Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

frohmage skrev (26 minutter siden):

 

Hvorfor skulle det være et problem?

Jo det er et problem for meg fordi de vaksinene er eksperimentelle fra før av uansett hva folk tror eller mener, at de så skal begynne blande de når flere forskere mener det kanskje ikke er så lurt blir for mye for min del.

Samt jeg bestemte meg lenge før noen var godkjent at jeg kun var villig til å ta pfizern om noen av de og dette var før man viste hvilken ville være best..Alt falt på at jeg stoler 100% på paret bak BioNtech da jeg har fulgt med på selskapet i en årrekke.

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (18 minutter siden):

Eg er eigentleg einig i alt det du seier om at dette ikkje er berekraftig osv. Men tiltaka no er få og milde, og total fjerning av alle tiltak bør vente litt til, slik at fleire blir (full)vaksinerte. Når tida er inne må tiltaka vekk.

Regner med du forstår at folk er skeptiske til dette "vente" greiene ? Så lenge det er så fokus på smittetallene så føles det jo ut som dette aldri vil ta slutt.

Så å si at tiltakene er milde , for noen ja , for andre nei som eks de som er avhengige av å reise enten for jobb eller fordi det er hva som gir dem lykke i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Å bevege seg i Oslo sentrum er en interessant greie om dagen.

I utgangspunktet herlig sommerstemning med sol og varme samt tjåka fult av mennesker i gatene som enhver normal flott sommerdag.

Og plutselig i maurtuene av mennesker stikker en familie på 4 seg ut når de kommer gående med store blå munnbind. Litt lenger ned i en sidegate til KJ, plutselig en dame med stort rosa munnbind. De virker veldig malplassert i resten av folkemengden.

 

Er de på vei fra butikk til butikk, er de redd for smog i Oslo, eller er det folk som bærer på frykt eller folk som sliter med å avvende seg?

Endret av G
Lenke til kommentar
22 minutes ago, DaniNichi said:

Regner med du forstår at folk er skeptiske til dette "vente" greiene ? Så lenge det er så fokus på smittetallene så føles det jo ut som dette aldri vil ta slutt.

Så å si at tiltakene er milde , for noen ja , for andre nei som eks de som er avhengige av å reise enten for jobb eller fordi det er hva som gir dem lykke i livet.

Kanskje smittetallene burde presenteres med en ordentlig vurdering på alvorlighetsgraden? Sånn at folk ihvertfall mottar informasjon om smittenivået og slik at folk forstår hvor sannsynlig det er for at de kan bli smittet eller ikke av smittenivåene?

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Jeg tror at det er best å overlate de vurderingene i forhold til "vaksineresistente" varianter (liker ikke helt bruken av den sjargongen om virus) til myndighetene.

Det tenker jeg om det gjelder evt. anbefalinger og forskrifter, der bør det vel helst være en relevant myndighet med tilhørende ansvar inne i bildet. Forskning er litt annerledes, og dette var en sak om en studie om temaet, som gjerne legges til grunn for slike vurderinger om/når det skulle være aktuelt. Sånt dukker opp i disse trådene over en lav sko, kan iblant være interessant for de som følger med på disse tingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og noe helt annet: Han her gjøken vil at utlendinger i Norge skal prioriteres for dose 2 før nordmenn:

Mener utlendinger i Norge burde prioriteres i vaksinekøen

 

Sitat

 

Torsdag 29. juli åpnet Stavanger for drop in-time i vaksinesenteret Forum Expo. Vaktlederne ved vaksinesenteret sier at ganske få har benyttet seg av tilbudet. Anthony Hawke mener utlendinger som bor i Norge, burde prioriteres for andre dose.

– Utlendinger har vært utsatt siden starten av pandemien. Vi har blitt oversett av norske myndigheter og lokale politikere, sier Anthony Hawke.

Han er moderator for Facebook-gruppen «Stavanger Expats» som har 16.000 medlemmer. Gruppen består i hovedsak av utlendinger som bor i Stavanger. Hawke mener, i likhet med flere gruppemedlemmer, at utlendinger burde blitt prioritert i vaksinekøen.

