Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Just now, William_S said:

Pensjonistbussen ble vel også herja av en eller annen mutant man ikke hadde sett i Europa før. Mener å ha lest at en lignende mutant ble funnet i Australia. Det er litt rart å tenke på at vi i Norge prater om den britiske mutanten osv når vi har hatt våre egne. 

Også har man den brasilianske varianten. Den skal visst være "skummel" :wee:

Nok til å skremme vettet av folk. Kunne blitt dratt rett inn i en humorsketsj det å prate om den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål: er det bedre at ungdom mellom 12-18 får leve livene sine uten å være begrenset av kohorter og av og til hjemmeskole, enn at folk i 30-40 årene blir alvorlig syke og dør? Det kan virke slik på enkelte her inne. Dersom 1 av 100 000 som blir smittet i alderen 12-18 dør, og 10 av 100 000 i alderen 25-30 og 45 dør.... hvordan vil dere prioritere vaksinen? 

Får litt følelsen av at dersom en/flere vaksine(r) skulle bli godkjent på ungdom, så skal en hoppe over dem som er mellom 25-30 og 45 og starte vaksinering av de yngste først.

Tenker at alt nå er "ja, men tenk på barna'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Også har man den brasilianske varianten. Den skal visst være "skummel" :wee:

Nok til å skremme vettet av folk. Kunne blitt dratt rett inn i en humorsketsj det å prate om den.

Den britiske mutanten ser ut til å være den mest alvorlige trusselen i Norge, virker ikke som den brasilianske eller den sør afrikanske har fått noe fotfeste (sånn rent bortsett fra i Bodø). Nå ser det ut som de daglige smittetallene ligger og stagger på 1000 på daglig snitt. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Morromann said:

Annerledeslandet Norge med verdensrekorder i beslutningsvegring ligger veldig godt an til å bli det aller siste landet i den vestlige verden som plages av coronapandemien:

https://www.nrk.no/norge/fhi-trenger-mer-tid-for-a-vurdere-astrazeneca-1.15434486

Hipp hipp hipp hurra!

 

Hadde det vært opp til meg hadde hele FHI fått fyken og blitt byttet ut med rådgivere fra utlandet.

Fjompenisser ala Tegnell står sikkert klare som egg for å inntre de stillingene. Så eh, nei, jeg tror jeg foretrekker FHI med deres svakheter.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 minutter siden):

Spørsmål: er det bedre at ungdom mellom 12-18 får leve livene sine uten å være begrenset av kohorter og av og til hjemmeskole, enn at folk i 30-40 årene blir alvorlig syke og dør? Det kan virke slik på enkelte her inne. Dersom 1 av 100 000 som blir smittet i alderen 12-18 dør, og 10 av 100 000 i alderen 25-30 og 45 dør.... hvordan vil dere prioritere vaksinen? 

Får litt følelsen av at dersom en/flere vaksine(r) skulle bli godkjent på ungdom, så skal en hoppe over dem som er mellom 25-30 og 45 og starte vaksinering av de yngste først.

Tenker at alt nå er "ja, men tenk på barna'.

Det ser ut som man tross økende innleggelsestall i den gruppa 30-50 klarer å redde så å si alle. Er nesten flere som har dødd av blodpropp av AZ vaksina enn i den aldersgruppa av covid 19 her til lands. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Fjompenisser ala Tegnell står sikkert klare som egg for å inntre de stillingene. Så eh, nei, jeg tror jeg foretrekker FHI med deres svakheter.

Disse meldingene om AZ bivirkninger må man ta på høyeste alvor. Jeg gir all honnør til FHI og Legemiddelverket som nå undersøke dette grundig,. så enig med deg Legemidler her til lands godkjennes under strenge kriterier og det skal være klart mye større nytte enn risiko. Blodpropp hos friske 30-50 åringer med et uvanlig sykdomsbilde krever undersøkelser. Flere av dem har jo havna på intensiven på Rikshospitalet og man havner ikke der om det ikke er veldig alvorlig. 

Endret av William_S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Før dosene sendes ut til lavinntektsland får landene som har kjøpt tilbud om å likevel ta første runde doser (677.000 stk, mesteparten AstraZeneca) selv. Dette har Norge, i likhet med nesten alle andre land, takket nei til fordi planen, lovnaden og hele poenget med Covax er nettopp å vaksinere verden. Dosene var aldri ment for oss fra Regjeringens side.

Du tenker på de fattige landene som Canada, Andorra, Brasil, Brunei, Monaco, New Zealand, Qatar, Saudi Arabia og Singapore.

