Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 timer siden):

I Oslo har nesten 12.000 personer takket nei til koronavaksinen.

Det må være ganske absurd å se dette utenfra, fra de delene av verden som er "sist" i vaksinekøa. Bortskjemte rike borgere i rike land takker nei til gratis vaksine mens fattige land ikke får i nærheten av det de trenger og vil ha.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
20 minutes ago, Simen1 said:

Det må være ganske absurd å se dette utenfra, fra de delene av verden som er "sist" i vaksinekøa. Bortskjemte rike borgere i rike land takker nei til gratis vaksine mens fattige land ikke får i nærheten av det de trenger og vil ha.

Nå takker fattigere land i Europa i større grad nei til vaksinen, spesielt Øst-Europa sliter. I Bodø slet de med å distribuere 10 000 doser, som er forholdsmessig mye større enn de 12 000 i Oslo.

 

Tror vi skal prise oss lykkelige over at det kun er 12 000 ut av rundt 550 000 personer over 18 år i Oslo.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det må være ganske absurd å se dette utenfra, fra de delene av verden som er "sist" i vaksinekøa. Bortskjemte rike borgere i rike land takker nei til gratis vaksine mens fattige land ikke får i nærheten av det de trenger og vil ha.

12000 som takker nei, eller i det hele tatt den lille andelen som takker nei i Norge er i det minste langt, langt bedre enn de fleste andre land. Så om noe tror jeg det er flere utenfra som ser på villigheten til å ta vaksinen i Norge og tenker at det er absurd bra. Hvis jeg satt i et fattig land uten tilgang på vaksiner ville jeg vært mer irritert over land hvor det er vaksinemotstand av større betydning, som for eksempel i Øst-Europa eller i USA.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Det som egentlig er litt trist oppi det hele er vel at dette er doser vi får fra mer vaksineskeptiske land i hovedsak 

kan også være at øst-landene sier fra seg Pfizer/Moderne, og heller vil ha noe av de øvrige.

det var jo tilfelle med de 100.000 dosene Pfizer fra Litauen. De har rett og slett ikke tilstrekkelig logistikk til å håndtere kronglete mRNA vaksiner.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

kan også være at øst-landene sier fra seg Pfizer/Moderne, og heller vil ha noe av de øvrige.

det var jo tilfelle med de 100.000 dosene Pfizer fra Litauen. De har rett og slett ikke tilstrekkelig logistikk til å håndtere kronglete mRNA vaksiner.

Eller var det at de fikk vaksinert dobbelt så mange med 100.000 doser J&J?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Men joda 81% er på ingen måte dårlig men jeg er vel bare litt skuffet over at hele 90.000 i Oslo ikke har prioritert vaksinen.

Jeg vet om en som vaksinerte seg i utlandet, og som ble oppringt av vaksinekontoret i hjemkommunen. Det jeg lurer på da er om de registrerte vedkommende som vaksinert eller ikke. Antagelig ikke, siden vaksinen ikke var godkjent for bruk i Norge og EMA. Mørketall kan dermed også være fullvaksinerte med vaksiner som feks. Sputnik og Sinopharm. Vil tro at det er en god del i omløp av disse vaksinene på verdensbasis.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Det må være ganske absurd å se dette utenfra, fra de delene av verden som er "sist" i vaksinekøa. Bortskjemte rike borgere i rike land takker nei til gratis vaksine mens fattige land ikke får i nærheten av det de trenger og vil ha.

Har også takket nei, så du kan få kjefte og moralisere litt ovenfor meg også. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (16 minutter siden):

Har også takket nei, så du kan få kjefte og moralisere litt ovenfor meg også. 

Hehe, hvis det der var kjefting eller moralisering så skal man nok virkelig ønske det. Om man ikke vil ta vaksine er det helt greit, det er 100% valgfritt, men når man argumenter for valget sitt offentlig kan man ydmykt tåle å få spørsmål tilbake på et forum også.

Jeg husker at din begrunnelse for ikke å ta vaksinen var at du "ikke gidder", og med tanke på at vaksinen er noe de fleste unge friske kanskje først og fremst tar i solidaritet med samfunnet så vil kanskje det å bare ikke gidde sees på som en litt "dårlig" begrunnelse sånn sett, eller kanskje til og med litt irriterende for de av oss som er mest utsatt for å bli veldig syke om de skulle få dette viruset.

Det er nok sånn i Norge at mange veier slike ting som solidaritet, dugnad, hjelpe andre og det å ta samfunnsansvar tungt, og at det derfor kan sees litt ned på hvis man ikke har noen "god grunn" som f.eks. å "ikke gidde". Da kan det gjerne bli litt moralisering. Jeg tror at hvis man har en frykt for bivirkninger, vil avvente på grunn av redsel eller usikkerhet i forhold til egen helse så tror jeg det stort sett aksepteres greit :) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vaksinen er i hovedsak et samfunnsansvar som man tar på vegne av hele samfunnet, ikke en egoistisk handling for seg selv. Men det kan godt hende noen trenger mer egoistiske grunner for å ta vaksinen. F.eks det med reiserestriksjoner eller at man settes til andre arbeidsoppgaver enn å jobbe med sårbare pasienter, nært innpå store folkemengder, osv. Eller at man får et krav om hyppig testing.

