Gå til innhold

Tesla Semi-tråden: Vil den lykkes?


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (1 time siden):

Nei, batteriet er ikke fantasi. Det er under pilotproduksjon i dag. Det er allerede tatt i bruk i prototyper av kjøretøy.

De hadde verden mest opphypede Battery Day uten å vise fram et batteri. Sier en del om luftslottet.

hekomo skrev (1 time siden):

Nei, nå roter du igjen. Ingen har sagt at de skal ha 10 GWh når 2021 starter. Det er altså uærlig av deg å begynne å snakke om "4 uker til".

De er 4 uker til det året de skal produsere 10 GWh. Det er ikke noe uærlig med det. Om de får det til i desember 2021 så blir det neste år få semier, roadstere, plaider og all denne andre vaporwaren.

Sitat

De har ikke problemer med å få produsert batterier. Igjen kommer du med en påstand du vet er feil. Hva kalles det, uname?

Yield på 50% kalles problemer. Spør hvem som helst utenfor  ekkokammeret ditt.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Dette har variert. Interiøret har vært et sted mellom veldig annerledes og nesten likt. Model S og Model X var ganske ulike. Model 3 var ikke veldig ulik.

Ikke slik jeg husker det, satt opp mot det vi er vandt med angående tidlige prototyper. Tesla sine er betydelig nærmere ferdige produkter enn det som har vært normalt. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det byttes nesten ikke batteripakker på nyere Model S/X. Eller Model 3/Y. Tesla har lært mye over de siste årene, og dette vil så klart tas med videre til Semi.

Du må se på de som kjører langt. En vanlig personbil står stille I 95% av tiden. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Tesla er de eneste som jobber med redusert produksjonskostnad ved å benytte seg av strukturell batteripakke. Dette tiltaket i seg selv bidrar masse på kostnadene og miljøvennligheten til produktet. 

Konseptet er ikke nytt. Man har lenge fantasert om å utnytte struktur som en kombinasjon av batteri og struktur samtidig. Dog det er nok kun Tesla som tenker at sylindiske celler på dagens batterier passer dette formålet. 

Jeg også trur at dette vil komme naturlig etterhvert, men da med celler som kan formes og printes direkte i chassis fremfor individuelle celler som nå skal epoxi limes til en klump mellom chassis. Ikke akkurat samme fantasi om "fremtidens" bruk av batterier. 

Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke foreslått å ikke feste batteripakken til resten av chassis. Men dette gjøres ganske enkelt med bolter med loctite.

Da må du ha en bærende form rundt cellene som det skrues inn i. Ingen av illustrasjonene til Tesla har vist noe slik? 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Batteripakken vil i utgangspunktet fungere som en box girder. Det handler bare om å få festet resten av bilen til denne på en god måte. Og jeg kan ikke se at det vil være behov for lim.

Fant ikke YT filmen nå, men den følger Munros logikk rundt dette, og det er han som har tatt opp epoxi limet. Jeg minnes å huske faktisk at EM likte YT klippet også på Twitter. 

Skal søke litt mer senere på det. 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Kundene betaler det. Dette sa jeg meg jo enig i tidligere. Og det er jo helt normalt.

Som betyr at det ikke vil være særlig konkurransedyktig over tid. 

Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Semi veier kanskje 1000 kg mer enn en diesellastebil, men CO2-utslippet vil være mye lavere. Kanskje 20% av diesellastebilen per tonnkm over hele levetiden. Mindre ettersom strømnettet blir renere.

Vi diskuterer nullutslipp. Det vil eksistere flere BE og FC lastebiler i konkurransen om å erstatte ICET. 

Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Fullt mulig kjemikaliene vil resirkuleres.

Hundrevis av GW batteri produksjon betyr at tilsvarende menge må inn til slutt også. Det er noen mengder kjemikaler vi snakker om. "Mulig" er ikke et ord som kan brukes. Det må resirkuleres, men også til slutt håndteres. 

Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Det kan være betydelig mer miljøvennlig å løse problemer globalt. Frakt er billig, fabrikker er dyre. 

Det går imot EM og Teslas egne argumenter på Battery Day, og jeg er enig der med dem. Det er selvfølgelig mye bedre å kutte ut frakt man ikke har behov for. 

