Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronapandemien i USA


Simen1

Anbefalte innlegg

I USA går det over stokk og stein, MEN jeg føler faktisk jeg må ta rednecks og Trump-supportere litt i forsvar. Eller, rettere sagt, også peke en finger på demokratene og andre.

Ved Trump sine rallies var det faktisk veldig mange i publikum som brukte maske. Alikevel kom det ut en "vitenskapelig" studie om at det skal ha smittet tusenvis og opptil 700 skal ha dødd som følge.

Samtidig produserer og argumenterer de samme "forskerne" (jeg bruker anførselstegn her fordi de har forlatt sin rolle som vitenskapsfolk og blitt aktivister og det forbanner meg) at f.eks demonstrasjonene etter George Floyd sin død, eller f.eks selve valget hvor noe slikt som 160 millioner mennesker deltok - og feiringen i etterkant - IKKE spredte viruset. Som faller på sin egen urimelighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Thorny Nå skumleste jeg bare litt av den rapporten, men den virket realistisk nok for meg. Det vil si at de regnet ikke smittede og dødsfall for USA generelt, men så på endringene i smittetall, CFR dødsrate og overdødelighet i kjølvannet av rallies i bestemte counties. Det vil si de kunne skille ut effekten av rallies på på hvert sted fra omkringliggende counties uten rallies.

Både George Floyd demonstrasjonene og valget generelt har nok ogås bidratt, og ja det er kritikkverdig at de ikke har fått egne covid-beregninger.

Også må det jo sies at 700 dødsfall som følge av Trump rallies er et nokså beskjedent tall i forhold til de totale dødstallene der borte. Tallet 700 ble beregnet på rallies fram til 15. oktober eller noe sånt så vidt jeg husker. Det er nok et mye høyere tall fra da fram til 4. november.

Smitte har nok forekommet i Biden-sammenhenger også, men antallet mennesker samlet har generelt vært lavere og smitteverntiltakene / maskebruken mye mer konsekvent. George Floyd demonstrasjonene skjedde på en tid da den generelle smitten i USA var mye lavere enn nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Onsdag 2.12.2020:

2833 dødsfall (rekord)

203 737 nye smittede (jeg kaller det tangering av rekorden fra 20. november med sine 204 166 nye smittede)

Hver 23. amerikaner har nå vært smittet på et eller annet tidspunkt og hver 1186. amerikaner har dødd.

Kilde: Worldometeret. Our World in data melder om ennå høyere dødstall samme dag: 3157. Jeg vet ikke hvorfor de teller forskjellig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Thorny said:

Ved Trump sine rallies var det faktisk veldig mange i publikum som brukte maske.

Man kan sikkert si det var mange som hadde på seg maske, ettersom det var mange som deltok. Men de videoene jeg har sett har kanskje 25% brukt maske. Mens i BLM demonstrasjonene o.l. jeg har sett videoer fra har det vært et sted godt over 95% som har brukt maske. (Tror ikke man går lenge uten maske ved en slik demonstrasjon uten å bli konfrontert.)

Men så klart, det beste i forhold til smitte er at folk holder seg hjemme, så alle samlinger med mennesker vil forårsake smitte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

41 personer er smittet etter et Swingers-arrangement i New Orleans
 

Sitat

Approximately 300 swingers gathered in New Orleans last month to spread love in the time of coronavirus.

They ended up spreading COVID-19 instead, as their sex convention turned into a superspreader event that has seeded dozens of new cases of the virus.

At least 41 people who attended the “Naughty N’awlins” convention in Louisiana have since tested positive for COVID-19, according to Bob Hannaford, whose Naughty Events company organized the four-day sextravaganza.


https://globalnews.ca/news/7496623/covid-swinger-superspreader-new-orleans-sex/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Man kan sikkert si det var mange som hadde på seg maske, ettersom det var mange som deltok. Men de videoene jeg har sett har kanskje 25% brukt maske. Mens i BLM demonstrasjonene o.l. jeg har sett videoer fra har det vært et sted godt over 95% som har brukt maske. (Tror ikke man går lenge uten maske ved en slik demonstrasjon uten å bli konfrontert.)

