Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går heller i fengsel enn på karantenehotell
https://www.tv2.no/nyheter/13913308/

Sitat

GRAN CANARIA (TV 2): Nordmenn i Spania gjør opprør mot karanteneregler. Vil nekte å gå i karantenehotell ved hjemkomst.

De konsekvensene er Petter Bostrøm Hansen klar til å ta. Han vil heller i fengsel enn på karantenehotell.

– Vi har en helt klar policy på det. Vi er ikke i tvil. Jeg tror ikke de kaster meg i fengsel, men hvis de velger det, så tar jeg heller glattcelle. Der er det kanskje litt bedre mat. Men kona mi skal ikke på det hotellet. Så enkelt er det, sier han til TV 2.

Leit

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Går heller i fengsel enn på karantenehotell
https://www.tv2.no/nyheter/13913308/

Ekteparet ville ikke stues inn på et karantenehotell sammen med mange andre som var smittet. De tenker ikke på at de kan bringe med seg smitte selv. De ville heller gå i fengsel fordi maten var bedre der 🤔

En pensjonist måtte dra hjem fra Spania selv om han ikke ville pga NAV-regler. Man kan ikke være borte fra Norge i mer enn 6. måneder sammenhengende eller lignende. Da ryker medlemsskapet i folketrygden og pensjonen. Kunne det ikke laget unntak fra reglene i en slik situasjon, når man ønsker minst mulig reising?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si jeg ble temmelig provosert av vinklingen i Nytt på Nytt vedr. de 700 000 dosene som er gitt bort av regjeringen. Det ble presentert som en sannhet at disse dosene var beregnet på fattige land, noe som ikke stemmer. Hele humor og latterliggjøringstiraden de hadde videre baserte seg på denne løgnen. Dette var doser som var tiltenkt Norge. Det var nødhavndosene våre, som ble gitt bort.

Slik jeg har forstått det, så har Norge betalt en pott til COVAX for vaksiner til de fattige, og en pott til oss selv. Disse dosene var i potten til oss (rike land). Dersom jeg tar feil, hadde det vært fint å fått dette opplyst, og kilder på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
amber skrev (4 timer siden):

https://www.nrk.no/rogaland/smittetrykket-i-haugesund-gar-ikke-ned-_-har-fatt-melding-om-at-flere-fullvaksinerte-er-smittet-1.15431252? 

Dette er egentlig ikke en overraskelse hvis det er Pfizer - den gir jo ikke immunitet men undertrykker virusets 'pigg'.

Faen ta. Damen til pappa, som bare er vaksinert med første dose (helsepersonell), kom akkurat på besøk (de bor på to forskjellige steder). Sønnen hennes som bor med henne er i karantene nå, pga. smitteubrudd på jobben. Han satt på rom med to som har fått påvist smitte. Han har testet negativt på første prøve, men er i ventekarantene og må ta ny test senere. Hun er ikke i karantene siden han testet negativt og ikke har noen symptomer. Så hun har reist hit. Og mener hun ikke er smittsomt fordi hun er vaksinert. Jeg er ikke enig i det.

Asymptomatisk smitte, inkubasjonstid og britisk mutasjon gjør meg jævla skeptisk. Faren min er i flere risikogrupper og er ikke vaksinert.

Jeg har en skikkelig uggen følelse og er temmelig forbannet over korttenktheten. Når sønnen som bor i samme hus har sittet på samme rom, så skjønner jeg ikke hva hun tenker meg. Hun burde vente noen dager og se om sønnen tester negativt igjen. Hun sa at "hun flyktet hit siden det var så mye smitte". Altså 🤦‍♀️

Håper noen kan gi meg noen beroligende ord, er det håp om at 1) Sønnen ikke har vært smitteførende enda og at 2) eller konsentrasjonen er så lav at 2) Videre smitte via en vaksinert er lav?

Jeg har ikke helt fått klarhet i hvor lenge eller hvor tett sønnen satt på dette rommet, men siden det var innendørs og 2 av dem var smittet ser jeg på risikoen for at han ble smittet temmelig høy.