Dette var vaksiner tiltenkt oss, men Norge skulle være "rause" og gav dem bort. Dumsnilt og naivt når vi selv ikke får nok vaksiner. Vi henger i dag på ett håp, og det er EU, men om de skifter mening så har vi ingenting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Det ser ut som man tross økende innleggelsestall i den gruppa 30-50 klarer å redde så å si alle. Er nesten flere som har dødd av blodpropp av AZ vaksina enn i den aldersgruppa av covid 19 her til lands. 

For nå... men de som klarer seg best er de yngste. Fremdeles... Fortjener vi å måtte tåle sykehusinnleggelser og senskader mer enn de som er yngre eller eldre enn oss? Hvorfor skal denne aldersgruppen utelates, eller komme sist i køen? Kan det være "tenk-på-barna" mentalitet her? 

Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

Du redegjør ikke hvorfor Israel har lykkes så godt med vaksineringen. De fører vel en gullstandard innen medisinsk forskning? Israel har kommet veldig langt på stamcelleforskning f.eks.

Israels medisinske fagmiljø har lite med det å gjøre. Pfizer-vaksinen er utviklet av Biontech i Tyskland og Moderna er amerikansk.

Hvorfor Israel har helt andre avtaler enn resten av verden er det snakket om i denne tråden mange ganger. Blant annet kjøpte de svært tidlig inn mange usikre vaksinekandidater til dobbel pris, og siden de anses av produsenter som et godt testland for vaksiner (vet ikke hvorfor) så fikk de gode avtaler som innebærer utprøving og klinisk testing. De fikk blant annet en spesialavtale med Pfizer for å bli en «modellstat» ifølge Netanyahu.

De har i tillegg mye penger, er digitaliserte og har et bra helsevesen, så utrullingen går fort med ca. 150.000 doser satt daglig. Men akkurat på dette er de ikke så unike. Hadde vi andre hatt like mange doser ville utrullingen gått veldig raskt her også. Bare Oslo kommune har bygget kapasitet til å sette 110.000 doser i uka.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (20 minutter siden):

Du tenker på de fattige landene som Canada, Andorra, Brasil, Brunei, Monaco, New Zealand, Qatar, Saudi Arabia og Singapore.

Dette var vaksiner tiltenkt oss, men Norge skulle være "rause" og gav dem bort. Dumsnilt og naivt når vi selv ikke får nok vaksiner. Vi henger i dag på ett håp, og det er EU, men om de skifter mening så har vi ingenting. 

Godhet handler det ikke om. Høyre og Krf støtter jo sanskjonene mot Syria som også går på nettopp MEDISINER, deriblant kreftmedisiner som barn ikke får. Kvalmende og hyklerisk. Jeg kjøper ikke det solidaritetspisset til disse hyklerne et sekund.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Må si jeg ble temmelig provosert av vinklingen i Nytt på Nytt vedr. de 700 000 dosene som er gitt bort av regjeringen. Det ble presentert som en sannhet at disse dosene var beregnet på fattige land, noe som ikke stemmer. Hele humor og latterliggjøringstiraden de hadde videre baserte seg på denne løgnen. Dette var doser som var tiltenkt Norge. Det var nødhavndosene våre, som ble gitt bort.

Slik jeg har forstått det, så har Norge betalt en pott til COVAX for vaksiner til de fattige, og en pott til oss selv. Disse dosene var i potten til oss (rike land). Dersom jeg tar feil, hadde det vært fint å fått dette opplyst, og kilder på det. 

Og i stedet får vi mer nedstenging. Jeg føler så mye dyp hat og avsky mot regjeringen nå at jeg ikke klarer å uttrykke det i ord. Vedum, DET er en hedersmann som vil Norges beste og ikke er mest opptatt av en sjefsstilling i FN! Han fortjener statsministerstolen.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Godhet handler det ikke om. Høyre og Krf støtter jo sanskjonene mot Syria som også går på nettopp MEDISINER, deriblant kreftmedisiner som barn ikke får. Kvalmende og hyklerisk. Jeg kjøper ikke det solidaritetspisset deres et sekund.

Nå snakker vi hverken om Syria eller Libya som andre har blandet inn i denne debatten, så hold det utenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Vet ikke om jeg forstår helt hva du mener.

Covax er et initiativ gjennom vaksinealliansen GAVI nettopp for å sikre global tilgang til vaksiner. Målet er at alle land, også de fattigste, skal få nok til å dekke 20% av befolkningen slik at nedkjemper pandemien raskere. Sammen med Island har Norge donert 64 millioner kroner i bistand for en opsjon på 1,9 millioner doser i Covax, som da igjen øremerkes og deles ut til de fattigste landene i verden. Dette er noe alle vestlige land gjør (foruten USA fordi Trump meldte de ut av WHO).

