Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Centy88 skrev (20 minutter siden):

Men hvordan tenkte du her egentlig ? Trodde du at du skulle få mere, og har du en tredje konsoll da som du beheolder selv ? Kjøpte to stykker bare  for å selge videre, fyyyyyyyy

Overhodet ikke. 

Jeg bestilte digital på Netonnet fordi jeg trodde det kun var slipp på den, men oppdaget etterpå at de solgte disc og fikk bestilt den. Men så innser jeg at jeg ikke kommer til å få brukt den nok i tiden fremover på grunn av andre prioriteringer, og jeg er av typen som klikker i vinkel av å se slike salgsannonser på finn.no, så da velger jeg å selge de videre til samme pris som jeg betalte. Og det var jeg som tok dagen fri fra jobb og gikk glipp av den inntekten, så beskylde meg for at du er uredelig er feil.

Ville støtte opp under at det hadde vært en fordel med en tråd med tillat kjøp/salg, men ikke som en del av denne. Fint om alle som er ærlige her på forumet, og det er flere, kunne dele med andre.

Endret av torbjornhb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, torbjornhb said:

Overhodet ikke. 

Jeg bestilte digital på Netonnet fordi jeg trodde det kun var slipp på den, men oppdaget etterpå at de solgte disc og fikk bestilt den. Men så innser jeg at jeg ikke kommer til å få brukt den nok i tiden fremover på grunn av andre prioriteringer, og jeg er av typen som klikker i vinkel av å se slike salgsannonser på finn.no, så da velger jeg å selge de videre til samme pris som jeg betalte. Og det var jeg som tok dagen fri fra jobb og gikk glipp av den inntekten, så beskylde meg for at du er uredelig er feil.

Ville støtte opp under at det hadde vært en fordel med en tråd med tillat kjøp/salg, men ikke som en del av denne. Fint om alle som er ærlige her på forumet, og det er flere, kunne dele med andre.

Hei!

Jeg kjøper den gjerne! Jeg har ventet siden 19, og har ikke fått betalt, selvom jeg har satt meg 1-2 timer før om ikke en hel dag for å få med meg slipp. Jeg er veldig glad i å game, og på mange måter er det en av de mest "sosiale" aktivitetene mine akkurat nå pga private årsaker. Så om du har muligheten til å selge den til kostpris, så har du en kjøper som vil bli veldig glad!!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Bestilte PS4 til kidsa i julegave 30.april 2020
- Satt heeelt rolig i båten og smilte når de andre på jobb heiv seg på forhåndsbestillinga i november, for jeg var jo sikret PS5 for lenge siden.

- Fikk epost fra komplett om levering i mai 2021. trodde først det var en spøk, og at de hadde hatt anstendighet å varsle fra før konkurrentene startet sin forhåndsbestilling. Men nei, mai 2021 it is. (Aldri mer komplett etter dette)

- har forsøkt både med F5 og Distill i tida etterpå, men ingen napp. Lurer på om de som sitter på raske nettlinjer prioriteres, for ved de slippene som har vært står alt i sju stein hos meg. Det nærmeste jeg har vært, er å forsøke å putte en i handlevogna.

- har vurdert å kjøpe til ågerpris på finn.no men får meg ikke til å bruke 10.000kr på noe som koster 6.000kr. Hadde noen solgt til rundt 8000kr, skulle jeg vurdert det seriøst.

jeg må si jeg lurer på hvordan enkelte klarer å ende opp med både 2 og 3 og 4 stk uten bots, mens jeg knapt ser snurten av dem på interwebben. 
 

optimist som jeg er, har jeg aldri tvilt på at en skulle dukke opp før jul. Men nå tror jeg jaggu toget har gått. God jul da :)

Endret av HolyDiver
Lenke til kommentar
ElMaximo skrev (1 minutt siden):

Hei!

Jeg kjøper den gjerne! Jeg har ventet siden 19, og har ikke fått betalt, selvom jeg har satt meg 1-2 timer før om ikke en hel dag for å få med meg slipp. Jeg er veldig glad i å game, og på mange måter er det en av de mest "sosiale" aktivitetene mine akkurat nå pga private årsaker. Så om du har muligheten til å selge den til kostpris, så har du en kjøper som vil bli veldig glad!!

