Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Nesten 12.000 har sagt nei
https://www.nrk.no/osloogviken/koronavirus-i-oslo-og-viken-1.14936410

Sitat

I Oslo har nesten 12.000 personer takket nei til koronavaksinen.

Det er flest mellom 18 og 44 år som ikke ønsker vaksinen.

Nesten 85 prosent av Oslos voksne befolkning er nå vaksinert med en eller to doser. Det er over 500.000 mennesker, blant dem er over 240.000 ferdigvaksinert.

Under 12.000 har sagt nei til vaksine i Oslo. I en kommune med ca. 640.000 innbyggere må vel det være sjukt bra!

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fresh Prince skrev (4 minutter siden):

Men fortsatt over 90000 som ikke har tatt vaksine i Oslo selv om alle har fått tilbud. Så 12000 hatt sagt nei, de resterende orker bare ikke si ifra/møte opp?

Sikkert noen som har vært bortreist når de fikk tilbud. Spesielt gjelder det de i alderen 25-40, som alle fikk tilbud nå i juli. Forhåpentligvis får en god del vaksinert seg nå i begynnelsen av august. Hvis man ser på hele 18-44 gruppen, så er 81% vaksinert og det er ganske bra. Forhåpentligvis går det opp over 90% etter hvert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, DaniNichi said:

Vil tro de som fortsatt bruker munnbind ute er enten hypokondere eller har aktive sykdommer som gjør at de tåler covid dårlig.

Det er nok helt sikkert mennesker som har andre i nær omkrets som vil tåle covid dårlig. Familien var egentlig 5 med 2 voksne og 3 barn fra noe som så ut som 7-14 år. Familien virket også som turister da de tittet seg mye rundt på gatenavn ol.  

43 minutes ago, Fresh Prince said:

Men fortsatt over 90000 som ikke har tatt vaksine i Oslo selv om alle har fått tilbud. Så 12000 hatt sagt nei, de resterende orker bare ikke si ifra/møte opp?

Helt vilt at 90000 mennesker i Oslo ikke har tatt vaksinen de har fått tilbudt? Og hele 12000 aktivt sagt nei? Det er en rimelig stor andel av befolkningen nå helt ut i august 2021.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Det er nok helt sikkert mennesker som har andre i nær omkrets som vil tåle covid dårlig. 

Men de som vil takle covid dårlig er jo de med underliggende sykdommer og de er jo fullvaksinerte for lengst. Med mindre det er snakk om de ganske få som grunnet sykdommer og andre tilstander ikke kan ta vaksinen fordi det vil være for farlig for disse oigså.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Andre1980 said:

Og noe helt annet: Han her gjøken vil at utlendinger i Norge skal prioriteres for dose 2 før nordmenn:

Mener utlendinger i Norge burde prioriteres i vaksinekøen

Dette er vel i tråd med skjevfordeling mot bydeler og demografier vi så i våres?  Altså at enkelte er mer utsatt.

5 minutes ago, Morromann said:

Men de som vil takle covid dårlig er jo de med underliggende sykdommer og de er jo fullvaksinerte for lengst. Med mindre det er snakk om de ganske få som grunnet sykdommer og andre tilstander ikke kan ta vaksinen fordi det vil være for farlig for disse oigså.

Alltid noen forhold vi som utenforstående ikke vil ha oversikt over :) Ergo konkluderer jeg ikke.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Helt vilt at 90000 mennesker i Oslo ikke har tatt vaksinen de har fått tilbudt? Og hele 12000 aktivt sagt nei? Det er en rimelig stor andel av befolkningen nå helt ut i august 2021.

Hvordan er dette helt vilt? 90.000 er bare rundt 14% av innbyggertallet, hvor store deler fikk tilbud midt i fellesferien. 12.000 som har sagt nei til vaksine er utrolig få, jeg ble nesten sjokkert da jeg så tallet. Dette betyr at Oslo kommune kan få en vaksinedekning opp mot 90%! Kan bli den storbyen i Europa med best dekning, at man er på 81% allerede blant 18-44 nå er veldig bra.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Hvordan er dette helt vilt? 90.000 er bare rundt 14% av innbyggertallet, hvor store deler fikk tilbud midt i fellesferien. 12.000 som har sagt nei til vaksine er utrolig få, jeg ble nesten sjokkert da jeg så tallet. Dette betyr at Oslo kommune kan få en vaksinedekning opp mot 90%! Kan bli den storbyen i Europa med best dekning.

