Gå til innhold

Eksklusivt innblikk: Slik jobber Tesla med service


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (På 1.11.2020 den 11.14):

Jeg synes det var en interessant og opplysende artikkel.

Men så kom jeg også til å tenke på den mobile servicen deres... kunne teknikere som jobber med å kjøre rundt til kunder for å fikse problemer hatt eget hjem som utgangspunkt? Da kunne jo Tesla hatt mobile teknikere plassert nær sagt hvor som helst, og nærmere flere kunder. Det virker som de fleste problemer kan fikses gjennom mobil service uansett, så det kunne blitt positivt for både kunden (som raskt får hjelp fra en tekniker som er rett i nærheten) og teknikeren (som har base hjemme og kun trenger å dra innom kontoret for å hente mer utstyr og slikt).

https://www.nettavisen.no/okonomi/truer-med-massesoksmal-mot-tesla/3424036812.html
 

ikke alle er fornøyd

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Tesla er serviceorienterte selvom de har endel forbrukerfiendtlige betingelser. Bilene holder så dårlig kvalitet at langt større andel nye biler må på verksted for feilretting enn det som er vanlig for andre merker. Da blir det kø.

Hvis kundene er så dumme at de tror at de har kjøpt en bil som ikke trenger vedlikehold håper jeg inderlig de ikke vinner frem med søksmålet...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Tesla er serviceorienterte selvom de har endel forbrukerfiendtlige betingelser. Bilene holder så dårlig kvalitet at langt større andel nye biler må på verksted for feilretting enn det som er vanlig for andre merker. Da blir det kø.

Hvis kundene er så dumme at de tror at de har kjøpt en bil som ikke trenger vedlikehold håper jeg inderlig de ikke vinner frem med søksmålet...

Det har vel med hva tesla opplyser om og hva som skjer i praksis. Når jeg kjøpte bil fikk jeg opplyst om at service koster 10 000kr for første 100 000km. Hva tesla oppgir aner jeg ikke men tydeligvis er det dyrere enn de som er opplyst.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Det har vel med hva tesla opplyser om og hva som skjer i praksis. Når jeg kjøpte bil fikk jeg opplyst om at service koster 10 000kr for første 100 000km. Hva tesla oppgir aner jeg ikke men tydeligvis er det dyrere enn de som er opplyst.

Tesla har ikke oppgitt noe beløp så vidt jeg vet. Kun noen vage formuleringer om billig vedlikehold.

Det er godt kjent at spesielt eldre model S er rammet av mange problem-komponenter. Dørhåndtak, vindusheiser, enkelte understellskomponenter som ryker veldig ofte, et rele i batteriet som skapte problemer tidligere, tidlige utgaver av motorene fikk ulyd og feilet, en minnebrikke som slites ut veldig tidlig og er dyr å skifte, mye trøbbel med stein i viftene under frunken osv. Model 3 har jo hatt sin rekke med problemer: lakk, bakre støtfangere som ramler av osv. Model X med dører ute av posisjon osv. Veldig mye av dette fikses på garantien og da er det jo et mindre problem, men i de tilfeller Tesla ikke fikser alle biler, men kun de som opplever problemer, så betyr det at de gambler på at problemene dukker opp først etter at garantien løper ut. Det er ingen hemmelighet at Tesla har høye priser på reparasjoner (uten å påstå at de er verst i klassen) og mange reparasjoner. Altså høye vedlikeholdskostnader. Men det er som sagt veldig avhengig av hva man opplever på sin bil og om ting skjer før eller etter garantien utløper. Noen er heldige og har null utgifter. Andre er uheldige og drukner i fakturarer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Det har vel med hva tesla opplyser om og hva som skjer i praksis. Når jeg kjøpte bil fikk jeg opplyst om at service koster 10 000kr for første 100 000km. Hva tesla oppgir aner jeg ikke men tydeligvis er det dyrere enn de som er opplyst.