 

 

Beklager, men virker ikke som at herjer meldingen ble lest. De er allerede solgt til glede for noen som har ventet lenge 🙂

 

HolyDiver skrev (1 minutt siden):

- Bestilte PS4 til kidsa i julegave 30.april 2020
- Satt heeelt rolig i båten og smilte når de andre på jobb heiv seg på forhåndsbestillinga i november, for jeg var jo sikret PS5 for lenge siden.

- Fikk epost fra komplett om levering i mai 2021. trodde først det var en spøk, og at de hadde hatt anstendighet å varsle fra før konkurrentene startet sin forhåndsbestilling. Men nei, mai 2020 it is. (Aldri mer komplett etter dette)

- har forsøkt både med F5 og Distill i tida etterpå, men ingen napp. Lurer på om de som sitter på raske nettlinjer prioriteres, for ved de slippene som har vært står alt i sju stein hos meg. Det nærmeste jeg har vært, er å forsøke å putte en i handlevogna.

- har vurdert å kjøpe til ågerpris på finn.no men får meg ikke til å bruke 10.000kr på noe som koster 6.000kr. Hadde noen solgt til rundt 8000kr, skulle jeg vurdert det seriøst.

jeg må si jeg lurer på hvordan enkelte klarer å ende opp med både 2 og 3 og 4 stk uten bots, mens jeg knapt ser snurten av dem på interwebben. 
 

optimist som jeg er, har jeg aldri tvilt på at en skulle dukke opp før jul. Men nå tror jeg jaggu toget har gått. God jul da :)

Det var leit å høre. Det er slike som deg jeg håper skal få tilbud om å kjøpe til normal pris. Krysser fingrene for at det ordner seg på en god måte i nær fremtid 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HolyDiver skrev (30 minutter siden):

Satt heeelt rolig i båten og smilte når de andre på jobb heiv seg på forhåndsbestillinga i november, for jeg var jo sikret PS5 for lenge siden.

Først og fremst, føler med deg. Kjipt å ikke få konsoll. Men: Trodde alle dere virkelig at dere var sikret konsoll på lansering? Jeg skjønte umiddelbart etter jeg så at Komplett hadde hatt forhåndsbestilling noen dager at de garantert var utsolgt for launch-konsoller, så jeg gadd ikke legge inn bestilling der. Satt rolig i båten selv frem til lansering, og var jo heldig å få en fra NetOnNet. Det er jo helt åpenbart at Komplett ikke visste noe om antall konsoller i april og som eneste butikk med forhåndssalg på det tidspunktet var jeg relativt sikker på at køen var lang. Er det bare jeg som synes det var helt åpenbart?

Lenke til kommentar

Hvis det var så åpenbart for alle, så burde det også være åpenbart for Komplett, som faktisk sitter på bestillingene? Jeg er kunde og har ingen innsikt i hva komplett driver med, og forholder meg til at jeg har bestilt en vare. Hvis jeg ikke hører noe mer, så forventer jeg at de leverer ved lansering. Å komme etterpå når ALLE er utsolgt og si «dæven, oversolgte en smule vi - du får den mai neste år» er utilgivelig i min bok.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg var også rimelig tidlig ute med å bestille fra Komplett, men strategien deres rundt konsollslipp er ren idioti. Man kan si hva man vil om de andre kjedene, men de lot ikke folk kjøpe noe de ikke hadde. Selvfølgelig har noen oversolgt, og har måttet kansellere ordre i ettertid, men dette skyldes IT-relaterte ting, og kan ikke sammenlignes med det Komplett holdt på med. I stor grad har disse kjedene visst hvilket antall konsoller de fikk og tilpasset deretter.

Absolutt ingen kjeder åpnet for forhåndsordre etter den offisielle kunngjøringen av PlayStation 5. 99% av alle butikker verden over ventet til Sony sa "kjør". I USA og England fikk dem ikke lov. Det var ikke engang mulig å reserve en konsoll før Sony sa at det var greit. Komplett sitter igjen med en venteliste med sikkert flere tusen irriterte kunder.

