Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

babjorn skrev (1 time siden):

Mye rykter som går rundt, her er et til.

Alle Elkjøp kunder som fikk kjøpt 19.11 får rundt 08.12 Alle skal vel ha fått Mail om man er fornøyd med kjøpe fra Elkjøp. Ja hørt noen bitte små rykter om at, hvis det kommer noe part (liten sansynelig) går til forhåndsbestilte å ikke ny runde som 19.11 å det kaoset, selv om dem får inn mest disk versjon, vil kunder få automatisk den dyre versjonen selv om man kjøpte den billige. Men dette er bitte bitte små rykter. 

Hvor har du hørt dette ryktet? Jeg fikk beskjed senest i dag morges om at jeg ikke får min før 5 januar.

Endret av Diami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Diami skrev (40 minutter siden):

Ser ikke helt hvordan dette skal være min egen feil. Pågangen var som sagt så stor at sannsynlighet for å få kjøpt den 19 nov. var så liten at det var omtrent som å vinne i lotto. Da synes du også sikkert det er helt greit og rimelig at at jeg rent hypotetisk en gang i fremtiden selger deg huset mitt, men en dag før du skal overta så holder jeg en ny budrunde der jeg selger den til en annen, du har i god tro om at du har kjøpt huset mitt solgt ditt eget, og plutselig så står du igjen uten noenting. Jeg kunne og ville ha kjøpt av power dersom jeg visste at at Elkjøp egentlig var tomme på det tidspunktet de solgte meg noe de ikke hadde, så jo det er Elkjøps som har gjort feil når de har solgte for mange konsoller, det er Elkjøp som har gjort feil nå de har solgt produktet til nye kunder uten å prioritere folk som allerede hadde kjøpt og fått forsinket levering, og det er i hvertfall ikke min feil at Elkjøp ikke klarer å levere innen avtalt tid ikke bare en gang, men to ganger.

Men for å svare på akkurat det så har du ikke rett på noe fra Elkjøp. Det eneste du kan er å heve kjøpet. Som jeg refererte til i kjøpsloven så er det det eneste du kan gjøre. Enten det eller holde igjen betaling. 
 

Eneste scenarioene hvor man kan kreve noe er dersom man taper økonomisk på at leveringen tar tid. Dette faller utenfor hva en PlayStation 5 er ment for. Ser ikke for meg at du kan dokumentere at du har tapt penger fordi du ikke har fått levert noen ps5 fra Elkjøp?

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (21 minutter siden):

Men for å svare på akkurat det så har du ikke rett på noe fra Elkjøp. Det eneste du kan er å heve kjøpet. Som jeg refererte til i kjøpsloven så er det det eneste du kan gjøre. Enten det eller holde igjen betaling. 
 

Eneste scenarioene hvor man kan kreve noe er dersom man taper økonomisk på at leveringen tar tid. Dette faller utenfor hva en PlayStation 5 er ment for. Ser ikke for meg at du kan dokumentere at du har tapt penger fordi du ikke har fått levert noen ps5 fra Elkjøp?

Skjønner, får vel takke for hjelpen. Jeg kan ikke argumentere for «tort og svie» mtp at gaming utgjorde stor del av ferieplanen min, eller? Jeg bare tenkte det at det kanskje ville vært ulovlig dersom jeg som privatperson for eks solgte motorsykkelen min til en kjøper, for deretter å avholde en ny budrunde og selge til en annen kjøper til tross for at jeg egentlig hadde en avtale med den første kjøperen, men det er vel kanskje andre lover som gjelder for bedrifter som Elkjøp.

Endret av Diami
Lenke til kommentar
Diami skrev (1 time siden):

Skjønner, får vel takke for hjelpen. Jeg kan ikke argumentere for «tort og svie» mtp at gaming utgjorde stor del av ferieplanen min, eller? Jeg bare tenkte det at det kanskje ville vært ulovlig dersom jeg som privatperson for eks solgte motorsykkelen min til en kjøper, for deretter å avholde en ny budrunde og selge til en annen kjøper til tross for at jeg egentlig hadde en avtale med den første kjøperen, men det er vel kanskje andre lover som gjelder for bedrifter som Elkjøp.

