og personangrepene kan du sparer deg for. Vi stengte ikke ned for null smitte så det kan du spare meg for. Dessuten kjente jeg to mennesker i et annet land SOM IKKE VAR PÅ DØDLEIET og som nå er døde av sykdommen og jeg har hørt den hjerteskjærende gråten til deres etterlatte. Den holdningen din om at folk bare skal bli kvalt levende for at andre skal gå på fylkla er så motybydelig, fratsøtende og avskyelig at jeg ikke finner ord! Jeg kaster opp av det! Motbydelig menneskesyn! Fratøætende!

Buhu noen kritiserer deg for å snakke tull?  Du beviser akkurat hva jeg sa, du tenker ikke rasjonelt, eller logisk, og baserer deg kun på følelsene dine. Medisinsk statistikk viser hvem som blir utsatt alvorlig, og det vil naturligvis alltid være folk litt utenfor den som også blir syke. Akkurat som med alt annet som eksisterer i verdenen av sykdommer. Det stengte for at helsevesenet ikke skulle "kollapse" fordi dem mest utsatte ville havne der, akkurat som dem ville av de fleste andre sykdommer. Denne gruppen er jo vaksinert nå. De som ikke er vaksinert utgjør knapt noen på noen som helst innleggelsestatistikk over hele verdenen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 minutter siden):

Nå som den gruppen som utgjør det lille antallet som engang blir spesielt syk er vaksinert finnes det ikke en eneste grunn til å fortsette med tiltak. 

Medianalderen på de som blir innlagt på sykehus er ca. 55. Det er et stykke igjen til alle i gruppa 45-65 er vaksinert. Frislipp av viruset vil være en veldig dårlig ide. 

Eller så kan du jo fortelle foreldra dine at du egentlig driter i dem. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 minutter siden):

Buhu noen kritiserer deg for å snakke tull?  Du beviser akkurat hva jeg sa, du tenker ikke rasjonelt, eller logisk, og baserer deg kun på følelsene dine. Medisinsk statistikk viser hvem som blir utsatt alvorlig, og det vil naturligvis alltid være folk litt utenfor den som også blir syke. Akkurat som med alt annet som eksisterer i verdenen av sykdommer. Det stengte for at helsevesenet ikke skulle "kollapse" fordi dem mest utsatte ville havne der, akkurat som dem ville av de fleste andre sykdommer. Denne gruppen er jo vaksinert nå. De som ikke er vaksinert utgjør knapt noen på noen som helst innleggelsestatistikk over hele verdenen. 

JEG KJENTE TO SOM ER DØDE!!!Og de ville hatt mange år, ja TIÅR igjen uten dette viruset. Men det spiller kanskje liten rolle for deg? Dine egoistiske behov teller mest? Meg, meg, meg?

Endret av Morromann
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Just now, :utakt said:

Medianalderen på de som blir innlagt på sykehus er ca. 55. Det er et stykke igjen til alle i gruppa 45-65 er vaksinert. Frislipp av viruset vil være en veldig dårlig ide. 

Eller så kan du jo fortelle foreldra dine at du egentlig driter i dem. 

Blant den nevnte gruppen er det en veldig liten andel som havner på sykehus. Du får jo tro hva du vil, men faktisk statistikk viser noe helt annet. Ignorerer dere med vilje at det vil alltid være noen som blir utsatt, eller er det noe annet utenom min forståelse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (17 minutter siden):

Jeg mener noen dødsfall er akseptabelt for et åpent samfunn. Legger vi listen på null dødsfall, så er det veldig mange andre ting vi må stoppe med, eller stenge helt ned for. Noen vil alltid dø av ting. 

Full frislipp betyr at alle vil dø unge, gamle. Bare se på India og Brasil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...