Det var forøvrig Pfizer-vaksinen hun tok.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Fnugle said:

Faen ta. Damen til pappa, som bare er vaksinert med første dose (helsepersonell), kom akkurat på besøk (de bor på to forskjellige steder). Sønnen hennes som bor med henne er i karantene nå, pga. smitteubrudd på jobben. Han satt på rom med to som har fått påvist smitte. Han har testet negativt på første prøve, men er i ventekarantene og må ta ny test senere. Hun er ikke i karantene siden han testet negativt og ikke har noen symptomer. Så hun har reist hit. Og mener hun ikke er smittsomt fordi hun er vaksinert. Jeg er ikke enig i det.

Asymptomatisk smitte, inkubasjonstid og britisk mutasjon gjør meg jævla skeptisk. Faren min er i flere risikogrupper og er ikke vaksinert.

Jeg har en skikkelig uggen følelse og er temmelig forbannet over korttenktheten. Når sønnen som bor i samme hus har sittet på samme rom, så skjønner jeg ikke hva hun tenker meg. Hun burde vente noen dager og se om sønnen tester negativt igjen. Hun sa at "hun flyktet hit siden det var så mye smitte". Altså 🤦‍♀️

Håper noen kan gi meg noen beroligende ord, er det håp om at 1) Sønnen ikke har vært smitteførende enda og at 2) eller konsentrasjonen er så lav at 2) Videre smitte via en vaksinert er lav?

Jeg har ikke helt fått klarhet i hvor lenge eller hvor tett sønnen satt på dette rommet, men siden det var innendørs og 2 av dem var smittet ser jeg på risikoen for at han ble smittet temmelig høy.

Det var forøvrig Pfizer-vaksinen hun tok.

 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (38 minutter siden):

Må si jeg ble temmelig provosert av vinklingen i Nytt på Nytt vedr. de 700 000 dosene som er gitt bort av regjeringen. Det ble presentert som en sannhet at disse dosene var beregnet på fattige land, noe som ikke stemmer. Hele humor og latterliggjøringstiraden de hadde videre baserte seg på denne løgnen. Dette var doser som var tiltenkt Norge. Det var nødhavndosene våre, som ble gitt bort.

Slik jeg har forstått det, så har Norge betalt en pott til COVAX for vaksiner til de fattige, og en pott til oss selv. Disse dosene var i potten til oss (rike land). Dersom jeg tar feil, hadde det vært fint å fått dette opplyst, og kilder på det. 

Så også Nytt på Nytt og er ganske sikker på at det de sa stemmer. Men en slags faktafeil var at de sa 700.000 vaksiner. Det er vel 700.000 doser.

Disse er finansiert over bistandsbudsjettet fra begynnelsen av og ment for å fordele noen doser til de fattigste landene i verden, eller som en backup-opsjon. Noen få land har valgt å ta ut alle disse dosene til seg selv i stedet; Qatar, Saudi-Arabia, Oman, New Zealand og Canada (sistnevnte vil fordele ut til fattige land selv visstnok). Alle disse har blitt kraftig kritisert for det.

Er veldig glad vi bor i et land som holder ord og er med på den internasjonale innsatsen. Skulle alle grabba til seg doser uten solidaritet og samarbeid ville det forlenget pandemien med mange, mange år. Og jo flere år det går før vi får vaksinert også de fattige landene, jo større risiko er det for at det oppstår uhåndterlige mutasjoner.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, torbjornen said:

Kanskje kunne prestekonferanse ha vore ein nyskapande idé?

