Jump to content
Espen Hugaas Andersen

Tesla Semi-tråden: Vil den lykkes?

Recommended Posts

Gavekort skrev (18 minutter siden):

Jeg henger ikke med her. Hva er poenget med å basere avgifter på effekt om bilprodusenten selv tar effekttallene fra løse lufta? Effekten må jo være grunnet i noe.

Et tungt vogntog vil garantert dra nytte av hver eneste hestekreft. De fleste lastebiler har allerede et suboptimalt dreiemoment, som er grunnen til at de må snegle seg opp bakker på et lavt gir. Tesla må klare å levere minst 300-400 kW over lang tid om de skal være i stand til å slepe tung last opp bakker.

Tror Dei henger seg litt opp i effektavgift som vitterlig eksisterer på bensin og dieselbiler ennu, men ikke på batteri - biler. Utgjør rett nok lite i forhold til CO2 avgiften på rundt 500 000,- på en litt sprek bil.

 

Nei nu, legge seg. Stod opp tidlig.

 

Dei må kunne starte fra ei grøft, det går greit med et gear 10:1, da kommer man seg igang og kan geare opp...., eller komme seg videre. 2 gear er nok, nok.

 

= > (betyr)  Man kommer seg videre i 15 km/t i steden for å stå fast

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Jeg henger ikke med her. Hva er poenget med å basere avgifter på effekt om bilprodusenten selv tar effekttallene fra løse lufta? Effekten må jo være grunnet i noe.

Et tungt vogntog vil garantert dra nytte av hver eneste hestekreft. De fleste lastebiler har allerede et suboptimalt dreiemoment, som er grunnen til at de må snegle seg opp bakker på et lavt gir. Tesla må klare å levere minst 300-400 kW over lang tid om de skal være i stand til å slepe tung last opp bakker.

Effektavgift har norske myndigheter være glade i lenge. De er nok neppe de eneste i verden. Det er derfor et poeng at ikke verdien er høyere enn nødvendig. Med avgiftsfritak har ikke denne effekten slått ut i Norge enda, og effektavgiften ble avskaffet mens FrP satt ved makta sammen med Høyre++.

Klart de må levere godt med effekt over litt tid, men hvor mange fjellveier gir konstant stigning over mange mil? Flates veien ut, går effektbehovet umiddelbart ned, og når man kommer til en nedoverbakke, gjenvinnes energi fremfor å fortsatt pøse ut. Og på vei ned fjellet, er det jo tross alt gode muligheter for å hente inn masse energi. Men det er mindre poeng med å "seile" langt over fartsgrensa for å hente igjen tidstapet man hadde i oppoverbakkene, slik det virker som mange sjåfører driver med, selv om mye av motivasjonen er besparelser på drivstoffet. Er tross alt ikke snitt på 0,5 liter mila.

Elektriske bilers regenerering er forøvrig noe som demonstreres veldig godt her:

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Avgiftene blir neppe basert på effekten, når det vil slå ut såpass tilfeldig. Kanskje det er poenget - å ødelegge dette som en mulig basis for avgifter...

Så vidt jeg kan se utifra reguleringen så er effekten basert på det bilprodusenten oppgir at testeffekten skal være (oppad begrenset av faktiske kapabiliteter). Det ligger i dette:

"The electric drive train shall run at the bench at a power which is the best estimate of the manufacturer for the maximum 30 minutes power."

Man kan vel i hvert fall si at Semi har minimum 400 kW over en halvtime. Den skal ha 4 stk PMSR motorer som den man finner i Model 3 SR, og disse er oppgitt til 100 kW over 30 minutter. Spørsmålet er om fasiten egentlig blir nærmere 800-1000 kW.

Så da vil jeg si at maks effekt per halvtime er relevant for lastebiler. Slik jeg forstår det så er det kjøling som er akilleshælen til elektriske kjøretøy sin kontinuerlige motorytelse, så Tesla må enten skalere opp motorene sine eller så må de finne ut hvordan de kan kjøle motorene sine bedre.

