Gå til innhold

Bør Hasan forbli i Norge?


Bør Hasan forbli i Norge?  

141 stemmer

  1. 1. Bør han bli værende?

    • Ja
      75
    • Nei
      66


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aomt skrev (13 timer siden):

Drap er vel litt drøyt. Om min mor stjeler bilen din og gir te meg. Eg kjører den i 1 år, så finner politiet ut av det. Mener du eg får beholde den? Eg skal ikkje miste bilen, siden det var ikkje eg som stjal den? Hva om eg bruker den som taxi og det er levebrødet mitt? 

Moren jukset på hans veg. Han kunne reist tilbake samen med moren, da han hadde veldig lite tilknytting til Noreg. Han kunne reist ut som 16 åring, da han hadde mindre tilknytting enn idag. Nei, med vit og vilje de dreiv å dra ut tia. Fleire millioner menneskjer flytter kvart år, det er normalt. Eg må flytte pga COVID, det er normalt. Når COVID er over, må eg mest sansynlig flytte til Asia pga jobb, det er normalt. Eg ønskjer ikkje det, men vi kan ikkje få alt vi ønskjer.

Men si meg, kvifor kan ikkje han reise ut og søke seg inn på studentvisum? Han kan språket, det kjem te å være meget enkelt for han. Då blir det ingen sak eller diskusjon. Han blir her 100% lovlig.

Interessant at du sidestiller livet til et menneske med en bil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (44 minutter siden):

Interessant at du sidestiller livet til et menneske med en bil

Vel, du sidestiller det å sende noen til familien i Jordan med å drepe, syns ikkje du det er interessant?

Og nei, ingen vits å kverulere og vri på mine ord. Eg sidestiller kriminell handling med ein anna handling. Fint om vi greier å ha saklig diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (8 minutter siden):

Vel, du sidestiller det å sende noen til familien i Jordan med å drepe, syns ikkje du det er interessant?

Og nei, ingen vits å kverulere og vri på mine ord. Eg sidestiller kriminell handling med ein anna handling. Fint om vi greier å ha saklig diskusjon.

At barnet straffes for forelderens drap er mye mer sammenliknbart enn å begå heleri, så nei, det er ikke interessant.

Jeg vrir ikke ord. Jeg påpeker at du mener Hasan er kriminell via ditt eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en enkel sak.  Hans familie løy og la frem falske dokumenter for å få opphold. 
I en verden som er mer perfekt ville dette blitt oppdaget der og da og familien blitt avvist på stedet. 


Nå ble dette oppdaget 13 år senere. Det forandrer imidlertid ikke mye. 
Man kan ikke belønne lovbrudd, så man må sende ham ut. Man har ikke noe valg. 







 

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (7 minutter siden):

Her mister du fokuset på ballen, igjen. Jeg tror mitt svar på spørsmålet ditt ikke tilbringer diskusjonen annet enn at du kan få mer krutt til din argumentasjon basert på noe som ikke har noe med mitt poeng å gjøre. 

Nei, jeg mister ikke fokuset på ballen, jeg diskuterer det helt sentrale i saken. Poenget med lovverk er å ha lover. De skal regulere samfunnet på en nødvendig, forholdsmessig og forsvarlig måte, og gjennom det oppnå rettferdighet. Det oser lite rettferdighet av denne saken.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 minutter siden):

Dette er en enkel sak.  Hans familie løy og la frem falske dokumenter for å få opphold. 
I en verden som er mer perfekt ville dette blitt oppdaget der og da og familien blitt avvist på stedet. 

Nå ble dette oppdaget 13 år senere. Det forandrer imidlertid ikke mye. 
Man kan ikke belønne lovbrudd, så man må sende ham ut. Man har ikke noe valg. 

Så den dagen du får vite at fattern og muttern skylder kemneren et par mill, så synes du det er innafor at de tar huset ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, RaptorStrike said:

Jeg holder meg til temaet, og eksemplifiserer påstanden du anfører.

Du holder deg ikke til temaet og kommer med en helt urelatert hypotetisk situasjon. 

