Gå til innhold

Bør Hasan forbli i Norge?


Bør Hasan forbli i Norge?  

141 stemmer

  1. 1. Bør han bli værende?

    • Ja
      75
    • Nei
      66


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Hvis noen sa at jeg hørte til på Stord, fordi jeg vokste opp der mine 6 første leveår, før jeg flyttet derfra, så ville jeg oppriktig trodd at det var noe galt med dem, fundamentalt galt med måten de er skrudd sammen, om jeg hadde bodd 12 eller 14 år et annet sted etter det igjen - faktisk meningsfulle år i utviklingen og utdannelsen min.

Jeg forstår at det blir vanskeligere for folk å relatere til logikk og etikk når det er mennesker med andre hudfarger, andre religioner, og når de kommer fra andre land, men logikken -- mangel på sådan -- og etikken er den samme.

Om noen ikke har vokst opp i et land, så er det like mye straff å sende dem dit som å sende andre uten reell tilknytning dit.

Jeg mener:

Velg 1:

a) Motta ti piskeslag

b) Gå 6 år arabisk barnehage og lær deg arabisk og flytt til hvor du vil sende denne mannen, sammen med familien din

...

Dere er mer barbariske enn mennesker som pisker folk, bare med dårligere forståelse for hva dere gjør og med psykisk / sosial straff, men som vitterlig er verre, moralsk, enn å dømme noen til ti piskeslag 

Så da er det helt greit med juks, så lenge man da har klart å bodd x-antall år i Norge før man blir" tatt"?

Da kan man like gjerne få dette skrevet ned i lovverket først som sist, så slipper jo venstrefolket å sutre.

Jeg har en ikke norsk kone, å jeg vet hvor mye som skal til før man etterhvert får permanent oppholdstillatelse, og ikke minst statsborgerskap. Jeg måtte ha fast jobb med en gitt inntekt, ikke ha mottatt hjelp fra sosialkontoret/nav på 1 år, ha fast bopel/leiekontrakt, vi måtte gifte oss, en papirmølle uten like med både skatteetaten, UDI og Politiet. Så kommer kostnader til UDI på midlertidlig og permanent oppholdstillatelser på TUSENVIS av kroner, hun måtte gå på norskkurs og består en "eksamen", og etterhvert klare å opparbeide seg en inntekt så hun fikk bli her permanent. Nå venter vi på statsborgerskap med enda flere tusenlapper og ventetid på 6-9mnd.

Da føles det helt galt for meg at folk får bli her på juks.

Endret av Simkin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (32 minutter siden):

Og når det kommer til å kaste folk ut, bør grensene bære basert på innreisesalder, og grensen bør gå på omtrent Max 5 år for barn, kanskje 7 år for unge voksne, og 10 år for fullt voksne når det kommer til når det ikke lengre er greit å kaste folk ut.


Du innser da at Hasan-familien bør kastes ut, basert på din egen logikk.

De hadde bodd i Norge i litt over tre år når de fikk beskjed om at deres svindel var oppdaget, og at de ikke var palestinske flyktninger.

På det tidspunktet ville det jo vært riktig om de flyttet, slik de hadde fått beskjed om å gjøre, ettersom de ikke oppfylte kravene til opphold, i stedet fikk de hjelp fra folk i lokalsamfunnet til å drive med klager, anker og rettsaker i 10 år til, som ikke førte frem.

Mener du da at

a) ...man bør gjøre det slik at ankemulighetene er sterkt begrenset, og domstolene skal avgjøre slike saker i løpet av svært kort tid

b) ...familien bør premieres med opphold fordi de klarte å trenere saken i 10 år i domstolene, selv om det var lite sannsynlig at det ville føre frem

Denne tidsbegrensningen din må vel gjelde frem til de fikk beskjed om at de ville bli kastet ut, hva som skjer i tiden etterpå, og hvorvidt de klarer å unndra seg uttransportering, bør være irrelevant.