Må skille mellom planlagt forebyggende vedlikehold og uforutsette reparasjoner da. Det er ikke alle forbrukere som nødvendigvis skiller på dette.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (20 minutter siden):

Må skille mellom planlagt forebyggende vedlikehold og uforutsette reparasjoner da. Det er ikke alle forbrukere som nødvendigvis skiller på dette.

Nå er vel de aller fleste biler i garanti, første årene. Så det burde ikke være mange reparasjoner i garantitiden som koster kunden penger. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Nå er vel de aller fleste biler i garanti, første årene. Så det burde ikke være mange reparasjoner i garantitiden som koster kunden penger. 

Neida, det koster ikke noe sånn direkte. Men det er jo en vesentlig ulempe i seg selv og stadig måtte levere tilbake bilen for feilretting.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Nå er vel de aller fleste biler i garanti, første årene. Så det burde ikke være mange reparasjoner i garantitiden som koster kunden penger. 

For å beholde garanti kreves det jo at man følger serviceintervallene til punkt å prikke, og noen har jo intervaller så lavt som hver 15 tusen km.

Om man regner med at en service koster 6000kr så er man jo oppe på nesten 42000kr i servicekostnader etter kjørte 100 000km.

Elbiler har gjerne høyere intervall på service, og det koster halvparten. Noen har ikke engang intervaller og man kan kjøre 100 000km uten å gjøre noe og alikevell beholde garantien.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvilket bilmerke og bilmodell har du hentet disse tallene fra?

Brukte en Subaru Forester som eksempel her da jeg har en slik firmabil og den til stadig må på service. Prisen på sevicen varierer veldig men er vel rundt 6000 i snitt.

Toyota Avensis har vel også 15000km intervall.

Har og Ford som har 30000km i intervall. Selvfølgelig billigere med den men er personlige skeptisk til hvor bra det er å kjøre så langt uten oljeskift.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Min gamle Misubishi Carisma kostet 6-7000 for vanlig service, og de skulle ha minst det dobbelte på 90 K-service med reg-reim-bytte...

EDIT - Ble svensketurer på meg gitt...

https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNORDICS/bmw_no/downloads/Kataloger/aftersales/BMW_Service_Inclusive_prisliste(8KA).pdf.asset.1582011075622.pdf
 

Bmw opplyser i alle fall at det er dyrt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Brukte en Subaru Forester som eksempel her da jeg har en slik firmabil og den til stadig må på service. Prisen på sevicen varierer veldig men er vel rundt 6000 i snitt.

Har og Ford som har 30000km i intervall. Selvfølgelig billigere med den men er personlige skeptisk til hvor bra det er å kjøre så langt uten oljeskift.

En serviceavtale koster ikke i nærheten av de beløpene du nevner der. Innenfor 100kkm er det kun oljeskift og slikt som utføres og man kan regne en ca. 3-4k,- per gang. Dvs. ca. 10k,- inntil 100kkm. Husk at det er ettermarkedet bilbutikker lever av, ikke bilsalg.

Moderne bilmotorer har så fine toleranser og overflater at såkalt "innkjøring" er en saga blott. Stempelringene ikke blir halvslitt første uken så det er masse små metallpartikler som sirkulerer rundt. 30kkm på oljen er fullstendig uproblematisk med foreskreven olje.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, 6RCURCGB said:

En serviceavtale koster ikke i nærheten av de beløpene du nevner der. Innenfor 100kkm er det kun oljeskift og slikt som utføres og man kan regne en ca. 3-4k,- per gang. Dvs. ca. 10k,- inntil 100kkm. Husk at det er ettermarkedet bilbutikker lever av, ikke bilsalg.

Moderne bilmotorer har så fine toleranser og overflater at såkalt "innkjøring" er en saga blott. Stempelringene ikke blir halvslitt første uken så det er masse små metallpartikler som sirkulerer rundt. 30kkm på oljen er fullstendig uproblematisk med foreskreven olje.