Det kommer på kollisjonskurs med selve kanonen til kirken. Så det tror jeg biskopene synes er en meget dårlig idé. Alt skal tres ovenifra og ned. Og har du egne idéer som kirken ikke ville like så blir det ikke hørt. Kirken er ikke det demokratiet du tror det er. Grunnsteinen er St. Peter og den kan ikke rokkes ved. Så det er en fastlåst situasjon. Dersom kirken hjelper enkelte å bli et slags bedre menneske så er jo det vel og bra. Men, det kan fort bli "diktator" om du lytter til kristne. De er uforanderlige fordi grunnsteinen i kirken og bibelen er uforanderlig. Kan hende at å ha debatt med en kristen på overflaten er ok nok. Men, i bunnen så ligger en indoktrinering og at bibelen er det eneste riktige. Det gir derfor ingen mening å ha en dybdedebatt om ting med kirken fordi den har allerede bestemt hvordan det er. Og det ser ikke bra ut. Et "tyranni". Andre liknende religioner er jødedom og islam i samme spor. Finnes kanskje flere religioner som er rimelig låste. Den Tom Cruise og John Travolta fremmer, muligens og sikkert noen flere religioner også. Jeg har ikke noe dybdestudier i alle slags religioner. Men er du ærlig og graver litt så ser du dette jeg forteller om.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Så også Nytt på Nytt og er ganske sikker på at det de sa stemmer. Men en slags faktafeil var at de sa 700.000 vaksiner. Det er vel 700.000 doser.

Disse er finansiert over bistandsbudsjettet fra begynnelsen av og ment for å fordele noen doser til de fattigste landene i verden, eller som en backup. Noen få land har valgt å ta ut alle disse dosene til seg selv i stedet; Qatar, Saudi-Arabia, Oman, New Zealand og Canada (sistnevnte vil fordele ut til fattige land selv visstnok). Alle disse har blitt kraftig kritisert for det.

Er veldig glad vi bor i et land som holder ord og er med på den internasjonale innsatsen. Skulle alle grabba til seg doser uten solidaritet og samarbeid ville det forlenget pandemien med mange, mange år.

Ikke uenig men de som tar slike beslutninger får uansett dosene sine.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Så også Nytt på Nytt og er ganske sikker på at det de sa stemmer. Men en slags faktafeil var at de sa 700.000 vaksiner. Det er vel 700.000 doser.

Disse er finansiert over bistandsbudsjettet fra begynnelsen av og ment for å fordele noen doser til de fattigste landene i verden, eller som en backup. Noen få land har valgt å ta ut alle disse dosene til seg selv i stedet; Qatar, Saudi-Arabia, Oman, New Zealand og Canada (sistnevnte vil fordele ut til fattige land selv visstnok). Alle disse har blitt kraftig kritisert for det.

Er veldig glad vi bor i et land som holder ord og er med på den internasjonale innsatsen. Skulle alle grabba til seg doser uten solidaritet og samarbeid ville det forlenget pandemien med mange, mange år.

Vel, det er vel der vi kanskje ikke er enige. Diskusjonen går på om disse dosene virkelig var beregnet på fattige land eller ikke, og om det var to vaksinekøer vi meldte oss på. En for fattige land, og en for oss rike. De som brakte frem denne nyheten, hevder at disse dosene var beregnet på Norge, og ikke uland. Så kan det diskuteres hvilket budsjett de ble tatt fra, det kan være noen her som prøver å få dette til å høres mer legitimt ut enn hva det er. 

Jeg tror når dette er over så kommer det til å komme frem at disse dosene, og de ytterligere 1,2 millioner dosene Norge vil gi bort, var tiltenkt oss, men ett visst parti i regjering fikk gjennomslag for sine ideologiske overbevisninger.

Konspiratorisk, kanskje... men stoler kanskje mer på dette enn regjeringen: (fra VG)

Sitat

Til Bistandsaktuelt sier redaktør Bjørn H. Amland i Development Today at de står 100 prosent bak sin sak, der de altså skriver at de nesten 700.000 dosene opprinnelig var ment for den norske befolkningen.

Han sier at gjennom Covax kan man kjøpe vaksiner i to «vinduer», et for rike land og et for fattige land.