Jeg tror ikke de vil få problemer med å komme med bedre kjøling. Årsaken til dagens tilstand ligger vel heller i manglende behov for kontinuerlig motorytelse på personbiler. En annen vesentlig faktor er at lastebiler gjerne kjører 500-600 tusen kilometer før de pensjoneres, så her gjelder det også å ha solide marginer.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Gavekort said:

Så da vil jeg si at maks effekt per halvtime er relevant for lastebiler. Slik jeg forstår det så er det kjøling som er akilleshælen til elektriske kjøretøy sin kontinuerlige motorytelse, så Tesla må enten skalere opp motorene sine eller så må de finne ut hvordan de kan kjøle motorene sine bedre.

Jeg tror ikke de vil få problemer med å komme med bedre kjøling. Årsaken til dagens tilstand ligger vel heller i manglende behov for kontinuerlig motorytelse på personbiler. En annen vesentlig faktor er at lastebiler gjerne kjører 500-600 tusen kilometer før de pensjoneres, så her gjelder det også å ha solide marginer.

Jeg tror ikke de trenger å gjøre noenting verken med motorene eller kjøleløsningene. Jeg tror de kan ta de rett fra Model 3 inn i Semi, og få rikelig med ytelse.

(Det må forsåvidt kanskje gjøres noe i forhold til at 2 stk av motorene vil rotere mot klokken og 2 stk av motorene vil rotere med klokken. Er usikker på om motorene er fullstendig symmetrisk i forhold til rotasjonsretning.)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (26 minutter siden):

Så da vil jeg si at maks effekt per halvtime er relevant for lastebiler. Slik jeg forstår det så er det kjøling som er akilleshælen til elektriske kjøretøy sin kontinuerlige motorytelse, så Tesla må enten skalere opp motorene sine eller så må de finne ut hvordan de kan kjøle motorene sine bedre.

Jeg tror ikke de vil få problemer med å komme med bedre kjøling. Årsaken til dagens tilstand ligger vel heller i manglende behov for kontinuerlig motorytelse på personbiler. En annen vesentlig faktor er at lastebiler gjerne kjører 500-600 tusen kilometer før de pensjoneres, så her gjelder det også å ha solide marginer.

Du må vertfall doble antall kilometer.

 

Eg hadde en bobil bygd på MAN 9 170 chassi, en lett budbil type chassi. Anbefalt motoroverhaling ca 600 000 (veivlager og stempelringer), om det hadde vært noe tyngre bil (langtransport) muligens 1 000 000 km.

Modeller i dag, ikke 1985 klarer nok mer. Kan kjøres til dei stuper, uten skifte (men jo; olje og filter). Joda, en foring i hjulopphenget eller to (flere speil og frontruter) er nok skiftet på bussen før 1 000 000 km, men ellers merker Du intet.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke de trenger å gjøre noenting verken med motorene eller kjøleløsningene. Jeg tror de kan ta de rett fra Model 3 inn i Semi, og få rikelig med ytelse.

(Det må forsåvidt kanskje gjøres noe i forhold til at 2 stk av motorene vil rotere mot klokken og 2 stk av motorene vil rotere med klokken. Er usikker på om motorene er fullstendig symmetrisk i forhold til rotasjonsretning.)

Det tror ikke jeg, om de ikke kan levere mer enn 100 kW per halvtime. Det siste man ønsker er å ha en lastebil som kveles på vei opp norske fjellveier fordi de ikke lenger kan levere energien som trengs for å trekke lasten.

Share this post


Link to post
oophus skrev (På 26.11.2020 den 15.06):

Litt humor må du da ha? Alle forstår referansen når jeg sier "kaste litt salt litt rundt om kring". Dette er noe som Tesla har fått endel kritikk for innad hos folk som henter ut lithium. De er opptatt av å få midler for å kunne skalere opp, få mer midler for R&D rundt kjemien for å få ut renere lithium mens Elon Musk sier at de har løsningene allerede. Det fjerner midler og kapitale fra de som trenger pengene for å løse problemene vi har, og fremgangsmetoden EM snakker om er aldri vært lønnsomt. Det er forsøkt før, uten gode resultater. 