Men så klart, det beste i forhold til smitte er at folk holder seg hjemme, så alle samlinger med mennesker vil forårsake smitte.

25% ved Trump-rallies som brukte maske er nok en ganske solid overdrivelse. Jeg så på de fleste rallyene opp mot valget og vil anta maskebruk blant publikum var mellom 3% og maks 15% avhengig av sted og delstat.

På et av de siste rallyene i Minnesota (tror jeg det var) var det faktisk opp mot 100% fordi Trump-kampanjen ble tvunget til å følge de lokale lovene. Da var det også langt færre mennesker til stede på grunn av lovene. Det ble også regelmessig meldt om deltagere på Trump-rallies som ble hetset av andre fordi de valgte å gå med maske. De som ble strategisk plassert bak Trump og som alltid er synlig i kamera hadde som regel alltid på seg en utdelt MAGA-maske.

Sammenligner man med BLM-demonstrasjonene så brukte vel så og si alle maske der, og det var en sterk indrejustis på maskebruk. I tillegg beveget de seg ute, gjerne med større avstand til hverandre enn under Trumps arrangementer hvor folk stod i ro tett på hverandre i flere timer.

En annen faktor er at flere av Trumps arrangementer foregikk innendørs. Ikke bare de presidenten deltok på selv, men sønnene og Mike Pence sine også. 

Som på bildet under, hvor Trump Jr. holder et "rally" innendørs i Florida i starten av oktober, bare dager etter faren ble innlagt på sykehus. Her var det ingen som brukte maske.

Sitat

5f8034934c3b2e0019bba0d3?width=1300&form


Et annet eksempel var Trump Megachurch Rally innendørs i Phoenix i juni. Nesten ingen masker:

Sitat

 

arizona-crowd-gty-jt-200624_hpEmbed_16x1

200624-trump-dream-city-church-al-1101_0

 

Ironisk nok sa Trump fra scenen den dagen: "It's going away". Dette var bare en uke etter innendørs-rallyet i Tulsa, hvor han sa at han hadde bedt om mindre testing. 

Nå har det altså dødd mer enn 3100 mennesker siste døgn, det er over 100.000 innlagte og kapasiteten sprekker flere steder.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Ser man Thanksgiving-effekten nå eller er det for tidlig?

Dødstall: for tidlig. Dette kommer først om 1-2 uker

Innleggelser: for tidlig. Det kommer først om en ukes tid.

Smittetall: Kanskje tidlig nok, men det er ennå vanskelig å skille mellom "snørr og bart". Dvs. det høye smittetallet i går kan skyldes etterregistreringer fra thangsgiving-helga. Det er for tidlig å se om dette gir et hopp i løpende 7-dagers gjennomsnitt, eller bare følger stigningen som allerede var der fra før thanksgiving. Regner med det begynner å bli tydeligere mot slutten av neste uke.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

@Thorny Nå skumleste jeg bare litt av den rapporten


Altså, i klartekst, jeg ser ikke bort ifra at det kan stemme. Men om noen få Trump-rallies smittet og drepte så mange, så er det ikke slik at demonstrasjoner, et valg og andre hyperspreder-arrangementer *ikke* sprer virus. Det jeg reagerer på er forskjellsbehandlingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man kan sikkert si det var mange som hadde på seg maske, ettersom det var mange som deltok. Men de videoene jeg har sett har kanskje 25% brukt maske. Mens i BLM demonstrasjonene o.l. jeg har sett videoer fra har det vært et sted godt over 95% som har brukt maske. (Tror ikke man går lenge uten maske ved en slik demonstrasjon uten å bli konfrontert.)

Men så klart, det beste i forhold til smitte er at folk holder seg hjemme, så alle samlinger med mennesker vil forårsake smitte.



