Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
barezell skrev (46 minutter siden):

Enkelte i denne tråden er så i overkant skuffet at de ikke lenger ser fornuft og logikk :p Skulle ikke tro folk har vært med på en release med begrenset/dårlig tilgang før.  

Elkjøp har imo gjort mye mer rett enn f.eks Komplett under denne lanseringen. For å være helt perfekte kunne de selvsagt kontaktet ALLE digital kundene mellom PS5 disk slippene og tilbudt de konsoll med mellomlegg, men det krever ganske mye ressurser og det er strengt tatt ikke noe man kan forvente at de skal gjøre. 

At de skriver innen jul i meldingen til Diami og ikke "forhåpenligvis innen jul" eller et eller annet ord som gir de er out er klønete, men ettersom det nærmest er umulig å få tak i ps5 maskiner så burde det jo ikke være helt uventet at de kunne komme forsinkelser. Og selv om man kan kritisere teksten i meldingen så hadde det jo ikke gitt konsoll noe raskere uansett. hehe. 

Ellers virker det som Cazper har full kontroll imo. 

Hadde jeg visst at det var en viss sjanse for at jeg ikke kom til å få den før jul hadde jeg som sagt gjort et mer ærlig forsøk på prøve å skaffe en på lanseringsdagen.Jeg forstår heller ikke hvorfor det at det krever ressurser unnlater dem fra ansvaret de har ovenfor kundene til å levere innen avtalt tid, når det er Elkjøp sin egen feil at de har solgt for mange konsoller.

Endret av Diami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Diami skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg visst at det var en viss sjanse for at jeg ikke kom til å få den før jul hadde jeg som sagt gjort et mer ærlig forsøk på prøve å skaffe en på lanseringsdagen.Jeg forstår heller ikke hvorfor det at det krever ressurser unnlater dem fra ansvaret de har ovenfor kundene til å levere innen avtalt tid, når det er Elkjøp sin egen feil at de har solgt for mange konsoller.

Ser den og det er irriterende! Jeg har nettopp opplevd det samme på RTX3080 hvor komplett har flyttet datoen bakover og frem om hverandre 6 ganger på 3 måneder. Hadde vært veldig mye mer behagelig for meg om de bare sa fra starten av at kanskje ikke kortet kom i år. Så kunne jeg startet tidligere med å se etter alternativer. 

uansett når det gjelder PS5 digital så har de jo ikke kunne levert til avtalt tid, men de har har jo ikke solgt flere PS5 digital til andre etter du bestilte? eller at folk som har bestilt etter deg har fått levert konsoller?  

Som sagt så kunne de tatt den manuelle jobben ved å tilby ps5 disk utgave dersom de så at digital edition ble utsatt, men selv om det ville vært VELDIG god kundeservice så er det imo ikke direkte dårlig å ikke tilby dette. Det er i hvert fall ikke uredelig. 

Elkjøp har solgt for mange ja, men hva skulle de gjort? Sony tvinger de til å kun selge på nett pga covid. De åpnet salget og stengte det relativt hurtig etter det ble tomt. Vi snakker jo om at alt blir utsolgt på sekunder her, så det må jo være en viss forståelse fra oss som kunder at det er nærmest umulig å time dette 100% ? 

Også har du jo brikkene som er utenfor butikkenes kontroll da. Sony og Nordisk Film. Om butikkene får et anslag på hvor mange konsoller de får fra Nordisk film så kan jo det fort endre seg om Sony sliter med produksjon. Plutselig ender noen opp med å få 0 (Proshop?) og andre kanskje redusert antallene de får inn underveis. 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Det er mulig at du foretrekker et marked liknende USA, men jeg foretrekker den norske modellen der vernet til forbrukeren er sterkt. Vi er tross alt ikke en profesjonell part.

Og for å snu det på flisa; man skulle tro at aktører som Komplett og Elkjøp aldri har vært med på en release med begrenset/dårlig tilgang før. Det er jobben deres å kunne dette

For jeg har faktisk aldri vært med på det før, og da forventer jeg at norske aktører opptrer redelig. 

Det er mulig du foretrekker å putte ord i munnen på andre, men jeg foretrekker at du lar vær :)

Joa, både Elkjøp og spesielt Komplett kunne gjort ting enda bedre, men uten at vi vet når de fikk info fra Sony/Nordisk Film så er det veldig vanskelig å gi de all skyld. Jeg ser jo ikke helt for meg at de har gnidd seg i henda over å overselge konsoller med tap for å få forbanna kunder :p Det er ikke en situasjon en butikk ønsker tross alt. Selv om man kan begynne lure på komplett som holdt salget åpent i evigheter. hehe.  

