Gå til innhold

BMW har lansert sitt nye elbilflaggskip iX


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Mye kommer an på prisen. Om den er 800k, så er det et stort gjesp. Om den er 500k, så er den plutselig den kanskje mest attraktive elbilen på merkedet. (Jeg tror den havner nærmere 800k.)

iX3 kommer vell på godt over 600k med greit utstyr, og den har bare bakhjulstrekk.

Utrolig trist at BMW bommer sånn på designet. Har 3  biler og et par motorsykler fra BMW. Nå har stasjonsvogna bikka 300k, og er moden for utskiftning. Nå må jeg nok se til konkurrentene for den nye bilen, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heiti skrev (15 minutter siden):

iX3 kommer vell på godt over 600k med greit utstyr, og den har bare bakhjulstrekk.

Utrolig trist at BMW bommer sånn på designet. Har 3  biler og et par motorsykler fra BMW. Nå har stasjonsvogna bikka 300k, og er moden for utskiftning. Nå må jeg nok se til konkurrentene for den nye bilen, dessverre.

Hva med denne til 230 000,-

D9C01DB8-116F-43D8-AB22-6504193ED46D.jpeg.06a086bf9fd8b2004e8b3cf8b848cf04.jpeg

Lenke til kommentar
Heiti skrev (21 minutter siden):

iX3 kommer vell på godt over 600k med greit utstyr, og den har bare bakhjulstrekk.

Utrolig trist at BMW bommer sånn på designet. Har 3  biler og et par motorsykler fra BMW. Nå har stasjonsvogna bikka 300k, og er moden for utskiftning. Nå må jeg nok se til konkurrentene for den nye bilen, dessverre.

Har de fått han derre bangle fyren tilbake?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Motorene er utviklet av BMW selv, og produserer 370 kilowatt til sammen. Dette skal sette bilen i stand til å gjøre en null til hundre-sprint på under fem sekunder. Altså ikke blant de mest brutale på akselerasjon."

Dette er en setning som ville vagt oppsikt for ikke mange år siden... En gang i tiden var det jo en ganske sprek bil om den klarte 0-100 på under 10 sekunder...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
kmlund skrev (1 minutt siden):

"Motorene er utviklet av BMW selv, og produserer 370 kilowatt til sammen. Dette skal sette bilen i stand til å gjøre en null til hundre-sprint på under fem sekunder. Altså ikke blant de mest brutale på akselerasjon."

Dette er en setning som ville vagt oppsikt for ikke mange år siden... En gang i tiden var det jo en ganske sprek bil om den klarte 0-100 på under 10 sekunder...

Mine biler går til 100 på ca 7 sek. Det er ufattelig sjelden jeg har bruk for det.

10sek er helt innafor. 
 

5sek er nesten 0,5G. Ubehagelig.

De fleste som kjøper en slik bil har ikke voldsomme komplekser og øker selvbilde med å være raskere ut av krysset en lancruiseren ved siden av

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (36 minutter siden):

Har de fått han derre bangle fyren tilbake?

Chris Bangle laget de beste versjonene BMW har hatt på lenge, i mine øyne. Men det var visst for mye for de konservative kjøperne. Han ville nok aldri akseptert disse megagrillene. Så nei, dette er ikke hans verk.

Dette gjøres for å tekkes kinesiske kjøpere, uten riktig å bry seg om den eksisterende brukermassen. Kan ikke tenke meg at dette holder særlig lenge. Alternativt må de lage en Kina-versjon, og en versjon for resten av verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Chris Bangle laget de beste versjonene BMW har hatt på lenge, i mine øyne. Men det var visst for mye for de konservative kjøperne. Han ville nok aldri akseptert disse megagrillene. Så nei, dette er ikke hans verk.

Dette gjøres for å tekkes kinesiske kjøpere, uten riktig å bry seg om den eksisterende brukermassen. Kan ikke tenke meg at dette holder særlig lenge. Alternativt må de lage en Kina-versjon, og en versjon for resten av verden.

At den er designet for kina må jo være eneste forklaring.

Litt artig at noen likte cris bangle design.

Syntes 7serien var i meste laget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

At den er designet for kina må jo være eneste forklaring.

Litt artig at noen likte cris bangle design.

Syntes 7serien var i meste laget. 

Tittet ikke mest på 7-serien, for det var mer 5-serien og tildels 3-serien som interesserte meg. SYnes Chris Bangle ga BMW'ene et "snerr", gjorde de litt sintere i looken enn både forgjengerne og etterkommerne. 

