Gå til innhold

Eksklusivt innblikk: Slik jobber Tesla med service


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men vil noen si hvor mye det koster å ha tesla på service?

For med slik system ungår man å reise til verkstedet som betyr kostnader å ha bilen inne på service.

Med slik system kan jo verkstedet hjelpe å løse problemet på stedet. Omtrent som nav veihjelp. Der man ringer og får hjelp.

Men vet lite om hvordan priser er forskjellene for vil jo tro naf veihjelp ikke er ekspert på tesla, men godt mulig det finnes eksperter også på det? Er synd det ikke er mulig å dele med naf veihjelp så er lettere å finne problemet? For er vel mangel på konkuranse på service som betyr tesla kan ta seg godt betalt for lett service.

Lenke til kommentar

Joa, saken kan nok definitivt leses som om den er skrevet med halleluja-briller på. Og journalisten kunne vel ha borret litt mer i personvern-aspektet.

Men herrejemini så mye bedre Tesla er enn alle andre bilprodusenter på dette området. Jeg lurer alvorlig på hvor mange av dinosaurene i bransjen som i det hele tatt finnes om 10 år.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Hvor riktig er det å kalle disse personene for mekanikere? Jobbingen på en PC har jo lite med mekanikk å gjøre. Jeg ville kalt det IT-support.

@LMH1 Har NAV begynt med veihjelp nå? Hjelpe meg!

Tåpelig innlegg, skrev naf veihjelp det hjelper også de med motorproblemet hvis problemet kan løses men som regel er det mekanikerne som bilen blir tauet inn til hvis det blir komplisert for nybegynnerne der.

Sitat

Hvor riktig er det å kalle disse personene for mekanikere? Jobbingen på en PC har jo lite med mekanikk å gjøre. Jeg ville kalt det IT-support.

De er mekanikkere selv om de jobber med pc og support, så tyder heller på hvordan du er som person.

Man kan være lærer for andre særlig i de områdene hvor er langt unna nærmeste verksted jotunheimen f.eks.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"Skiftes bremseklosser på samme måte? Med mekaniker på hjemmekontor."

.

.

Jepp, også karroseriskader fikses på denne måten. Spøk til side, så høres det veldig interessant ut med den vertikale integreringen i organisasjonen, og det er noe jeg ofte har savnet i bilbransjen. For øvrig sliter jeg med å se at en Teslamekanikers hverdag er så mye anerledes enn hverdagen til en annen mekaniker.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

"Skiftes bremseklosser på samme måte? Med mekaniker på hjemmekontor."

.

.

Jepp, også karroseriskader fikses på denne måten. Spøk til side, så høres det veldig interessant ut med den vertikale integreringen i organisasjonen, og det er noe jeg ofte har savnet i bilbransjen. For øvrig sliter jeg med å se at en Teslamekanikers hverdag er så mye anerledes enn hverdagen til en annen mekaniker.

 

 

Det spørs vel hva man liker. Ikke alle som liker å skifte hjulopphengs deler ute i 10minus og snø. Noen ønsker vel seg et oppvarmet verksted og kollegaer rundt seg. 
 

Men det er garantert billigere å ikke ha noe verkstedshall og garderobe spiserom osv. mye bedre at de har dette hjemme. 
 

så kan man jo ha et lite delelager i kjelleren. En liten delevasker, dekkmaskin , høytrykkspyler og diverse i bilen. 
 

Dørlåser, måkedører , vindusviskere speiler, bremser osv fikser man vel med software oppdateringer. 

Lenke til kommentar

Artikkelen burde kanskje hatt litt mer om andre produsenter enn Tesla, selv om dette jo stort sett er en "skryteartikkel" om dem.

Men det er korrekt som han sier at Tesla, siden de har full kontroll helt ut til sluttkunden, har mulighet til å gjøre ting på en annen måte enn dem som selger biler via importør med forhandlere. Hvis det er produsenten som har kontrollen hele veien, har de mulighet til å se på besparelser i hele verdikjeden. Det er ikke sikkert at det er i en lokal forhandlers interesse å rapportere tilbake til produsenten (det kan jo tenkes at de på en eller annen måte "tjener" på feil, enten ved å belaste importøren eller ved å belaste sluttkunden).