Våset om piskeslag, samt analogier som ikke er relevante, er så tåpelig at det fortjener neppe noe svar, men for å ta en annen analogi; 
Man slipper ikke 5 års fengsel etter bankran fordi man klarte å gjemme seg for politiet i mer enn 5 år etter ranet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
On 12/1/2020 at 11:42 PM, Mohdaw said:

Ellers er det regelrett trist å lese de ulike synspunktene her og hvordan dere med fremmedfrykt, desinformasjon, misinformasjon, og synsing, rettferdiggjør deres politiske ståsted. 

Jeg blir enda mer lei meg av å se folk som skal spille offer for å få igjennom argumentene sine. Debatten i tråden her er saklig, forholder seg til regelverket og mange brukere kommer med veldig god informasjon om hva og hvordan det har vært. 

Å få folk til å fremstå som kynisk bare fordi de vil følge loven er heller patetisk. Og istedenfor å angripe folk (populisme) fordi de ikke er enig, bør en heller argumentere for en endring av gjeldende lovverk - så loven og saken blir krystallklar i enhver situasjon.

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (41 minutter siden):


Du innser da at Hasan-familien bør kastes ut, basert på din egen logikk.

De hadde bodd i Norge i litt over tre år når de fikk beskjed om at deres svindel var oppdaget, og at de ikke var palestinske flyktninger.

På det tidspunktet ville det jo vært riktig om de flyttet, slik de hadde fått beskjed om å gjøre, ettersom de ikke oppfylte kravene til opphold, i stedet fikk de hjelp fra folk i lokalsamfunnet til å drive med klager, anker og rettsaker i 10 år til, som ikke førte frem.

Mener du da at

a) ...man bør gjøre det slik at ankemulighetene er sterkt begrenset, og domstolene skal avgjøre slike saker i løpet av svært kort tid

b) ...familien bør premieres med opphold fordi de klarte å trenere saken i 10 år i domstolene, selv om det var lite sannsynlig at det ville føre frem

Denne tidsbegrensningen din må vel gjelde frem til de fikk beskjed om at de ville bli kastet ut, hva som skjer i tiden etterpå, og hvorvidt de klarer å unndra seg uttransportering, bør være irrelevant.

Våset om piskeslag, samt analogier som ikke er relevante, er så tåpelig at det fortjener neppe noe svar, men for å ta en annen analogi; 
Man slipper ikke 5 års fengsel etter bankran fordi man klarte å gjemme seg for politiet i mer enn 5 år etter ranet.

Nå finnes det jo faktisk foreldelsesfrister her til lands, men heller ikke det kan brukes som argument, siden kravet om utkastelse har vært gjeldende i 9 år i denne saken. 

 

Kanskje man bør slippe Viggo Kristiansen fri, for å ta en annen analogi. Han har anket i mange år, og den endelige dommen bør avskaffes, fordi han har anket i så mange år? 

Nå er det litt ufair å sammenligne de sakene, men prinsippet står; Skal man vike fra en domsavgjørelse på bakgrunn av av vedkommende er uenig i domsavsigelen over lengre tid? 
Og ja, det kjipe her er at Hasan sannysnligvis ikke kan klanders, eller har gjort noe galt, men det er heller ikke ett krav for å få avslag på opphold, at man har gjort noe galt.

Hasan er uskyldig, men uansett skulle han ikke vært her. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Og dere unngår den ubehagelige sannheten:

Han har like mye moralsk rett til å være her som alle i tråden.

Det er ikke hans skyld at andre har jukset.

Det er absolutt en straff å bli sendt ut av landet man er oppvokst i -- som åpenbart er en bedre moralsk målestokk for tilhørighet enn fødeland.

En straff verre og mindre moralsk enn pisking.

...

Og ja, alle barn av mennesker som jukser, som vokser opp i Norge fordi de ikke blir kastet ut før de har opplevd en oppvekst i Norge, bør få bli.

...