Fabrikker må vi ha i alle hjørner uansett. 

Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Over levetiden vil en Tesla Semi kanskje frakte opp mot 20 millioner tonnkm. Det å få batteripakken ned til berlin vil kanskje være snakk om 5000 tonnkm. Det utgjør omkring 0,025% av det nyttige arbeidet utført over levetiden. I det store bildet er det helt irrelevant.

Du snakker om 300,000 lastebiler+ som skal produseres i året. Det blir til slutt 300,000+ tur/retur med lastebiler som må frakte døde lastebilers batterier i året.... 

Om alle fulgte Tesla, så havner vi på millioner av unødvendige turer. Ta med maritimt, lagring og alt så blir situasjonen håpløs. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, oophus said:

IDu må se på de som kjører langt. En vanlig personbil står stille I 95% av tiden. 

Greit nok. De som har kjørt lang har vel i snitt byttet batteri rundt hver 500.000 km. Det er også omkring der forventet levetid er.

Semi får nyere batterier med bedre forventet levetid, og har nærmere dobbel rekkevidde, så den bør fint klare omkring 1,5 mill km.

15 minutes ago, oophus said:

Vi diskuterer nullutslipp. Det vil eksistere flere BE og FC lastebiler i konkurransen om å erstatte ICET.  

Supert om andre kan lage elektriske lastebiler som kan konkurrere med Tesla Semi. Men for øyeblikket ser det jo ikke slik ut. Det var vel Daimler som sa at de ville kjøpe 2 stk, en for å ta i fra hverandre og en for å teste ut.

15 minutes ago, oophus said:

Det går imot EM og Teslas egne argumenter på Battery Day, og jeg er enig der med dem. Det er selvfølgelig mye bedre å kutte ut frakt man ikke har behov for. 

Fabrikker må vi ha i alle hjørner uansett. 

Man trenger ikke fabrikk på hvert gatehjørne.

Her er det åpenbart nødvendig med et kompromiss, et sted mellom en fabrikk for hele verden, og 1000 fabrikker i hver eneste by i verden.

Kompromisset Tesla snakker om er å ha minimum en fabrikk per kontinent. Det kan gi mening å ha flere fabrikker enn det, men det handler mye om volum. Hver fabrikk må være stor nok til å få fulle stordriftsfordeler. Det får man ikke om f.eks hver bilopphugger skal resirkulere batteripakker.

15 minutes ago, oophus said:

Du snakker om 300,000 lastebiler+ som skal produseres i året. Det blir til slutt 300,000+ tur/retur med lastebiler som må frakte døde lastebilers batterier i året.... 

Jeg har ikke snakket om 300.000 lastebiler per år. Det var det uname -l som gjorde.

Jeg snakket om 100-200.000 lastebiler per år. Og det blir ikke like mange turer som resirkulerte batterier. Hver tur kan ta ca 4 batteripakker. Altså da er det 25-50.000 laster per år. Det betyr at Teslas tre(?) batterifabrikker vil motta rundt 150-300 laster per uke. Eller med 96 timers drift per uke ca 1,5-3 laster per time. Det er et betydelig volum, men ikke helt uhåndterlig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -l said:

Du og hekomo mener de har så utroolig mange prototyper med den nye batteripakka så de kunne vel vist fram en av dem da?

De viste en video av Model S plaid på Laguna Seca. Måtte de virkelig tatt den opp på scenen for deg? Den ser stort sett ut som hvilken som helst annen Model S.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

De viste en video av Model S plaid på Laguna Seca. Måtte de virkelig tatt den opp på scenen for deg? Den ser stort sett ut som hvilken som helst annen Model S.

Det hadde ikke gjort noe. Hele seansen var snakk, forhåpninger og fagre løfter. Jeg vil anta at målgruppen var de som trodde på fjorårets Autonomy Day med en million robot-taxier per nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Hva forventet du egentlig? Hadde du vært fornøyd om Musk hadde hatt med seg en battericelle opp på scenen?

Markedet reagerte med å selge etter Battery Day, så jeg trur de fleste var enige om at Battery Day var undervelmende. 

