Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Drammen sykehus: Alarm om unge innlagte:Det legges inn mange flere pasienter uten underliggende sykdom, advarer Drammen sykehus. En overlege mener vi nå må snakke om «covid-20».

- Vi har å gjøre med et helt annet virus enn det forrige. Dette burde egentlig kalles covid-20, sier seksjonsoverlege Jørn Einar Rasmussen, som leder akuttmottaket ved Drammen sykehus, til Drammens Tidende.

 

Han frykter at påskeferien vil ende med enda høyere smittetall. Den nye virusvarianten har endret spillereglene, mener han.

 

- Vi har sett folk i alderen 30 til 40 år som nå legges inn. Denne gruppen hadde vi ikke til innleggelse tidligere. Dette er folk som absolutt var friske før, og det er ikke noen grunn til å føle seg trygg i det hele tatt. Jeg mener ikke nå å skremme, men jeg mener folk nå må passe på hverandre, sier Rasmussen.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Pc Lynet said:

Folk i 20, 30 og 40 årene har mye lengre igjen å leve. Long covid er ingen spøk. Har man levd i 75 år er man heldig.

Ærlig talt. Å ofre 60 og 70-åringene for at de yngre skal ut og leke litt tidligere, er motbydelig. Jeg tror de fleste setter mer pris på foreldre og besteforeldre enn som så. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (3 minutter siden):

Ærlig talt. Å ofre 60 og 70-åringene for at de yngre skal ut og leke litt tidligere, er motbydelig. Jeg tror de fleste setter mer pris på foreldre og besteforeldre enn som så. 

Det er verre å ofre de unge som har ett langt liv foran seg. Jeg snakket om faren din på 75+

 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Sitat

Den sørafrikanske mutasjonen kom med en flypassasjer fra Midtøsten – da ble alt annerledes

Bodø kommune mente de hadde kontroll på koronasmitten. Men så kom et fly til byen med en passasjer som hadde vært i Midtøsten. Nå kjemper de en hard kamp mot den sørafrikanske mutasjonen.

Sitat

Men at den lille endringen i viruset skulle få så store konsekvenser for en hel by var vanskelig å forutse, da passasjeren som kom fra Midtøsten landet i Bodø den 1. februar.

Vedkommende hadde testet negativt to ganger på vei til Bodø. Men resultatene på hurtigtestene var tydeligvis feil.

Dagen etter, den 2. februar, meldte Bodø kommune om ett nytt smittetilfelle. Det samme dagen etter der igjen.

https://www.nrk.no/nordland/korona_-250-er-smittet-av-den-sorafrikanske-mutasjonen-i-bodo.-blir-de-kvitt-viruset_-1.15422770

En eller annen wannabe influenser på tur til Dubai tipper jeg.

Sitat

Vi hadde fem tilfeller der vi ikke klarte å finne smittekilden. Den eneste fellesnevneren var at alle fem hadde vært på kjøpesenteret City Nord, forteller Westgaard.

 

De siste ukene har de også hatt flere tilfeller der folk i samme blokk er smittet, uten å ha hatt noen annen kobling til hverandre enn at de deler oppgang.

 

– Jeg tar ikke i håndtak eller gelender når jeg er ute, for å si det sånn, sier Westgaard.

 

Selv om Bodø kommune ikke kan konkludere med at smitten har spredt seg via gelender eller andre flater, er det noe de tar utgangspunkt i.

 

– Vi har mistanke om en del trappeoppgangsmitte. Det gjelder tilfeller der vi ikke finner andre fellespunkter mellom de smittede enn for eksempel trappeoppganger eller felles dørhåndtak, sier kommuneoverlege Tor Claudi.

 

Dette er noe også FHI registrerer.

 

– Vi har foreløpig ikke data på det, men vi mottar rapporter som kan tyde på slik smitte, uten at vi kan bevise det, Frode Forland, fagdirektør i FHI.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Det er verre å ofre de unge som har ett langt liv foran seg. Jeg snakket om faren din på 75+

 

Det er enorm forskjell i dødlighet på 70-åringene og 20-30 åringene. Gjennomsnittsalderen i Norge er nå på godt over 80. Kaster du de i 70-åringene til løvene nå, da er det hver mann for seg selv. Jeg vil ihvertfall ikke være med på noen som helst form for dugnad dersom det skulle skje. Det vil sette et veldig dårlig presedens - hvorfor skal jeg spinke og spare til pensjon og betale skatt, hvis jeg ikke kommer til å bli tatt godt vare på når jeg blir gammel?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (Akkurat nå):

