Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Vaksinen fungerer men betydelig dårligere. Det som vil skje er at Pfizer og Moderna sine mRNA vaksiner vil bli reprogrammert til å beskytte mot Sør-Afrikansk mutasjon. Dette vil ta 6 uker ca.

Dette er flott, om ikke noe for sent? 
Jeg lurer på hvor de har tenkt å bruke AZ-vaksinen? Om jeg blir tilbudt denne går jeg igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Nidar2 said:

Dette er flott, om ikke noe for sent? 
Jeg lurer på hvor de har tenkt å bruke AZ-vaksinen? Om jeg blir tilbudt denne går jeg igjen.

De opprinnelige mRNA-vaksinene fungerer tilsynelatende ganske bra mot SA-varianten. Det er dog bare gjort in vitro studier, så man kan ikke være helt sikker. Moderna jobber med en booster som man kan ta etterhvert for å beskytte ekstra mot SA-varianten. 

AZ-vaksinen bør forkastes av FHI. Spesielt nå som SA-varianten er ute av kontroll her i landet. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Benbjo skrev (13 minutter siden):

AZ-vaksinen bør forkastes av FHI. Spesielt nå som SA-varianten er ute av kontroll her i landet. 

 

Den kan tilbys til de som ønsker denne vaksinen, det være seg frykt for bivirkninger av mRNA eller andre grunner. Men  å tilby denne vaksinen som 1. valg er jeg i mot.

Hvordan virker Johnson & Johnson vaksinen i forhold til AZ ? 
Er den bedre, eller samme sølevannet som AZ?

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (38 minutter siden):

Synd at de skal ødlegge såpass mye.

Polakker tar seg ikke fri fordi de er sjuke, de skal tjene mest mulig før de drar hjem, ingen av de har råd sitte 10-14dager hjemme vente på vondt i halsen går over.

Flere kompiser som er håndverkere sier eksakt dette om polakkene, og pre covid var jo dette grunnen til at mange Nordmenn elsker dem fordi de jobber utrettelig og de er flinke..Nå slår dette tilbake på dem..

Jeg tenker at polakker i Norge som følger smittevernsreglene er like forbannet på dem.

Pc Lynet skrev (57 minutter siden):

Mye av skylda har useriøse underleverandører etc. som ikke gir sykepenger osv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Kl. 04.21

av NTB

FHI: – AstraZeneca er ikke en dårligere vaksine

FHI sier AstraZeneca-vaksinen er en god vaksine. Legeforeningen ber helsepersonell si ja til vaksinen de blir tilbudt.

Søndag gikk Sykepleierforbundet ut med at de ønsker at Folkehelseinstituttet (FHI) skal revurdere AstraZeneca-vaksinen til helsepersonell.

Smitteverndirektør Geir Bukholm i FHI sier at de ikke har grunn til å tro at AstraZeneca-vaksinen er dårligere enn Pfizer- og Moderna-vaksinen, selv om vaksinen har lavere effektmål enn de vaksinene.

– AstraZeneca-vaksinen, er slik vi vurderer det, en veldig god vaksine, sier Bukholm til NRK.

På grunn av lite dokumentasjon er AstraZeneca-vaksinen ikke anbefalt for personer over 65 år.

– Det er en vaksine som har en god effekt. Effekttallet varierer fra 60 og opp til 82 prosent for mild sykdom, og vi tror vaksinen har en veldig god effekt i å forebygge alvorlig sykdom, sier han.

Vaksinen skal ha en svakere effekt mot den sørafrikanske varianten av viruset, men Bukholm sier at tallene de har om redusert effekt er ganske usikre.

Marit Hermansen, president i Den norske legeforening, sier vaksinen er godkjent til bruk og at det er den vaksinen de aller fleste av oss kommer til å få.

– Nå må vi få vaksinert helsepersonell så fort som mulig. Jeg vil oppfordre både helsepersonell og befolkningen til å si «ja, takk» til vaksinen når de får tilbud om en godkjent vaksine.

 

Sitat

 

Kl. 04.20

av NTB

WHO: For tidlig å avskrive AstraZeneca-vaksinen

Det vil være feil å anta nå at AstraZeneca-vaksinen ikke fungerer, understreker Verdens helseorganisasjon (WHO).

På en pressekonferanse mandag viste WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebreyesus til en studie som tyder på at vaksinen har begrenset effekt mot den sørafrikanske mutasjonen.

– Dette er åpenbart bekymringsfulle nyheter, sa han.

