Gå til innhold

Bør Hasan forbli i Norge?


Bør Hasan forbli i Norge?  

141 stemmer

  1. 1. Bør han bli værende?

    • Ja
      75
    • Nei
      66


Anbefalte innlegg

RaptorStrike skrev (14 minutter siden):

Han har ikke jukset. Om noen har jukset, så er det hans mor. Tok du mange selvstendige avgjørelser angående fremtiden din som 6-åring?

Så klart er det straff å bli kastet ut av det eneste landet du har reell tilknytning til.

Den kriminelle handlingen er gjort av moren i så fall. Mener du det er rettferdig at du skal straffes om din mor begår drap? 

Jo, det er en straff, uansett hvor mye man kaller det et forvaltningsmessig vedtak.

Og selvfølgelig er tidsaspektet relevant, det er sentralt. Han har all sin tilknytning til Norge.

 

Drap er vel litt drøyt. Om min mor stjeler bilen din og gir te meg. Eg kjører den i 1 år, så finner politiet ut av det. Mener du eg får beholde den? Eg skal ikkje miste bilen, siden det var ikkje eg som stjal den? Hva om eg bruker den som taxi og det er levebrødet mitt? 

Moren jukset på hans veg. Han kunne reist tilbake samen med moren, da han hadde veldig lite tilknytting til Noreg. Han kunne reist ut som 16 åring, da han hadde mindre tilknytting enn idag. Nei, med vit og vilje de dreiv å dra ut tia. Fleire millioner menneskjer flytter kvart år, det er normalt. Eg må flytte pga COVID, det er normalt. Når COVID er over, må eg mest sansynlig flytte til Asia pga jobb, det er normalt. Eg ønskjer ikkje det, men vi kan ikkje få alt vi ønskjer.

Men si meg, kvifor kan ikkje han reise ut og søke seg inn på studentvisum? Han kan språket, det kjem te å være meget enkelt for han. Då blir det ingen sak eller diskusjon. Han blir her 100% lovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mohdaw skrev (1 time siden):

Tidsaspektet har betydning for om personen innvilges oppholdstillatelse selv om vilkårene for oppholdstillatelse ikke er tilstede. Det har dermed veldig stor betydning om det har gått 13 timer eller 13 år. 

 De fikk vedtak om utreise i 2012 - for 9 år siden. Då hadde han fortsatt lite tilknytting til Noreg. Mora bestemte å pushe ungene over på staten (80,000+kr/månad - pr unge!), for så å spille på "tilknyttings kortet". Nei, slik juks skal ikkje bli akseptert. Utnyttelse av systemet og medfølelse. Ho spytter rett i hjerte til de norske folket. "Dumsnille nordmenn kjem til å gi han opphold så lenge vi roper om tilknytting".

Skal vi snakke om kulturell tilknytting? Se på bildet til VG - ein hvit person blant hans venner. Trur du han spiser ribbe til jul? Pannekaker med bacon? Eg skulle også veldig gjerne fått litt info om hans karakterer å planer videre. "Jeg skal rappe" - 99% at han kjem te å leve ta NAV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gruble2000 skrev (1 minutt siden):

Vi praktiserer ikke arvesynd i Norge. Om staten bruker 13 år på behandle ferdig en sak så er det deres egen fortjeneste at det toget har gått, selvfølgelig må han få bli. 

De fikk vedtak for 9 år siden om å reise ut. Så har de anket og anket og anket. Utnyttet smutthull i systemet. Først anket more. Så ble saken anket gjennom alle runder på vegen av Musafa og broren. 

Enig at de skal ikkje ha mulighet til å anke så mye. De burde vert kasta ut for 9 år siden. Det ville spart staten 20-30 millioner kr og spalteplass i VG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thorny skrev (18 minutter siden):

Jeg synes Hasan bør få bli i Norge under enkelte krav som studier/jobb og rent rulleblad. Moren hans bør derimot straffes med mer enn utvisning.

Asyl og flyktninge-konvensjonene bør vi forlate til fordel for et nytt system. Det er ingen sovjetiske spioner eller avhoppere som kommer til Norge. Det er velferdsmigrater ifra Asia og Afrika.