Jeg ser ikke helt hvordan noen norske aktører har vært uredelige?

Lenke til kommentar
barezell skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ikke helt hvordan noen norske aktører har vært uredelige?

Komplett åpnet for bestillinger den 22.4. Det har senere kommet frem at de var utsolgt for enheter til lanseringsdagen allerede etter et par timer.

Komplett valgt å ha forhåndsbestillingen åpen hele sommeren, med ordlyd liknende "forhåndsbestill når for å få en konsoll til lansering". Det var i hvert fall ingen advarsler den 3. august om at jeg ikke var garantert en konsoll til lansering.

I september så har Elkjøp, Power, CDON og andre aktører forhåndsbestillinger. Jeg, og flere andre har jeg funnet ut av på dette forumet, tenkte ikke på å bestille der også, for vi hadde jo bestilt hos Komplett. Under en uke etter denne begrensede forhåndsbestillingen tikker det plutselig inn en e-post om at "oisann, huff da, vi har visst tatt imot AAAAAALT for mange forhåndsbestillinger vi. Tihi, synd trist leit for deg."

Om du synes dette er redelig, så håper jeg ikke du har noe form for lederansvar noe sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (14 minutter siden):

Komplett åpnet for bestillinger den 22.4. Det har senere kommet frem at de var utsolgt for enheter til lanseringsdagen allerede etter et par timer.

Komplett valgt å ha forhåndsbestillingen åpen hele sommeren, med ordlyd liknende "forhåndsbestill når for å få en konsoll til lansering". Det var i hvert fall ingen advarsler den 3. august om at jeg ikke var garantert en konsoll til lansering.

I september så har Elkjøp, Power, CDON og andre aktører forhåndsbestillinger. Jeg, og flere andre har jeg funnet ut av på dette forumet, tenkte ikke på å bestille der også, for vi hadde jo bestilt hos Komplett. Under en uke etter denne begrensede forhåndsbestillingen tikker det plutselig inn en e-post om at "oisann, huff da, vi har visst tatt imot AAAAAALT for mange forhåndsbestillinger vi. Tihi, synd trist leit for deg."

Om du synes dette er redelig, så håper jeg ikke du har noe form for lederansvar noe sted.

Jeg er ganske enig i komplett surret, men som jeg nevnte i svaret til Diami så kan jo komplett den gang har blitt forespeilet langt flere konsoller enn hva de endte opp med å få. Uansett så burde salg vært stoppet og info kommet tidligere. Jeg ville nå kanskje uansett kalt det klønene/naivt fremfor uredelig, men la gå :p 

Uansett handlet jo dikusjonen mellom cazper og diami om Elkjøp og du skrev aktører i flertall. Mest derfor jeg lurte. 

Og du trenger ikke alltid ha på et sånn lite furtegutt stikk i hver eneste post du skriver. Det går helt fint å være. :)  

Endret av barezell
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snakk om å krisemaksimere utsatt leveranse av en relativt ubetydelig dingsboms. Har noen av dere kjøpt hus eller bil? Bestiller man hus/leilighet på prospekt får man estimert overlevering et kvartal 1-2 år frem i tid, og forsinkelser er noe som må påregnes. Bestiller man en ID.4 med firehjulstrekk får man estimert levering et sted mellom 2. og 3.kvartal 2021, med et forsinkelsesvindu på +6 måneder før man kan klage til produsent/forhandler. Man får ikke engang lov til å kansellere bestillingen uten et bruddgebyr på 8% av kontraktssum. 

Tror ikke Sony bryr seg spesielt mye om verken Elkjøp eller Komplett når det kommer til antall konsoller som utleveres. Forhandler har nok solgt konsoller basert på antatt mengde konsoller de tror de vil motta. Kanskje tilogmed Komplett var litt kynisk og tenkte at dersom de hadde mange forhåndsbestillinger ville de få flere konsoller av Sony/Nordisk Film? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
newman221 skrev (6 minutter siden):

Snakk om å krisemaksimere utsatt leveranse av en relativt ubetydelig dingsboms. Har noen av dere kjøpt hus eller bil? Bestiller man hus/leilighet på prospekt får man estimert overlevering et kvartal 1-2 år frem i tid, og forsinkelser er noe som må påregnes. Bestiller man en ID.4 med firehjulstrekk får man estimert levering et sted mellom 2. og 3.kvartal 2021, med et forsinkelsesvindu på +6 måneder før man kan klage til produsent/forhandler. Man får ikke engang lov til å kansellere bestillingen uten et bruddgebyr på 8% av kontraktssum. 

Snakk om å sammenlikne epler og pærer, og tro man er Einstein.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...