Jeg hadde forventet at de lot ei pakke bli hurtigladet på scenen mens man holdt på, at man faktisk viste den i bruk med tydelige forbedringer mot en gammel pakke ladendes ved siden av f.eks. Mye man kunne gjort, som ville gjort det der betydelig bedre enn det vi så. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Det hadde ikke gjort noe. Hele seansen var snakk, forhåpninger og fagre løfter. Jeg vil anta at målgruppen var de som trodde på fjorårets Autonomy Day med en million robot-taxier per nå. 

Ja du vet jo åpenbart hva du snakker om.
Antar du er en rik og kunnskapsrik ingeniør som virkelig har greie på batteriteknologi og tek generelt og rundet livet?

Men fortsett å drit deg ut du, graver bare hullet ditt dypere og dypere.
Egentlig synes jeg bare synd på deg fordi du aldri kommer deg ut av det hullet igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Greit nok. De som har kjørt lang har vel i snitt byttet batteri rundt hver 500.000 km. Det er også omkring der forventet levetid er.

Ikke for lastebiler. For enkelte lastebiler, så er det der 2 års arbeid. Det er altså hva man må strekke seg etter når man skal erstatte fossilt med nullutslipp. Dog snittet er jo litt under 100,000 km i året for enkeltpersoner, men det blir kjapt 200,000 km i året når man inkluderer ei polakk ekstra, slik man til stadighet ser her oppe, så dette blir mer og mer populært. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Semi får nyere batterier med bedre forventet levetid, og har nærmere dobbel rekkevidde, så den bør fint klare omkring 1,5 mill km.

Siden man ikke kan ha service på pakken til Tesla, så må de overskalere hva batteriene må tåle med god margin. 1,5mill km er ikke god margin. Det er jo hva enkelte lastebiler fint når ved slutten av sin levetid. Fordelen til alle OEM's som også skal levere BE lastebiler, er jo at de midtveis kan bytte pakken om det kommer et behov for det. For FC lastebiler, så koster brenselcellen 30% mindre om de trenger ei refurbishment, og DoD for batteriet vil aldri være tilsvarende DoD for en BE lastebil, så batteriene lever nok hele levetiden der med grei margin, når man har hydrogen og brenselcellen som kan vedlikeholde batteriet og allltids holde den rundt 3,5V om det trengs. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):
oophus skrev (1 time siden):

Fabrikker må vi ha i alle hjørner uansett. 

Man trenger ikke fabrikk på hvert gatehjørne.

Vi snakket om kontinenter. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Kompromisset Tesla snakker om er å ha minimum en fabrikk per kontinent. Det kan gi mening å ha flere fabrikker enn det, men det handler mye om volum. Hver fabrikk må være stor nok til å få fulle stordriftsfordeler. Det får man ikke om f.eks hver bilopphugger skal resirkulere batteripakker.

Virkelige fulle stordriftsfordeler får man om man inngår samarbeid og går for standarder. Noe du kan forvente at majoriteten av de andre gjør, og at Panasonic, CATL, LG-Chem samt flere som nå skal opp i Europa vil produsere. Når pakkene er standardiserte så er det null problem for billopphuggeren i å ta til seg pakkene, siden han kun trenger 1 opplegg for å ta dem imot. Deretter finner han verdier i å selge disse videre til firma som gjenbruker dem. Til slutt får han dem tilbake for resirkulasjon, om han er en av de virkelig store. Eventuelt så havner dem hos Hydro og Northvolt sin fabrikk for å resirkulere aluminium og batterier. Det i seg selv betyr at ei standard pakke, med moduler av aluminium og celler kan havne helt dit. Kostnadene trenger ikke OEM's bekymre seg over, og de vil overholde standarder for livsløp CO2 utslipp gjennom samarbeid med dem lokalt. Tesla må med andre ord frakte tusenvis av batteripakker årlig over tid til seg selv. Grunnet konkurranse, så vil ikke Tesla klare å få noen fordeler med å kunne få inn igjen stål og aluminium. Det er billigere å kjøpe lokalt i Tyskland, enn å frakte det fra Norge og prosessere dette der hjemme, mens man skal være konkurransedyktig i et segment som hele tiden forbedrer seg. 

 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):
oophus skrev (1 time siden):

Du snakker om 300,000 lastebiler+ som skal produseres i året. Det blir til slutt 300,000+ tur/retur med lastebiler som må frakte døde lastebilers batterier i året.... 