Ulempen ved en slik modell de har valgt er monopolet de får i sluttkundeleddet. Kunder av Tesla er sannsynligvis låst til å få hjelp fra produsenten, selv om jeg antar at frittstående verksteder kan bytte slitasjedeler og lese av informasjon via standardbussen på bilen.

Når man sammenligner med andre bilprodusenter er jeg imponert over hvor gjennomtenkt grunndesignen er, med muligheter til å styre svært mye via programvare. Men jeg ser også at de gjør mye endringer underveis. Det er ganske mange versjoner og varianter av løsninger, særlig på Model S, og ikke alle deler passer overalt. Det har blitt bedre på de nyere modellene.

Eksemplet med "sliping" av bremsene under kjøring for å unngå rusting er et godt eksempel. Her har de tydeligvis muligheten for å finbremse (bremsing er jo nødvendig for å ha en god adaptiv cruise control og den er vel helt programvarestyrt i våre dager?). De fant nok ut at med en-pedal kjøring ruster bremsene så fort at det ble for dyrt. Vet ikke om andre biler har dette (men gjetter at BMW 7serie og MB S-serie har det; de pleier å ha det meste). Er vel egentlig mest en problem med elbiler. Jeg har fått skiftet mye bremseklosser og skiver på gamle elbiler pga rust; et klassisk EU-kontroll problem for meg.

Det det nevnes ikke noe om Teslas mobile service, som kommer hjem eller på arbeidsplass for å utføre småreperasjoner. Dette en nok også en effektiv måte å få unna småting, hvor et eller annet må fysisk skiftes.

I forhold til mange andre USA-biler er tesla ganske høyt på kvalitetsskalaen (skal vel egentlig ikke så mye til...). Det blir spennende å se om de får tysk byggekvalitet på bilene som produseres i Tyskland.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OPV skrev (13 minutter siden):

Artikkelen burde kanskje hatt litt mer om andre produsenter enn Tesla, selv om dette jo stort sett er en "skryteartikkel" om dem.

Men det er korrekt som han sier at Tesla, siden de har full kontroll helt ut til sluttkunden, har mulighet til å gjøre ting på en annen måte enn dem som selger biler via importør med forhandlere. Hvis det er produsenten som har kontrollen hele veien, har de mulighet til å se på besparelser i hele verdikjeden. Det er ikke sikkert at det er i en lokal forhandlers interesse å rapportere tilbake til produsenten (det kan jo tenkes at de på en eller annen måte "tjener" på feil, enten ved å belaste importøren eller ved å belaste sluttkunden).

Ulempen ved en slik modell de har valgt er monopolet de får i sluttkundeleddet. Kunder av Tesla er sannsynligvis låst til å få hjelp fra produsenten, selv om jeg antar at frittstående verksteder kan bytte slitasjedeler og lese av informasjon via standardbussen på bilen.

Når man sammenligner med andre bilprodusenter er jeg imponert over hvor gjennomtenkt grunndesignen er, med muligheter til å styre svært mye via programvare. Men jeg ser også at de gjør mye endringer underveis. Det er ganske mange versjoner og varianter av løsninger, særlig på Model S, og ikke alle deler passer overalt. Det har blitt bedre på de nyere modellene.

Eksemplet med "sliping" av bremsene under kjøring for å unngå rusting er et godt eksempel. Her har de tydeligvis muligheten for å finbremse (bremsing er jo nødvendig for å ha en god adaptiv cruise control og den er vel helt programvarestyrt i våre dager?). De fant nok ut at med en-pedal kjøring ruster bremsene så fort at det ble for dyrt. Vet ikke om andre biler har dette (men gjetter at BMW 7serie og MB S-serie har det; de pleier å ha det meste). Er vel egentlig mest en problem med elbiler. Jeg har fått skiftet mye bremseklosser og skiver på gamle elbiler pga rust; et klassisk EU-kontroll problem for meg.

Det det nevnes ikke noe om Teslas mobile service, som kommer hjem eller på arbeidsplass for å utføre småreperasjoner. Dette en nok også en effektiv måte å få unna småting, hvor et eller annet må fysisk skiftes.

I forhold til mange andre USA-biler er tesla ganske høyt på kvalitetsskalaen (skal vel egentlig ikke så mye til...). Det blir spennende å se om de får tysk byggekvalitet på bilene som produseres i Tyskland.