Og Viggo Kristiansen burde blitt frifunnet og tildelt erstatning. Han er dømt på indisier, og falskt grunnlag -- ideen om DNA som verken var der eller var hans fra en antatt gjerningsmann nummer to betydde at det måtte være to gjerningsmenn  -- mens det er konkrete beviser for hans uskyld, gjennom mobillogg / master.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Han har like mye moralsk rett til å være her som alle i tråden.


Det er kun din mening, faktum er at han ikke har juridisk rett til å være her, ikke er norsk statsborger, men jordansk, og at han har tapt i alle rettsinstanser.

At du tror du har noe bedre moralsk kompass enn de som forholder seg til norsk lov, får du selv stå for!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (25 minutter siden):

Og dere unngår den ubehagelige sannheten:

Han har like mye moralsk rett til å være her som alle i tråden.

Det er ikke hans skyld at andre har jukset.

Det er absolutt en straff å bli sendt ut av landet man er oppvokst i -- som åpenbart er en bedre moralsk målestokk for tilhørighet enn fødeland.

En straff verre og mindre moralsk enn pisking.

...

Og ja, alle barn av mennesker som jukser, som vokser opp i Norge fordi de ikke blir kastet ut før de har opplevd en oppvekst i Norge, bør få bli.

...

Og Viggo Kristiansen burde blitt frifunnet og tildelt erstatning. Han er dømt på indisier, og falskt grunnlag -- ideen om DNA som verken var der eller var hans fra en antatt gjerningsmann nummer to betydde at det måtte være to gjerningsmenn  -- mens det er konkrete beviser for hans uskyld, gjennom mobillogg / master.

Så det eneste rette, er å sende ut hele familien så straks det antas å ikke være grunnlag for opphold. Da bør ankemuligheter også vekk. Det hadde nok vært den beste løsningen. Er du her på falsk grunnlag, så skal man rett ut, uten noen diskusjon, og helst så fort som mulig

Det er altså mer moralsk riktig å sende en 10 år gammel gutt til Jordan, enn en 18 år gammel mann

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Det er kun din mening, faktum er at han ikke har juridisk rett til å være her, ikke er norsk statsborger, men jordansk, og at han har tapt i alle rettsinstanser.

At du tror du har noe bedre moralsk kompass enn de som forholder seg til norsk lov, får du selv stå for!

Jeg vet at jeg har bedre moral -- uansett hvordan du måler det, med mindre du regner det mer riktig å følge loven, enn å gjøre hva som er best for mennesker, landet og verden.

Hvem eller hva blir skadet om han får bli..?
Ingen.
Skaden er utelukkende på psyken til mennesker som fortjener å lide betydelig mye mer enn denne gutten/mannen fortjener mental lidelse.

Man kan påstå at "systemet" eller noe annet menneskeskapt blir ødelagt eller skadet -- men da har man igjen misforstått hva ting faktisk er, og lider av vrangforestillinger eller manglende evne til se et større bilde enn hva jeg ønsker av mennesker som får bli dommere, advokater og mennesker som jobber med politikk og samfunn.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

Ja, det er bedre å sende en 10 år gammel gutt som har vokst opp i Jordan tilbake før han har bodd her i 10 år enn å sende noen tilbake etter at de har vokst opp i landet vårt og er mer tilpasset landet vårt enn landet de kom fra.
Var det noe mer..?

Så dersom man må velge, så er det bedre å sende en 10 år gammel gutt uten utdannelse tilbake til Jordan, enn en 18 år gammel mann, som har hatt tid til å utdanne seg og forberede seg på å reise tilbake i 9 år? Fra et menneskelig perspektiv, så synes jeg det er verre å sende en liten gutt ut, enn en voksen mann. 

