Gå til innhold

BMW har lansert sitt nye elbilflaggskip iX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (1 time siden):

Fuldstendig feil. Der finnes ingen fordeler med tekstil fremfor skinn. 

Men kanskje det er en bevisst strategi fra produsenterne at siden man ikke kan kjøre langt i en elbil, så trenger de ikke være komfortable å sitte i heller. 

Det finnes ingen fordeler med skinn mener du vel?

Skinnseter trenger jevnlig behandling med div. midler så de ikke tørker ut. Jeg hadde en gang en Jetta og en BMW 328i samtidig. BMWen var 5 år gammel og skinnsetene sprakk opp og "flasset" allerede (var slik når jeg kjøpte den). Jettaen var 14 år gammel og hadde velour-seter som så ut som nye. Jettaen hadde også kjørt 4x så langt som BMWen. 

Skinnseter (ikke semsket) er glatte, så man må ha mye mer sidestøtte for at kroppen ikke skal flytte på seg i svinger. Personlig er jeg ikke glad i mye sidestøtte da det blir ukomfortabelt på langtur siden kroppen presses fast i en bestemt sittestilling. 

Skinnseter har høy termisk masse, de er derfor glovarme på sommeren og iskalde på vinteren. Stoffseter har ikke det problemet. 

Skinnseter puster ikke, de er derfor klamme på sommeren. Man kan lage de perforerte, da får man ulempen at stoffet blir svakere (tåler mindre) samt at det blir stor katastrofe om noen søler f.eks milkshake som renner ned i hullene. Umulig å få ut. Stoffseter puster. 

Hvis jeg skulle kjøpe en bil og skinnseter var standard mens stoffseter kostet 15.000,- ekstra hadde jeg blitt 15.000 kroner fattigere. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Skinnseter trenger jevnlig behandling med div. midler så de ikke tørker ut.

Det reneste vås.  Da må det være veldig dårlig kvalitet.  Jeg har aldri behandlet skinnseter, hverken i mine biler eller i boligen hvor alt av sofaer og lenestoler bruker skinn.  Eneste jeg har passet på med er å ikke plassere lenestoler hjemme så de står i direkte solskin dagen lang.  Bilseter eksponeres mye mindre for direkte sollys og der bør det være et non-issue. 

Lenke til kommentar

Ku/okse skinn vil vedvare å være en tilgjengelig ressurs sålenge mennesker over hele kloden konsumerer kjøtt. Det er bare en fordel at det blir brukt. Ingen dyr som drepes med kun den hensikten i å lage skinnseter til biler , det er et biprodukt.

Kvalitets skinn eier skai ("vegan skinn") og ymse stoffseter anyday. Hvis kroppen flytter på seg sideveis i svinger er bilen utstyrt med dårlige seter/konstruksjon.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 timer siden):

Det finnes ingen fordeler med skinn mener du vel?

Skinnseter trenger jevnlig behandling med div. midler så de ikke tørker ut. Jeg hadde en gang en Jetta og en BMW 328i samtidig. BMWen var 5 år gammel og skinnsetene sprakk opp og "flasset" allerede (var slik når jeg kjøpte den). Jettaen var 14 år gammel og hadde velour-seter som så ut som nye. Jettaen hadde også kjørt 4x så langt som BMWen. 

Skinnseter (ikke semsket) er glatte, så man må ha mye mer sidestøtte for at kroppen ikke skal flytte på seg i svinger. Personlig er jeg ikke glad i mye sidestøtte da det blir ukomfortabelt på langtur siden kroppen presses fast i en bestemt sittestilling. 

Skinnseter har høy termisk masse, de er derfor glovarme på sommeren og iskalde på vinteren. Stoffseter har ikke det problemet. 

Skinnseter puster ikke, de er derfor klamme på sommeren. Man kan lage de perforerte, da får man ulempen at stoffet blir svakere (tåler mindre) samt at det blir stor katastrofe om noen søler f.eks milkshake som renner ned i hullene. Umulig å få ut. Stoffseter puster. 

Hvis jeg skulle kjøpe en bil og skinnseter var standard mens stoffseter kostet 15.000,- ekstra hadde jeg blitt 15.000 kroner fattigere. 

Aldeles enig..!

 

Er litt pussig at folk bestiller ting bare det er dyrt (jalla, jalla), jfr panoramatak, diverse dekk, felger, ratt, skinn-seter osv

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det kan bli for mye av det gode. 13 forskjellige setetrekk f.eks virker ikke helt nødvendig. iNEXT blir nok som BMW-er flest, en options galore. 2-3 hundre tusen i utstyr blir nok helt vanlig. Kunne heller ønsket meg 2-3 ulike pakker der alt er konfigurert i ulike nivå, eneste man velger utenom er farge på lakken. Når man plukker en og en option blir det veldig dyrt til slutt, med pakker blir det enklere. Det virker også hinsides at de skal ha alle disse delene på lager og sette sammen unike pakker til hver eneste bil som bygges. Mer standardisering ville fått ned prisen for de mest solgte variantene.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste en gang at kineserne er veldig glade i stor front og grill på bilene, da det er synonymt med status. 

Men så husker jeg et innslag i Top Gear hvor Clarkson viste frem bmw x5 kinakopi. 

