Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

RaptorStrike skrev (17 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. Det er et stikk til de brukerne her på forumet som på død og liv skal forsvare bedriftene. Da kan man jo begynne å lure litt på motivene deres.

Ser ikke helt hvordan verken det jeg skrev nå eller Cazper tidligere på død og liv forsvarer bedriftene? Det er jo ikke i nærheten en gang. 

Det er generelt veldig greit å prøve se en sak fra flere sider, man kan jo like gjerne lure på motivene til de som sitter å hyler på forum i mange måneder for at konsollen deres er utsatt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barezell skrev (6 minutter siden):

Ser ikke helt hvordan verken det jeg skrev nå eller Cazper tidligere på død og liv forsvarer bedriftene? Det er jo ikke i nærheten en gang. 

Det er generelt veldig greit å prøve se en sak fra flere sider, man kan jo like gjerne lure på motivene til de som sitter å hyler på forum i mange måneder for at konsollen deres er utsatt. :)

Jeg sa "de brukerne", ikke dere spesifikt. Jeg er bare lei av alt bedreviteriet og ansvarsfraskrivelsen som har vært i disse trådene.

Er motivet vårt noe å lure på da? Motivet vårt er åpenbart. Og å omtale oss som hylende er jo særdeles nedlatende av deg. Akkurat som pallehysa også poengterer at du er.

Endret av RaptorStrike
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (11 minutter siden):

Og det er eit problem for deg at folk ikkje har vært med på release med begrenset tilgang før?

Neida, men det begynner jo bli ganske vanlig på releases og mange som henger på forum er jo over snittet interesserte, derfor noe overraskende bare. Det er jo selvsagt ikke et flertall heller, men som med så mye annet på nettet handler det vel ofte bare om hvem som skriker høyest. hehe. 

Lenke til kommentar
barezell skrev (Akkurat nå):

Neida, men det begynner jo bli ganske vanlig på releases og mange som henger på forum er jo over snittet interesserte, derfor noe overraskende bare. Det er jo selvsagt ikke et flertall heller, men som med så mye annet på nettet handler det vel ofte bare om hvem som skriker høyest. hehe. 

Ironien med dette argumentet er jo at det burde heller rettes mot den profesjonelle aktøren som tjener penger på dette, ikke på forbrukeren. Det er DE som har lanseringene, de burde ha sørget for rettferdige ordninger, ikke gjemme seg bak "vi har ikke sett noen uregelmessigheter" for å slippe å endre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (7 minutter siden):

Jeg sa "de brukerne", ikke dere spesifikt. Jeg er bare lei av alt bedreviteriet og ansvarsfraskrivelsen som har vært i disse trådene.

Er motivet vårt noe å lure på da? Motivet vårt er åpenbart. Og å omtale oss som hylende er jo særdeles nedlatende av deg. Akkurat som pallehysa også poengterer at du er.

Men nå skrev du det jo når han kommenterte og igjen når jeg kommentere. Så da litt rart du ikke skulle mene meg og oss. Men ok :)

Så frekk som du er og med så mange stikk du har i det du skriver så blir det komisk om du skal ta deg nær av at jeg beskriver deg som hylende :p 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

Ironien med dette argumentet er jo at det burde heller rettes mot den profesjonelle aktøren som tjener penger på dette, ikke på forbrukeren. Det er DE som har lanseringene, de burde ha sørget for rettferdige ordninger, ikke gjemme seg bak "vi har ikke sett noen uregelmessigheter" for å slippe å endre seg.

Joda, det skrev jo i en av mine første poster også. Ting kunne vært løst enda bedre av f.eks Elkjøp og vesentlig bedre av Komplett. Så får vi jo se om de lærer til neste gang. 

 

Lenke til kommentar
barezell skrev (8 minutter siden):

Men nå skrev du det jo når han kommenterte og igjen når jeg kommentere. Så da litt rart du ikke skulle mene meg og oss. Men ok :)

Så frekk som du er og med så mange stikk du har i det du skriver så blir det komisk om du skal ta deg nær av at jeg beskriver deg som hylende :p 

Du sidestiller generelle kommentarer som på ingen måte er rettet mot spesifikke brukere på forumet med en konkret kommentar direkte mot meg? OK. Kjekt å vite.

barezell skrev (4 minutter siden):

Joda, det skrev jo i en av mine første poster også. Ting kunne vært løst enda bedre av f.eks Elkjøp og vesentlig bedre av Komplett. Så får vi jo se om de lærer til neste gang. 

Og hvordan mener du det skal skje om folk ikke sier klart og tydelig fra til dem?

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Pallehysa said:

Ellers kan ein fint få utrykke missnøye med handteringen rundt landsering av eit produkt ein har lyst å kjøpe. Greit?

Joda, greit å uttrykke misnøye om lansering. Men når enkelte her inne begynner å trekke inn krav om erstatning for tort og svie, forbrukerrådet, jus om leveringsplikt og slike ting begynner det å ta litt av. 

Det er en pågående pandemi som sikkert gjør noe av logistikken til aktørene noe utfordrende. Nortura har jo varslet potensiell ribbemangel, og omtrent samtlige butikker er utsolgt for gräddost. Samfunnet er ikke helt optimalt for tiden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (7 minutter siden):

Og hvordan mener du det skal skje om folk ikke sier klart og tydelig fra til dem?

Selvsagt må folk si i fra til dem når de er misfornøyd. Om man som kunde klarer gjøre dette saklig og løsning orientert så får man ofte veldig god hjelp også. 