Samtidig understreker WHO at det er for tidlig å trekke endelige konklusjoner og at det trengs flere testresultater.

Ikke for eldre

– Vi må ikke nå begynne å konkludere med at denne vaksinen ikke fungerer i det hele tatt, sier WHOs sjefforsker Soumya Swaminathan.

Flere land, blant dem Norge, anbefaler ikke at AstraZeneca-vaksinen gis til noen over 65 år, som følge av manglende dokumentasjon på effekt.

Sør-Afrika besluttet i helgen å stanse bruken av vaksinen helt. Årsaken var studien som tyder på at vaksinen har liten effekt mot mild og moderat sykdom forårsaket av den sørafrikanske mutanten.

Ny vurdering

Sykepleierforbundet i Norge har av samme grunn bedt Folkehelseinstituttet gjøre en ny vurdering av vaksinen, særlig med tanke på at helsepersonell er blant dem som står først i vaksinekøen.

De 15 medlemmene av WHOs vaksine-ekspertgruppe var mandag samlet til ekstraordinært møte for å revurdere rådene som tidligere er gitt om AstraZeneca-vaksinen.

Ekspertgruppen skal komme med en ny offisiell anbefaling, men det vil trolig først skje seinere i uka.

Fattige land

Enn så lenge spiller AstraZeneca-vaksinen en svært viktig rolle i Covax-samarbeidet, som skal sørge for at også fattige land får vaksiner.

– Det er altfor tidlig å avskrive denne vaksinen, sier Richard Hatchett, lederen for vaksinealliansen Cepi – som er med på å lede Covax.

Vaksinen ble utviklet av selskapet AstraZeneca i samarbeid med Universitetet i Oxford. Selskapet mener den vil ha bedre effekt mot mer alvorlige sykdomstilfeller forårsaket av den sørafrikanske mutanten.

I tillegg har selskapet begynt arbeidet med å modifisere vaksinen slik at den blir mer effektiv mot denne virusvarianten.

 

Eg trur ikkje eg hadde teke AZ-vaksina slik det ser ut no. Ein kunne like gjerne ha fått injisert ei sprøyte med saltvatn.

Skal tru kva effekt Sputnik-vaksina har på SA-varianten? Kanskje kunne den ha vore eit alternativ når andre vaksiner sviktar?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Eg trur ikkje eg hadde teke AZ-vaksina slik det ser ut no. Ein kunne like gjerne ha fått injisert ei sprøyte med saltvatn.

Det kan ha en effekt på bakrus om intet annet å få injisert saltvann direkte. Aldri så galt at det ikke er godt for noe... 😛  Var vel noen som starte en dagen derpå klinikk i Oslo for noe år siden tror jeg hvor det ble tilbudt behandling med saltvann. 

Jepp
https://www.tv2.no/a/9448481/ 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Marit Hermansen, president i Den norske legeforening, sier vaksinen er godkjent til bruk og at det er den vaksinen de aller fleste av oss kommer til å få.

Hmmm ... litt skeptisk nå, kjenner jeg. Men men, det er enda et halvt år til jeg får tilbud om noe som helst, så innen den tid har de enten bedre data eller jeg er blitt naturlig immun ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Nidar2 said:

Den kan tilbys til de som ønsker denne vaksinen, det være seg frykt for bivirkninger av mRNA eller andre grunner. Men  å tilby denne vaksinen som 1. valg er jeg i mot.

Hvordan virker Johnson & Johnson vaksinen i forhold til AZ ? 
Er den bedre, eller samme sølevannet som AZ?

J&J hadde en del redusert effekt på SA-variantene i sine studier, men lå fremdeles over 50% så vidt jeg husker. Må se nærmere på CI-rangen, men den var klart bedre enn AZ i alle fall. Det beste med JJ er at det bare er 1 dose også og må ikke være fryst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir nok mange som blir smittet nå neste to månedene. Det er først og fremst å følge reglene for å hindre smitte som er oppskriften på å holde smitte nede. Dette går nok ganske bra i Norge i forhold til resten av verden slik som for et år siden. Vaksinene virker bra men det tar tid å få mange nok vaksinert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså jeg skjønner ikke alt oppstyret rundt Astra vaksinen. Greit nok at den muligens er mindre effektiv på Sør Afrika mutasjonen, men 60% effektivitet er heller ikke så verst. Tross alt der influensavaksinen ligger. Om den faktisk hindrer alvorlig sykdom av covid 19 slik at man slipper innleggelse og kanskje enda verre respriator og evt død så er mye gjort. Om covid 19 bare blir en forkjølelse etter en slik vaksine så er det noe folk tåler altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, William_S said:

Altså jeg skjønner ikke alt oppstyret rundt Astra vaksinen. Greit nok at den muligens er mindre effektiv på Sør Afrika mutasjonen, men 60% effektivitet er heller ikke så verst. Tross alt der influensavaksinen ligger. Om den faktisk hindrer alvorlig sykdom av covid 19 slik at man slipper innleggelse og kanskje enda verre respriator og evt død så er mye gjort. Om covid 19 bare blir en forkjølelse etter en slik vaksine så er det noe folk tåler altså. 