 

Sliping av bremsene har ofte vert styrt av regnsensor på tyske biler. Tror det har vert i bruk i 15år nå. Skiftet akkurat nå skiver på en av bilene mine. De var 8 år gamle. 130 000km. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 31.10.2020 den 7.27):

"Kritisk journalistikk"-prisen 2020 sikret.

Jeg synes det var en interessant og opplysende artikkel.

Men så kom jeg også til å tenke på den mobile servicen deres... kunne teknikere som jobber med å kjøre rundt til kunder for å fikse problemer hatt eget hjem som utgangspunkt? Da kunne jo Tesla hatt mobile teknikere plassert nær sagt hvor som helst, og nærmere flere kunder. Det virker som de fleste problemer kan fikses gjennom mobil service uansett, så det kunne blitt positivt for både kunden (som raskt får hjelp fra en tekniker som er rett i nærheten) og teknikeren (som har base hjemme og kun trenger å dra innom kontoret for å hente mer utstyr og slikt).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (22 timer siden):

Skiftes bremseklosser på samme måte? Med mekaniker på hjemmekontor.

Det er mulig.. de har jo som nevnt over mobile teknikere/mekanikere som kjører ut til kunden og fikser ting som man ikke må inn på verksted for å fikse. For eksempel dørhåndtak og slikt, og kanskje også bremseklosser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (42 minutter siden):

Jeg synes det var en interessant og opplysende artikkel.

Men så kom jeg også til å tenke på den mobile servicen deres... kunne teknikere som jobber med å kjøre rundt til kunder for å fikse problemer hatt eget hjem som utgangspunkt? Da kunne jo Tesla hatt mobile teknikere plassert nær sagt hvor som helst, og nærmere flere kunder. Det virker som de fleste problemer kan fikses gjennom mobil service uansett, så det kunne blitt positivt for både kunden (som raskt får hjelp fra en tekniker som er rett i nærheten) og teknikeren (som har base hjemme og kun trenger å dra innom kontoret for å hente mer utstyr og slikt).

Artikkelen handler jo om "hjemmekontor", dvs teknikerne jobber hjemmefra nå som basis, og drar ut på mobile oppdrag der kundens bil befinner seg, så lenge bilen ikke har en feil som de må ha den inn for å fikse.

Men hele den mobile servicen fikk jo en trang start pga reglene om at det må finnes en verksmester på hvert verksted, og i første omgang ble disse mobile "verkstedene" definert som selvstendige verksted, og måtte ha hver sin verksmester for å bli godkjent, i tillegg til endel utstyr man må ha som selvsagt ikke får plass i noen bil.

Så, om jeg forstod dette rett, kom ikke Tesla i gang med dette før etter en ganske lang runde, som vel og krevde noen redefinisjoner og regelendringer. De mobile enhetene må fremdeles være knyttet til et godkjent verksted, men er ikke lengre å anse som indivduelle verksted, og det må ikke være en verksmester i hver bil bl.a.

Hjemmekontor er derfor bare et midlertidig unntak pga korona slik jeg oppfatter det. Men om det blir permanente regelendringer, så kunne man altså knyttet til seg mer selvstendige teknikere, men fortsatt at de er knyttet til et bestemt verksted som og er ansvarlig for opplæring og andre arbeidsgiver-relaterte ting. Kanskje og at de må jobbe på verkstedet i en form for vaktturnus for å vedlikeholde kunnskapene i mer kontrollerbare forhold.

Men tanken er god.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (47 minutter siden):

Artikkelen handler jo om "hjemmekontor", dvs teknikerne jobber hjemmefra nå som basis, og drar ut på mobile oppdrag der kundens bil befinner seg, så lenge bilen ikke har en feil som de må ha den inn for å fikse.

Men hele den mobile servicen fikk jo en trang start pga reglene om at det må finnes en verksmester på hvert verksted, og i første omgang ble disse mobile "verkstedene" definert som selvstendige verksted, og måtte ha hver sin verksmester for å bli godkjent, i tillegg til endel utstyr man må ha som selvsagt ikke får plass i noen bil.

