Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

For ca. et år siden viste studier at det ordinære viruset kan overleve på plast og stål i opp til tre døgn, men det er nok ganske sjeldent.

Denne mannen har hatt utrolig uflaks.

Eller så overlever viruset med mutasjoner lengre. Blir å vaske alle fersk frukt og grønnsaker i Zalo igjen her da. Spesielt selvplukk, mange som klemmer på hver eneste tomat omtrent.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Eller så overlever viruset med mutasjoner lengre. Blir å vaske alle fersk frukt og grønnsaker i Zalo igjen her da. Spesielt selvplukk, mange som klemmer på hver eneste tomat omtrent.

Ev. å skylle med varmt vann og tørke av vanndråpene på frukt/grønnsaker etterpå. Jeg begynte å skylle med kaldt vann da frukten holdt seg kortere. Epler, pærer og appelsiner kan man spise uten skall. Jeg er mer redd for jordbær og bringebær. De får man ikke skylt ordentlig av.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Eller så overlever viruset med mutasjoner lengre. Blir å vaske alle fersk frukt og grønnsaker i Zalo igjen her da. Spesielt selvplukk, mange som klemmer på hver eneste tomat omtrent.

Greit at ikkje alle følgjer alt av reglar og anbefalingar, men å ta på andre varer enn dei ein skal ha er iallefall noko som eg ikkje trudde folk (med unntak av småborn) gjorde no.

Elles ville iallefall eg heller ha kjøpt ein plastboks med smakstomatar enn å utsetje meg for mat vaska med zalo.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Han må omtrent ha brukt samme støvmaske som han med virus eller lignede.

 

Jeg har det enda ferskt i minnet når jeg som ny elektriker lærling på det sene 2000 tallet fikk beskjed fra formann at vi kunne rullere på åndedrettsvernet når vi skulle ned på tankene å koble nivåbrytere, de kunne da ikke ta seg råd til å gi oss hver sin 🤣. Skulle likt å sett reaksjonene til noe lignende i dag.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Jeg har det enda ferskt i minnet når jeg som ny elektriker lærling på det sene 2000 tallet fikk beskjed fra formann at vi kunne rullere på åndedrettsvernet når vi skulle ned på tankene å koble nivåbrytere, de kunne da ikke ta seg råd til å gi oss hver sin 🤣. Skulle likt å sett reaksjonene til noe lignende i dag.

Det er helt sikkert ikke uvanlig med tvilsomme arbeidsgivere for øst europeere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Var det ikkje slik at det gamle viruset kunne overleve på enkelte flater i nesten ein månad?

Dette viser i det minste at spriting og handvask har noko føre seg.

Covid virus ‘survives for 28 days’ in lab conditions

Litt forskjellige studier viser forskjellige resultater. Men de fleste tror jeg er rundt tre dager på plast. Noen studier viser også opp til en uke på plast. 

Kontaktsmitte via overflater er likevel veldig sjeldent, og kanskje et mindre problem enn man trodde for et års tid siden. Men helt klart at spriting og håndvask har noe for seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Greit at ikkje alle følgjer alt av reglar og anbefalingar, men å ta på andre varer enn dei ein skal ha er iallefall noko som eg ikkje trudde folk (med unntak av småborn) gjorde no.

Elles ville iallefall eg heller ha kjøpt ein plastboks med smakstomatar enn å utsetje meg for mat vaska med zalo.

Jeg jobbet i butikk i ungdommen. Du må regne med at alt som ligger til selvplukk har blitt tatt på av minst en kunde. Når jeg begynte la jeg spesielt merke til en av våre nye landsmenn, men etter noen uker så jeg at fukt og grønt klemmere kommer i alt fra utlendinger til norske damer på 60+.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI: Svært lav tillit til AstraZeneca-vaksinen:

Fredag kunngjorde Folkehelseinstituttet at de har besluttet å forlenge pausen med bruk av AstraZeneca-vaksinen til 15. april fordi det er behov for ytterligere utredninger.

I en større redegjørelse skriver Folkehelseinstituttet at viljen til å vaksinere seg mot covid-19 i Norge fortsatt er høy, til tross for AstraZeneca-pausen. De skriver også at tilliten til AstraZeneca-vaksinen synes å være svært lav.

«Det synes imidlertid som om tilliten til AstraZeneca-vaksinen nå er svært lav.
Folkehelseinstituttet mottar mange meldinger fra vaksinatører som tilkjennegir at mange som skal la seg vaksinere er opptatt av at det ikke er AstraZeneca-vaksinen de nå tilbys», skriver de.