– Vi har barn, foreldre, søsken og besteforeldre i utlandet, og har ikke hatt mulighet til å møte dem. Medlemmene forteller om tragiske historier – om familiemedlemmer som har dødd alene. Det er en psykisk belastning å være adskilt fra familien. Det kan føre til stress og angst, sier Hawke, som er psykolog og arbeider ved familievernkontoret i Stavanger kommune.

 

an er selv fullvaksinert, men snakker på vegne av andre utlendinger som fremdeles venter på andre dose.

– Flere av våre medlemmer har tatt Janssen-vaksinen – en vaksine som de fleste nordmenn unngår å ta. Folk er villige til å utsette seg selv for en vaksine med potensielt alvorligere bivirkninger, fordi de er desperate. De har ingen annen utvei dersom de vil besøke familien sin, sier Hawke og legger til:

– De prioriterte russen. De prioriterte lærere. Det var vi for. Men nå ber vi om at vi også blir hørt, sier Hawke.

Stavanger kommune henviser til Folkehelseinstituttet (FHI) for spørsmål om prioritering av vaksinekøen. Det har ikke lyktes Aftenbladet å få svar fra FHI.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt av en dag jeg har vært gjennom i dag. Hadde vaksinert en så klarte jeg på merkeligste vis å sette spissen i min venstre ringfinger. Rett på legekontoret for å ta blodprøver for Hiv, hepatitt og sikkert en hel haug med andre hyggelige sykdommer. Samme greia om 6 uker. Avviksmelding og alt. Men jeg var visst ikke den første dette hadde skjedd med. Leder tok det hele med ro , ikke noe skjennepreken eller noe .  Har heldigvis en dose av hepatitt B vaksine men tror jeg skal fikse en dose til så fort som mulig ja

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Og noe helt annet: Han her gjøken vil at utlendinger i Norge skal prioriteres for dose 2 før nordmenn:

Mener utlendinger i Norge burde prioriteres i vaksinekøen

 

 

De kan vel dra hjem til sine respektive land og bli prioritert der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (28 minutter siden):

Tja, det er vel bedre at de for sine vaksiner her, og at vi får vaksiner tilbake. Og omvendt for nordmenn i utlandet. Og det er veldig mye bedre miljømessig.

Altså... Han her tullingen ønsker at utlendinger skal prioriteres for dose 2 FØR nordmenn. Jeg driter i miljøet i denne saken. Dette er faktisk viktigere. 

Han kan vente slik som alle andre, "sleike en lege i r**a" for å få J&J (som for øvrig brukes i resten av europa, i USA, og antakelig det landet de kommer i fra.) eller dra hjem, ta den karantenen det medfører og så bli ferdig med det. 

I andre land kjemper "expats" for å i det hele tatt komme med på vaksineplanen, I Norge kjemper expats for å gå før borgerne. 

Dette er faktisk 10 ganger verre en han der nordmannen i Thailand som klager sin nød i Dagbladet og som ikke synes hverken Sinovac eller AstraZeneca er godt nok. Siste var at han nå uffet seg fordi han måtte dra tilbake til Norge for vaksinen da dette var så bakvendt og krevde så mye CO2-utslipp! Er nok første gang i sitt liv denne fyren har tenkt på CO2... men det er jo i vinden! 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (10 timer siden):

Situasjonen vi har nå kan fremstå som et kappløp mellom vaksiner og mutanter. Med deltavarianten i omløp er vi allerede på etterskudd: Nåværende vaksiner gir i liten grad steriliserende immunitet mot denne

Hva slags tall baserer du deg på når du sier at de gir "i liten grad steriliserende immunitet"? Det stemmer ikke, og det er viktig at man ikke sprer falsk informasjon rundt sånn. Allerede er veldig mange unødig redde pga. de unødig skrekkbaserte kommunikasjonsformene angående dette viruset, og det hjelper ikke hvis denne type feilaktig informasjon blir etablerte sannheter når de ikke er det.