Jeg innså heldigvis dette tidlig nok. Tittet innom NetonNet i 16-tiden den dagen Sony åpnet for forhåndsordre, og den kom på slippdato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er akkurat dette..

Jeg bestilte heller ikke av de tidligste, som bestilte april, men jeg bestilte veldig tidlig i mai. 

Når Komplett kjører annonser med å "bestill nå for å sikre deg", også laaang tid etter jeg har bestilt, da tror jo jeg at Komplett er så profesjonelle at de har oversikt. 

Kanskje noe jeg burde skjønne, men for egen del trodde jeg helt oppriktig at jeg var sikret konsoll, og gjorde jo absolutt nada når de skulle legges ut for salg første gangen. 

Derfor jeg er veldig sur på Komplett. De ventet med å si at alle ikke får, før etter de offisielle lanseringene, hvor jeg da kunne ha bestilt andre steder. Jeg stolte veldig feilaktig på Komplett. Har liksom blitt for sent til absolutt alt. 

Heller ikke i november, da jeg stilte opp med samboer, mor og venninne, tok fri fra jobb og allting, fikk vi heller ikke tak i.. 

Håper at jeg får tak i andre steder, fordi jeg vil ha den ondskapsfulle gleden av å avbestille fra Komplett. Ikke at de bryr seg sikkert, får solgt uansett. But still, det er den lille trøsten jeg har igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ser det ut til at Coolshop har fått inn flere konsoller til de som bestilte på lansering! En tidligere kollega som jeg tipset på lanseringsdagen har fått sendings bekreftelse i går kveld, han kom ikke med i første batch!

 

EDIT: Jeg misforsto:p Konsollen ble sendt fra de på mandag, det resonnerer vel med det andre har skrevet her denne uken. Så konsollen ankom i går!

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Mala skrev (1 time siden):

Da ser det ut til at Coolshop har fått inn flere konsoller til de som bestilte på lansering! En tidligere kollega som jeg tipset på lanseringsdagen har fått sendings bekreftelse i går kveld, han kom ikke med i første batch!

Syns det er så rart at Coop Alnabru av alle butikker, Coolshop og andre "niche" butikker blir prioritert på slipp, istadenfor å pumpe ut konsoller til dei store aktørene som Komplett, Elkjøp, Dustin, NetonNet, Power etc.

Kanskje Nordisk Film tror at dei er flinke å spre konsollene ut over. Men har totalt gått glipp av informasjonsteknologien anno 2020.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 timer siden):

Er det bare jeg som synes det var helt åpenbart?

Det er mange som er nye på dette her. Når ein då får vite, gjerne fra Komplett sin egen reklame, at ein må være raske, då gjerne i Mai, å legge inn forhåndsbestilling OM ein skal få på landsering, er det faktisk heilt innafor å tro at ein er tidlig nok ute.

 

Lenke til kommentar
Mala skrev (2 minutter siden):

Tror Coolshop er ganske så stort i blandt annet Danmark. Vi er bare heldige at de tilbyr oss andre i norden :p

Det kan være. Men om ein skal selge konsoller i Norge, kan det være ein fordel å sende til butikker nordmenn har høyrt om. Coop Alnabru og Coolshop er ikkje butikker Matti Finnmarking og Svein Sogn handler hos til vanlig.

Lenke til kommentar
HolyDiver skrev (11 timer siden):

Hvis det var så åpenbart for alle, så burde det også være åpenbart for Komplett, som faktisk sitter på bestillingene?

Nå vet jeg ikke hvor drevne markedsansvarlige i Komplett er, men om man har vært med i flere konsollgenerasjoner er det jo åpenbart at historien gjentar seg. Det er alltid vanskelig å få seg konsoll på lansering, og med det antallet Komplett har fått inn av bestillinger så burde de virkelig ha skjønt at de ikke vil klare å levere til alle. Jeg tror Komplett har vært fullt klar over at de ikke kom til å klare å levere til alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg vært med i flere konsollgenerasjoner. Xbox 360 var den første jeg sto i kø for. PS3 til 6k syntes jeg var litt dyr på den tiden, så den ventet jeg på. Men, ellers har jeg alltid fått konsoller på lansering, men har også vært tidlig ute med å bestille. Jeg trodde jeg var tidlig denne gangen også; Altså, jeg lurte litt på om jeg var sent ute, siden forhåndsbestillingen hadde vart noen dager, men siden prisen var "9999,-" og Komplett skrev at jeg "var sikret ved å forhåndsbestille nå", så trodde jeg var innenfor denne gangen også.. 