Jeg har ikke snakket om 300.000 lastebiler per år. Det var det uname -l som gjorde.

Jeg snakket om 100-200.000 lastebiler per år. Og det blir ikke like mange turer som resirkulerte batterier. Hver tur kan ta ca 4 batteripakker. Altså da er det 25-50.000 laster per år. Det betyr at Teslas tre(?) batterifabrikker vil motta rundt 150-300 laster per uke. Eller med 96 timers drift per uke ca 1,5-3 laster per time. Det er et betydelig volum, men ikke helt uhåndterlig.

200 eller 300 tusen lastebiler spiller liten rolle. Det er enorme mengder med unødvendig frakt når formålet ditt var å redde klimaet, når man har mer lokaliserte områder som kan ta imot og prosessere slikt, hvis man standardiserer det. 

 

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (14 minutter siden):

Jeg foreslår heller at alle disse fjøsnissene som spyr ut så mye piss om tesla heller setter pengene sine der kjeften er! (om de har noen)
Cmon, aksjen er skyhøy pr d.d, dere blir rike på null tid!

 

Gå all in med en eneste gang!


Hold meg oppdatert hvordan det går :) 

Shortsalg

Jeg foreslår at du heller sender "Sinna mail" som PM til folk du ikke takler at har kritikk mot Tesla. Det er ingen som er interessert i å se at du har en tirade her ute, og de har du ofte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sinna? Tror vi har ulik definisjon av sinne gitt.

For meg er dette folk uten ryggrad som bare har det i kjeften (tastaturet)

De samme kritikerne blir motbevist gang på gang, år etter år og gir seg aldri allikevel. Må jo være et flott liv de har og jeg ønsker dem lykke til med det :) 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (14 minutter siden):

Hva blir motbevist? 

Noen raske eksempler:

 

Jeg har ikke sett at de er konkurs enda?

Heller ikke sett nedgang i salget, selv om de bruker 0,- på markedsføring  (I motsetning til konkurrentene som bruker milliarder)

Hvor er konkurransen det er snakket så mye om?

De tjener ikke penger sies det, men tesla bygger nye fabrikker i eksepsjonell hastighet ulikt noe annet vi har sett tidligere. De får vel bare stå inaktive siden de ikke selger biler.


Men tiden vil jo uansett vise hvem som har rett :) 

 

Folk hadde samme skylapper når bilen kom, og ruget hardt på hesten sin og det samme gjorde folk med nokian sin når smarttelefonen kom.


Vent å se, konkurrentene som eventuelt overlever kommer til å kjøpe batterier og drivverk av tesla.

 

Jeg står på mitt, så kom gjerne tilbake her om 5-10 år og korriger meg.

Kun i kjeften det sitter hos kritikerne, det har null verdi, men mater kanskje egoet deres og gir de et snev av tilfredstillelse og glede i en ellers traurig hverdag?

 

Vis meg short posisjonen deres om dere er så informerte og sikre på deres sak. Så høyt verdsatt selskapet er nå vil det jo være en formue å hente når «boblen» sprekker? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Siden man ikke kan ha service på pakken til Tesla, så må de overskalere hva batteriene må tåle med god margin. 1,5mill km er ikke god margin. Det er jo hva enkelte lastebiler fint når ved slutten av sin levetid. Fordelen til alle OEM's som også skal levere BE lastebiler, er jo at de midtveis kan bytte pakken om det kommer et behov for det. For FC lastebiler, så koster brenselcellen 30% mindre om de trenger ei refurbishment, og DoD for batteriet vil aldri være tilsvarende DoD for en BE lastebil, så batteriene lever nok hele levetiden der med grei margin, når man har hydrogen og brenselcellen som kan vedlikeholde batteriet og allltids holde den rundt 3,5V om det trengs.

Antar også batteripakken til Semi kan byttes ut. Det som er vanskelig er å bytte ut enkeltceller. 

Men uansett, etter 1,5 mill km er det ikke noe galt i å bytte ut lastebilen, om batteriet er dårlig. Da er man der at lastebilens verditap har vært rundt 10 kr/mil. Det er absolutt ikke galt. Mange personbileiere kan se langt etter så lavt verditap. (For min del er jeg på omkring 2-3 ganger så mye, med min Model X.)