– Norge har betalt inn til begge disse vinduene og innbetalingen til innkjøp av vaksiner for Norge var i utgangspunktet ikke bistandsfinansiert. Det vi skriver om er Covax-vinduet for innkjøp av vaksiner til rike land. I november ble Norge gjennom Covax tilbudt å kjøpe nesten 700.000 vaksiner for egen befolkning. Norge valgte å gi disse vaksinene bort slik at de kunne distribueres gjennom AMC mekanismen til utviklingsland, sier Amland, og legger til:.

– Det Norge har vist her er et unikt globalt lederskap i den globale kampen mot korona epidemien som det er all grunn til å berømme, men en må også stå for valget på hjemmebane.

 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
15 hours ago, Rune_says said:

Nettopp - bedre utenfor EU altså

Kanskje i enkelte situasjoner. Vaksinene har ihvertfall ikke kommet raskt nok ift. til de avtaler man kunne ha gjort seg. Det er jo Serbia et tydelig eksempel på.

En må vel også kunne påstå at det er noe galt med mentaliteten i ledelsen i Norge, når nasjoner som Israel kan lykkes så godt med vaksineringen som de har gjort. Og det helt uten et EU.

Endret av G
Lenke til kommentar
14 hours ago, Snikpellik said:

Nå er ikke jeg en stor tilhenger av EU, men det var en høyst selektiv konklusjon basert på to unntak som jeg vil si er feil. De fleste av landene i Europa utenfor EU har lavere vaksineringsrate enn Norge og EU. Storbritannia har sine helt egne spesielle forutsetninger med produksjon og godkjenning av sin egen vaksine, og blokkade mot andre land.

Serbia har gjort hemmelige avtaler med leverandørene av Sputnik V og Sinopharm-vaksinene, og har hastegodkjent disse lokalt uten den standarden på dokumentasjon vi har her i Norge. I tillegg snakkes det mye om politisk hestehandel med Russland, Kina og Emiratene i forbindelse med disse kjøpene. Dette er nok ikke noe Norge kunne gjort og samtidig opprettholdt tillit til vaksinene i befolkningen, og hatt den åpenheten som kreves i vårt samfunn.

Ellers har alle de andre landene utenfor EU en lav vaksineringsrate sammenlignet med Norge og EU. Sveits er et annet rikt land utenfor EU i Europa som vi kan sammenligne oss med, og de ligger bak Norge. 

Du redegjør ikke hvorfor Israel har lykkes så godt med vaksineringen. De fører vel en gullstandard innen medisinsk forskning? Israel har kommet veldig langt på stamcelleforskning f.eks.

Endret av G
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (39 minutter siden):

Faen ta. Damen til pappa, som bare er vaksinert med første dose (helsepersonell), kom akkurat på besøk (de bor på to forskjellige steder). Sønnen hennes som bor med henne er i karantene nå, pga. smitteubrudd på jobben. Han satt på rom med to som har fått påvist smitte. Han har testet negativt på første prøve, men er i ventekarantene og må ta ny test senere. Hun er ikke i karantene siden han testet negativt og ikke har noen symptomer. Så hun har reist hit. Og mener hun ikke er smittsomt fordi hun er vaksinert. Jeg er ikke enig i det.

Asymptomatisk smitte, inkubasjonstid og britisk mutasjon gjør meg jævla skeptisk. Faren min er i flere risikogrupper og er ikke vaksinert.

Jeg har en skikkelig uggen følelse og er temmelig forbannet over korttenktheten. Når sønnen som bor i samme hus har sittet på samme rom, så skjønner jeg ikke hva hun tenker meg. Hun burde vente noen dager og se om sønnen tester negativt igjen. Hun sa at "hun flyktet hit siden det var så mye smitte". Altså 🤦‍♀️

Håper noen kan gi meg noen beroligende ord, er det håp om at 1) Sønnen ikke har vært smitteførende enda og at 2) eller konsentrasjonen er så lav at 2) Videre smitte via en vaksinert er lav?