Det er enorm forskjell i dødlighet på 70-åringene og 20-30 åringene. Gjennomsnittsalderen i Norge er nå på godt over 80. Kaster du de i 70-åringene til løvene nå, da er det hver mann for seg selv. Jeg vil ihvertfall ikke være med på noen som helst form for dugnad dersom det skulle skje. Det vil sette et veldig dårlig presedens - hvorfor skal jeg spinke og spare til pensjon og betale skatt, hvis jeg ikke kommer til å bli tatt godt vare på når jeg blir gammel?

Jeg er selv i 30 årene. Vi må jobbe til vi blir 80 år minst. De som lever nå som pensjonister har hatt det for godt på vår fremtidige bekostning. Vi kommer ikke til å bli i nærheten av så gamle som våre foreldre. Utallige nye koronavirus mutasjoner vil ta knekken på oss en gang i 60-70 årene.

Det gode liv er over dessverre. De som ble født på 50-60 tallet har hatt det best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (28 minutter siden):

Mest irritert kan man jo bli over den norske stat som aldri klarte å skaffe nok vaksiner til å drepe denne pandemien her till lands en gang for alle. I stedet fikk vi britiske, brasilianske og sør afrikanske mutanter i gave.

Nå har vi vel snart vaksiner nok til å forhåpentligvis drepe pandemien om noen måneder.

Hva mener du vi skulle gjort? Bestilt Sputnik V + Sinopharm i bytte mot politiske tjenester fra Russland/Kina og latt Legemiddelverket lokalt hastegodkjenne disse mens vi ignorerer EMA? Er usikker på om det i det hele tatt ville vært mulig. Serbia gjorde det, men de har en president med «kontakter», hemmelige avtaler med UAE, Kina og Russland som ingen får innsyn i - det tror jeg er uaktuelt i Norge og ikke noe som ville vekket tillit i befolkningen.

Fakta er at Norge og Europa ligger helt strålende an i vaksineringen selv med noen forsinkelser i leveranser. Tenk at vi kan være ferdig allerede om tre-fire måneder. Det hadde få trodd i november i fjor.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (12 minutter siden):

Jeg er selv i 30 årene. Vi må jobbe til vi blir 80 år minst. De som lever nå som pensjonister har hatt det for godt på vår fremtidige bekostning. 

Det gode liv er over dessverre. De som ble født på 50-60 tallet har hatt det best.

Her må jeg si meg enig i det meste..Boomers har levd utrolig godt og nå må vi ta all støyten for det..Eks Klima..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Nå har vi vel snart vaksiner nok til å forhåpentligvis drepe pandemien om noen måneder.

Hva mener du vi skulle gjort? Bestilt Sputnik V + Sinopharm i bytte mot politiske tjenester fra Russland/Kina og latt Legemiddelverket lokalt hastegodkjenne disse mens vi ignorerer EMA? Er usikker på om det i det hele tatt ville vært mulig. Serbia gjorde det, men de har en president med «kontakter», hemmelige avtaler med UAE, Kina og Russland som ingen får innsyn i - det tror jeg er uaktuelt i Norge og ikke noe som ville vekket tillit i befolkningen.

Fakta er at Norge og Europa ligger helt strålende an i vaksineringen selv med noen forsinkelser i leveranser. Tenk at vi kan være ferdig allerede om tre-fire måneder. Det hadde få trodd i november i fjor.

Israel som jo er et faktisk ganske sammenlignbart land med Norge (litt mindre enn dobbelt så mange innbyggere) har jo vaksinert langt raskere enn Norge og det helt uten Sputnik. Jeg er som deg skeptisk til autoritære land som Russland og Kina, men Sputnik-vaksinen er faktisk ikke noe tull. Russland har faktisk ganske sterke fagmiljøer hva gjelder vaksiner. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Israel som jo er et faktisk ganske sammenlignbart land med Norge (litt mindre enn dobbelt så mange innbyggere) har jo vaksinert langt raskere enn Norge og det helt uten Sputnik. Jeg er som deg skeptisk til autoritære land som Russland og Kina, men Sputnik-vaksinen er faktisk ikke noe tull. Russland har faktisk ganske sterke fagmiljøer hva gjelder vaksiner. 

Trendy hate på Russland..