Før dosene sendes ut til lavinntektsland får landene som har kjøpt tilbud om å likevel ta første runde doser (677.000 stk, mesteparten AstraZeneca) selv. Dette har Norge, i likhet med nesten alle andre land, takket nei til fordi planen, lovnaden og hele poenget med Covax er nettopp å vaksinere verden. Dosene var aldri ment for oss fra Regjeringens side.

Frp er selvfølgelig helt uenig i dette som de er i alt annet som handler om bistand, internasjonalt hjelpearbeid og solidaritet, mens det kanskje er noe mer overraskende at Senterpartiet også har gjort populisme ut av dette hjelpearbeidet. Dermed har det blitt en sak som plutselig har fått oppmerksomhet nå i valgåret, selv om avtalene vel ble gjort i september i fjor.

I denne globale helsekrisen så påpeker du ganske korrekt at ingen er fri før alle er fri. Forstår meg ikke på FrP eller SP som forsøker å score billige populistiske poeng på det. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

I denne globale helsekrisen så påpeker du ganske korrekt at ingen er fri før alle er fri. Forstår meg ikke på FrP eller SP som forsøker å score billige populistiske poeng på det. 

Ja gud så hellige vi er her. La oss tenke på alle andre før vi tenker på oss selv! Dersom vi får kontroll i Norge kan vi begynne å leve normalt i Norge. La oss tenke på oss selv først, før vi skal redde resten av verden. Gud hjelpe meg for et naivt og tafatt land jeg lever i!

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Så også Nytt på Nytt og er ganske sikker på at det de sa stemmer. Men en slags faktafeil var at de sa 700.000 vaksiner. Det er vel 700.000 doser.

Disse er finansiert over bistandsbudsjettet fra begynnelsen av og ment for å fordele noen doser til de fattigste landene i verden, eller som en backup-opsjon. Noen få land har valgt å ta ut alle disse dosene til seg selv i stedet; Qatar, Saudi-Arabia, Oman, New Zealand og Canada (sistnevnte vil fordele ut til fattige land selv visstnok). Alle disse har blitt kraftig kritisert for det.

Er veldig glad vi bor i et land som holder ord og er med på den internasjonale innsatsen. Skulle alle grabba til seg doser uten solidaritet og samarbeid ville det forlenget pandemien med mange, mange år. Og jo flere år det går før vi får vaksinert også de fattige landene, jo større risiko er det for at det oppstår uhåndterlige mutasjoner.

Er du stolt over den "internajsole innsatsen opg dugnaden" for sanksjoner mot Syria som har drept barn der nede også ved å nekte dem kreftmedisin? "Internasjonal innsats".. Når jeg hører noen fra Høyre og KRF ytre de ordene vrenger magesekken min seg og middagen truer med å fyke opp. Du må gjerne tro på svadaen deres; jeg gjør ikke det.

Dessuten vet vi at det ikke er de fattigste landene som sliter mest med pandmeien og at ingen mutasjoner har kommet derfra.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Neppe. Så de omtaler det fremdeles som kontaktsmitte, tross alle indikasjonene om at viruset smitter luftbårent?

Det bør iallefall undersøkes av FHI , men det er ganske utbredt oppfattelse internasjonalt at kontaktsmitte ikke er en vesentlig smittemåte. Man kan selvsagt ikke utelukke  at det kan smitte via kontaktflater, men det er luftbårent (og dråpesmitte især) som er den viktigste smittemåten. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Krise 🤬

Sitat

1072 NYE SMITTETILFELLER SISTE DØGN

Det er registrert 1072 nye smittetilfeller siste døgn.

Dette er 160 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 912.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende.4kommuner har stigende trend.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Pc Lynet said:

Jeg jobbet i butikk i ungdommen. Du må regne med at alt som ligger til selvplukk har blitt tatt på av minst en kunde. Når jeg begynte la jeg spesielt merke til en av våre nye landsmenn, men etter noen uker så jeg at fukt og grønt klemmere kommer i alt fra utlendinger til norske damer på 60+.

Ja, huff. Husker et vemmelig syn fra ca. august 2020. Da en etnisk norsk kvinne på 60+ frotset i å smaksprøve fra smågodtboksene med begge hender opp til munn og ned igjen utallige ganger. Gjerne greit å kjøpe helle godtboksen nå i påsketider framfor en og en godtebit, eller kjøpe godteri i pose?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...