Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (39 minutter siden):

Sterkt missvissende vet jag inte. Så stora forskjeller er det nog ikke över tid.

Men hur ska du veta hur många som är testade under samma periode som "dagens" smittetall? Kom gärna med en metod att beräkna antalet tester för dagens smittetall. 

VG har vel en sånn oversikt hvor man kan klikke på prøvedato i oversikten
image.thumb.png.39b25c5be43b651545fb74aab8dfdc5c.png

Lenke til kommentar

Innvandrere i Norge fra land med lav tillit gir f i myndighetenes anbefalinger. 

Sitat

Det var 8663 personer som reiste ut av landet palmehelgen, ifølge tall fra Avinor. De kunne i påsken melde at nesten 2000 dro til Polen, drøyt 1000 til Tyskland og rundt 1000 til Nederland. Kun 500 reiste til Spania.

Sitat

Men for mange av disse var ikke dette endelig reisemål.

Finn.nos oversikt over hvor folk bestilte ferie i påsken viser faktiske reisemål, inkludert flybytter, mellomlandinger og endestasjoner. Den viser at de fleste som bestilte billetter fra Norge til Tyskland og Nederland, også hadde planer om å bytte fly og reise videre.

Sitat

Toppdestinasjoner for påskebestillinger på Finn

Etiopia, Irak, Kosovo, Pakistan, Tyrkia, Thailand

https://www.nrk.no/norge/vi-bestilte-paskeferie-til-land-med-hoyt-smittetrykk-1.15458573

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 timer siden):

Og da er man avhengig  av hvor flink fastlegen er til å skrive søknad. En bekjent som fikk avslag på søknad om rehabilitering etter covid-19 fikk det bla. fordi fastlegen ikke hadde skrevet noe særlig i den.

Det kan også fort gå mye tid når slikt overlates til en syk pasient og fastlege.

Man er dessverre ofte prisgitt sin fastleges erfaring, intuisjon og faglige kompetanse i de fleste saker som krever spesialister, henvisninger og søknader. 

Ideelt sett burde det være automatikk i oppfølgingen av Covid-pasienter, også de som aldri har vært innlagt. Problemet er bare at helsevesenet ikke er dimensjonert for noe slik. Det er jo knapt dimensjonert til å ta det vanlige trykket uten pandemi.

Jeg er oppriktig bekymret for hvor store konsekvenser ettervirkningene kommer til å få. Det trenger jo ikke å være livsvarig for de som får long Covid, men det vet vi jo ikke enda. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (57 minutter siden):

Oppgang i antall innlagte i dag for første gang på en stund. Lurer på hva det skyldes. Påske-effekten?

Stoler ikke helt på VG sine tall før de offisielle kommer kl 13. De surrer ofte litt når det gjelder å oppdatere dette i sanntid, men gitt at de stemmer så ja det er en oppgang, men at det svinger litt er nok noe man må regne med. Kan være tilfeldigheter for smittetallene har jo ikke økt etter påske. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, William_S said:

Stoler ikke helt på VG sine tall før de offisielle kommer kl 13. De surrer ofte litt når det gjelder å oppdatere dette i sanntid, men gitt at de stemmer så ja det er en oppgang, men at det svinger litt er nok noe man må regne med. Kan være tilfeldigheter for smittetallene har jo ikke økt etter påske. 

Mørketall evt da testaktiviteten var minimal i påsken 

Lenke til kommentar
William_S skrev (41 minutter siden):

Stoler ikke helt på VG sine tall før de offisielle kommer kl 13. De surrer ofte litt når det gjelder å oppdatere dette i sanntid, men gitt at de stemmer så ja det er en oppgang, men at det svinger litt er nok noe man må regne med. Kan være tilfeldigheter for smittetallene har jo ikke økt etter påske. 

Helseregionene oppdaterer hver for seg fra rundt kl. 10:00 hver morgen. Helsedirektoratet oppdaterer samlet sett ca. før kl. 13:00. Er derfor det er variasjoner, det er ikke noe sanntidsoppdateringer.

Sør-Øst hadde 173 innlagte i går. I dag har de 181, så det er en økning der i hvert fall. Helse Vest har ikke kommet med sine tall enda, i hvert fall ikke på Twitter. Men der har innlagte gått veldig opp og ned de siste dagene. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nedward said:

Man er dessverre ofte prisgitt sin fastleges erfaring, intuisjon og faglige kompetanse i de fleste saker som krever spesialister, henvisninger og søknader. 

Ideelt sett burde det være automatikk i oppfølgingen av Covid-pasienter, også de som aldri har vært innlagt. Problemet er bare at helsevesenet ikke er dimensjonert for noe slik. Det er jo knapt dimensjonert til å ta det vanlige trykket uten pandemi.

Jeg er oppriktig bekymret for hvor store konsekvenser ettervirkningene kommer til å få. Det trenger jo ikke å være livsvarig for de som får long Covid, men det vet vi jo ikke enda. 

Deler bekymringen da jeg vet hvor tilfeldig systemet kan fungere.

Lenke til kommentar
Sitat

1,2 millioner ekstra Pfizer-doser til Norge:

Mandag ble det klart at EU har inngått avtale med Pfizer om levering av ytterligere 100 millioner vaksinedoser i 2021.

- Den avtalen EU har signert med Pfizer gir Norge 1,185 millioner doser, sier seksjonsleder Knut Jønsrud ved seksjon for vaksineforskyning i FHI til Dagbladet.

Akkurat når Norge vil få de ekstra dosene, er imidlertid usikkert.

- Antakelig kan noen av disse dosene komme i andre kvartal, men det vet vi ikke sikkert.