Så, om jeg forstod dette rett, kom ikke Tesla i gang med dette før etter en ganske lang runde, som vel og krevde noen redefinisjoner og regelendringer. De mobile enhetene må fremdeles være knyttet til et godkjent verksted, men er ikke lengre å anse som indivduelle verksted, og det må ikke være en verksmester i hver bil bl.a.

Hjemmekontor er derfor bare et midlertidig unntak pga korona slik jeg oppfatter det. Men om det blir permanente regelendringer, så kunne man altså knyttet til seg mer selvstendige teknikere, men fortsatt at de er knyttet til et bestemt verksted som og er ansvarlig for opplæring og andre arbeidsgiver-relaterte ting. Kanskje og at de må jobbe på verkstedet i en form for vaktturnus for å vedlikeholde kunnskapene i mer kontrollerbare forhold.

Men tanken er god.

Jeg tolket det slik at de jobbet med fjerndiagnostisering og eventuelt fiksing av problemene som kunne fikses på avstand, men at de ikke kjørte ut til kunden. At mobil service er noe annet og separat fra "fjernservice" der man fikser ting uten å oppsøke bilen fysisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (29 minutter siden):

Jeg tolket det slik at de jobbet med fjerndiagnostisering og eventuelt fiksing av problemene som kunne fikses på avstand, men at de ikke kjørte ut til kunden. At mobil service er noe annet og separat fra "fjernservice" der man fikser ting uten å oppsøke bilen fysisk.

Mulig de har differensiert det slik du sier, at de mobile enhetene er egne folk som kun får beskjed fra en av disse teknikerne på hjemmekontor, som på forhånd har identifisert at problemet kan løses på den måten fremfor å måtte på hovedverkstedet. Og at folkene på det fysiske verkstedet er en tredje avdeling.

Et annet alternativ er at de roterer på dette, slik at man i løpet av en periode må være innom alle tre "postene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Penguin skrev (På 31.10.2020 den 11.27):

Joa, saken kan nok definitivt leses som om den er skrevet med halleluja-briller på. Og journalisten kunne vel ha borret litt mer i personvern-aspektet.

Tja, han kunne også ha borret litt i Teslas påstand om at serviceproblemene er løst. Forbrukerrådets klagestatistikk tyder på det motsatte. Det er også noen åpenbare fordeler med å ha uavhengige forhandlere. Og det er mange som synes det er greit å kunne ha en dialog med forhandler/veksted via telefon eller mail framfor å sende en app-melding inn i et sort hull. Til slutt så kunne man ha skrevet noe om skalerbarheten og produktiviteten ved å la tungt kvalifiserte mekanikere sitte i bilkø for å løse problemer ute hos kunden.

Men dette er journalistikken man får når noen tar steget fra mobiltelefoner og PC-utstyr og beskuer bilindustrien fra et Tesla-ståsted med cola-bånnede halleluja-briller på. Det skjer faktisk andre ting som er vel så interessante som de daglige veive-med-arma-utspillene fra Elon Musk, men det får man ikke vite noe om i TU. 

 

Lenke til kommentar

"Men dette er journalistikken man får når noen tar steget fra mobiltelefoner og PC-utstyr og beskuer bilindustrien fra et Tesla-ståsted med cola-bånnede halleluja-briller på. Det skjer faktisk andre ting som er vel så interessante som de daglige veive-med-arma-utspillene fra Elon Musk, men det får man ikke vite noe om i TU. "

.

.

.

Amen til det. Når man aldri har vært spesiellt interesert i bil, og interessen kommer med Elon Musk, via Appleprodukter og Youtube, så blir ikke journalistikken akkurat faktabasert. det samme kan man si om de ulike bloggene og podcastene fra USA som spesiellt omhandler Tesla, og for den del en del av de mest ekstreme fan-boys man finner blandt kundene. Og hvis man ikke er 100% enig i fantasiene som presenterer, så er man selvsagt Tesla-hater. Selv har jeg fulgt med på Tesla siden før det ble Tesla og siden før Elon Musk var inne i bildet, og synes det er veldig interessant mye av det de jobber med. Samtidig går det ikke en måned uten at man ser spennende nyskapninger hos andre produsenter som er fullt på høyde med det som blir omtalt som sensasjoner og eksempel på total overlegenhet hos Tesla. Samtidig blir en del påstander om merket og bilindustrien gjentatt så ofte at de blir presentert som sannheter, selv om det er totalt BS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...