 

Det er jo akkurat det større bildet, de som står på avgjørelsen at Hasan må ut ser.... Hvis man lar han bli, så belønner man menneskesmuglere og juksemakere. Det viser, at det er stor sjans for at ihvertfall barna dine får bli, hvis man prøver seg på slikt og har råd til å anke og bruke det norske rettsvesenet. Hva med å heller prøve å hjelpe de som virkelig trenger det? Nei, det er litt vanskelig, for de har ikke mulighet til å komme seg hit, siden de ressursterke har muligheter til å betale for reisen og jukse seg inn.

Og hvordan er det bedre for verden, å ta inn en som egentlig ikke trenger det, kontra å hjelpe noen som faktisk trenger det? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Hvem eller hva blir skadet om han får bli..?
Ingen.


Hele det norske folk blir skadet, ettersom det skaper presedens som gjør at man kan lyve på søknaden om opphold, og så få opphold selv om det oppdages, så lenge man klarer å dra det ut lenge nok.

Det vil åpne for en rekke lignende saker i fremtiden, for å ikke snakke om at det å gjøre unntak fra loven i enkelttilfeller basert på følelser uthuler hele den norske rettsstaten.

Hele det norske folk har også allerede lidd skade, fordi hans mor løy på søknaden, og derfor har denne familien kostet enorme summer for Norge, når de egentlig aldri var i fare i sitt eget hjemland, Jordan.

Hvem blir skadet om han må dra, og i hvilken grad? Mustafa får kanskje et noe mindre komfortabelt liv i sitt hjemland Jordan, hvor han altså har statsborgerskap, men han er, og har aldri vært, i noen fare.

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar

...nå vil jeg faktisk påstå at hele det norske folk blir skadet av inkompetansen og den manglende forståelsen for rett og galt som mange konservative mennesker utviser -- når de demonstrerer at de ikke evner å se forskjellen på rett og galt med en gang hudfarge og religion er en faktor.

Langt mer så enn den innbilte ideen om at denne saken skaper presedens som binder fremtidens dommere med kjetting og tvinger dem til å dømme blindt basert på utfallet av en enkeltsak -- uten å vurdere lover eller hva som er rett og galt.

Kanskje de skulle lære seg å behandle saker raskere -- og behandle mennesker på en rettferdig måte når saker tar for lang tid -- i stedet for å la den lange behandlingstiden skade norske mennesker..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (14 timer siden):

Så dersom man må velge, så er det bedre å sende en 10 år gammel gutt uten utdannelse tilbake til Jordan, enn en 18 år gammel mann, som har hatt tid til å utdanne seg og forberede seg på å reise tilbake i 9 år? Fra et menneskelig perspektiv, så synes jeg det er verre å sende en liten gutt ut, enn en voksen mann. 

 

Det er jo akkurat det større bildet, de som står på avgjørelsen at Hasan må ut ser.... Hvis man lar han bli, så belønner man menneskesmuglere og juksemakere. Det viser, at det er stor sjans for at ihvertfall barna dine får bli, hvis man prøver seg på slikt og har råd til å anke og bruke det norske rettsvesenet. Hva med å heller prøve å hjelpe de som virkelig trenger det? Nei, det er litt vanskelig, for de har ikke mulighet til å komme seg hit, siden de ressursterke har muligheter til å betale for reisen og jukse seg inn.

Og hvordan er det bedre for verden, å ta inn en som egentlig ikke trenger det, kontra å hjelpe noen som faktisk trenger det? 

...

Ja, det er bedre å sende ut en 10 år gammel gutt som ikke har tilknytning til landet han flytter til -- når han ikke har behov for beskyttelse -- tilbake til et land han har vokst opp i, fremfor å sende en 18 år gammel mann til et land han ikke har noen reell tilknytning til lengre, fra et land han har tilbragt den mest meningsfulle delen av sin oppvekst i.

Hvis du lurer på flere enkle spørsmål om etikk, så ta gjerne opp sakene i filsofidelen av forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Kanskje de skulle lære seg å behandle saker raskere -- og behandle mennesker på en rettferdig måte når saker tar for lang tid -- i stedet for å la den lange behandlingstiden skade norske mennesker..?