Du får komme å ha opplæring hos verkstedene i Tromsø da på hvordan de burde prise seg og at de burde tilby serviceavtaler, for det har vi aldri fått noe tilbud om.

Tør uansett ikke gamble noe med service på Subaruen, for de motorene er vel notorisk kjent for å få "Runaway".

Uansett mye billigere og enklere med elbil.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

BMW er nok fort dyrt på enkeltservicer, men virker som de er en god del rimeligere med disse serviceavtalene sine. Har ikke prisene i hodet, men broren min fikk noen priser på 5 og 3 års avtale som gav betydelig redusert pris i forhold til å kjøpe enkeltservicer. Mulig det og var noe i de pakkene med utskifting av noen slitedeler (bremseklosser?) da han kjøpte sin 2011 3-serie utstilling/demo-modell.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 2.11.2020 den 19.10):

Over noe som kalles Internett, og gjennom medlemskap i SAE. Begge utgangspunktene for Roadster ble lansert i 1997 og den ene av de har aner tilbake til 1989.

Og likevel vet du så lite om Tesla? Beklager, men dette blir for mye skrøner for min del.

Sitat

Eksempler på nyskapninger siste år. Tja, Bmws masseproduksjon av karbonfiberkarisseri Feks, Mercedes sitt presafe- kollisjinssystem eller fjæringssystem som 3D fotograferer veibanen og som justerer fjæringen med cm presisjon når det dukker opp en liten ujevnhet i veibanen. Tesla har ikke engang raske nok bud systemer til å håndtere noe slikt. Eller hva med Volvos sikkerhetsavdeling med ulykkesteam som har døgnvakt og har rykket ut til tusenvis av Dødsulykker I 50 år for å lære mer, med egne kirurger og pateologer? Snakk om forsprang på konkurrentene. 

Og disse "nyskapningene" skjer her og nå da liksom?

Sitat

Eksempel på BS? At Tesla er mer innovative enn andre selskap, at de ligger milevis foran alle andre på bilutvikling, at de er et vertikalt integrert selskap, at de har en sentracomputer som styrer alt i bilen og at bilen kan oppdateres gjennom hele sin levetid er vel noe av det vanligste BS .

Alt dette stemmer jo, så her farer du bare med vås igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 2.11.2020 den 22.55):

Tesla bruker fremdeles lommelyktbatterier som er dyre å produsere og har dårlig effektivitet pga. høy indre motstand. Tesla har bestemt seg for å bygge større celler for å bøte på alle ulempene med lommelyktbatteriene. Det er ett eksempel.

De bruker ikke lommelyktbatterier, og alle batterier har fordeler og ulemper. Men det Tesla har klart er helt enestående.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Du får komme å ha opplæring hos verkstedene i Tromsø da på hvordan de burde prise seg og at de burde tilby serviceavtaler, for det har vi aldri fått noe tilbud om.

Hvorfor bruke merkeverksteder for service? Bruk dem kun for garanti-saker, og bruk andre verksteder for olje-skifta som er godkjente for det. Da faller prisene rimelig kjapt, og spesielt om du tar med oljen selv. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

Hvorfor bruke merkeverksteder for service? Bruk dem kun for garanti-saker, og bruk andre verksteder for olje-skifta som er godkjente for det. Da faller prisene rimelig kjapt, og spesielt om du tar med oljen selv. 

Har andre ting å gjøre på jobb enn å lete etter billigste plass å få service på firmabilene og handle inn olje til dem. Har biler fra 4 forsjellige merker og kontakter alltid merkeverkstedet når det kreves service.

Personlig har jeg alltid utført service på bilene mine selv, og de få tingene som har krevet spesielt verktøy (som f.eks flushing av girkasse) har jeg forhørt meg med alskens verksted og valgt det billigste.

Men de har uansett alltid vært utenfor garantitiden så lite betydning.

Poenget mitt er bare at det koster dyrt å opprettholde garantien på fossilbiler kontra elbiler.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...