 

"Fått den del kritikk hos folk"? Hvilke folk?

Har du en link til det Elon Musk har sagt?

Det er mye som er forsøkt før uten gode resultater, og så kommer Elon og klarer det.  

oophus skrev (På 26.11.2020 den 20.07):

Alle løgner og måten EM  kjører PR på, så kom kvalitetsproblemer og påfølgende serviceproblemer. Nå har dem fjernet returretten i tillegg, og flere biler har havnet utenfor anbefalt hos Consumer Reports Annual Study. Dog det verste er måten bedriften kjøres på, med måten de ansatte behandles. 

For eksempel:
 https://www.cnbc.com/2019/07/15/tesla-workers-in-ga4-tent-describe-pressure-to-make-model-3-goals.html

Eller enda verre: 
https://www.thedrive.com/tech/26455/nhtsas-flawed-autopilot-safety-study-unmasked

Jøss, to gamle og for lengst tilbakeviste FUD-artikler. Den ene skrevet av en velkjent løgner som har løyet om Tesla i mange år.

Sitat

Tesla har brent mange bruer ved å nekte å betale regninger, og å presse underleverandører for mye.

Nei, de har nok ikke det. Fin diktning igjen, da men.

Edited by hekomo
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
uname -l skrev (På 26.11.2020 den 15.29):

De hadde verden mest opphypede Battery Day uten å vise fram et batteri. Sier en del om luftslottet.

De er 4 uker til det året de skal produsere 10 GWh. Det er ikke noe uærlig med det. Om de får det til i desember 2021 så blir det neste år få semier, roadstere, plaider og all denne andre vaporwaren.

Yield på 50% kalles problemer. Spør hvem som helst utenfor  ekkokammeret ditt.

De viste fram batteriet. De viste frem produksjonsutstyr. Noen fikk også omvisning inne i produksjonslokalene.

Det er ikke fire uker til de skal produsere 10 GWt, men måten du formulerer deg på er uredelig og villeder folk til å tro det.

Espen har allerede forklart dette rundt yield. Du bare dikter igjen.  

uname -l skrev (På 26.11.2020 den 16.06):

Det hadde ikke gjort noe. Hele seansen var snakk, forhåpninger og fagre løfter. Jeg vil anta at målgruppen var de som trodde på fjorårets Autonomy Day med en million robot-taxier per nå. 

Problemet her er nok ikke at de ikke hadde en Plaid Model S med på scenen. Problemet er heller at uansett hva de gjør så er det negativt i følge deg.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
On 12/3/2020 at 6:13 PM, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Du må vertfall doble antall kilometer.

 

Eg hadde en bobil bygd på MAN 9 170 chassi, en lett budbil type chassi. Anbefalt motoroverhaling ca 600 000 (veivlager og stempelringer), om det hadde vært noe tyngre bil (langtransport) muligens 1 000 000 km.

Modeller i dag, ikke 1985 klarer nok mer. Kan kjøres til dei stuper, uten skifte (men jo; olje og filter). Joda, en foring i hjulopphenget eller to (flere speil og frontruter) er nok skiftet på bussen før 1 000 000 km, men ellers merker Du intet.

Spent på hvorvidt Tesla Semi om 10-20 år kommer til å bli shippet nedover europa som "2nd hand" biler, eller om batteriet er degradert såpass at hele bilen er kast

Share this post


Link to post
MariusJS skrev (10 timer siden):

Spent på hvorvidt Tesla Semi om 10-20 år kommer til å bli shippet nedover europa som "2nd hand" biler, eller om batteriet er degradert såpass at hele bilen er kast

Hvor mange år varer en fossil semitrailer?

Share this post


Link to post
On 10/13/2021 at 7:12 PM, hekomo said:

Hvor mange år varer en fossil semitrailer?

Det varierer fra bil til bil, men det er langt fra uvanlig at de sendes nedover europa etter endt liv her i norden, og så videre nedover igjen etter det, så flere gamle norske lastebiler i montenegro når jeg var der sist, flere av dem var 20-30 år gamle

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...