Med mindre du kan dokumentere at du går i et økonomisk tap på det så nei. «Tort og svie» hjelper nok lite. 
 

Når det gjelder eksempelet ditt så blir det feil. Det blir noe helt annet fordi du besitter motorsykkelen. Problemet er at Elkjøp ikke har konsollen du har inngått avtale om å kjøpe. Elkjøp har ikke solgt konsollen du har bestilt til noen andre, de har ikke fått den inn fra leverandør enda. Stor forskjell. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, CaZpeR said:

Det jeg ikke forstår er at du legger det på Elkjøp at du ikke har fått endret til et annet produkt. Hvorfor ikke bare bestille når disse har blitt lagt ut? Den 19. november så la Elkjøp ut kun disc-baserte utgaver for salg og det var ingen som hindret deg i å bestille fra dette partitet?

Hvor var du da alle nettsidene som solgte playstation 5 crasha? Var ren lotteri å prøve å få kjøpt seg en den 19. Det var mange hindre for å si det sånn.

Endret av Sitoy
Lenke til kommentar
Sitoy skrev (9 minutter siden):

Hvor var du da alle nettsidene som solgte playstation 5 crasha? Var ren lotteri å prøve å få kjøpt seg en den 19. Det var mange hindre for å si det sånn.

Fikk det med meg. Men det er ikke det jeg diskuterte. At vedkommende stiller likt som alle andre til å skaffe seg en PS5 burde nesten være en selvfølge. Derfor jeg ikke syns det er rart at Elkjøp ikke lot han/hun snike i køen fordi vedkommende ikke fikk digital edition ved første runde. 

Lenke til kommentar
On 11/29/2020 at 9:54 AM, BlackNeckLiama said:

Vet ikke om det er noe som har vært diskutert i denne tråden eller om det er aktuelt.
Jeg kansellert akkurat min bestilling fra august, både fordi jeg stod som "mottas trolig mai 2021" og at PS5 har dårlig håndtering av varme.

"Gamers Nexus tested two different memory units in the PS5. The first came in at about 65-70 degrees Celsius compared to a 22-24-degree ambient temperature. The second memory unit was significantly higher, measured between 90-95 degrees Celsius. Gamers Nexus says that if the PS5 was running in a hotter ambient environment, it would have the "memory running right up against the thermal limits." That would be 30-35 degrees Celcius or 85-95 degrees Fahrenheit ambient temperature."

Dette er på enheter rett ut av boksen, er veldig skeptisk til hvordan den vil oppføre seg etter noen måneder med bruk.

Er fristet til å vente på GEN2 her. 

Leste du i det hele tatt artikkelen du linket til? 😂

Som alt av elektronikk er det noe som ikke virker men skal sies ps5 har hatt lite problemer rundt i verden så en god start. ☺️
 

Du får kose deg med å vente på gen 2 om et år+ men som nevnt er konsollen gjennomført bra og linken din støttet vel ikke akkurat helt hvor ille det var. ☺️
 

Min er lydløs, kun problem første dagen med «data corrupt» men ordnet seg med rebuild database i safe mode så slettet den AC (savegame går rett på cloud så ikke noe stress heldigvis) og 25. november kunne jeg skru på freesync som gjorde det pittelitt bedre, føler det kjører som g sync uten, men det ble bare prikken over i, er kjempefornøyd selv om ikke annet. 

Kunne aldri gått tilbake til min gamle pro med ssd nå, er altfor stor forskjell så den ble solgt ganske fort.