- Hvor mye har dette å si for vaksinasjonen i Norge?

- Det er jo generelt sånn at jo flere doser vi får, jo raskere går vaksinasjonen, sier Jønsrud.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

34 nye registrerte smittede i Bergen

Det er registrert 34 nye smittede i Bergen siste døgnet, melder kommunen mandag. Det er fem færre enn søndag.

25 er nærkontakter, og fire er importsmitte. Tre har ukjent smittevei og en har usikker smittevei.

1492 personer testet seg i kommunen søndag 18. april.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

221 coronapasienter innlagt på sykehus

Mandag var 221 coronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en økning på tolv pasienter fra dagen før.

46 av pasientene får respiratorbehandling. Det er én færre enn dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt mandag.

181 av coronapasientene er innlagt på sykehus i regionen Helse sør-øst, 28 er innlagt i Helse vest, ni er innlagt i Helse Midt-Norge, og tre er innlagt i Helse nord.

Siden februar i fjor har 107.510 personer fått påvist koronasmitte her i landet, viser mandagens foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ingenting. Hvorfor er dette en sak?

https://www.nettavisen.no/nyheter/guldvog-ikke-sikkert-vi-kan-stemme-fysisk-i-ar/s/12-95-3424113251

Skulle vi ikke ha ferdigvaksinert befolkningen i løpet av sommeren eller skal vi ikke det? Nå får de bestemme seg. Ikke holde på med denne jojoen av gode og dårlige fremtidsutsikter men si det som det er. Skal vi tilbake til normalen etter vaksineringen eller ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Nå forstår jeg ingenting. Hvorfor er dette en sak?

https://www.nettavisen.no/nyheter/guldvog-ikke-sikkert-vi-kan-stemme-fysisk-i-ar/s/12-95-3424113251

Skulle vi ikke ha ferdigvaksinert befolkningen i løpet av sommeren eller skal vi ikke det? Nå får de bestemme seg. Ikke holde på med denne jojoen av gode og dårlige fremtidsutsikter men si det som det er. Skal vi tilbake til normalen etter vaksineringen eller ikke?

Problemet er at Regjeringen ikke er villig til å ofre turistbedrifter og hotell næringen som lever av utenlandske turister.

Vi kunne ha stengt ned grensene helt og hatt obligatorisk karantenehotell for alle uten unntak. Da hadde smitten dødd ut her i landet og vi kunne levd som normalt resten av året.

Det som jeg tror dessverre kommer til å skje er full gjenåpning i juli. Vi får en haug med ny importsmitte av nye mutasjoner og en ny kjip høst, vinter, vår etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (13 minutter siden):

Problemet er at Regjeringen ikke er villig til å ofre turistbedrifter og hotell næringen som lever av utenlandske turister.

Vi kunne ha stengt ned grensene helt og hatt obligatorisk karantenehotell for alle uten unntak. Da hadde smitten dødd ut her i landet og vi kunne levd som normalt resten av året.

Det som jeg tror dessverre kommer til å skje er full gjenåpning i juli. Vi får en haug med ny importsmitte av nye mutasjoner og en ny kjip høst, vinter, vår etc.

Jas, derfor er det livsviktig å få stemt dette helvetes marerittet av en regjering vekk i september. Jo fortere de fjernes fra makten jo bedre.

Hvor bedre blir det? Tja, Jonas Gahr Støre er EU-entusiast på sin hals og av den typen man kan kalle en nyliberalist i progressiv innpakning. Men Senterpartiet er klare og tydelige på at de er helt imot at norsk politikk skal dikteres av EU. Ikke at jeg tror på en vidunderlig ny hverdag, men det er ihvertfall slik jeg ser det verdt et forsøk å stemme på de og håpe at de får satt et såpass sterkt fotavtrykk som overhodet mulig. Men marerittregjeringen Solberg kan jeg knapt vente med å se gå av; jeg hater dem så intenst for hva de har gjort mot landet med denne pisse-i-buksa-for-å-holde-varmen-politikken sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (25 minutter siden):

Nå forstår jeg ingenting. Hvorfor er dette en sak?

https://www.nettavisen.no/nyheter/guldvog-ikke-sikkert-vi-kan-stemme-fysisk-i-ar/s/12-95-3424113251

Skulle vi ikke ha ferdigvaksinert befolkningen i løpet av sommeren eller skal vi ikke det? Nå får de bestemme seg. Ikke holde på med denne jojoen av gode og dårlige fremtidsutsikter men si det som det er. Skal vi tilbake til normalen etter vaksineringen eller ikke?

Jeg skjønner ikke dette jeg her heller. Selv USA gjennomførte et prikkfritt   (i motsetning til hva Trump og co mener) presidentvalg med langt verre smittetall enn oss uten problem. Var noen spekulasjoner i om valget kunne avlyses, men den amerikanske grunnloven er ekstremt tydelig på dette. USA har gjennomført valg i en borgerkrig, to verdenskriger og nå altså en pandemi. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Stavanger kommune melder mandag om 36 nye smittetilfeller. Fire nye i Sola, to i Sandnes og to i Randaberg. Mandag er 17 pasienter innlagt på SUS med covid-19.

31 av de nye tilfellene i Stavanger er nærkontakter, mens fem har ukjent smittekilde, melder kommunen.

Dette er de nye smittetilfellene fordelt på aldersgrupper:

 

  • 0-9: 6
  • 10-19: 4
  • 20-29: 8
  • 30-39: 8
  • 40-49: 4
  • 50-59: 2
  • 60-69: 2
  • 70-79: 2

Totalt er 592 personer testet i Stavanger søndag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...