Australia har siden lenge før covid19 krevd at foreldre må dokumentere vaksinehistorikk før de kan innrullere barna på offentlig skole. Jeg er ikke sikker på hvilke vaksiner de forventer at barna skal ha, men det er egentlig bare sunn fornuft ettersom uvaksinerte barn utgjør en smitterisiko for vanlige smittsomme og farlige sykdommer som meslinger. Det står ikke at uvaksinerte ekskluderes fra offentlig skole, men skolene må vite om det for å kunne sende barna hjem raskt i tilfelle utbrudd. Uvaksinerte barn kan måtte holdes hjemme så lenge utbrudd pågår. Jeg synes Norge kunne adoptert denne praksisen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Vaksinen er i hovedsak et samfunnsansvar som man tar på vegne av hele samfunnet, ikke en egoistisk handling for seg selv.

Vaksine er noe man tar fordi man anser at det vil gi bedre fremtidig helse for seg selv og sine nærmeste, og i tillegg gi beskyttelse på samfunnsnivå om mange gjør det samme.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

men når man argumenter for valget sitt offentlig kan man ydmykt tåle å få spørsmål tilbake på et forum også.

De innbyggerne som har takket nei, har ikke ytret ønske om å få noen offentlig skrape. 

Leste en kommentar igår om at de som er vaksinerte, ikke lengre kan snakke med de uvaksinerte. Vennskap brytes.. 

Og jeg er enig i det. Jeg kan ikke lengre snakke med dem som er vaksinerte, fordi de dreier samtalen tilbake til vaksine hele tida. Betenkelig at det er blitt slik da.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (15 minutter siden):

Vaksine er noe man tar fordi man anser at det vil gi bedre fremtidig helse for seg selv og sine nærmeste, og i tillegg gi beskyttelse på samfunnsnivå om mange gjør det samme.

Det er egentlig motsatt rekkefølge (matematisk risikobegrensende), men jeg forstår at det er mange som motiveres i rekkefølgen du nevner. Samfunnet har blitt mer egosentrisk med årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

FHI: Vaksineintervallet kortes ned fra midten av august
https://www.tv2.no/nyheter/14141010/

Glimrende med en bekreftelse. Dette gir oss en ekstra fordel i racet mot Delta. Hvordan situasjonen blir når vi snart er ferdig med andredosene er vanskelig å si i denne uforutsigbare pandemien, men jeg tror fortsett det skal gå bra og at vi kan oppheve omtrent alle tiltak denne høsten.

heier på det samme

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (13 timer siden):

Mykje av smitten skjer blant di yngre og di innlagde blir på snitt yngre. Ved færre underliggande sjukdommer blant di linnlagde går og dødligheten ned. Kan fort forandre seg viss smittertrykket auker og smitten sprer seg til fleire aldersgrupper. Blir og spennande korleis vaksinen hjelper når fleire og fleire passerer 6 mnd som full-vaksinerte. Til hausten vil desse auke fort i antall samtidig som di stort sett er di eldste og di med underliggande sjukdommer.

 

nirolo skrev (8 timer siden):

Sikkert noen som har vært bortreist når de fikk tilbud. Spesielt gjelder det de i alderen 25-40, som alle fikk tilbud nå i juli. Forhåpentligvis får en god del vaksinert seg nå i begynnelsen av august. Hvis man ser på hele 18-44 gruppen, så er 81% vaksinert og det er ganske bra. Forhåpentligvis går det opp over 90% etter hvert.

 

Theo343 skrev (7 timer siden):

 

Helt vilt at 90000 mennesker i Oslo ikke har tatt vaksinen de har fått tilbudt? Og hele 12000 aktivt sagt nei? Det er en rimelig stor andel av befolkningen nå helt ut i august 2021.

 

Snikpellik skrev (7 timer siden):

Hvordan er dette helt vilt? 90.000 er bare rundt 14% av innbyggertallet, hvor store deler fikk tilbud midt i fellesferien. 12.000 som har sagt nei til vaksine er utrolig få, jeg ble nesten sjokkert da jeg så tallet. Dette betyr at Oslo kommune kan få en vaksinedekning opp mot 90%! Kan bli den storbyen i Europa med best dekning, at man er på 81% allerede blant 18-44 nå er veldig bra.

Kjipe er at man vet litt om hvem som takker nei og de som ofte takker nei spesielt rundt gamle Oslo utover er de samme som drev opp antall innlagte i Oslo området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...