 

Ellers har Sony god kundeservice også, ser noen skriver om 5 års garanti her, men sendte inn en nesten 3 år gammel konsoll grunnet disc drevet stoppet å virke så sendte de en ny på 7 dager. 
Så skjer det noe hadde jeg aldri gått i butikken med det når de ordner opp så fort.

Kontrollere sliter jeg fort ut og må si jeg har fått en god del nye tilsendt med årene, de har jo faktisk 1 års garanti for den minste feil bare der. ☺️
 

Hadde ikke bekymret meg med å ha en første generasjon, verste skremsel propaganda en hører er fra de som ikke fikk tak i konsoll.

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (40 minutter siden):

Med mindre du kan dokumentere at du går i et økonomisk tap på det så nei. «Tort og svie» hjelper nok lite. 
 

Når det gjelder eksempelet ditt så blir det feil. Det blir noe helt annet fordi du besitter motorsykkelen. Problemet er at Elkjøp ikke har konsollen du har inngått avtale om å kjøpe. Elkjøp har ikke solgt konsollen du har bestilt til noen andre, de har ikke fått den inn fra leverandør enda. Stor forskjell. 

Her er jeg derimot uening med deg, for her så mener jeg at det så absolutt går ann å argumentere for at de har solgt en tilnærmet identisk vare som dekker akkurat samme behov til nye kunder. Konsekvensen av at de ikke klarer å levere innen avtalt tid burde da vært at kundene som ikke får varen sin i tide, får en vare som er tilnærmet identisk eller bedre og at de da selv tar dette tapet på sin egen kappe som en konsekvens av at de bryter løftene de har gitt til kundene. Et minimum er at de burde tilbudt eksisterende kunder å oppgradere mot at kundene betaler mer for det slik jeg har tilbudt å gjøre. Kjenner også minst en annen som er i samme situasjon som meg der vedkommende har bedt om å få bytte til varianten med disk mot at de betaler mer for den uten at han har fått lov til det. Tipper det er veldig mange av oss som hadde betalt mer for disk versjonen for å slippe å vente i flere måneder på digital.

Endret av Diami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (51 minutter siden):

Fikk det med meg. Men det er ikke det jeg diskuterte. At vedkommende stiller likt som alle andre til å skaffe seg en PS5 burde nesten være en selvfølge. Derfor jeg ikke syns det er rart at Elkjøp ikke lot han/hun snike i køen fordi vedkommende ikke fikk digital edition ved første runde. 

Hva er det du snakker om, dette dreier seg ikke om å snike i køen, men å forsvare min rettmessige plass i den køen. Det er Elkjøp som ikke klarer å levere innen avtalt tid, og da må jeg som kunde kunne forvente at de gjør det de kan for å hjelpe meg. Her tilbød jeg meg selv å betale mer for en oppgradert versjon som dekker akkurat samme behov som den varen jeg kjøpte i utgangspunktet og den saken burde derfor vært enkel og grei. Jeg mener helt oppriktig at det er det minste de kunne gjort, men jeg mener at det også kan argumenteres for at jeg burde ha fått den oppgraderte versjonen uten å måtte betale mer for det i det hele tatt. Vet ikke hvilken verden du lever i, men jeg lever i en verden der jeg forventer at brutte løfter har konsekvenser. 

Endret av Diami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der forsvant en del innlegg, trolling og ufin oppførsel tolereres ikke. Bare for å gjøre det helt klart så er det samtidig ikke fritt fram for barnslige personangrep heller.
Hvis dere mener en bruker bryter retningslinjene, rapporter, that's it.
Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Diami skrev (6 timer siden):

Hva er det du snakker om, dette dreier seg ikke om å snike i køen, men å forsvare min rettmessige plass i den køen. Det er Elkjøp som ikke klarer å levere innen avtalt tid, og da må jeg som kunde kunne forvente at de gjør det de kan for å hjelpe meg. Her tilbød jeg meg selv å betale mer for en oppgradert versjon som dekker akkurat samme behov som den varen jeg kjøpte i utgangspunktet og den saken burde derfor vært enkel og grei. Jeg mener helt oppriktig at det er det minste de kunne gjort, men jeg mener at det også kan argumenteres for at jeg burde ha fått den oppgraderte versjonen uten å måtte betale mer for det i det hele tatt. Vet ikke hvilken verden du lever i, men jeg lever i en verden der jeg forventer at brutte løfter har konsekvenser. 