Enig med deg! Musafa bør reise ut og søke om studentvisum. Velge etterspurt yrke, studere godt, da får han arbeid/visum. Kanskje bør staten gjøre det lettere for han å få a.visum etter utdanning. 
Ingen grunn at han skal få asyl nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mohdaw skrev (2 timer siden):

Dette er en ukorrekt gjengivelse av rettstilstanden på dette området. Tidsaspektet har betydning for om personen innvilges oppholdstillatelse selv om vilkårene for oppholdstillatelse ikke er tilstede. Det har dermed veldig stor betydning om det har gått 13 timer eller 13 år. 


Tidsaspektet tillegges langt mindre vekt når oppholdet er ulovlig, det kan du jo se i denne saken også, hvor allmennpreventive hensyn, altså at folk ikke skal oppholde seg i Norge ulovlig i 13 år, og så få opphold ... fordi de klarte å oppholde seg i Norge ulovlig i 13 år, er viktigere enn at Hasan faktisk har vært her så lenge, gått på skole osv.

La meg omformulere dette litt; har man ikke grunnlag for opphold i Norge, så bør det ikke spille noen rolle om man har vært i Norge i 13 timer eller 13 år, man bør likevel kastes ut.

Sistnevnte er vel egentlig verre, altså 13 år, det betyr at man har oppholdt seg i Norge ulovlig over svært lang tid.

At langvarig ulovlig opphold skal premieres med enda lengre opphold, betyr jo at alle som i fremtiden søker opphold i Norge, som får avslag, bør forsøke å unngå lovens lange arm så lenge som mulig, slik at de etter hvert kan få opphold likevel, selv om de ikke har grunnlag for det. Sånn kan vi ikke ha det.

Nå er jo Hasan i en særstilling, han snakker og skriver norsk, samt har mange bekjente i Norge.
Han blir forhåpentligvis sendt hjem til sin familie i Jordan, som seg hør og bør.
For ordens skyld, så er altså ikke Jordan ansett som noe forferdelig land å bli sendt tilbake til, han løper ingen reell risiko for å bli drept eller torturert ved sin retur.

Når han så har kommet til Jordan, kan han igjen søke seg til Norge på lovlig vis, for eksempel for arbeid eller skolegang, å han er hjertelig velkommen når han får ordnet seg lovlig opphold i Kongeriket Noreg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bryst skrev (På 30.11.2020 den 14.53):

Stikkordet er innvandringsregulerende hensyn

Før vi trekker en konklusjon:

Om vi gir opphold til Hassan siden han får medieoppmerksomhet, da vil det skape presedens. Det vil si at alle andre som har samme situasjon som han også skal bli behandlet likt. Det vil igjen føre til at flere foreldre vil komme til Norge og lyve. Deretter forlater de landet slik at barnet kan vokse opp i Norge.

Om man tenker det er greit, så bør Hanssan bil værende i Norge. Det vil komme flere tusenvis andre som har samme situasjon som han i ettertid. Derfor bør man tenke seg over hva man foretrekker.

Trenger man diskutere dette mer etter lest hva @Bryst skriver?

Dette kan lett utnyttes i framtiden og er sikkert gjort utallige forsøk fra andre på dette som alt er sendt ut.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 29.11.2020 den 18.06):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dl7X7o/stoettemarkering-for-18-aarige-mustafa-hasan-han-er-like-norsk-som-meg

Kort sagt: Moren kom te Norge for 13 år siden og oppga feil info og falske dokumenter. Da det kom frem, fikk hun beskjed om å reise tilbake. Hun prøvde saken sin i retten eit par ganger, men ble avvist. Slike ting tar tid og Hasan har budd nå 13 år i Norge. Nå er han voksen og blir kastet ut.

På den ene siden, så har han sterkt tilknytting til Norge (han kom som 6 åring). Hans venner er her. Det står ikke mye om utdanning, men han liker å rappe. Kas signal sender Noreg ved å kaste ein som har budd her heile livet.

På den andre, så blir folk nesten oppfordret til å lyve og prøve seg. Selv om moren blir kastet ut, mens unger får leve videre i Norge, så oppnår ho delvis med sin svindel? Skal vi synes synd på Hasan? Han fikk bo 13 år i Noreg (som flytting - på statens rekning) og fikk utdannelse her, i alle fall frem til VGS, mange i uland kan ikke drømme om det ein gong. Kas signal sender Noreg om vi lar han forbli og dermed belønner juks og bedrageri?

Gutten har ikke skyld i at moren hans er en bedrager, og han kjenner egentlig ikke noe annet enn Norge.