1 hour ago, oophus said:

Vi snakket om kontinenter.

Jeg fikk ikke inntrykk av det. Det virket veldig som du mente at batterier bør resirkuleres i Norge. Og Norge er ikke et kontinent.

1 hour ago, oophus said:

Virkelige fulle stordriftsfordeler får man om man inngår samarbeid og går for standarder. Noe du kan forvente at majoriteten av de andre gjør, og at Panasonic, CATL, LG-Chem samt flere som nå skal opp i Europa vil produsere. Når pakkene er standardiserte så er det null problem for billopphuggeren i å ta til seg pakkene, siden han kun trenger 1 opplegg for å ta dem imot. Deretter finner han verdier i å selge disse videre til firma som gjenbruker dem. Til slutt får han dem tilbake for resirkulasjon, om han er en av de virkelig store. Eventuelt så havner dem hos Hydro og Northvolt sin fabrikk for å resirkulere aluminium og batterier. Det i seg selv betyr at ei standard pakke, med moduler av aluminium og celler kan havne helt dit. Kostnadene trenger ikke OEM's bekymre seg over, og de vil overholde standarder for livsløp CO2 utslipp gjennom samarbeid med dem lokalt. Tesla må med andre ord frakte tusenvis av batteripakker årlig over tid til seg selv. Grunnet konkurranse, så vil ikke Tesla klare å få noen fordeler med å kunne få inn igjen stål og aluminium. Det er billigere å kjøpe lokalt i Tyskland, enn å frakte det fra Norge og prosessere dette der hjemme, mens man skal være konkurransedyktig i et segment som hele tiden forbedrer seg.

Standarisering er nok stort sett bare å glemme på dette området. Det er som å overbevise bilprodusenter om å standardisere på rekke-firer. Ingen kommer til å gjøre det. Forskjellige biler har forskjellige behov og da må man velge forskjellige løsninger.

Fun fact: Det er nesten nøyaktig like langt fra Oslo til Skellefteå/Northvolt som fra Oslo til Berlin/Tesla!

1 hour ago, oophus said:

200 eller 300 tusen lastebiler spiller liten rolle. Det er enorme mengder med unødvendig frakt når formålet ditt var å redde klimaet, når man har mer lokaliserte områder som kan ta imot og prosessere slikt, hvis man standardiserer det.

Som sagt, frakt er billig. Og det har ikke stor miljøkostnad når de oppbrukte batteriene fraktes med elektriske lastebiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sett at de er konkurs enda?

Hvorfor siterer du meg og sier at de ikke er konkurs ennå? 

 

KriZZ skrev (1 minutt siden):

Heller ikke sett nedgang i salget, selv om de bruker 0,- på markedsføring  (I motsetning til konkurrentene som bruker milliarder)

Følg heller med på markedsandeler. Samt markedsføring bruker de penger på. Men ikke på tradisjonell vis. 

 

KriZZ skrev (2 minutter siden):

Hvor er konkurransen det er snakket så mye om?

Dette må da være tøys? Internettet er ikke lukket, så det er fult mulig å finne god konkurranse her og der. 

 

KriZZ skrev (4 minutter siden):

De tjener ikke penger sies det, men tesla bygger nye fabrikker i eksepsjonell hastighet ulikt noe annet vi har sett tidligere. De får vel bare stå inaktive siden de ikke selger biler.

De har hentet penger fra markedet. De bygger ikke fabrikker med penger fra bilsalg i majoritet, de bygger fabrikker med hype gjennom aksje-kurs. Forsåvidt helt i orden det, når man kan få det til. 

 

KriZZ skrev (5 minutter siden):

Folk hadde samme skylapper når bilen kom, og ruget hardt på hesten sin og det samme gjorde folk med nokian sin når smarttelefonen kom.

Hvorfor siterer du meg med dette? Jeg har likt elbiler lenge og har kjørt elbiler selv i 6 år. Jeg stod på pre-order listen til TM3 før jeg fikk opp øynene for problemene som var linket til Tesla, så jeg var hypet som mange andre angående Tesla når de kom. Idag så har jeg ikke så mye problemer med Tesla som merke og ansatte som jobber der. Det er mer hva EM gjør som er ei torne i siden for hva jeg tolererer av tøys og tull. 

