Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Vaniman skrev (3 minutter siden):

Joe Biden virker liksom litt mer redusert hver gang jeg ser ham på tv eller nett, som kanskje er med et par måneders mellomrom. Jeg tenker innledende fase av dementia. Men vanskelig å si ut fra korte videosnutter selvfølgelig. Han er ihvertfall preget av alderdom, både fysisk og psykisk. Kanskje han ikke er i stand til å stille som presidentkandidat i 2024? Eller hvis han stiller, befinner han seg muligens i en tilstand der det ikke er ansvarlig å stemme på ham? Trump på sin side virker jo sunn og frisk. Jeg mener demokratene bør se etter en annen kandidat på dette tidspunktet. Kamala Harris og Pete Buttigieg må vel være bedre kandidater enn Joe Biden? 

Biden slo Trump.  Ingen andre har gjort det så det gjør partiet litt redd å velge en annen kandidat.  Det kan endre seg selvfølgelig hvis noen blir mer populær enn Biden.  Desverre er det få folk som tør å bli en kandidat fordi det er så vanskelig og brutalt at ingen normalt menneske ville tåle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Biden slo Trump.  Ingen andre har gjort det så det gjør partiet litt redd å velge en annen kandidat.  Det kan endre seg selvfølgelig hvis noen blir mer populær enn Biden.  Desverre er det få folk som tør å bli en kandidat fordi det er så vanskelig og brutalt at ingen normalt menneske ville tåle.

Jeg hadde det inntrykket at Biden fikk over 7 mill flere stemmer enn DT hovedsaklig fordi folk var desperate nok til å stemme på hvem som helst for å bli kvitt ham. Og sånn som DT har snakket og oppført seg siden valget er han fullstendig uegnet til å få en andre periode.

Problemet er fortsatt om GOP klarer - og er villige til å ta sjansen på - å finne en mer egnet presidentkandidat (burde ikke være vanskelig) som klarer å samle folket like bra, for selv om DT etter min mening aldri var egnet som president, er han dessverre god til å snakke for seg og samle folk, noe han i stor grad klarte pga. at han utfordret de "etablerte" erfarne politikerne og kanskje for mange fremsto mer "folkelig", eller så folkelig som en selvhøytidelig, narsissistisk rikmannssønn kan være.

Splittelsen han har forårsaket i GOP, hvor de ledende skikkelsene som McConnell og Graham har nærmest idolisert ham, blir antakelig satt mer på prøve fremover mot 2024, men begge sider er avhengige av å finne gode nok kandidater til å forhåpentligvis erstatte både narsissisten og den aldrende mannen som tidvis virker forvirret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Biden slo Trump.  Ingen andre har gjort det så det gjør partiet litt redd å velge en annen kandidat.  Det kan endre seg selvfølgelig hvis noen blir mer populær enn Biden.  Desverre er det få folk som tør å bli en kandidat fordi det er så vanskelig og brutalt at ingen normalt menneske ville tåle.

Ja, Biden slo jo Trump med noen millioner stemmer, så da er det nærliggende å tenke at han gjør det igjen. Men Biden var annerledes for to år siden, han så sunnere, mer oppvakt ut. I tillegg er han upopulær på grunn av inflasjonen. 

Jeg ser det ikke slik at det finnes få kandidater i USA. Under nominasjonsvalget for fire år siden fantes det kandidater på demokratenes side som så både talentfulle og ressurssterke ut, etter min mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Enda en sak hvor Biden surrer:
https://nypost.com/2022/10/24/biden-falsely-says-student-loan-forgiveness-passed-by-congress/

Når skal demokratene forstå at Biden er med på å ødelegge deres sjanser? Det de trenger nå er en yngre, friskere person. Gjerne med litt god Kennedy-sjarme. Nå er vel snart alt bedre enn Biden.