Problemet her er at du forventer at Elkjøp skal kunne trylle frem en vare som de ikke får tak i. En annen utfordring her er at du er ikke alene i dette regnestykket. Grunnen til at jeg nevner "snike i køen" er fordi det er mange som har bestilt med disc-drev som heller ikke har fått sin konsoll. Hadde det vært slik at alle som har bestilt med disc-drev hadde fått sin konsoll så hadde jeg vært enig med deg.

La oss snu på det. Hvis du hadde stått i køen for disc-utgaven og ventet på din konsoll. Og så hadde Elkjøp solgt din disc-utgave fordi en i digital-køen ombestemte seg fordi de innså at det ville ta lengre tid. Hadde ikke det blitt urettferdig for deg?

Jeg lever i en verden hvor man ikke kan forvente noe som helst fra en forretning som ikke klarer å levere nok enheter fordi produsenten av enheten ikke klarer å lage nok til å mette markedet. Det er ikke Elkjøp sin feil at Sony ikke leverer nok enheter. Å syte og klage til Elkjøp og forsøke å kreve det ene og andre hjelper ikke i dette tilfellet og det er heller ikke dette forbrukerkjøpsloven er ment å kunne hjelpe forbrukeren. Tvert imot står det i loven at dersom selgeren ikke klarer å levere pga. at det «....foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne» så gjelder ikke kravet om oppfyllelse. Dette igjen sier seg selv at Elkjøp ikke kan stå ansvarlig for da igjen, de kan ikke trylle frem flere konsoller. 

Uansett står du fritt til å kreve pengene tilbake for kjøper eller heving av avtalen. Noe Elkjøp ikke er vanskelig på her og derfor oppfyller sin del av lovkravet i forbrukerkjøpsloven. 

Lenke til kommentar
58 minutes ago, CaZpeR said:

 

Jeg lever i en verden hvor man ikke kan forvente noe som helst fra en forretning som ikke klarer å levere nok enheter fordi produsenten av enheten ikke klarer å lage nok til å mette markedet.

Jeg har ikke bestilt fra elkjøp..men.

Skylder du på Diplom-is hvis koisken på hjørnet selger deg en pinup de ikke har?

Lenke til kommentar
X_Prez_Nixon skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke bestilt fra elkjøp..men.

Skylder du på Diplom-is hvis koisken på hjørnet selger deg en pinup de ikke har?

Det er litt av noen sammenlikninger vi skal ha her.... Hvis tilgangen på Playstation 5 er like god som på pinup så nei. Da hadde jeg skyldt på kiosken.... 

Men sist jeg sjekket så er ikke tilgangen på Playstation 5 (hverken disc-basert eller digital edition) like god som på pinup-is fra Diplom-is. Og så vidt meg kjent så har heller ikke penger blitt gitt til Elkjøp i dette tilfellet. Så Elkjøp holder seg innenfor loven (vedkommende spurte om jussen her).

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
1 minute ago, CaZpeR said:

Det er litt av noen sammenlikninger vi skal ha her.... Hvis tilgangen på Playstation 5 er like god som på pinup så nei. Da hadde jeg skyldt på kiosken.... 

Men sist jeg sjekket så er ikke tilgangen på Playstation 5 (hverken disc-basert eller digital edition) like god som på pinup-is fra Diplom-is.