FHI skriver at det er tre mulige alternativer som vurderes for videre bruk av vaksinen: 1) Fortsette som før pausen. 2) Tilby vaksinen bare til personer over 65 år. 3) Fortsette pausen.

FHI skriver at de også vil vurdere å gi folk muligheten til å velge bort AstraZeneca-vaksinen, dersom bruken av vaksinen gjenopptas.

«Et aspekt man må vurdere hvis man skal gjenoppta bruk av denne vaksinen er om det skal åpnes for en større mulighet til å velge om man vi ha AstraZeneca-vaksinen nå eller vente på en annen vaksine, enn det vi så langt har hatt i coronavaksinasjonsprogrammet. Dette vil FHI utrede nærmere», skriver FHI.

Det har ikke blitt konstatert en sammenheng mellom vaksinen og det sjeldne sykdomsforløpet med lavt antall blodplater, blodpropper og blødning, men en slik sammenheng kan heller ikke utelukkes.

AstraZeneca-vaksinen har vist seg å gi god beskyttelse mot covid-19. Både EMA og WHO har kunngjort at de fortsatt mener at vaksinen er trygg og effektiv.

 

Lenke til kommentar
Sitat

224 av koronapasientene er innlagt på sykehus i regionen Helse Sør-Øst. Av dem er 19 innlagt ved Sykehuset i Vestfold i Tønsberg.

Sykehusledelsen har tidligere anslått at sykehuset i Tønsberg kan ta imot inntil 56 koronapasienter. Men da vil også store deler av driften på sykehuset legges på is for å håndtere koronapasientene.

Treffer Helse Sør-Øst på sitt estimat, vil det bety at Sykehuset i Vestfold vil få altfor mange pasienter, og dermed bli avhengig av kapasiteten på nabosykehusene – eller nye midlertidige sykehus i regionen. Det siste kan du lese mer om her.

Sykehuset er for øvrig på gult beredskapsnivå.

https://www.tb.no/sykehuset-har-ikke-kapasitet-til-en-firedobling-det-kan-skje-at-ansatte-ma-tilbakekalles-fra-paskeferie/s/5-76-1528601

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Aldersgrupper med høyest smittetrykk

Massetestingen vil etter planen først bli satt imot elever og studenter. Det er blant disse aldersgruppene at smitten nå er høyest:

  • I uke 11 var det aldersgruppen 13–19 år som hadde mest smitte i Norge, med ca. 200 tilfeller per 100.000 per uke.
  • Disse ble etterfulgt av aldersgruppen 6–12 år som hadde rundt 170 tilfeller per 100.000 og gruppen 20–29 år med i underkant av 150 tilfeller per 100.000 per uke.
  • Til sammenlikning er det i aldersgruppen over 80 år nå mindre enn 20 smittetilfeller per 100.000 innbyggere per uke.

– Vi ønsker i første omgang å masseteste studenter, elever på videregående skole og barneskoleelever i de kommunene der det er svært høye smittenivåer, sier Nakstad.

https://www.nrk.no/norge/planlegger-massetesting-for-korona-av-elever-etter-paske-1.15434539

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Direkte nå, pressekonferanse med sykehusledelsen på Oslo Universitetssykehus hvor det redegjøres for kapasitet og prioriteringer av personell i påsken.

https://www.nrk.no/video/9dad4934-5312-4a67-b4cb-ed73eabf8344

OUS blir det første sykehuset til å ta i bruk de utvidede intensivplassene. 25 ekstra poster å gå på, men har mulighet også til å utvide mer og mer hvis det blir nødvendig. Dette vil dog ta kapasitet fra andre deler av sykehuset.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

– Kjære alle sammen. Det er nok ikke flere ord som hjelper akkurat nå.

– Det vi trenger, er å se slutten på den situasjonen vi har stått i, i over et år nå.

– Mange er slitne og lei seg. Vi savner alle det vanlige livet. Allikevel og nettopp derfor vil jeg nå før påske si at jeg tenker på dere. Det norske folk har vist et unikt samhold, tillit og tilpasningsevne over lang tid. Jeg er virkelig imponert.

– Men dere, nå røyner det på. Og samholdet vårt trenger vi kanskje mer enn noen gang. Vi trenger å vise hverandre raushet og vennlighet og vi trenger å styrke hverandre i troen på det at det nærmer seg slutten på dette.

– Mange av oss er skuffet over ikke å kunne få være sammen med venner og familie. Jeg håper likevel at alle vil prøve å gjøre sitt beste ut fra der vi er. At vi alle kan finne glede i små ting som vi tross alt kan gjøre.

Påskehilsen fra kong Harald: − Jeg tenker på dere
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kRr6jj/paaskehilsen-fra-kong-harald-jeg-tenker-paa-dere

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...