Tenker bare at selv om diskusjon.no er et fint sted å diskutere de positive og negative erfaringene man opplever med bedrifter så er det kanskje ikke rette stedet å si klart og tydelig fra til f.eks komplett.no. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (3 minutter siden):

Selvsagt må folk si i fra til dem når de er misfornøyd. Om man som kunde klarer gjøre dette saklig og løsning orientert så får man ofte veldig god hjelp også. 

Tenker bare at selv om diskusjon.no er et fint sted å diskutere de positive og negative erfaringene man opplever med bedrifter så er det kanskje ikke rette stedet å si klart og tydelig fra til f.eks komplett.no. 

Poenget er å informere de som lufter frustrasjonen sin om å klage til aktøren.

Og så er det er psykologisk aspekt her. Vi er midt i en pandemi med økende sosiale restriksjoner. En ny konsoll passer perfekt inn i en verden der vi ikke får lov til å ha sosial omgang med andre fysisk, og det er derfor ekstra skuffende når man sitter med en følelse at man har blitt lurt av en butikk.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (13 minutter siden):

Joda, greit å uttrykke misnøye om lansering. Men når enkelte her inne begynner å trekke inn krav om erstatning for tort og svie, forbrukerrådet, jus om leveringsplikt og slike ting begynner det å ta litt av. 

Jo flere som klager, desto større sannsynlighet for at aktørene faktisk må gjøre grep.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (3 minutter siden):

Men verken Elkjøp eller Komplett produserer konsollene. Og Sony har antagelig produksjonsutfordringer, siden de slipper et begrenset opplag. Tviler på at de holder tilbake 12 millioner konsoller bare for å irritere deg... 

Vel, det får de:

1) Vente med bestillinger til de FAKTISK vet nøyaktig antall.

2) Få på plass en rettferdig ordning så ikke boter og scripts tusker til seg majoriteten av konsollene.

Det er da jaggu ikke mitt ansvar at en bedrift skal bedrive virksomheten sin på ærlig og redelig vis. Hvorfor så sykelig opptatt av å beskytte Komplett, Elkjøp osv.?

Skjønner du nå @barezell, hvorfor jeg kommer med kommentaren om mellom- og ledere fra disse aktørene i disse trådene?!

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar

Jeg er ikke "sykelig opptatt" av å beskytte Elkjøp og Komplett, og jeg jobber heller ikke i de selskapene. Men det må da være lov til å være litt uenig med deg når det kommer til synspunkter om denne "krisen" her når det kommer til forhåndsbestillinger av spillkonsoller. Du krisemaksimerer rimelig kraftig. Det er en spillkonsoll. Produsert i en periode hvor verden er omtrentlig knestående. Den lille gjengen her inne klarte å drepe hjemmesiden til Coop fra før 09 til langt utpå ettermiddagen. Ganske sikker på at Elkjøp og Power også hadde litt teknisk trøbbel. Mange har fått bestilt konsollen de drømmer om, mens enkelte har fått beskjed om at de må vente noen uker pga usikkerhet rundt leveranser fra distributør. Men sånn er livet iblant: litt flaks av og til, noen ganger bare uflaks.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er det virkelig krisemaksimering å mene at det uredelig å ta imot forhåndsbestillinger når man ikke har anelse om antall konsoller man vil få, og at det er tilnærmet skandaløst å ha så dårlige løsninger på nettsidene sine at man må ha bot og scripts for å ha en reell sjanse for å få tak i konsollen, når lanseringer av ettertraktede varer er noe som skjer hele tiden?

Deg om det. Det har ingenting med flaks og uflaks å gjøre at aktørene som selger PS5 opptrer som 14-åringer på arbeidsuke. 

Lenke til kommentar

Ser ikke at han sykelig opptatt av noe som helst. Og synes strengt tatt bare du overreagerer. hehe. 

1. Må i så fall være å vente til man har fått konsollene på lager og telt de. Antall kan forandre seg hele veien. spesielt om det er produksjonsproblemer, pandemi ect som gjør det enda vanskeligere enn normalt. Men om salg skal foregå kun på nett så vil man fortsatt være avhengig av at punkt 2 fungerer. Og det er kanskje en like stor utfordring. 

Lenke til kommentar
barezell skrev (2 minutter siden):

Ser ikke at han sykelig opptatt av noe som helst. Og synes strengt tatt bare du overreagerer. hehe. 

1. Må i så fall være å vente til man har fått konsollene på lager og telt de. Antall kan forandre seg hele veien. spesielt om det er produksjonsproblemer, pandemi ect som gjør det enda vanskeligere enn normalt. Men om salg skal foregå kun på nett så vil man fortsatt være avhengig av at punkt 2 fungerer. Og det er kanskje en like stor utfordring. 

Ja, selvfølgelig gjør du det. Du synes jo det er helt greit aktørene gjør som de vil og skyver alt ansvar over på forbrukerne. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, RaptorStrike said:

Ja, selvfølgelig gjør du det. Du synes jo det er helt greit aktørene gjør som de vil og skyver alt ansvar over på forbrukerne. 

I verdenssammenheng: hvor stor betydning har 1000 norske forbrukere? Jeg er ganske sikker på at Sony gjør så godt de kan. Og jeg er ganske sikker på at intensjonene til samtlige forhandlere i Norge var ment som gode. Tror ikke Proshop hadde regnet med å få 0 konsoller fra distributør. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...