Jeg synes det er mange til å være en av verdens minste "storbyer". Samt hadde jeg håpet at flere prioriterte vaksinering fremfor feriereise. Så og si alle jeg kjenner har vært hjemme i ferien i sommer hvis de ikke var ferdig med vaksineringen ennå. De som er ferdigvaksinert har også kun reist i Norge.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Samt hadde jeg håpet at flere prioriterte vaksinering fremfor feriereise. Så og si alle jeg kjenner har vært hjemme i ferien i sommer hvis de ikke var ferdig med vaksineringen ennå.

Det skulle vi alle håpe, de jeg kjenner har også prioritert vaksinering og noen har også flydd hjem fra Norges-ferien for å ta den da tilbudet kom. Men, vi ser i hele landet at mange har prioritert ferie før vaksine. Jeg tror man vil ta igjen massevis av etternølere fremover, og at Oslo allerede er på 81% i 18-44 er kjempebra, det betyr at sluttresultatet blir fantastisk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At vi har kommet til 81% er bra men at så mange som 12000 har sagt nei og 78000 evt. ikke hadde prioritert vaksinen var det jeg mener ikke er bra.
 

Quote

Men fortsatt over 90000 som ikke har tatt vaksine i Oslo selv om alle har fått tilbud. Så 12000 hatt sagt nei, de resterende orker bare ikke si ifra/møte opp?

Det er i denne konteksten jeg sier det er meget dårlig/skuffende. 90000 som ikke har tatt vaksinen selv med tilbud.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

At vi har kommet til 81% er bra men at så mange som 12000 har sagt nei og 78000 evt. ikke hadde prioritert vaksinen var det jeg mener ikke er bra.

Vel, det spørs vel hvordan man ser det. Det er forventet og følger samme mønster vi har sett i hele landet med at folk ikke svarer, jeg synes at kun 12.000 har sagt nei til vaksinen i en så stor kommune var utrolig oppløftende. Fryktet at det tallet skulle være en god del høyere, spesielt etter tallene vi har fått fra noen andre steder i Norge som Skien, Stavanger etc.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Vel, det spørs vel hvordan man ser det. Det er forventet og følger samme mønster vi har sett i hele landet med at folk ikke svarer, jeg synes at kun 12.000 har sagt nei til vaksinen i en så stor kommune var utrolig oppløftende. Fryktet at det tallet skulle være en god del høyere. 

I et såpass velutdannet og utviklet land som Norge og ikke minst i Oslo som hovedstad hadde jeg forventet mindre motstand mot vaksinen. Ser ikke dette som en "halvfull/halvtom" sak men at det viser at vi har noen huller i folks forståelse og prioriteringer.

Selvsagt kunne det vært verre og jeg håper ikke det er mørketall i dette.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vel, det var høye tanker om Norge og Oslo, men jeg tror ikke det er noen grunn til å anta at det er mindre vaksinemotstand/folk som sier nei i Oslo enn resten av landet. I tillegg bor det en del i Oslo som kan ha fått vaksinen i utlandet, og lite kunnskap i noen miljøer, så jeg vil anta at Oslo til slutt fort kan havne litt under landsgjennomsnittet. Det fine er uansett at vaksinemotstanden er veldig lav her i landet.

Theo343 skrev (10 minutter siden):

jeg håper ikke det er mørketall i dette.

Hvis det er mørketall så vil jeg egentlig tro det går motsatt vei, ved at noen kan ha tatt vaksinen i sin hjemkommune hvis de er folkeregistrert der, og dermed takket nei i Oslo. Det er noen i min vennegjeng som har gjort dette, da de fikk tilbud i kommunen de kommer fra et par uker før, selv om de bor i Oslo. Men det blir bare spekulasjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Vel, det var høye tanker om Norge og Oslo, men jeg tror ikke det er noen grunn til å anta at det er mindre vaksinemotstand/folk som sier nei i Oslo enn resten av landet. 