 

EDIT: Er det forresten noen måte å "disable" disse vinduene som spretter opp til venstre når man bruker Distill i Chrome? De er en smule irriterende. Har akkurat installert jeg også, altfor sent, som vanlig. :(

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 timer siden):

Trodde alle dere virkelig at dere var sikret konsoll på lansering? Jeg skjønte umiddelbart etter jeg så at Komplett hadde hatt forhåndsbestilling noen dager at de garantert var utsolgt for launch-konsoller, så jeg gadd ikke legge inn bestilling der.
Er det bare jeg som synes det var helt åpenbart?

Du og noen andre  "skjønte det". 
Jeg skjønte det ikke. Og jeg skjønner ikke hvordan du og noen andre kunne skjønne det.
Komplett har ALDRI, hverken i april, mai eller senere sagt hvor mange som forhåndsbestilte. Så ingen av oss kunne vite det du sier du visste.

Når vi så reserverte allerede i april, og så sent som juni kan lese Komplett reklamerer med:
"Få kloa i PS5 før alle andre!", så er det logisk for oss at vi med april-bestillinger føler oss sikret tidlig leveranse.
Dette er fordi vi lever i et land som tradisjonelt har rimelig strenge markedsføringslover, og faktisk meget få butikker som markedsfører spekualtivt. Da hadde vi ikke forventet oss at en stor seriøs aktør som Komplett faller ned i et slikt hull.
Og hvis det var slik med med tidligere konsollanseringer, hvorfor "tillater" Komplett seg å gjenta dette igjen og igjen??

Så kommer det STORE aberet. Da Sony annonserte via norske butikker det offisielle forhåndssalget hvor butikker hadde fått vite omtrent varebeholdning de kunne vente seg, (jamfør enkelte butikker som tok imot ordre, og stengte for bestilling når de skjønte ordreantall var nær forventet levering), så er jeg rimelig sikker på komplett visste de hadde oversolgt massivt.
At de da velger å holde tilbake denne informasjonen til ETTER offisielt forhåndssalg i Norge, og si, "sorry, men du kan forvente langt ut på nyåret", det er da Komplett mister all troverdighet og respekt. Hadde de informert om dette før det store slippet i Norge, så hadde også komplett sine kunder hatt en fair sjanse.
Jeg går ikke med på retorikken om at "alle burde vite" at selv en april-reservasjon allerede utsolgt langt ut i 2021.
 

Bone skrev (2 timer siden):

Når Komplett kjører annonser med å "bestill nå for å sikre deg", også laaang tid etter jeg har bestilt, da tror jo jeg at Komplett er så profesjonelle at de har oversikt. 

Kanskje noe jeg burde skjønne, men for egen del trodde jeg helt oppriktig at jeg var sikret konsoll, og gjorde jo absolutt nada når de skulle legges ut for salg første gangen. 

Derfor jeg er veldig sur på Komplett. De ventet med å si at alle ikke får, før etter de offisielle lanseringene, hvor jeg da kunne ha bestilt andre steder. Jeg stolte veldig feilaktig på Komplett. Har liksom blitt for sent til absolutt alt. 

Heller ikke i november, da jeg stilte opp med samboer, mor og venninne, tok fri fra jobb og allting, fikk vi heller ikke tak i.. 

Kjenner meg godt igjen i denne beskrivelsen. Dette ligner veldig min og mange andre sin situasjon. 

Screenshot_20201220_112559.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og vi som bestilte 22.april slappet jo heeeelt av når Power og Elkjøp åpnet opp sitt forhåndssalg :p

Smellen der altså. Surt der og da på lansering, fortvilelsen var stor i ett par dager. Men ventetiden til 8 desember gikk jo kjapt :) 

 

Hysterisk travel periode på jobb nå på tampen av året og lite fri, så har uansett knapt hatt tid til å sette meg ned i ro og fred med spilling :p går noen uker ut i januar før det skjer for min del.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...