Moren bør kastes ut, men gutten bør få bli. I det minste hvis han er en fungerende borger og ikke kriminell eller lignende. Hvis han er kriminell så kan han bare kastes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 30.11.2020 den 19.55):

Har leita litt på nett.

Egentlig skulle han bli kastet i 2012 (kun 4 år etter ankomst til Noreg). Det ble mye frem og tilbake. For 2 år siden ble det fattet vedtak igjen at han skulle ut. Så ble det nye runder i retten. Nå har retten igjen konkludert at han skal ut av landet.

https://www.nrk.no/osloogviken/han-har-vaert-i-norge-i-over-ti-ar-_-denne-uken-kastes-han-ut-1.14532677

Så vi kan jo snu saken slik, bør alle anke og anke, og anke, frem til det har gått så pass lang tid at "de kjenner ikke noe annet, de må forbli her".

Her har staten vært altfor trege. Slike saker bør avgjøres snarest. Men jeg synes ikke han kan straffes for det. Reglene må rett og slett endres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Gutten har ikke skyld i at moren hans er en bedrager, og han kjenner egentlig ikke noe annet enn Norge.

Moren bør kastes ut, men gutten bør få bli. I det minste hvis han er en fungerende borger og ikke kriminell eller lignende. Hvis han er kriminell så kan han bare kastes ut.

Han kommer fra trygd land - Jordan, med familie som venter på han der.
Han kunne reist tilbake sammen med mora eller når som helst etter det. Staten/UDI var alltid klar på det - han har ikkje noe rett til opphold her, men kunne ikkje tvinge han ut før han ble 18. Nå kan staten det.

For min sin del, Musafa er hjertelig velkommen til å komme tilbake som student og oppholde seg lovlig.

I alle artikler eg har lest - står det kun at han er glad i å rappe og ønskjer å lage musikk. Ingenting om skule/utdanning/jobb. Bør Noreg/Nav sponse hans opphold videre mens han prøver å bli berømt?

 

hekomo skrev (8 minutter siden):

Her har staten vært altfor trege. Slike saker bør avgjøres snarest. Men jeg synes ikke han kan straffes for det. Reglene må rett og slett endres.

Staten er dumsnill. Med ein gong de fikk vedtak om å sendes ut - hele familie må bli sendt ut umiddelbart. Så får de anke om det fra hjemmet i Jordan. De må også forhåndsbetale for saks omkostninger og selv betale for advokat.

Endret av aomt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (22 minutter siden):

Gutten har ikke skyld i at moren hans er en bedrager, og han kjenner egentlig ikke noe annet enn Norge.

Moren bør kastes ut, men gutten bør få bli. I det minste hvis han er en fungerende borger og ikke kriminell eller lignende. Hvis han er kriminell så kan han bare kastes ut.

hvorfor skal det ha noe å si? Om han er kriminell eller ikke? Er han mindre norsk, og har mindre tilknytning til landet fordi han evt er kriminell?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (27 minutter siden):

Her har staten vært altfor trege. Slike saker bør avgjøres snarest. Men jeg synes ikke han kan straffes for det. Reglene må rett og slett endres.

Moren, Samar Hasan, kommer altså til Norge desember 2008.
Hun har fem sønner, og føder datteren Sara i 2009, i Norge.

Moren søker opphold i Norge, med grunnlag av at hun og hennes familie har et særskilt beskyttelsesbehov som statsløse palestinere.

I virkeligheten er de alle jordanske statsborgere.

Man kan anta at de mottar massive mengder støtte fra Staten, i form av stønader og annet, det er så vidt jeg kan se ingen dokumentasjon på at noen i familien noen gang har jobbet i Norge, men moren drev med noe frivillig arbeid i en lokal kirke blant annet.

I 2012 oppdager Staten at familien ikke er palestinere, men har jordansk statsborgerskap, å sender ut varsel om tilbakekallelse av oppholdstillatelsene.

Høsten 2012 påklager familien dette vedtaket. Uheldigvis skal det gå ytterligere tre år før saken sendes over fra UDI til UNE for en ytterligere vurdering av oppholdet. UNE gjør vedtak om tilbakekall av oppholdstillatelsene i september samme år.

Kun kort tid etter, varsler familien søksmål mot UNE, å får midlertidig forføyning mens saken avgjøres, de får altså ikke opphold, men utsendelsen forføyes inntil saken er avgjort.