60% er mot den vanlige varianten. Mot SA er det 10% (men konfidensintervallet her går langt under 0!) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ni nye smittetilfeller i Bodø siste døgn: - Ser ut som innreisesmitte

Ti personer er i isolasjon og 150 personer er i karantene i nordlandsbyen.

Det kom fram på en pressekonferanse tirsdag.

– Vi har hatt en veldig fredelig situasjon i Bodø nesten hele januar og tidlig februar, og så har vi plutselig fått et oppbluss nå de siste dagene som vi er ganske bekymret over, sier kommuneoverlege Tor Claudi.

– Det ser ut som det er innreisesmitte, ikke nødvendigvis arbeidsinnvandring, men foreløpig tror vi det kommer fra utlandet, men vi er ikke helt sikre på utgangspunktet, sier kommuneoverlegen.

Kommunen har satt to skoleklasser i karantene, én på en videregående skole og én på en ungdomsskole. I tillegg er Norges Toppidrettsgymnas (NTG) i Bodø tirsdag stengt på grunn av smittetilfeller.

Hele troppen til Bodø/Glimt er også satt i karantene etter mistanke om coronasmitte hos flere spillere, melder Avisa Nordland.

– Dette har vi gjort for å vinne litt tid, og så har vi satt opp ganske mange til testing i løpet av dagen og morgendagen, så vi regner med at vi har en bedre avklaring på smittesituasjonen i løpet av morgendagen, sier Claudi.

– Det er klart at alle som får et oppbluss frykter at det er det engelske mutantviruset. Vi har sendt prøver for sekvensering til Oslo, men får ikke svar før om et par dager, så vi vet ikke noe om det foreløpig, sa kommuneoverlegen til VG tidligere tirsdag.

Ordfører Ida Maria Pinnerød ber bodøværingene passe på smittevernet, at de ikke har for mange nærkontakter, holde mobiliteten lav og holde seg på hjemmekontor så langt man kan.

– Nå må vi være ekstra forsiktige i Bodø. Så vil vi gjøre løpende vurderinger nå i løpet av dagen og morgendagen om vi vil sette inn noen ekstraordinære tiltak for Bodø-samfunnet, sier ordføreren.

To tidligere tilfeller i Bodø av den engelske virusvarianten ble i slutten av januar oppdaget etter stikkprøver hos Folkehelseinstituttet. Kommunen sa da at de rimelig god kontroll på de to tilfellene.

 

Lenke til kommentar
Sitat

FHI utvider anbefaling: Vil gi Pfizer til 16- og 17-åringer i noen risikogrupper

FHI har utvidet anbefalingen for hvem som kan få Pfizer-vaksinen. Nå blir 16- og 17-åringer med risiko for alvorlig covid-forløp prioritert i vaksinekøen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41m7pq/fhi-utvider-anbefaling-vil-gi-pfizer-til-16-og-17-aaringer-i-noen-risikogrupper

Sitat

Coronafaste sesongarbeidere får fornyet oppholdstillatelse

De nesten 300 sesongarbeiderne som har sittet fast i Norge siden i fjor, kan få fornyet oppholdstillatelse for sesongen 2021. Det opplyser regjeringen.

Coronapandemien har gjort at mange land har innført strenge innreiserestriksjoner. Sammen med tilnærmet full stans i flytrafikken har dette ført til at sesongarbeiderne ikke kommer seg hjem. I Norge har dette i hovedsak dreid seg om sesongarbeidere fra Vietnam.

Det har vært viktig å få på plass en ordning som gir forutsigbarhet for både arbeidstaker og arbeidsgiver, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF).

– Næringen har vært opptatt av å få denne avklaringen slik at sesongarbeidere som sitter fast i Norge, kan få muligheter til å jobbe og tjene penger mens de er i landet, sier Bollestad videre.

For sesongarbeidere fra land utenfor EU/EØS er det krav om seksmåneders opphold utenfor Norge før de kan få ny sesongtillatelse. Det er denne regelen sesongarbeiderne som har vært i Norge siden 2020, nå har fått unntak fra.