Skikkelig stygg front på den bilen, hva i alle dager. Så jeg skjønner ikke hvorfor. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (32 minutter siden):

Det kan bli for mye av det gode. 13 forskjellige setetrekk f.eks virker ikke helt nødvendig. iNEXT blir nok som BMW-er flest, en options galore. 2-3 hundre tusen i utstyr blir nok helt vanlig. Kunne heller ønsket meg 2-3 ulike pakker der alt er konfigurert i ulike nivå, eneste man velger utenom er farge på lakken. Når man plukker en og en option blir det veldig dyrt til slutt, med pakker blir det enklere. Det virker også hinsides at de skal ha alle disse delene på lager og sette sammen unike pakker til hver eneste bil som bygges. Mer standardisering ville fått ned prisen for de mest solgte variantene.

Pleier det ikke å være slik da? At en også kan velge noen ferdigsydde pakker? Og videre justere på dem i tillegg?  

Lenke til kommentar

 

keramikklampe skrev (14 minutter siden):

Pleier det ikke å være slik da? At en også kan velge noen ferdigsydde pakker? Og videre justere på dem i tillegg?  

Man har 3-4-5 modell lines for hver modell :Basic, Luxury, Sport, X-line, M-Sport , M med ulik trim og utstyrsnivå . Alle line tilbyr pakker som, Comfort pakke ,  Travel pakke , Innovation, Winter pakke m-m
Pakkene blir litt billigere en å velge alt innholdet individuelt .
Lakk og fargevalg og seter blir mere ekslusive og rikere jo høyere trim (line) man går for (selvfølgelig) .

 

 

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (13 minutter siden):

 

Man har 3-4-5 modell lines for hver modell :Basic, Luxury, Sport, X-line, M-Sport , M med ulik trim og utstyrsnivå . Alle line tilbyr pakker som, Comfort pakke ,  Travel pakke , Innovation, Winter pakke m-m
Pakkene blir litt billigere en å velge alt innholdet individuelt .
Lakk og fargevalg og seter blir mere ekslusive og rikere jo høyere trim (line) man går for (selvfølgelig) .

 

 

 

Stemmer. Da får en jo det beste av to verdener og det er vel slik @kremt kunne ønske at det var.

Synes det er mer spesielt/premium/eksklusivt å kunne konfigurere bilen selv. Ja, det koster jo såklart litt ekstra, men er jo prisen for å kjøpe noe spesielt. 

Er en prisbevist går en kun for basis modellen og endrer kun på det en vil, som farge på lakk.

Når en har forskjellige pakker, må en allerede sette seg inn i hva de forskjellige pakkene inneholder for å finne ut om en rettferdig skal betale for det. Og da er det også greit å kunne justere dem i tillegg.

Skal en først svi av flere hundretusen kan en godt bruke 10 minutter ekstra :p

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 timer siden):

Det kan bli for mye av det gode. 13 forskjellige setetrekk f.eks virker ikke helt nødvendig. iNEXT blir nok som BMW-er flest, en options galore. 2-3 hundre tusen i utstyr blir nok helt vanlig. Kunne heller ønsket meg 2-3 ulike pakker der alt er konfigurert i ulike nivå, eneste man velger utenom er farge på lakken. Når man plukker en og en option blir det veldig dyrt til slutt, med pakker blir det enklere. Det virker også hinsides at de skal ha alle disse delene på lager og sette sammen unike pakker til hver eneste bil som bygges. Mer standardisering ville fått ned prisen for de mest solgte variantene.

Helt uenig for egen del. Slike pakker inneholder alltid en helt mengde ting jeg enten ikke har interesse av eller faktisk ikke vil ha i det hele tatt (selv om de var gratis). Jeg konfigurerte opp en e-tron 50 for moro skyld når den kostet 500k og endte på 572k inkludert vinterdekk og hengerfeste når jeg ellers tok med alt som jeg hadde lyst på. 

Typisk eksempel på dårlige pakkeløsninger: Om man vil ha elektrisk justering av setene med minne (som vi absolutt vil ha) må man også ta skinnseter og/eller sportsseter (som vi absolutt ikke vil ha). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alternativet er som Skoda Enyaq IV50. Det er vel omtrent ikke noe utstyr på den. Flippnøkkel og stålfelger sier litt. Eneste versjon som bør velges er enten 80 eller 80X. Speccer du den 50 med lik utstyr som 60 blir den vel faktisk dyrere, men med mindre motor og batteri. Utstyr på bil er litt sånn "tar du den så tar du den også". Selv bryr jeg meg ikke altfor mye om hundretusener i ekstrautstyr, men neste eier kan nok gjøre det. Sjelden man får igjen hele tillegget for dyrt utstyr uansett, mye av det går også ut på dato etter min mening. Når man kjører bruker man bare ratt og pedaler uansett. Klima på 22, lydanlegg på spotify via bt som alle har. Når sete og speil er stilt inn trenger man ikke gjøre noe annen innstilling i bilen.

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (20 timer siden):

Pleier det ikke å være slik da? At en også kan velge noen ferdigsydde pakker? Og videre justere på dem i tillegg?  

Joda. Kjøper du en pluss utgave med foreksempel elektriske stoler og speil m/memmory går det helt fint å justere på dem også.

 

«Bavaria boate» startet masseproduksjon (> 2 000 var kravet) av seglbåter, prisen falt til 1/3 og kvaliteten økte. Svensk båtindustri forsvant over natta.

Selvsagt kunne dei modifiseres, men da må Du betale der etter.

 

Røkke er vel kjøpt en god del båter etter skreddersømm, han selger dei straks etterpå så kansje resultatene ikke har vært så bra.

Men foreksempel en gravemaskin og tildømes hogstmaskiner ( redskap der brukes mykje av en fører) burde ha valgfri sete og styrekonfigurasjon som passer føreren, er byttbart med stander tilkoblinger.

 

Topp Gear hadde en bil i et progamm; alt dei reiv bort øke banehastigheten og alt dei la til reduserte banehastigheten.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...