Rettssaken ble satt til mars 2016, de vinner denne saken i Tingretten, men UNE fatter nytt vedtak,
I november mener UNE av en eller annen grunn at Abdel Hasan skal få bli frem til 01. juli 2019, mens resten av familien skal sendes ut.

Familien går igjen til sak, får midlertidig forføyning. Mars 2017 taper familien i tingretten, men anker umiddelbart.
I desember 2017 taper familien også i Borgarting Lagmannsrett. De får beskjed om at uttransportering kan skje raskt, noe som fører til at mor Samar Hasan flykter til Tyskland med datteren Sara, den eneste av barna som er født i Norge.

Hun søker asyl i Tyskland, men får avslag. I februar 2018 reiser hun tilbake til Jordan, med datteren Sara.

I Norge ankes familiens sak til Høyesterett i 2018, anken forkastes.
To av brødrene har i mellomtiden reist fra Norge, Abdel og Mustafa er de eneste to igjen.
Abdel Hasan får igjen midlertidig opphold i Norge, mens Mustafa Hasan får vedtak om utsendelse, med frist 7. desember 2020.


Staten har åpenbart brukt lang tid på saksbehandling her, men det er ingen tvil om at familien har benyttet det norske rettsvesenet til å trenere saken så lenge som mulig, når de helt siden starten har vært fullstendig klar over at ingen av de egentlig oppfyller kravene til opphold i Norge, det var selvfølgelig derfor de oppgå at de var statsløse palestinere som ikke kunne dokumentere hvor de kom fra.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, aomt said:

 

Drap er vel litt drøyt. Om min mor stjeler bilen din og gir te meg. Eg kjører den i 1 år, så finner politiet ut av det. Mener du eg får beholde den? Eg skal ikkje miste bilen, siden det var ikkje eg som stjal den? Hva om eg bruker den som taxi og det er levebrødet mitt? 



Ligger det ikke en vesensforskjell i det å stjele noe materielt som tilhører andre og det å gi noen noe som i hovedsak er ikke-materielt?

Jeg synes faktisk ikke han burde ha norsk statsborgerskap heller. Men jeg synes et greit kompromiss siden han har så stor tilknytning også til Norge er å gi ham muligheten til å fortjene det. Gudene vet at vi driver og gir bort statsborgerskap til terrorister og kriminelle og alt mulig. Da blir det litt smålig å ta det tilbake ifra en som er oppvokst i Norge og som ikke har gjort noe galt, hvertfall foreløpig.

Lenke til kommentar
3 hours ago, aomt said:

 

Drap er vel litt drøyt. Om min mor stjeler bilen din og gir te meg. Eg kjører den i 1 år, så finner politiet ut av det. Mener du eg får beholde den? Eg skal ikkje miste bilen, siden det var ikkje eg som stjal den? Hva om eg bruker den som taxi og det er levebrødet mitt? 

Moren jukset på hans veg. Han kunne reist tilbake samen med moren, da han hadde veldig lite tilknytting til Noreg. Han kunne reist ut som 16 åring, da han hadde mindre tilknytting enn idag. Nei, med vit og vilje de dreiv å dra ut tia. Fleire millioner menneskjer flytter kvart år, det er normalt. Eg må flytte pga COVID, det er normalt. Når COVID er over, må eg mest sansynlig flytte til Asia pga jobb, det er normalt. Eg ønskjer ikkje det, men vi kan ikkje få alt vi ønskjer.

Men si meg, kvifor kan ikkje han reise ut og søke seg inn på studentvisum? Han kan språket, det kjem te å være meget enkelt for han. Då blir det ingen sak eller diskusjon. Han blir her 100% lovlig.

Fordi det generelle utgangspunktet i Norge er at det ikke er mulig for utlendinger  - på et generelt grunnlag - å immigrere til Norge. Dette har vært tilstanden siden AP satt i regjering på midten av 90-tallet. 

Oppholdstillatelse gis kun dersom det er adgang til det etter loven. Studenter utenfor EU/EØS får IKKE permanent oppholdstillatelse i Norge. De som får studietillatelse får noe som kalles "midlertidig oppholdstillate som ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse." Når vilkårene for opphold lenger ikke er oppfylt (f.eks fordi de er ferdige med studiene) må de reise ut av landet. Det er uhyre sjeldent at personer utenfor EU/EØS får permanent oppholdstillatelse som følge av arbeid. Vet ikke hvor mange ganger dette må gjentas før det synker inn. 