Unntaket gjelder kun for sesongarbeidere som sitter fast i Norge på grunn av innreiserestriksjoner i hjemlandet, som følge av covid-19

Sitat

Regjeringen varsler ny pressekonferanse onsdag

Regjeringen varsler om pressekonferanse med justisministeren og helseministeren onsdag klokken 13.00.

Sitat

Espen Nakstad varsler råd om endringer i coronatiltak på Østlandet

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad opplyser at det ganske sikkert vil bli justeringer i coronatiltakene for flere kommuner på Østlandet.

– Vi leverer i dag våre anbefalinger til regjeringen knyttet til videreføring av de regionale koordinerte tiltakene på Østlandet. Det vil ganske sikkert bli justeringer for flere kommuner, sier Nakstad til NTB.

Det er ukjent om justeringene vil medføre mildere eller strengere tiltak.

«Ring 1- og 2-coronatiltakene» i flere kommuner på Østlandet varer fram til torsdag. Regjeringen har foreløpig ikke avgjort om tiltakene skal forlenges.

Sitat

94 coronasmittede pasienter innlagt på sykehus – tre flere enn dagen før

Tirsdag var 94 coronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en økning på tre pasienter fra dagen før.

20 av pasientene får respiratorbehandling. Det er én flere enn dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt tirsdag.

73 av coronapasientene er innlagt på sykehus i Helse sør-øst, 17 er innlagt i Helse vest, to er innlagt i Helse Midt-Norge og to er innlagt i Helse nord.

Siden februar i fjor har 65.118 personer fått påvist coronasmitte her i landet, viser tirsdagens foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

Nå skjer det saker her. Ny nedstegning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Hva er begrunnelsen for at det ikke anses som nødvendig? :) 

Fordi folk er hjemme om de føler seg syk. Det er nå ikke jeg som bestemmer det. Men det er ikke nok ukontrollert smitte til at det skal ha noe innvirkning. Det er trossalt bare en anbefaling, ikke påbud. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (6 minutter siden):

Fordi folk er hjemme om de føler seg syk. Det er nå ikke jeg som bestemmer det. Men det er ikke nok ukontrollert smitte til at det skal ha noe innvirkning. Det er trossalt bare en anbefaling, ikke påbud. 

Skjønner. Det er jo disse tingene man ikke kan vite nettopp på grunn av inkubasjonstid og symptomfri smitte, ellers hadde denne pandemien vært over. Dersom det plutselig og uventet skulle være en smittet på kontoret eller arbeidsplassen så kan det være risikabelt.

Derfor har jeg inntrykk av at de fleste seriøse bedrifter følger smittevernanbefalingene, om ikke annet for å ta det moralske ansvaret ovenfor sine ansatte på alvor dersom det er mulig. Men er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass, noen kan jo ha folk på jobb uten at de er i noe særlig kontakt med hverandre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Fikk begge vaksinedosene, men ble smittet

Flere ferdigvaksinerte ved et omsorgssenter i Kristiansand har fått påvist korona.

– Beboerne har sannsynligvis blitt smittet på et tidspunkt veldig nær andre vaksinedose, altså før vaksinen har hatt full effekt, sier kommuneoverlege i Kristiansand Styrk Fjærtoft Vik.

Så langt er det avdekket smitte hos 18 personer ved Grimtunet omsorgssenter i Kristiansand.

Ni er beboere. Ni er ansatte. Det er også funnet smitte hos flere nærkontakter.

Ifølge Vik har alle de ni beboerne fått begge vaksinedosene.

Mildt sykdomsforløp

Kommuneoverlegen forteller at beboerne har et ganske mildt sykdomsforløp.

– Alt tyder på at vaksinen har hatt en viss effekt, og det er vi glad for, sier han.

– Kan dere være helt sikre på at det ikke er en virusvariant som vaksinen ikke virker på?

– Vi er opptatt av at viruset kan være av en type som sprer seg lett. Derfor har vi sendt prøver til FHI.

Tirsdag formiddag hadde de ikke fått svar på prøvene.

Vik understreker at de ikke har noen grunn til å tro at det er en spesielt hissig virusmutasjon i dette utbruddet.

https://www.nrk.no/sorlandet/hadde-fatt-begge-vaksinedosene_-men-ble-smittet-1.15365526

Litt skremmende om Pfizer fungerer såpass dårlig. Kan det være Sør-Afrikansk mutasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...