Når man kritiserer mangler i utdanning og helsevesen i Norge får man ofte beskjed om at man har lave tanker om Norge og at vi nærmest er best i klassen på disse områdene. Når man mener at vi burde klare bedre ut i fra disse faktorene får man beskjed om at man har for høye tanker om Norge ;).

Men joda 81% er på ingen måte dårlig men jeg er vel bare litt skuffet over at hele 90.000 i Oslo ikke har prioritert vaksinen.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Respekterer dm som har sagt nei til vaksine. Hvorfor skal dem bli påtvunget til å gjøre noe dem ikke vil?? 

Morsomt å se at enkelte klager på tiltakene, og at det burde åpnes mer.... samtidig som dem klager på at folk ikke velger å vaksinere seg. 

 

Oh the irony. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye Oslo-tall: Smitte fra utlandet firedoblet den siste måneden

Sitat

I begynnelsen av juli ble det lettere å reise til utlandet. Siden har Oslo sett en firedobling i antallet smittetilfeller fra utlandet.

 

Sitat

Det er en utvikling som bekymrer Oslos helsebyråd Robert Steen.

– I en åpen verden med mye reisevirksomhet ut og inn av landet, så er risikoen for å bli smittet ute, hvor vaksineringsgradene er lave, kanskje den største risikoen jeg ser, sier Oslos helsebyråd Robert Steen.

– Hvis vi skulle få en mutant som er mer farlig og mer resistent mot vaksinene, så er det der den største risikoen ligger.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er registrert 57 nye smittetilfeller i Bergen lørdag.

34 av de smittede er nærkontakter, 8 er importsmitte, mens 10 foreløpig har ukjent smittevei, opplyser kommunen.

– Det er fortsatt høye smittetall, på samme nivå som de siste par dagene. Det er yngre voksne med mange nærkontakter som nå dominerer smittesituasjonen. I tillegg til de velkjente smittereglene om avstand, hånd- og hostehygiene og holde seg hjemme ved symptomer, er det viktig å begrense antall nærkontakter, sier kommuneoverlege Trond Egil Hansen i en pressemelding.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FHI: Vaksineintervallet kortes ned fra midten av august
https://www.tv2.no/nyheter/14141010/

Sitat

Norge får flere doser med koronavaksine, og intervallet mellom første og andre dose vil kortes ned til ti uker og enda mindre i ukene som kommer.

Intervallet mellom dosene er satt til inntil tolv uker, men ettersom vaksinasjonen med dose to starter for fullt allerede i midten av august, kan folk belage seg på å bli fullvaksinert tidligere enn planlagt, sier assisterende direktør Geir Bukholm i Folkehelseinstituttet (FHI).

Vaksinering med dose to starter for fullt i uke 32-33, fremfor uke 34 som tidligere planlagt. Dermed vil mange få et intervall på ti uker fremfor tolv mellom de to dosene.

– Når vi nærmer oss slutten av september, vil doseintervallet kortes ytterligere ned i takt med at vaksinene kommer til Norge, sier Bukholm til NTB.

Han sier at målet er at flere skal være fullvaksinert så tidlig som mulig, og derfor vil også tiden mellom de to dosene kortes ned.

– Vårt mål er å optimalisere fremdriften i vaksinasjonen, og da ønsker vi også å redusere doseintervallet. Dette ligger også til grunn for de grunnlagsberegningene i den reviderte vaksinasjonskalenderen, sier Bukholm.

Glimrende med en bekreftelse. Dette gir oss en ekstra fordel i racet mot Delta. Hvordan situasjonen blir når vi snart er ferdig med andredosene er vanskelig å si i denne uforutsigbare pandemien, men jeg tror fortsett det skal gå bra og at vi kan oppheve omtrent alle tiltak denne høsten.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

FHI: Vaksineintervallet kortes ned fra midten av august
https://www.tv2.no/nyheter/14141010/

Glimrende med en bekreftelse. Dette gir oss en ekstra fordel i racet mot Delta. Hvordan situasjonen blir når vi snart er ferdig med andredosene er vanskelig å si i denne uforutsigbare pandemien, men jeg tror fortsett det skal gå bra og at vi kan oppheve omtrent alle tiltak denne høsten.

Det som egentlig er litt trist oppi det hele er vel at dette er doser vi får fra mer vaksineskeptiske land i hovedsak 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...