Lenke til kommentar

IMG-3468.jpg

 

 

Dette er hva som er feil med alt rundt covid, skremsel propganda i media.

Alt dette fokuset på tallene og hvordan myndigheter tror de gjør en forskjell mot dette viruset er hva som vil hold på tiltak i all framtid.

Når man skal drive lukke ned, stenge tidligere, innføre lokale tiltak, nekte folk reise osv så blir dette en evig dans.

At folk ikke forstår at det er frykt som driver dette nesten mer enn selve viruset er også hva som vil være en pådriver for at vi ikke ser noe ende på dette.

Skal man ha tilbake normalen må man faktisk leve som normalt.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nesten halvparten av det som normalt ville dødd på to influensasesonger uten at noen hadde brydd seg i det hele tatt.

Også det samme antallet som dør i løpet av to uker på norske sykehjem av andre/naturlige årsaker.

Alle er vel like umistelige?

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Litt av en dag jeg har vært gjennom i dag. Hadde vaksinert en så klarte jeg på merkeligste vis å sette spissen i min venstre ringfinger. Rett på legekontoret for å ta blodprøver for Hiv, hepatitt og sikkert en hel haug med andre hyggelige sykdommer. Samme greia om 6 uker. Avviksmelding og alt. Men jeg var visst ikke den første dette hadde skjedd med. Leder tok det hele med ro , ikke noe skjennepreken eller noe .  Har heldigvis en dose av hepatitt B vaksine men tror jeg skal fikse en dose til så fort som mulig ja

Slikt vil heilt sikkert kunne skje alle.

Nokre spørsmål frå ein lekmann: Vil det ikkje vere for tidleg å ta blodprøver for desse sjukdommane same dag? (Evt. var det vel den vaksinerte som i fyrste omgang burde ha tatt blodprøve). Og vil vaksine hjelpe når ein får den etter at ein evt. er smitta?

Eg ynskjer deg uansett lukke til, og håpar at det kjem til å gå bra.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Gjest 394c9...1f2
Andre1980 skrev (1 time siden):

I andre land kjemper "expats" for å i det hele tatt komme med på vaksineplanen, I Norge kjemper expats for å gå før borgerne. 

I Tsjekkia i hvert fall tok det mistenkelig lang tid før statsborgere utenfor EU/EØS fikk tilgang til vaksinen, det skjedde først i juni var det vel, etter booking av time hadde blitt åpnet for alle andre. Og da måtte de i motsetning til andre betale for det og forsøke å få det igjen på sin private helseforsikring. Litt mistenkelig at det skulle ta så lang tid å finne en løsning, som om man ville først sikre sine egne borgere. Og egentlig ganske skammelig, ettersom majoriteten er gode innbyggere som betaler skatt og har gyldig opphold, bare ikke tilgang til europeisk forsikring. Men kan tenke meg det hadde blitt populært om utlendingene hadde krevd å komme foran tsjekkiske statsborgere i køen... 

Anonymous poster hash: 394c9...1f2

Lenke til kommentar

Det har vore altfor mykje korona i media, og det finst nok mange viktige saker som ein burde ha høyrt meir om. Samstundes er det viktig med openheit og informasjon. Smittetal, tal på innlagde, tal på døde eller tal på vaksinerte er eksempel på dette. Trass i at media lagar overskrifter som skal skape flest mogeleg klikk meiner iallefall eg at openheit og informasjon fyrst og fremst skaper tryggheit og tillit, og resultatet vil då vere at folk flest ikkje bekymrar seg unødvendig, følgjer dei grunnleggjande smitteråda og tiltak, samt at vi har verdas høgaste vaksinasjonsprosent.

Sidan dette er ein tråd om korona i Norge tek eg nok ein gong med dagens tal (Nrk):

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 344 nye koronasmittede personer i Norge. Det er 116 flere enn forrige fredag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 286 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 195, så trenden er stigende.

Fredag var 17 koronapasienter innlagt på sykehus, åtte færre enn dagen før. Til sammen er 800 koronasmittede personer døde i Norge siden mars 2020, viser foreløpige tall. I juli er det meldt om to døde. De siste dødsfallene ble registrert henholdsvis 3. og 30. juli.