Jeg har ikke helt fått klarhet i hvor lenge eller hvor tett sønnen satt på dette rommet, men siden det var innendørs og 2 av dem var smittet ser jeg på risikoen for at han ble smittet temmelig høy.

Det var forøvrig Pfizer-vaksinen hun tok.

Går nok mest sannsynlig bra. Men ville holdt litt avstand og luftet godt jevnlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Pc Lynet said:

Det tyder bare på at dere i Trondheim ikke tar koronaviruset seriøst. Lekeland, Bowling og bingohaller burde vært stengt for lenge siden. Dere trodde dere var dyktige men har bare hatt flaks eller er elendige på å avdekke smitte.

Det er vel forskjell på om Trondheim kommune tar Covid-19 seriøst og om private aktører og folk tar det seriøst nok. De lover jo å kontrollere det inntrufne nå.

Lenke til kommentar
13 hours ago, ok67 said:

Er nok ein miks av flaks og dyktigheit. I motsetning til Oslo har Trondheim klart å få kontroll på smitta i innvandrarmiljøet. Trondheim er en betydeleg mindre by enn Oslo, noko som gjer det enklare å få oversikt og dermed også kontroll.

Det var ikke mye innvandrere slik jeg har forstått på den pensjonistbussen i 2020 som dro østover og nordover. Det var det nok mest etniske reiselystne eldre nordmenn.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Det var ikke mye innvandrere slik jeg har forstått på den pensjonistbussen i 2020 som dro østover og nordover. Det var det nok mest etniske reiselystne eldre nordmenn.

Pensjonistbussen ble vel også herja av en eller annen mutant man ikke hadde sett i Europa før. Mener å ha lest at en lignende mutant ble funnet i Australia. Det er litt rart å tenke på at vi i Norge prater om den britiske mutanten osv når vi har hatt våre egne. Var vel til og med en egen Trondheimsmutant man snakka om også en periode i romjula der. 

Faktisk så hadde vel Aftenposten  tror jeg det var en oversikt over alle mutanter som har blitt utrydda i Norge. Viste seg at Norge var den sikre død for mange mutanter. 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 minutter siden):

Vel, det er vel der vi kanskje ikke er enige. Diskusjonen går på om disse dosene virkelig var beregnet på fattige land eller ikke, og om det var to vaksinekøer vi meldte oss på. En for fattige land, og en for oss rike. De som brakte frem denne nyheten, hevder at disse dosene var beregnet på Norge, og ikke uland. Så kan det diskuteres hvilket budsjett de ble tatt fra, det kan være noen her som prøver å få dette til å høres mer legitimt ut enn hva det er. 

Vet ikke om jeg forstår helt hva du mener.

Covax er et initiativ gjennom vaksinealliansen GAVI nettopp for å sikre global tilgang til vaksiner. Målet er at alle land, også de fattigste, skal få nok til å dekke 20% av befolkningen slik at nedkjemper pandemien raskere. Sammen med Island har Norge donert 64 millioner kroner i bistand for en opsjon på 1,9 millioner doser i Covax, som da igjen øremerkes og deles ut til de fattigste landene i verden. Dette er noe alle vestlige land gjør (foruten USA fordi Trump meldte de ut av WHO).

Før dosene sendes ut til lavinntektsland får landene som har kjøpt tilbud om å likevel ta første runde doser (677.000 stk, mesteparten AstraZeneca) selv. Dette har Norge, i likhet med nesten alle andre land, takket nei til fordi planen, lovnaden og hele poenget med Covax er nettopp å vaksinere verden. Dosene var aldri ment for oss fra Regjeringens side.

Frp er selvfølgelig helt uenig i dette som de er i alt annet som handler om bistand, internasjonalt hjelpearbeid og solidaritet, mens det kanskje er noe mer overraskende at Senterpartiet også har gjort populisme ut av dette hjelpearbeidet. Dermed har det blitt en sak som plutselig har fått oppmerksomhet nå i valgåret, selv om avtalene vel ble gjort i september i fjor.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...