@0laf

Ja, det legges mindre vekt på tidsaspektet når utlendingen befinner seg i landet ulovlig, men irrelevant er ikke tidsaspektet. Det beror på de konkrete omstendigheter i saken, med en avveining av de ulike hensyn, noe jeg mener jeg var tydelig på i mitt tidligere innlegg.Les innlegget mitt på nytt. Du har forøvrig et politisk synspunkt på at det ikke burde skilles mellom 13 timer og 13 år for slike tilfeller, noe som er et kynisk og bastant politisk standpunkt for noe som er et veldig komplisert humanitært og moralsk spørsmål. Jeg kan ikke undre over at det ligger et annet politisk motiv bak synspunktene dine. Hvordan i alle dager vet du at familien har "trenert" saken. Alle som har jobbet med domstolene vet at det tar ekstremt lang tid å få behandlet sakene sine for domstolene. Det tar også veldig lang tid å få behandlet sakene sine i UDI og UNE. Du har forøvrig ingen anelse om at han har oppholdt seg her ulovlig. Det er godt mulig at han har fått utsatt iverksetting på utvisningsvedtaket sitt. Han har blant ikke blitt pågrepet og tvangsutsendt. Igjen jeg kan ikke undre over at du har et annet politisk motiv her. 

Ellers er det regelrett trist å lese de ulike synspunktene her og hvordan dere med fremmedfrykt, desinformasjon, misinformasjon, og synsing, rettferdiggjør deres politiske ståsted. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Thorny skrev (2 timer siden):

Ligger det ikke en vesensforskjell i det å stjele noe materielt som tilhører andre og det å gi noen noe som i hovedsak er ikke-materielt?

Jeg synes faktisk ikke han burde ha norsk statsborgerskap heller. Men jeg synes et greit kompromiss siden han har så stor tilknytning også til Norge er å gi ham muligheten til å fortjene det. Gudene vet at vi driver og gir bort statsborgerskap til terrorister og kriminelle og alt mulig. Da blir det litt smålig å ta det tilbake ifra en som er oppvokst i Norge og som ikke har gjort noe galt, hvertfall foreløpig.

Hvor mye trur du det koster staten å ha familie (voksen + 5 barn) som asyl i 4 år (før mora reiste ut)? Ca 1.3 mill per person. Totalt litt over 6 mill. Så ble han og broren igjen. Det koster fort opp mot 1 million i året (enslige mindreårige). De var her i 9 år - 18 millioner. 
Plus all saksbehandling, anker, advokat ++++.

Totalt har de kostet staten rundt 25 millioner kr. Det ER materielt. Staten det er meg og du, som betaler skatt. Istedenfor å bedre situasjonen for uføre, eldre, barnehager - bruker vi penger på ulovlige, kriminelle asylsøkere.
25 millioner er det 4 personer betaler i skatt i løpet av heile sitt liv. Eg, du og 4 andre kunne betalt null i skatt resten av livet, istedenfor å sponse ulovlige Hasan-familie.

Så ja, la meg spørre igjen, om moren min stjeler ein bil til 100.000kr (eller 500.000kr) - må eg gi den fra meg? Kvifor må ikkje Musafa reise ut da? Prislapp er mye, mye høyre enn 100.000kr.

Vi kan også snu det på ei anna måte. spinraza koster 10mill første året, så 3mill påfølgende årene. Den forlenger livet til alvorlig syke. De fleste får ikkje den medisin. Hovedregel er kun u18 skal få det. Istedenfor å ha Hasan familien her, kunne vi forlenget livet til ein nordmann med 6 år. Indirekte, men noe har vert død ganske lenge pga Hasan saken og liknandes skurker, som forfalsker papir. 

 

Om vi gir Musafa asyl nå - kan han NAVe resten av livet mens han jager rappe-drømmen, så gå ut med full pensjon. DU har ikkje den mulighet, ikkje eg heller. Fortjener han det? Er han bedre enn meg og du? Fortjener vi å stjele leveår fra noen for å ha Musafa her? Eller skal vi sende han ut og la han komme tilbake på studentvisum? Da må han studere og jobbe ræva av seg, men det blir mulig for han å bli igjen i Noreg. Han blir avhengig av å jobbe, betale skatt, men er ikkje det like greit da?