Slike slip-ups er med på å forvirre folk. Selve ordningen ble vel gjennomført gjennom "Executive order", men aldri gjennom kongressen, men mange kan sitte igjen med inntrykket av at denne ordningen ble nedstemt.
Det begynner å bli litt for mange slike eksempler.

At valget sto mellom Biden og Trump var en tragedie.
Men klarer demokratene så snu og samle seg om en bedre kandidat?
Eller er de fornuftige stemmene i Demokratene skjøvet helt ut i kulda? 

 

Her er hele videoen, det omtalte utsagnet er ca 14:56 ut i videoen: 

 

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener demokratene politisk ikke kunne hatt en stort bedre president enn Biden nå. Ja, han stammer slik han alltid har gjort og ser gammel ut, som han er. Han roter også relativt ofte når han snakker, nesten slik som George W. Bush. 

Men hans tverrpolitiske tyngde i kongressen har hjulpet ham og demokratene i å gjennomføre så utrolig mye de siste månedene at det knapt er til å tro i dette politiske landskapet. Aldri har en president fått gjennomført så mye egen politikk og fått så mange store, varige pakker og reformer gjennom kongressen på så kort tid siden Lyndon B. Johnson. Dette har han klart i det mest polariserte USA siden borgerkrigen. Så se på hva han gjør, ikke bare hvordan han ser ut. Det demokratene sliter mest med nå er å nå gjennom med hva de har fått til siden mai.

Det er ikke så mange andre sterke demokratiske kandidater til neste presidentvalg foreløpig. Kanskje er Buttigieg den største favoritten per nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Jeg mener demokratene politisk ikke kunne hatt en stort bedre president enn Biden nå. Ja, han stammer slik han alltid har gjort og ser gammel ut, som han er. Han roter også relativt ofte når han snakker, nesten slik som George W. Bush. 

Men hans tverrpolitiske tyngde i kongressen har hjulpet ham og demokratene i å gjennomføre så utrolig mye de siste månedene at det knapt er til å tro i dette politiske landskapet. Aldri har en president fått gjennomført så mye egen politikk og fått så mange store, varige pakker og reformer gjennom kongressen på så kort tid siden Lyndon B. Johnson. Dette har han klart i det mest polariserte USA siden borgerkrigen. Så se på hva han gjør, ikke bare hvordan han ser ut. Det demokratene sliter mest med nå er å nå gjennom med hva de har fått til siden mai.

Det er ikke så mange andre sterke demokratiske kandidater til neste presidentvalg foreløpig. Kanskje er Buttigieg den største favoritten per nå.

Biden har ikke alltid stotret og stammet. For bare 5-6 år siden snakket han flytende. Bare sjekk videoer på YouTube, hvis du ikke tror meg. Det er helt tydelig at han er kognitivt svekket. 

Biden har en sterk CV, utdannet advokat, satt i Senatet i 34 år og var visepresident i 8 år. Og han står bra posisjonert til sentrum av amerikansk politikk. Men ved valget i 2024 er han 82 år, 86 år ved utgangen av andre periode hvis han vinner. Han er allerede svekket både fysisk og psykisk, i den grad at det egentlig ikke er forsvarlig å stemme på ham (men det vil mange mene også om Trump). 

Demokratene bør se seg om etter en ny presidentkandidat, etter min mening. Det er over 300 millioner mennesker i USA, og det må da være mulig for demokratene å komme opp med en bedre kandidat enn Joe Biden. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Biden har ikke alltid stotret og stammet. For bare 5-6 år siden snakket han flytende. Bare sjekk videoer på YouTube, hvis du ikke tror meg. Det er helt tydelig at han er kognitivt svekket. 

Det er feil. Biden har alltid stammet, og han stammet mer før enn han gjør nå.

Du kan lese mer om det her: 

Joe Biden’s childhood struggle with a stutter: How he overcame it and how it shaped him
https://www.latimes.com/politics/story/2019-09-15/joe-bidens-childhood-struggle-with-a-stutter

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Det er feil. Biden har alltid stammet, og han stammet mer før enn han gjør nå.