 

KriZZ skrev (7 minutter siden):

Vent å se, konkurrentene som eventuelt overlever kommer til å kjøpe batterier og drivverk av tesla.

Elon Musk har sagt at han er åpen for å selge drivverk og batterier i lang tid, og de gjorde det ei stund til Toyota. Det samarbeidet brast når underleverandøren Tesla ikke fulgte krav Toyota hadde for produktet de kjøpte. Et krav Tesla selv innførte i ettertid, og det omhandlet sikkerhet. 

 

KriZZ skrev (9 minutter siden):

Vis meg short posisjonen deres om dere er så informerte og sikre på deres sak.

Kan du ikke heller vise at du kjøper på disse nivåene istedenfor? Ifølge prisen så skal Tesla tjene $1M per bil de selger. 

 

KriZZ skrev (10 minutter siden):

Vis meg short posisjonen deres

Jeg shorter ikke. Jeg bare kjøper ikke ting jeg ikke liker der og da. Mye hyggeligere å være på den andre siden og kjøpe ting man liker, fremfor å shorte ting man ikke liker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Antar også batteripakken til Semi kan byttes ut. Det som er vanskelig er å bytte ut enkeltceller. 

Får da håpe det, men det gir tilsvarende samme problem om kun pakken kan taes ut. Nytt batteri innenfor garantiene vil falle direkte til Tesla for hele pakken inkludert arbeidet med å løfte ut ei 1,000 kWh pakke samt frakt, og økt arbeidskraft blir krevd av Tesla lokalt for å få ting ut med mer GHG utslipp. De har jo et søksmål gående angående lakk-verkstedet deres, så bruk av kjemikalier har de ikke helt kontroll på. Noe slikt som dette vil øke det behovet betydelig. 

De innfører enda mer risiko enn nødvendig, kun for å prøve å få til lang nok rekkevidde. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Men uansett, etter 1,5 mill km er det ikke noe galt i å bytte ut lastebilen, om batteriet er dårlig. Da er man der at lastebilens verditap har vært rundt 10 kr/mil. Det er absolutt ikke galt. Mange personbileiere kan se langt etter så lavt verditap. (For min del er jeg på omkring 2-3 ganger så mye, med min Model X.)

Det er forskjell mellom design av pakken og hva den skal tåle normalt sett, mot risiko knyttet til at noen pakker må byttes midtveis i deres levetid. Det koster som sagt endel å skulle installere kapasitet for verksteder i alle kanter for å kunne løfte ut ei 3-4 tons batteripakke. Disse pakkene er jo ikke installert slik at man kan bruke vanlige løftekraner, slik man skyver ut ei fossil-motor når man skal ha vedlikehold på disse. Slik skissene ser ut, så ser det ikke ut som om dette designes for at man i det hele tatt skal kunne klare å ta slikt ut etter at en lastebil er ferdig montert ferdig. Så jeg ser ikke helt for meg hvordan vedlikehold og service på uheldige pakker skal foregå. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):
oophus skrev (2 timer siden):

Vi snakket om kontinenter.

Jeg fikk ikke inntrykk av det. Det virket veldig som du mente at batterier bør resirkuleres i Norge. Og Norge er ikke et kontinent.

Norge er i utkanten av et kontinent.  Og vi skal ha batterifabrikker og resirkulasjons muligheter her lokalt.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Standarisering er nok stort sett bare å glemme på dette området. Det er som å overbevise bilprodusenter om å standardisere på rekke-firer. Ingen kommer til å gjøre det. Forskjellige biler har forskjellige behov og da må man velge forskjellige løsninger.

Det foregår diskusjoner for dette allerede nedover i kontinentet. Resirkulasjon av batterier vil bli et enormt problem uten standardiseringer. 

Når man snakker om standardiseringer så gjelder ikke det for kjemien i cellene? De må jo få være annerledes siden man har ulike krav for batterier. Dog etter celleproduksjonen, så har man jo modul og pakkene. Det er modulene og pakkene som må standardiseres. Om dette er i aluminium for X segment så gjør det ting enklere f.eks. Om dette er med skrue X så gjør det også ting enklere. Da kan man utnytte samme robot for å skru det opp igjen som skrudde det fast i utgangspuntket osv osv. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Fun fact: Det er nesten nøyaktig like langt fra Oslo til Skellefteå/Northvolt som fra Oslo til Berlin/Tesla!