Endret av aomt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mohdaw skrev (1 minutt siden):

-

Eg kjenner folk som kom fra utanfor EØS, som fikk visum etter å ha studert. Eg kjenner folk som fikk arbeidsvisum direkte. Det du skriver er riktig, på det er ikkje så enkelt. Men er det behov for det yrket og ein gjør det bra nok på studiet, så er det ikkje noe problem. 

Om Musafa går filosofi, så blir det neppe noe arbeidsvisum på han. Velger han it-ingeniør - er sjansene store. 

Lenke til kommentar
Mohdaw skrev (47 minutter siden):

Ellers er det regelrett trist å lese de ulike synspunktene her og hvordan dere med fremmedfrykt, desinformasjon, misinformasjon, og synsing, rettferdiggjør deres politiske ståsted. 


Det er jo ikke et politisk ståsted, det er norsk lov. Tre rettsinstanser er enig i den tolkningen, over flere rettsrunder.

At du har følelser som ikke er på linje med norsk lovgivning er helt forståelig, det har mange.
Det blir noe ufint når du beskylder andre for å ha et "politisk ståsted" fordi de er enige med hele det norske rettsvesenet, fra Tingrett til Høyesterett?

Det er dypt tragisk at denne gutten sendes ut. Fra alt jeg har lest i media, videoer og den slags, fremstår Mustafa Hasan som forholdsvis godt integrert, han er i ferd med å fullføre videregående skole osv.

Rent praktisk ville det ikke vært noe som helst problem om han forble i Norge, men det er ikke der skoen trykker.

Man kan ikke gi etter på grunnlag av følelser, familien oppfyller ikke kravene til å få opphold i Norge, å har aldri gjort det.
At Mustafa Hasan og hans bror har klart å unndra seg utsendelse i 13 år er neppe særlig formildende.

Det er selvfølgelig svært uheldig at deres mor dro de med til Norge, for så å lyve for å få opphold her, noe som nå går utover barna, uten at de direkte har noen skyld i dette. Faktum er dog likevel det samme, verken moren eller barna hadde noen gang noen rett til å få opphold i Norge.

Det er etter min mening minst to store problemer her.

Det første er selvfølgelig at hans familie løy når de kom til Norge, slik at han har oppholdt seg i Norge på feilaktig grunnlag helt fra starten av.

Det spiller jo ingen rolle hvor tregt norsk rettsvesen er, eller hvorvidt familien har trenert saken, noe jeg mener de har gjort når de selv vet at de har løyet, og at grunnlaget for oppholdet ikke er riktig, men de likevel bruker 13 år i norske domstoler for å få det avgjort.
Hele familien har oppholdt seg i Norge ulovlig, det er helt ubestridt og åpenbart, de har gjentatte ganger fått utsatt utsendingen i påvente av nye rettssaker, som de burde visst ikke ville føre frem ettersom de ... wait for it ... ikke har rett til opphold i Norge.

Det første vedtaket ble altså gjort i 2012, når familien hadde vært i Norge i noe over tre år, og UDI oppdaget at familien ikke var palestinske flyktninger, slik de hevdet.
De neste ti årene har gått med i søksmål fra familien, nye rettssaker, vente på UNE osv.

At man skal få opphold man ikke egentlig har krav på, fordi man ikke har noe reelt beskyttelsesbehov, kun fordi man har klart å bruke ti år på å krangle om saken i domstolene, er fullstendig galskap.

Det andre er jo alle pengene dette har kostet.
Her har vi en familie med en enslig mor og seks barn, som ikke har noe som helst krav på opphold i Norge, men som lyver for å likevel få det.

Som "palestinske flyktninger" har de fått enorme beløp i stønader. En enslig mor med seks barn som ikke er i stand til å jobbe i Norge har nok kostet flere titalls millioner over alle disse årene.

Så kommer all saksbehandlingen og søksmålene den norske stat har betalt for, for å avgjøre et spørsmål som var ganske åpenbart fra starten av. 

For å ikke snakke om de seks barna som har gått på norsk skole, benyttet norsk helsevesen, og de senere år har hatt egne boliger, klær, mat, skolegang og alt annet, fullt betalt av dine og mine skattepenger.