Quote

Du påstår at Hasan skal straffes for hans mor sitt lovbrudd. Da er det vel rett og rimelig at du straffes for din mor sine lovbrudd?

Å bli deportert er ikke en straffemetode. 
Hasan var i Norge kun på bakgrunn av sin families lovbrudd og falske opplysninger.
Når lovbruddene og forfalskede søknadsdokumenter blir avdekket har han ikke lenger lovlig opphold - og hadde det heller aldri - og bør derfor selvfølgelig deporteres. 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Du holder deg ikke til temaet og kommer med en helt urelatert hypotetisk situasjon. 

Å bli deportert er ikke en straffemetode. 
Hasan var i Norge kun på bakgrunn av sin families lovbrudd og falske opplysninger.
Når lovbruddene og forfalskede søknadsdokumenter blir avdekket har han ikke lenger lovlig opphold - og hadde det heller aldri - og bør derfor selvfølgelig deporteres. 

Eksemplifisering er en debattmetode. At du ikke er kjent med metoden kan jeg ikke lastes for. 

Å bli deportert er de facto straff uansett hvor mye man kaller det for et forvaltningsvedtak.

Avslutningsvis innrømmer du jo at Hasan straffes på bakgrunn av sin mors lovbrudd, ergo mener du han må stå til ansvar for hennes lovbrudd. Hvorfor skal ikke da enhver i Norge stå til ansvar for de lovbrudd våre foreldre måtte ha gjort, spesielt da vi var umyndige?

Lenke til kommentar
Just now, RaptorStrike said:

Å bli deportert er de facto straff uansett hvor mye man kaller det for et forvaltningsvedtak.

Å bli deportert er ikke straff... 

Quote

Avslutningsvis innrømmer du jo at Hasan straffes på bakgrunn av sin mors lovbrudd, ergo mener du han må stå til ansvar for hennes lovbrudd. Hvorfor skal ikke da enhver i Norge stå til ansvar for de lovbrudd våre foreldre måtte ha gjort, spesielt da vi var umyndige?

Hvem som stod for lovbruddene, om det var moren eller andre i familien er likegyldig, ikke relevant.
Det viktige er at forfalskede dokumenter ble presentert og andre lovbrudd ble begått, og at Hasans oppholdsrett blir ugyldiggjort. 

Når Hasan ikke har lovlig opphold skal han selvfølgelig deporteres. 
Og igjen - Hasan blir ikke straffet. 

Om Hasan mot formodning skulle få bli værende her, sender det et signal om at det lønner seg å jukse i systemet og gjøre ulovlige ting. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Å bli deportert er ikke straff... 

Hvem som stod for lovbruddene, om det var moren eller andre i familien er likegyldig, ikke relevant.
Det viktige er at forfalskede dokumenter ble presentert og andre lovbrudd ble begått, og at Hasans oppholdsrett blir ugyldiggjort. 

Når Hasan ikke har lovlig opphold skal han selvfølgelig deporteres. 
Og igjen - Hasan blir ikke straffet. 

Å gjenta det samme til det utrettelige er en uredelig debatteknikk. Jeg ber deg frastå fra dette.

Men jeg tar med meg at det etter ditt syn er innenfor rimelighetens grenser å bli straffet for sine foreldre sine handlinger når man selv er umyndig. 

Lenke til kommentar
Just now, RaptorStrike said:

Å gjenta det samme til det utrettelige er en uredelig debatteknikk. Jeg ber deg frastå fra dette.

Kommer fra en som dikter hypotetiske situasjoner fordi argumentene ikke holder vann ved den faktiske situasjonen, som vi nå ser. 
Det holder svært liten tyngde. Du har heller ikke presentert argumenter for at deportering skulle være lik straff. 

Quote

Men jeg tar med meg at det etter ditt syn er innenfor rimelighetens grenser å bli straffet for sine foreldre sine handlinger når man selv er umyndig. 

Det er ingen som blir straffet i denne saken. Og Hasan er ikke umyndig. Han har ikke lovlig opphold. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Kommer fra en som dikter hypotetiske situasjoner fordi argumentene ikke holder vann ved den faktiske situasjonen, som vi nå ser. 
Det holder svært liten tyngde. Du har heller ikke presentert argumenter for at deportering skulle være lik straff. 