De har utrolig dyktige forskere og de er flinke på produksjon..

Vi kunne nok fint fått til en side deal med Israel eller direkte fra Pfizer, men mener huske myndighetene ikke ønsket jobbe sammen Israel.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Trendy hate på Russland..

De har utrolig dyktige forskere og de flinke på produksjon..

Vi kunne nok fint fått til en side deal med Israel eller direkte fra Pfizer, men mener huske myndighetene ikke ønsket jobbe sammen Israel.

 

 

 The Lancet har jo publisert studier som viser at Sputnik er omtrent 90% effektiv.  Men uansett Israel har uansett pøst på med Pfizer. 

Men det sier jo også hvor langt UK også har kommet. Jeg er halvt britisk og min onkel bosatt i UK og er i 50 årene har fått tilbud om vaksine der nå. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
amber skrev (5 minutter siden):

https://www.nrk.no/rogaland/smittetrykket-i-haugesund-gar-ikke-ned-_-har-fatt-melding-om-at-flere-fullvaksinerte-er-smittet-1.15431252? 

Dette er egentlig ikke en overraskelse hvis det er Pfizer - den gir jo ikke immunitet men undertrykker virusets 'pigg'.

Det er uansett ikke veldig alvorlig om vaksinene reduserer covid 19 til en fis av en forkjølelse. Men det forutsetter dog at mange er vaksinerte. For min del vil jeg si at vaksinene i stor grad har gjort jobben sin om det knapt blir en sykehusinnlagt av dette i fremtiden etter at mange har fått sine sprøytestikk. Vi ser jo dette hos vaksinerte sykehjemsbeboere som har fått påvist covid 19. Når selv de svakeste blant oss knapt har symptomer så beviser det effektiviteten av vaksinene  ganske greit. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Israel som jo er et faktisk ganske sammenlignbart land med Norge (litt mindre enn dobbelt så mange innbyggere) har jo vaksinert langt raskere enn Norge og det helt uten Sputnik. Jeg er som deg skeptisk til autoritære land som Russland og Kina, men Sputnik-vaksinen er faktisk ikke noe tull. Russland har faktisk ganske sterke fagmiljøer hva gjelder vaksiner. 

Israels avtaler er et helt unikt tilfelle i verden som ikke er sammenlignbart med Norge, eller som på noe tidspunkt var realistisk for oss eller spesielt mange andre land å gjøre det samme som.

Jeg tror også Sputnik-vaksinen er kjempebra, det er ikke det jeg snakker om? Vi vet jo at den er bra, det har vi visst lenge nå. Sinopharm er jo også svært effektiv.

Snakker om godkjenning, prosessene rundt innkjøp og alt det der. 

DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Trendy hate på Russland..

De har utrolig dyktige forskere og de flinke på produksjon..

Vi kunne nok fint fått til en side deal med Israel eller direkte fra Pfizer, men mener huske myndighetene ikke ønsket jobbe sammen Israel.

Hate på Russland? Sputnik-vaksinen skal være veldig god den. Får håpe de begynner å vaksinere egne innbyggere snart også, i stedet for nesten kun å bruke den i politiske hestehandler.

Jeg tror ikke vi kunne fått en særlig bedre deal med Pfizer enn vi har. Vi er vel blant landene som har størst andel av den, heldigvis for oss siden AZ-vaksinen er på hold. Det var bra vi satset på flere vaksiner. Ville vært ille om det dukket opp mistanke om alvorlige bivirkninger med Pfizer.

Mulig du her tenker på Danmark og Østerrikes avtale med Israel om fremtidig produksjon av komponenter? Norge (og alle andre land) takket nei til dette. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, DaniNichi said:

Her må jeg si meg enig i det meste..Boomers har levd utrolig godt og nå må vi ta all støyten for det..Eks Klima..

Å sette generasjoner opp mot hverandre er litt meningsløst - har vært hardarbeidende folk og sløsere i alle generasjoner. Greit nok at etterkrigsgenerasjonen har hatt det bra i snitt, men da cherrypicker dere ganske mye. Hva med den generasjonen som måtte gjennom 1. verdenskrig, spanskesyken, den store depresjonen og 2. verdenskrig? De hadde hvert fall ikke noe gullpensjon.

Verden har aldri vært rettferdig. De siste 20 årene har vært alt for bra for nordmenn (vi gikk stort sett klar av den eneste store krisa i 2008), da må vi forvente at de neste blir noe dårligere. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...