I og med at de aldri hadde krav på opphold, så er dette åpenbar svindel.
Dersom en norsk statsborger hadde fått utbetalt mange titalls millioner basert på løgn, over 13 år, så ville det resultert i tidenes tilbakebetalingskrav pluss fengsel.

Spørsmålet da blir vel, hvorfor rettes ikke tilsvarende krav mot familier slik som denne, som har lurt til seg både enorme summer av det norske fellesskapets midler, samt at de har tatt opp seks asylplasser som kunne gått til mennesker som faktisk trang det?
 

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Det er jo ikke et politisk ståsted, det er norsk lov. Tre rettsinstanser er enig i den tolkningen, over flere rettsrunder.

 

At du mener det ikke burde ha noe å si om personen har bodd her i 13 timer eller 13 år er ikke norsk lov, det er din mening/synspunkt/politiske mening om hvordan rettstilstanden burde være, altså ditt politiske ståsted/synspunkt (eller hva enn du ønsker å betegne det som). Utlendingers oppholdstid har en rettslig betydning i sånne saker. Som jeg tidligere har nevnt vil en eventuell rett til opphold bero på en konkret helhetsvurdering med utgangspunkt i om utlendingen har rett til selvstendig opphold etter utlendingsloven § 38. Her - jeg gjentar igjen- avveies utlendingens tilknytning til riket/særlige menneskelige hensyn (med alt det innebærer) opp mot innvandringsregulerende hensyn (med alt det måtte innebære), som jeg har nevnt tidligere; 13 år, venner familie , osv. vs, kontroll, signaleffekt, osv. Norsk lov (v/domstolene) har nå konkludert med at utlendingens tilknytning til riket er ikke sterkere enn de innvandringsregulerende hensyn som gjør seg gjeldende i denne konkrete saken, ikke at de ikke eksiterer som et moment, eller har noen betydning for om opphold skal gis. 

Det er denne avveiningen - med det resultatet de har kommet til - jeg mener er sterkt kritikkverdig av domstolene. Særlig ettersom - noe jeg nå har bekreftet - at han har hatt lovlig opphold i perioden frem til lagmannsrettens dom forelå i 2017. Det kan også nevnes at Norge er et av landene i Europa som har blitt dømt flest ganger for brudd på menneskerettighetene i moderne tid. 

 Ingen som hevder at han har rett til asyl, og dette var heller ikke tvistetema i lagmannsretten. Spørsmålet var om han hadde rett til oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag, jf utl. § 38, til tross for at han ikke hadde rett på asyl, pga av de særlige omstendighetene i saken hans som nevnt over. 

Det er en ting at du mener at han ikke burde få opphold, noe jeg er uenig i,  og dette er en "politisk" uenighet mellom vi som ønsker opphold, og dere som ikke ønsker at han skal få oppholdstillatelse, men jeg ser imidlertid utifra argumentasjonen din at du ikke har helt peiling på hva du prater om med hensyn til Norsk lov, og en del synsing mtp kostnad/nytteverdi av innvandring (som er en helt annen diskusjon.) Jeg er også dypt uenig i ditt politiske og moral-humanitære ståsted/synspunkt (eller hva enn du ønsker å benytte av begrepsbruk), og det får vi bare være. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mohdaw skrev (47 minutter siden):

13 år, venner familie , osv. vs, kontroll, signaleffekt, osv.

Familien hans bor i Jordan. Han har 1 bror i Noreg, men haug med slektninger der nede. Eg antar han snakker flyttende arabisk og han er muslim. Ut i fra det, har han mye sterkere tilhørlighet til Jordan. 

Han har ikke noe utdanning fra Noreg som "må godkjennes" der nede. Han mister ikkje ein jobb her. Eneste han mister er jo venner, men han kan alltids holde kontakt via viber, zoom, osv. 

Lenke til kommentar
Mohdaw skrev (22 timer siden):

Det er en ting at du mener at han ikke burde få opphold, noe jeg er uenig i,  og dette er en "politisk" uenighet mellom vi som ønsker opphold, og dere som ikke ønsker at han skal få oppholdstillatelse, men jeg ser imidlertid utifra argumentasjonen din at du ikke har helt peiling på hva du prater om med hensyn til Norsk lov


Da kan vi vel være uenig det også, jeg mener  Mustafa har tapt i alle rettsinstanser, og at han derfor etter norsk lov ikke oppfyller kriteriene for opphold, og derfor bør sendes ut.

Det er egentlig ingenting politisk ved det?