Det er ingen som blir straffet i denne saken. Og Hasan er ikke umyndig. Han har ikke lovlig opphold. 

Jeg kan ikke lastes for at du ikke kjenner til et variert utvalg av metoder å debattere på, men ut i fra ditt brukernavn kan man kanskje ikke forvente mer uansett.

Straff er et opplevd onde. Deportasjon er et opplevd onde. I så måte er deportasjon tilsvarende en straff for den det måtte gjelde, helt uavhengig om hva vi som livets lottovinnere omtaler som forvaltningsvedtak.

Hasan blir straffet for hans mor sine handlinger da han var 6 år gammel og umyndig. Myndighetsalderen i Norge er 18 år om du ikke hadde kjennskap til det, så han var umyndig da han var 6 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Å bli deportert er de facto straff uansett hvor mye man kaller det for et forvaltningsvedtak.


Nope, det er ingen menneskerettighet for alle å få opphold i Norge, det er heller ingen straff å bli utsendt når grunnlag for opphold ikke foreligger.

Som du nevner, er dette per definisjon ikke straff, men forvaltning.
Det er mye som kan oppleves som straff for den det gjelder, uten at det er å anse som en straffereaksjon, slik at det er helt irrelevant.

At Mustafa Hasan blir utsendt fordi hans mor ga uriktige opplysninger er også etter min mening svært uheldig.

Legg til at hele familien er nesten prakteksemplaret på hva vi bør ønske og forvente av flyktninger, i og med at de har integrert seg bra, gått på norsk skole, ser ut til å ha tatt til seg norske verdier og språk osv, så er det ingen praktiske problemer ved at hele familien skulle få bli, problemet ligger i presedensen det skaper, og det faktum at loven ikke er slik, for å ikke snakke om at de ikke er flyktninger i det hele tatt.

Det bare dårlige valg her.
Å endre reglene fordi denne saken har skapt følelser og medieoppslag er forskjellsbehandling for loven, noe man ikke ønsker i en rettsstat.
Det vil også signalisere for andre at det er greit å komme med uriktige opplysninger, og så lenge man klarer å holde seg i landet lenge nok, så kan man uansett få opphold etter hvert.

Å sende folk som fremstår mer norske enn noe annet, tilbake til et annet land, er heller ikke en særlig god løsning.

Så dreier dette seg om mer enn bare Mustafa Hasan.
Hva med hans brødre, som bør ha like mye rett på opphold.
Hva med moren, som også ser ut til å ha gjort mye for å integrere seg, og selv om hun ga uriktige opplysninger så er hennes opphold basert på samme grunnlag som de seks barna, bør ikke hun også få bli?
Hva med datteren Sara, som er født og oppvokst i Norge.

Hva med alle de andre familiene og enkeltpersonene som har oppholdt seg i Norge over lengre tid, som har tilknytning til Norge, men som ikke har grunnlag for opphold, burde ikke de også få opphold her.

Man kan ikke begrense saken til kun den personen som klarer å få flest avisoppslag, loven må være lik for alle.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, RaptorStrike said:

Straff er et opplevd onde. Deportasjon er et opplevd onde. I så måte er deportasjon tilsvarende en straff for den det måtte gjelde, helt uavhengig om hva vi som livets lottovinnere omtaler som forvaltningsvedtak.

Nope. Her er straffereaksjoner som staten bruker, der deportering selvfølgelig glimrer med sitt fravær. 
Deportering er et virkemiddel staten bruker mot personer som ikke har lovlig opphold. Det er ikke en straffereaksjon. 
Du burde klare å se forskjellen på dette nå. 

Quote

Hasan blir straffet for hans mor sine handlinger da han var 6 år gammel og umyndig. Myndighetsalderen i Norge er 18 år om du ikke hadde kjennskap til det, så han var umyndig da han var 6 år.

Hasan blir deportert fordi han ikke har lovlig opphold i riket. Intet mer, og intet mindre. Hasan blir ikke straffet for sin mors lovbrudd. 
Hasan er forøvrig 18  år per dags dato, så han er ikke en umyndig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...