Fun fact: Det er kortere vei til Skellefteå/Northvolt fra Skellefteå, enn fra Skellefteå til Berlin. 

Over tid så vil vi få batteriprodusenter og resirkulsjon også, så resirkulasjon som foregår i Fredrikstad burde jo få tilsendt batterier fra nærområdet så mye det lar seg gjøre, fremfor at man skal kjøre batterier opp fra Portugal.. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Som sagt, frakt er billig.

Det vil være mye billigere om Tesla faktisk blir stort nok at man sender råvarer fra Fredrikstad ferdig knust og sortert fremfor svære batteripakker med mye dødvekt og materialer det ikke ligger mye verdi i å frakte. 



 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (15 minutter siden):

snip

Du spurte meg jo hva som ble motbevist? (bl.a konkurs som har blitt hylt om her siden 2012)

 

Markedsandel?
 

2020: 26% (hittil

2019: 23%

2018: 18%

2017: 13%

 

Gode konkurrenter? Den må du lenger ut på nettet med


Hva fikk du opp øynene for? Alle FUD artikler på nettet?
Jeg har to model 3 og overhode null og niks problemer, så forstår ikke helt hva det er som er tull og tøys her.

Og til info så fortsetter jeg å kjøpe andeler og har gjort det i lang tid.
Har en avkastning på mine andeler de fleste kan drømme om, og bryr meg nada om verdien i dag, i morgen eller om en måned eller et år.

Trenger ikke pengene og har ståltro på selskapet, så disse får bare jobbe for meg i et par tiår.


Et ting har du dog rett ikke, ikke invester i noe du ikke har tro på selv.
Kanskje endrer du mening en dag :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (2 timer siden):
oophus skrev (2 timer siden):

snip

Du spurte meg jo hva som ble motbevist?

Fra meg. Ikke tilfeldige folk og argumenter du henter fra hvor som helst. 

 

KriZZ skrev (2 timer siden):

Markedsandel?
 

2020: 26% (hittil

2019: 23%

2018: 18%

2017: 13%

Til og med Electrek melder om 18%, så hvor er dine 26% fra? 

KriZZ skrev (2 timer siden):

Gode konkurrenter? Den må du lenger ut på nettet med

Ta heller å definer hva du måler med, så forstår vi mer hva du mener med konkurrenter. Når man ser på salgstall så gjør jo Zoe det veldig bra i Europa f.eks. GM gjør det bra med en mikro-bil i Asia osv. ID.3 ser også til å slå godt ann. 

Om du bruker personlige preferanser for en bil, så hjelper det å si hva du mener skal måles om det ikke er salg av biler? 

 

KriZZ skrev (2 timer siden):

Hva fikk du opp øynene for? Alle FUD artikler på nettet?

Alle løgner og måten EM  kjører PR på, så kom kvalitetsproblemer og påfølgende serviceproblemer. Nå har dem fjernet returretten i tillegg, og flere biler har havnet utenfor anbefalt hos Consumer Reports Annual Study. Dog det verste er måten bedriften kjøres på, med måten de ansatte behandles. 

For eksempel:
 https://www.cnbc.com/2019/07/15/tesla-workers-in-ga4-tent-describe-pressure-to-make-model-3-goals.html

Eller enda verre: 
https://www.thedrive.com/tech/26455/nhtsas-flawed-autopilot-safety-study-unmasked

image.png.1bba2178ab9014f39916f32fcc77fe69.png

KriZZ skrev (2 timer siden):

Et ting har du dog rett ikke, ikke invester i noe du ikke har tro på selv.
Kanskje endrer du mening en dag :) 

Jeg har sagt flere ganger her inne at jeg kunne investert i Tesla om EM ble erstattet av noen andre, og at man startet å se bedre behandling av ansatte og tredjepartsleverandører hos Tesla etter hvert. Tesla har brent mange bruer ved å nekte å betale regninger, og å presse underleverandører for mye. Dog først måtte prisen ha falt et stykke ned og funnet ei naturlig sted å starte å bygge normale "bricks for bricks" igjen. NHTSA må også få beina plantet på bakken, og jeg tipper Asia eller EU vil måtte  gjøre det. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...