Du kan lese mer om det her: 

Joe Biden’s childhood struggle with a stutter: How he overcame it and how it shaped him
https://www.latimes.com/politics/story/2019-09-15/joe-bidens-childhood-struggle-with-a-stutter

 

Nei, Biden var veltalende og dyktig retorisk for bare få år siden. Nå klarer han ikke lenger å konstruere lengre setninger. Jeg vet ikke hvorfor du er blind for dette enkle faktum, det er jo lett synlig for oss andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (18 timer siden):

Nei, Biden var veltalende og dyktig retorisk for bare få år siden. Nå klarer han ikke lenger å konstruere lengre setninger. Jeg vet ikke hvorfor du er blind for dette enkle faktum, det er jo lett synlig for oss andre. 

Dere som ser på propaganda fra tvilsomme kilder som setter en kristenkonservativ agenda over sannheten og rettferdighet ser noe annet enn ossdom visste at Biden stammer og har slitt med det hele livet..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Dere som ser på propaganda fra tvilsomme kilder som setter en kristenkonservativ agenda over sannheten og rettferdighet ser noe annet enn ossdom visste at Biden stammer og har slitt med det hele livet..?

Biden har slitt med det hele livet, det er sannt, men problemet idag er blandet med synkende kognitiv funksjon som er typisk blant eldre folk.  Det skjer med Trump også. 
 

Det er et politisk problem men ser ikke et problem ellers, ser det ut.  Det er dette som skjer
 

  1. age-associated cognitive slowing (e.g., word finding, pace of speech) that does not require any clinical intervention
Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joe Biden er en oppurtinist, en karrierepolitiker som snur kappen den veien vinden blåser. Da han var visepresident under Obama hørtes han ut som Viktor Orban, homofile og lesbiske måtte ikke få lov til å gifte seg, de burde ikke få lov til å bli prester i den katolske kirke osv. Så snudde han 180 grader og skal nå liksom være forkjemper for de samme gruppene han tidligere foraktet eller jobbet mot. Er han så gammel at han ikke har hørt om sosiale medier? Det er jo enkelt å avsløre den type skiftende standpunkter i dagens digitaliserte samfunn. 

Så ja, man kjenner igjen typen. Ingen meninger, ingen moralske standpunkt, men mener kun det som er politisk opportunt for dem selv å mene. Biden er sikkert en dyktig og kunnskapsrik politiker, kynisk og slu nok til å nå toppen, men hans innøvde setninger er nettopp det -bare skuespill, og ikke er de godt utført heller. Han har vel vært politiker så lenge at det ikke er noe menneske igjen i ham. 

Politikere som Bernie Sanders og Elizabeth Warren har ikke det som skal til for å bli president, slik som Biden, men i det minste står de for noe, de er ærlige i sine meninger og har en indre overbevisning. Det er noe man kan respektere. Biden er bare et tomt skall. Jeg håper han blir erstattet av en annen demokratisk kandidat mot 2024, en yngre og friskere person som faktisk står for noe. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Da Biden vokste opp var homofili forbudt og regnet som et seksuelt avvik og folk tenkte på det som en mental sykdom.

Da det ble forstått bedre, og akseptert, og begynte å bli lovlig, var det åpenbart fremdeles mot den kristne tro å tillate homofili. Kristne konservative ønsker fremdeles å forby homofili.

Biden er ikke spesielt progressiv. Demokratene i USA ligger nærmere Høyre enn de gjør noe annet parti i Norge.