Masker hindrer ikke automatisk spredning. Mange brukte ikke maske. Og det var mye nærmere kroppskontakt i demonstrasjoner og opprør enn det var i Trump-rallyene. Mange av demonstrantene etter at Trump tapte valget danse i gatene og klemte fremmede osv. det var fullstendig sinnsykt. Men ikke ett eneste medie, ikke én eneste lege eller smittevernsansatt, sa et pip. Ei heller om selve valget. I etterkant av valget så vi også en massiv smitteøkning.

Jeg mener samtlige arrangement skulle vært ungått eller bedre gjennomført. Det jeg reagerer på er forskjellsbehandlingen. Det er ganske ballsy å beskylde Trump for å drepe 700 samtidig som ens egne viser enda mindre respekt for sosial distansering osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Over to koronadødsfall i minuttet

USA har registrert 3.157 koronarelaterte dødsfall det siste døgnet. Det er det høyeste døgntallet siden april, melder AP. Det rekordhøye antallet dødsfall betyr at det er 2,2 koronadødsfall i minuttet i USA, ifølge Johns Hopkins-universitetet i USA.

Dette er bare begynnelsen vil bli mye verre utover desember.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Onsdag 2.12.2020:

2833 dødsfall (rekord)

203 737 nye smittede (jeg kaller det tangering av rekorden fra 20. november med sine 204 166 nye smittede)

Hver 23. amerikaner har nå vært smittet på et eller annet tidspunkt og hver 1186. amerikaner har dødd.

Kilde: Worldometeret. Our World in data melder om ennå høyere dødstall samme dag: 3157. Jeg vet ikke hvorfor de teller forskjellig.

Update torsdag kveld:
Johns Hopkins rapporterer nå 2804 omkomne for onsdag, og har da justert ned tallet deres fra 3157 ila. dagen. Fortsatt det meste ila. noen dag så langt under pandemien.

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Antall påvist smittede i går torsdag: 217 664 (ny dagsrekord)
Antall registrert omkomne torsdag: 2879 (også ny dagsrekord)
Kilde: Johns Hopkins (med forbehold om endringer)

 

Under CNN/Jake Tappers interview med Biden/Harris i går var pandemien et av temaene:

Among first acts, Biden to call for 100 days of mask-wearing
https://apnews.com/article/joe-biden-donald-trump-jake-tapper-coronavirus-pandemic-fa365aa74f80e768bce3edc1649e4e8a

Sitat

Joe Biden said Thursday that he will ask Americans to commit to 100 days of wearing masks as one of his first acts as president, stopping just short of the nationwide mandate he’s pushed before to stop the spread of the coronavirus.

The move marks a notable shift from President Donald Trump, whose own skepticism of mask-wearing has contributed to a politicization of the issue.

Forslaget ble godt mottatt av flere leger som kommenterte utdrag av interviewet i går kveld.
Hele interviewet ble sendt i natt, her er den aktuelle delen, hvor det også diskuteres vaksiner mm.:

 

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvorfor rapporterer Johns Hopkins ulike tall enn det Worldometeret gjør? Hvem har "rett"?

Alle de større trackerne er litt forskjellig, og jeg er ikke sikker på at noen av dem har helt presise tall, men jeg har lest mye omtale av worldometer tidligere vedr. unøyaktigheter, og at mange har sluttet å bruke dem.
I amerikanske medier siteres oftere JHU og CDC, veksler litt avhengig av hvilke tall det er snakk om, testing/smittede/innleggelser/omkomne etc, og de følger tall på litt ulike andre ting i tillegg. Flere av de største avisene i USA bruker også disse to kildene, og tallene i oversikten på høyre side av skjermen på CNN er Johns Hopkins. 
Noen medier bruker CTP, som drives av The Atlantic, og de er visstnok også kilde for noen av tallene presentert av JHU og OWID, f.eks. teststatistikk.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...