Problemet er vel Hasan-familien og alle andre som får avslag klager og tar saken til retten hundrevis av ganger. Når mora fikk avslag, så bør ikkje Mustafa og bror kunne søke, klage og ta saken til retten igjen. Det er same sak. Men juridisk smutthull som lar de gjøre det.

Det burde vert slik:
Søke om asyl. Får de avslag, kan de klage 1 gang. Får de avslag igjen, kan de ta saken til retten 2 ganger, men selv må forhåndsbetale saksomkostninger, advokat o.l.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

...

Ja, det er bedre å sende ut en 10 år gammel gutt som ikke har tilknytning til landet han flytter til -- når han ikke har behov for beskyttelse -- tilbake til et land han har vokst opp i, fremfor å sende en 18 år gammel mann til et land han ikke har noen reell tilknytning til lengre, fra et land han har tilbragt den mest meningsfulle delen av sin oppvekst i.

Hvis du lurer på flere enkle spørsmål om etikk, så ta gjerne opp sakene i filsofidelen av forumet.

Har du noen gang vert utenfor Noreg? Det er ikkje verdens ende å flytte. Har du budd i anna by enn du var født i? De fleste norske 18 åringer må flytte for å gå på Uni. Mustafa må flytte fra venner TIL familien. Norske 18 åringer flytter fra venner OG familien. Og de greier seg fint. Er det noe grunn at Mustafa ikkje skal greie seg?

Lenke til kommentar
aomt skrev (3 minutter siden):

Har du noen gang vert utenfor Noreg? Det er ikkje verdens ende å flytte. Har du budd i anna by enn du var født i? De fleste norske 18 åringer må flytte for å gå på Uni. Mustafa må flytte fra venner TIL familien. Norske 18 åringer flytter fra venner OG familien. Og de greier seg fint. Er det noe grunn at Mustafa ikkje skal greie seg?

Velg 1:
-Fengsel i to år
-Tjue piskeslag med fare for permanent muskelskade, arr og langvarige smerter
-Flytt til Jordan for resten av livet ditt

...


Det er en straff.
At han bodde der i begynnelsen av livet gjør det ikke mindre til en straff -- det er bare noe dere bruker for å rettferdiggjøre noe som for moralsk oppegående mennesker åpenbart er urett.

---

Problemet er ikke at de klager -- men at det er mulig å få saker utsatt så lenge at det blir inhumant å sende barna deres til et land de ikke lengre har noe forhold til.

Feil med systemet skal aldri skade norske mennesker -- feil i systemet løses ved å reparere systemet, ikke ved å straffe mennesker hardere.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (14 minutter siden):

Velg 1:
-Fengsel i to år
-Tjue piskeslag med fare for permanent muskelskade, arr og langvarige smerter
-Flytt til Jordan for resten av livet ditt


At du tror det å flytte til Jordan kan sidestilles med fengsel og pisking, er ditt problem.

Familien Hasan er jordanske statsborgere, de blir hverken fengslet eller pisket i Jordan, det er heller ikke noe problem for de å flytte dit.

Deportering av borgere fra andre land som ikke har gyldig opphold i Norge, er ikke å anse som en straffereaksjon, dette er bare vås du finner opp i ditt lille hode, argumentasjonen holder ikke vann.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...

Det eneste spørsmålet i posten du siterte var veldig enkelt.
Du svarte ikke.

---

At noe ikke regnes som en straff selv om det åpenbart er verre enn faktiske straffereaksjoner handler om definisjoner og semantikk.
Etisk sett er det verre enn en fengselsstraff og pisking -- som svaret på spørsmålet du ikke svarte på beviser.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Det eneste spørsmålet i posten du siterte var veldig enkelt.


I og med at jeg er norsk statsborger, så joda, dersom jeg oppholdt meg ulovlig i et annet land, å valget var enten 2 års fengsel, pisking, eller å bli deportert hjem til Norge med gratis flyreise, så hadde jeg valgt sistnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...