USA fikk ikke fjernet sine siste forbud mot homofili før i 2003.

https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_in_the_United_States

Å klage på at noen tilpasser seg verden for tregt, og attpåtil påstå at de ikke tilpasset seg verden, men later som om de er progressive og fører en progressiv politikk for å lure folk, mens hans politiske motstandere kjemper hardt for kraftig regresjon er temmelig svak kritikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/25/2022 at 5:18 PM, Vaniman said:

Nei, Biden var veltalende og dyktig retorisk for bare få år siden. Nå klarer han ikke lenger å konstruere lengre setninger. Jeg vet ikke hvorfor du er blind for dette enkle faktum, det er jo lett synlig for oss andre. 

Har Donald Trump noen gang klart å konstruere lengre setninger? I så fall kommer ikke Biden dårligere ut nå enn DT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Vaniman said:

Joe Biden er en oppurtinist, en karrierepolitiker som snur kappen den veien vinden blåser. Da han var visepresident under Obama hørtes han ut som Viktor Orban, homofile og lesbiske måtte ikke få lov til å gifte seg, de burde ikke få lov til å bli prester i den katolske kirke osv. Så snudde han 180 grader og skal nå liksom være forkjemper for de samme gruppene han tidligere foraktet eller jobbet mot. Er han så gammel at han ikke har hørt om sosiale medier? Det er jo enkelt å avsløre den type skiftende standpunkter i dagens digitaliserte samfunn. 

Så ja, man kjenner igjen typen. Ingen meninger, ingen moralske standpunkt, men mener kun det som er politisk opportunt for dem selv å mene.

Man kan si akkurat det samme om Donald Trump. Han var en liberal "live and let live"-type, Pro Choice, stemte demokratisk (sa han), helt til han trengte en politisk profil som kunne trekke til seg republikanske velgere ...

Kjenner du igjen typen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (5 timer siden):

Man kan si akkurat det samme om Donald Trump. Han var en liberal "live and let live"-type, Pro Choice, stemte demokratisk (sa han), helt til han trengte en politisk profil som kunne trekke til seg republikanske velgere ...

Kjenner du igjen typen?

Jeg har tenkt det samme. Trump var demokrat på 90-tallet, sannsynligvis fordi det tjente ham selv og hans selskap, han var jo venner med Clinton-paret. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Da Biden vokste opp var homofili forbudt og regnet som et seksuelt avvik og folk tenkte på det som en mental sykdom.

Da det ble forstått bedre, og akseptert, og begynte å bli lovlig, var det åpenbart fremdeles mot den kristne tro å tillate homofili. Kristne konservative ønsker fremdeles å forby homofili.

Biden er ikke spesielt progressiv. Demokratene i USA ligger nærmere Høyre enn de gjør noe annet parti i Norge.

USA fikk ikke fjernet sine siste forbud mot homofili før i 2003.

https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_in_the_United_States

Å klage på at noen tilpasser seg verden for tregt, og attpåtil påstå at de ikke tilpasset seg verden, men later som om de er progressive og fører en progressiv politikk for å lure folk, mens hans politiske motstandere kjemper hardt for kraftig regresjon er temmelig svak kritikk.

Jeg er klar over det, altså at Biden vokste opp i en annen historisk periode. Men det blir jo temmelig latterlig når han så går hardt ut mot Orban eller andre for manglende toleranse, når han selv mente det samme for bare 12-15 år siden. Til motsetning har sannsynligvis vi to alltid ment at homofile skal ha samme rettigheter som alle andre. Da kan vi mene og si dette med en viss troverdighet. Men hvor er troverdigheten til Biden? Som sagt, han er for gammel, tiden har løpt fra ham. 

Folk projiserer all slags ting inn i ledere, og særlig politiske ledere. Til en viss grad ser man vel det man ønsker å se. Men for meg fremstår Biden som en creepy, hyklerisk type, falsk som en fele. Jeg klarer rett og slett ikke å se noe annet, selv om jeg forsøker. Men han kan jo være en dyktig politiker, for det om. 

Min favoritt på demokratenes side i 2020 var Andrew Yang. Men forstår at mange ikke liker ham heller. Så ja, det er øynene som ser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...