I alt har 137.471 personer testet positivt for korona her i landet siden i fjor vår.

Talet på døde har nådd ein milepel, men ein ser samstundes at det nesten ikkje døyr nokon av korona lenger, og at talet på innlagde førebels ikkje er påverka av auken i smitte, og held seg svært lågt. (Det er vel uansett også for kort tid sidan smitten byrja å auke til at det evt. gjev seg utslag i auke i talet på innlagde).

Det mest interessante seier likevel statistikken ingenting om. Er dei innlagde vaksinerte eller er det f.eks. snakk om uvaksinerte vaksinemotstandarar godt oppe i åra?

Torsdagens vaksinetal (dn.no):

Sitat

Antall satte vaksinedoser: 5.366.042
Antall med dose 2: 1.800.693
Antall med dose 1: 3.565.349
Prosent av befolkning (dose 2): 33,44 %
Prosent av befolkning (dose 1): 66,21 %

Sist oppdatert: 29/07/2021Kilde: FHI

 

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mykje av smitten skjer blant di yngre og di innlagde blir på snitt yngre. Ved færre underliggande sjukdommer blant di linnlagde går og dødligheten ned. Kan fort forandre seg viss smittertrykket auker og smitten sprer seg til fleire aldersgrupper. Blir og spennande korleis vaksinen hjelper når fleire og fleire passerer 6 mnd som full-vaksinerte. Til hausten vil desse auke fort i antall samtidig som di stort sett er di eldste og di med underliggande sjukdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Slikt vil heilt sikkert kunne skje alle.

Nokre spørsmål frå ein lekmann: Vil det ikkje vere for tidleg å ta blodprøver for desse sjukdommane same dag? (Evt. var det vel den vaksinerte som i fyrste omgang burde ha tatt blodprøve). Og vil vaksine hjelpe når ein får den etter at ein evt. er smitta?

Eg ynskjer deg uansett lukke til, og håpar at det kjem til å gå bra.

Står litt om dette her..hensikten med prøve samme dag eller så tidlig som overhodet mulig er en såkalt 0 prøve 

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/17.-stikkuhell-pa-sproyter-posteksp/ 

Så følger egentlig bare anbefalingene  fra FHI 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 timer siden):

Litt av en dag jeg har vært gjennom i dag. Hadde vaksinert en så klarte jeg på merkeligste vis å sette spissen i min venstre ringfinger. Rett på legekontoret for å ta blodprøver for Hiv, hepatitt og sikkert en hel haug med andre hyggelige sykdommer. Samme greia om 6 uker. Avviksmelding og alt. Men jeg var visst ikke den første dette hadde skjedd med. Leder tok det hele med ro , ikke noe skjennepreken eller noe .  Har heldigvis en dose av hepatitt B vaksine men tror jeg skal fikse en dose til så fort som mulig ja

Uff, dette var kjedelig å lese. Ønsker deg lykke til, William. Forhåpentligvis går dette helt fint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X60xKm/flere-smittet-etter-bunkerfest-i-bergen-det-er-skremmende

Hvor lenge skal vi lage store overskrifter av at unge mennesker møtes og har det moro?

At denne gjengen i 20-årene har blitt smittet, er rimelig lite risikabelt. De har også selv valgt å utsette seg for risikoen.

Greit, de kan smitte andre også, men det argumentet holder bare i en-to måneder til, før alle uansett er fullvaksinert. Da må folk få ha slike sammenkomster uten at det havner i VG.

Målet med vaksinen har vært å mildne symptomene. Det gjør den for det meste. Da kan vi ikke lage masse styr hver gang noen med eller uten vaksine teater positivt på PCR-tester.

Savner fremdeles at regjeringen konkretiserer et mål for når vi kan leve normalt igjen. Altså hva kriteriene er for å avskaffe det systemet vi har i dag med TISK, avstander og maksbegrensinger.

Men det blir nok en evig "bare noen måneder til..." I 2022 også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...