Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Yessmann skrev (39 minutter siden):

Nettopp. Man kan cherrypicke Sverige vs. Norge for å "bevise" at tiltak har stor effekt. Eller - man kan cherrypicke Sverige vs. andre europeiske land på kontinentet for å "bevise" at tiltakene har nærmest ubetydelig effekt. Eller California vs. Florida for å vise det samme, osv.

Alle kan vi finne eksempler som støtter vårt opprinnelige syn.

Men hvor er de samlede tallene for at tiltakene har klar og entydig effekt? Kan ikke huske å ha sett noen overbevisende tall for dette.  Hvordan kan noen være så skråsikre på at tiltakene har stor effekt - eller skråsikker på det motsatte for den del?

Det var dette som var mitt poeng overfor PC-lynet som var så skråsikker på at det var tiltakene som gjorde at smitten stupte i Norge utover sommeren ifjor. 

Det er så enkelt som å se på antall døde i Norge vs Sverige. Da klarer alle med en halv hjernecelle å se at tiltakene har fungert utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (10 minutter siden):

Det er så enkelt som å se på antall døde i Norge vs Sverige. Da klarer alle med en halv hjernecelle å se at tiltakene har fungert utmerket.

Mitt poeng illustrert perfekt. Du cherrypicker TO land i verden og du har en 100% konklusjon....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 minutt siden):

Mitt poeng illustrert perfekt. Du cherrypicker TO land i verden og du har en 100% konklusjon....

Han tar to naboland, med likt klima og relativt store kulturelle likheter, ett med gode solide tiltak og et uten. Ingen land er bedre for Norge å sammenligne seg med enn Sverige om en skal sammenligne Tiltak vs ingen tiltak. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Evil-Duck said:

For min del kan en gjærne innføre et vaksinepass, men ikke før alle har fått tilbud om vaksine. 

Men skal ikke vaksinen være frivillig å ta? Men vaksine pass blir det vel tvang?

Og nei, har ikke fått tilbud om å ta vaksinen. Vil helst ikke ta den, men vil vente til de er effektive mot de nye variantene om jeg tar den.

 

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Men skal ikke vaksinen være frivillig å ta? Men vaksine pass blir det vel tvang?

Og nei, har ikke fått tilbud om å ta vaksinen. Vil helst ikke ta den, men vil vente til de er effektive mot de nye variantene om jeg tar den.

 

Joda den er frivillig, det som er problemet med å vente med å ta vaksinen er at nye varianter muterer hele tiden, skal vi få en slutt på dette må flest mulig vaksinere seg slik vi klarer å slå ned de variantene vi har, skal en gå og vente på en vaksine som er 100% effektiv mot alle nåværende og eventuelt nye varianter som kommer må en vente for alltid, å jo lenger folk venter og blir smittet, jo større sjans er det for at nye mutasjoner kommer. Mye tyder dessuten på at koronaviruset potensielt kan bli et endemisk virus som vi må vaksineres for hvert år, likt som influensa, men det vet vi ikke enda. Det som er viktigst nå er at så mange som mulig vaksinerer seg slik vi blir kvitt de variantene som herjer akkurat nå slik vi kan gå tilbake til normalen og forhåpentligvis klare å slå ned viruset totalt, vertfall innenfor våre egne landegrenser. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (21 minutter siden):

Men skal ikke vaksinen være frivillig å ta? Men vaksine pass blir det vel tvang?

Og nei, har ikke fått tilbud om å ta vaksinen. Vil helst ikke ta den, men vil vente til de er effektive mot de nye variantene om jeg tar den.

 

Hvis alle, eller de fleste skal tenke som deg kommer vi oss aldri ut av denne driten med evig nedstenging og avstandstvang og munnbindtvang og så videre. Vaksinen er veien UT av dette helvetet og om man ikke tar fordi man satser på at de fleste andre tar blir man på en måte en gratispassasjer som nyter fruktene av andres offer. Jeg har veldig lite til overs for en slik holdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Har tatt en sprøyte i hele mitt 55 år, var i 8 klasse(vet ikke hva det var mot)

Får å få lov å reise må du ta sprøyten, det er ikke frivillig da etter min mening.

Blodprøve er mye mer ubehagelig enn vaksine. Vaksine tar 3 sekunder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Dessverre vanskelig å gi svar på, men det ble registrert 10 nye dødsfall i dag uten at datoer er spesifisert. 91 nye dødsfall er registrert siste 30 dager.

 

Pc Lynet skrev (4 timer siden):

Spørsmålet er bare hvor mange av de er døde? 

 

William_S skrev (3 timer siden):

Det er ikke 100 som har dødd på en uke. Media pleier ofte å omtale dødsfall lenge før FHI har registrert dem. Kommer ofte en notis dødsfall på *insert et sykehus* . Nedgangen er uansett reell  som EvilDuck sier. 

Man slapp normalen med 650-1000 døde av influensa 20/21 grunnet strenge tiltak , så hvis man ser på det slik blir det jo noe positivt spesielt med tanke på vi har mistet til nå antallet som vanligvis hadde død av influensa.

Viktigste er at antallet nye som blir innlagt går nedover 🙂

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Har tatt en sprøyte i hele mitt 55 år, var i 8 klasse(vet ikke hva det var mot)

Får å få lov å reise må du ta sprøyten, det er ikke frivillig da etter min mening.

BCG kanskje? vertfall det jeg tok i 8 klasse, men jeg er noe yngre enn deg, det var en ganske vond sprøyte. Folk jeg har snakket med som har tatt korona vaksinen sier at de ikke engang merket stikket. Jeg har forståelse for at fobier ikke alltid er så lett å kommer over, men akkurat den vaksinen her er ikke noe å frykte når det kommer til prosessen med å ta den, nålen er liten og tynn så en merker knapt når de stikker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (47 minutter siden):

Han tar to naboland, med likt klima og relativt store kulturelle likheter, ett med gode solide tiltak og et uten. Ingen land er bedre for Norge å sammenligne seg med enn Sverige om en skal sammenligne Tiltak vs ingen tiltak. 

Synes Sverige er ganske ulikt Norge utenom noe likheter som Nordisk utseende..Både i tankegang og politisk er vi ganske ulike land..

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

 

 

Man slapp normalen med 650-1000 døde av influensa 20/21 grunnet strenge tiltak , så hvis man ser på det slik blir det jo noe positivt spesielt med tanke på vi har mistet til nå antallet som vanligvis hadde død av influensa.

Viktigste er at antallet nye som blir innlagt går nedover 🙂

Ja det blir spennende å se om vi har tatt knekken på influensa. Nye varianter vil oppstå men nye influensa varianter kommer som regel fra fugler som flytter seg mellom nordlige og sørlige halvkule. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Blodprøve er mye mer ubehagelig enn vaksine. Vaksine tar 3 sekunder. 

 

En blodprøve er faktisk over når det er over..En vaksine kan gjøre deg både syk over flere dager og ha andre skumle virkninger om man er uheldig.

Men med tanke på stikk så er jeg enig.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Nei..

En blodprøve er faktisk over når det er over..En vaksine kan gjøre deg både syk over flere dager og ha andre skumle virkninger om man er uheldig.

Du kan få blodforgiftning av en Blodprøve hvis du skal krisemaksimere maks 😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Ja det blir spennende å se om vi har tatt knekken på influensa. Nye varianter vil oppstå men nye influensa varianter kommer som regel fra fugler som flytter seg mellom nordlige og sørlige halvkule. 

Kan være flaks i uflaks ? Men enig med deg at det blir spennende følge utviklingen der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...