Poenget var vel ganske klart at elkjøp solgte flere enheter enn de hadde og lovet datoer de ikke kunne stå for. Da blir det søkt å skylde på Sony. De skal ha pepper for at det er alt for få, men de ba aldri ekjøp om å selge flere enn de var lovt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
X_Prez_Nixon skrev (4 minutter siden):

Poenget var vel ganske klart at elkjøp solgte flere enheter enn de hadde og lovet datoer de ikke kunne stå for. Da blir det søkt å skylde på Sony. De skal ha pepper for at det er alt for få, men de ba aldri ekjøp om å selge flere enn de var lovt. 

Hvorfor blir det søkt? Det er jo Sony/Nordisk Film som ikke klarer å levere nok konsoller til markedet.

Elkjøp kunne jo bare kansellert alle ordre som gikk over antall konsoller de fikk inn? Og det er ingenting som hindrer kundene å heve avtalen og kjøpe konsollen et annet sted dersom Elkjøp ikke klarer å levere?

Det er jo bare en gest at de kjører køsystem etter å ha solgt ut alle forhåndssalg. De stanset også salget ganske kjapt da de innså at forhåndssalget tok helt av. Elkjøp har også aldri lovet å få inn nok konsoller til alle, tvert imot så har de vært åpne om at det er ekstrem etterspørsel og har varslet i alle sosiale kanaler og de fleste mediehus at ikke alle som bestiller vil få konsoll i år.

Det som blir søkt er å sammenlikne dette med pinup-is.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
6 minutes ago, CaZpeR said:

Hvorfor blir det søkt? Det er jo Sony/Nordisk Film som ikke klarer å levere nok konsoller til markedet.

Elkjøp kunne jo bare kansellert alle ordre som gikk over antall konsoller de fikk inn? Og det er ingenting som hindrer kundene å heve avtalen og kjøpe konsollen et annet sted dersom Elkjøp ikke klarer å levere?

Det er jo bare en gest at de kjører køsystem etter å ha solgt ut alle forhåndssalg. De stanset også salget ganske kjapt da de innså at forhåndssalget tok helt av. Elkjøp har også aldri lovet å få inn nok konsoller til alle, tvert imot så har de vært åpne om at det er ekstrem etterspørsel og har varslet i alle sosiale kanaler og de fleste mediehus at ikke alle som bestiller vil få konsoll i år.

At ikke alle som bestiller vil få i år er en ærlig sak, men her var det jo snakk om å få lovt produktet til en viss dato.

Det er ikke nok Tesla biler på markedet heller, men hvis det ble lovet en bil til en viss tid fra en forhandler så kan jeg ikke syte til Tesla hvis bilen ikke ble levert til avtalt tid. Er forhandler som har ansvar. Ikke produsent.  

Vi er uenige her og det er lov, men jeg bare ser ikke hvordan du kan mene at elkjøp er fritatt ansvar fordi det er stor etterspørsel på produktet..

Endret av X_Prez_Nixon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir det søkt? Det er jo Sony/Nordisk Film som ikke klarer å levere nok konsoller til markedet.

 

NFI sier di måte handle i butikk på lik linje med forbruker, ikke at eg tror det da. 

Som eg husker stod det aldri noe om hvor mange man kan bestille med liten skrift heller. Hadde eg vært dere som stod på liste hadde eg vært fornøyd, for dere har vertfall noe håndfast.  

Vi som skulle kjøpe i butikk ved lansering kan glemme og klare og kjempe mot Bots og dere som har venteliste, for alle som har venteliste kniver sammen med dei som ikke er på venteliste og bots, 

kor stor er kjangsen da?  Eg skriker og brøler ikke for at det ikke vart utsalg i butikkene heller. 
Skuffet ja, men sånn er det. eg og er en av di som har hatt PS på lansering siden ps2. 

Dere som har fått, vær lykkelig, 

Dere som venter, Vær trygg den kommer.

Vi som ikkje er på venteliste eller har fått i hus. Ikkje kjøp fra Scalpers eller support di.  Vi kommer også til å få spille på PS5.  
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...