Jeg er nok ikke den eneste, men det er ganske polariserte meninger om dette. I ettertid er det noen flere som har sett at CB faktisk lagde de kuleste versjonene. Men har og sett disse "dame Edna"-illustrasjonene som viser hva folk ikke likte med det utseende. Men så ille var det ikke. Som med så mye annet, så er det graden av nyansene som skiller mellom akkurat nok, og for mye.

Selv likte jeg ikke første versjon  av X6, mens X4 var "akkurat nok". Siste versjon av X6 har tonet seg litt ned på det jeg ikke likte, så den er blitt langt mere "spiselig" nå.

Men dette er litt off-topic, så stopper den CB-diskusjonen. La oss gå tilbake til iX, og snøfteskaft-fronten og det andre med denne bilen. Slik de designer bilene sine, så blir det ikke BMW på meg med det første, selv om iX3 ikke er så ille.

Men jeg klarer fremdeles ikke så svær grill, og ihvertfall på en bil som ikke trenger grill i det hele tatt. Radaren kan flyttes lengre ned eller gjemmes bak logo-badgen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Mine biler går til 100 på ca 7 sek. Det er ufattelig sjelden jeg har bruk for det.

10sek er helt innafor. 
 

5sek er nesten 0,5G. Ubehagelig.

De fleste som kjøper en slik bil har ikke voldsomme komplekser og øker selvbilde med å være raskere ut av krysset en lancruiseren ved siden av

100 km/t er 27,77 m/s => 1G er (27,7 / 9,81 («tyngde kraft faktor») 2,83 sekunder fra 0 til 100 km/t

Dette medfører at 0,5 G blir 5,66 sekunder fra 0 til 100 km/t

 

Konklusjon 5 sekunder er over 0,5G fra 0 til 100 km/t, (greit det er innafor, bare 13 % avvik) dog ikke nesten men over. 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (2 minutter siden):

100 km/t er 27,77 m/s => 1G er (27,7 / 9,81) 2,83 sekunder fra 0 til 100 km/t

Dette medfører at 0,5 G blir 5,66 sekunder fra 0 til 100 km/t

 

Konklusjon 5 sekunder er over 0,5G fra 0 til 100 km/t, (greit det er innafor, bare 13 % avvik) dog ikke nesten men over. 

Jeg finregna ikke på det. Helt korrekt det du skriver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 11.11.2020 den 19.08):

Nei.

Som pasasjer er det mye som kan være ubehaglig, lite struktur på kjøring selv med 0 - 100 på 15 sekunder.

 

Og en god del kjører jo faktisk bil uten å like det, det bare må gjøres. Noen er svært aktive, girer opp og ned før sving med samme «lave» fart, forbikjøringer ved for høgt gear (strekka blir for lang), lysbruk kunne vært bedre da man ofte er for «høflig» osv osv.

 

Haiker litt, har ikke sertifikat selv, men du verden for en kvalitetsforskjell (nesten uten untak) det er å sitte på med en buss. Men joda dei slenger jo litt ved underkjølt regn (nesten ikke merkbart) og kan kjøre forbi når det er slaps.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (20 minutter siden):

Er dette en fungerende prototype, eller er det enda en "konseptbil"?

Regner med at den fungerer siden den kommer i salg neste høst.

Hvordan går det forresten med Tesla roadster som ble lansert i 2017 og som folk betalte mange hundretusen i depositum for? Kommer den dette tiåret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 minutter siden):

Regner med at den fungerer siden den kommer i salg neste høst.

Hvordan går det forresten med Tesla roadster som ble lansert i 2017 og som folk betalte mange hundretusen i depositum for? Kommer den dette tiåret?

Cybertruk kommer nok, semi og FSD (full self driving).

Ta det helt med ro, gi det en 5 år. Er litt som å vere liten å vente på Julaften.

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (18 minutter siden):

Meget lite heldig med designet. Nesten utrolig at BMW har kunnet designe noe så stygt. Skulle tro det var en kinabil uten rett proporsjoner på noe som helst.

Noen må ha store pupper andre ikke. Noen elsker nybilduft, og noen vil ha brukt og godt oljet.

Men best er kansje veteran, tross alt...... , med eike «spant» i dørene. En pedal for sakte fart og en for topp fart (riksveg) som alle to kan moduleres med neste pedal. Riklig med benplass (som kan frakte den nye vaskemaskin og barnevogn) og støtdempere som kan hones.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...