Jeg tror det er deg som ikke har helt peiling på hva du snakker om med hensyn til Norsk lov, og at det foreligger en politisk "uenighet", å jeg tror dette bunner i at du mener politikerne bør endre reglene for denne gutten, selv etter han har tapt sin sak i alle rettsinstanser.
 

Mohdaw skrev (22 timer siden):

...  en del synsing mtp kostnad/nytteverdi av innvandring (som er en helt annen diskusjon.) 


Nei, det er ikke synsing om kost/nytte av innvandring, det er en oppstilling av fakta i denne saken, hvor en familie på syv har kostet norske skattebetalere enorme summer, på grunnlag av at de var palestinske flyktninger, når de egentlig kom fra Jordan, å ikke hadde noe beskyttelsesbehov eller rett til opphold.

Igjen, hadde en norsk borger fått utbetalt noen titalls millioner fra NAV basert på løgnaktige opplysninger, så ville det neppe bli feiet under teppet.

Dette går ikke på kost/nytte for reell innvandring, ettersom det er snakk om penger som er utbetalt urettmessig til en familie som aldri hadde rett til opphold i Norge.
 

Mohdaw skrev (22 timer siden):

Jeg er også dypt uenig i ditt politiske og moral-humanitære ståsted/synspunkt (eller hva enn du ønsker å benytte av begrepsbruk), og det får vi bare være. 


Hva vet du om mitt politiske eller humanitære ståsted?

Ingen i denne familien er i fare i Jordan. De har heller aldri vært det.
Jeg forstår at det etter så lang tid i Norge er grusomt å bli sendt ut, og at det neppe er like komfortabelt å bo i Jordan, særlig når alt man kjenner er Norge, men flyktningeordningen er heldigvis ikke der for å gjøre folk komfortable, men for å beskytte folk.

Moren og søsteren befinner seg nå i Jordan, og det har ikke kommet frem noen sikkerhetsmessige problemer ved å returnere de to brødrene dit. (Abdel har for ordens skyld fått innvilget midlertidig opphold)

Jeg kan ikke helt se at det er umoralsk å sende de tilbake. De har altså trolig helt fra starten vært klar over at de ikke oppfyller kravene til opphold i Norge, om ikke annet må de ha forstått det i 2012, når UDI oppdaget at de ikke var palestinske flyktninger.

Jeg er faktisk for at disse to brødrene skal få bli i Norge, men jeg er samtidig mer tilhenger av at man følger loven, og at folk ikke lyver på søknadene om opphold, og så automatisk får opphold i Norge når de har klart å forbli her lenge nok, uten å bli uttransportert. Jeg mener også at deres søster, Sara, bør få komme til Norge, hun er født og oppvokst her, og har enda større tilhørighet til Norge, men oppholder seg nå i Jordan.

Dette må dog skje etter reglene. Jeg antar at de har en mulighet til å ta dette til den Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD), nå som de har tapt i alle rettsinstanser i Norge.

Det er altså slik at denne forholdsmessighetsvurderingen du stadig nevner, gjøres i henhold til Menneskerettighetene, EMK Kap. 8, kravet på privatliv, i denne saken.

Det vanlige er at rettspraksis for tidsaspektet i EMD kommer fra blant annet Üner v. The Netherlands, som gjør det klart at botid skal vektlegges, men den samme dommen gjør det også klart at tilknytning til landet utlendingen utvises til, altså Jordan i denne saken, også skal vektlegges.

Mustafa har altså bodd i Norge i 13 år, han snakker norsk, går på norsk skole osv.
Samtidig har han familien i Jordan, snakker arabisk, kom opprinnelig fra Jordan når han var seks år gammel osv. så han har en tilknytning til sitt hjemland også

Det gjøres en helhetsvurdering, domstolen har overprøvingsrett.
Her har UDI, UNE, Tingretten, Lagmannsrett og Høyesterett kommet til at allmennpreventive forhold veier sterkere enn hans tilknytning til riket.
Eller med andre ord, faktumet at hele oppholdet bygger på en løgn, og aldri burde vært gitt fra starten av, betyr mer enn at han snakker norsk og har bodd i Norge i 13 år. Det er heller ingenting som tilsier at det er noe problem å sende han tilbake til Jordan, samt at han også har åpenbar tilknytning til Jordan, hvor hans mor og søster befinner seg.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...