Gå til innhold

Eksklusivt innblikk: Slik jobber Tesla med service


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, 6RCURCGB said:

Jeg orket ikke lese hele artikkelen, den var så mind numbingly dum. At man kan gjøre IT support via telefon og en datamaskin er ikke heelt nytt.

Jeg har et forslag: TU = Teslas Ukeblad

Fortell gjerne hvilke andre biler som kan feilsøkes via internett?

Helt nytt er det vel ikke nei. Tesla har vel gjort det i en del år nå.

Endret av Complexity
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Fortell gjerne hvilke andre biler som kan feilsøkes via internett?

Ingen biler kan feilsøkes over internett men man kan lese av feilkoder.

Man må ha hendene på bilen for videre feilsøking, måle, teste og utelukke komponenter, finne dårlig kontakt, manglende jording, vannintrengning  osv.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, 6RCURCGB said:

Ingen biler kan feilsøkes over internett men man kan lese av feilkoder.

Man må ha hendene på bilen for videre feilsøking, måle, teste og utelukke komponenter, finne dårlig kontakt, manglende jording, vannintrengning  osv.

Lese av mye mere enn feilkoder. Og de får jo sett bilens skjerm. Kan sikkert kjøre noen testprosedyrer og med software.

Nyere Tesla har jo også "digitale" sikringer så det kan sikker og testes litt med over internett.

Mye man kan gjøre uten å være med bilen fysisk.

Mens det bare er å ringe bergning med en gang hos visse andre merker.

Tesla har jo og Mobile Service så er det bare noe småtteri kommer de jo hjem til deg å fikser. Da kan de jo feilsøke via internett på forhånd så de vet hva de må ha med seg.

Endret av Complexity
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, uname -l said:

Tja, han kunne også ha borret litt i Teslas påstand om at serviceproblemene er løst. Forbrukerrådets klagestatistikk tyder på det motsatte.

Javel?  Har du nyare statistikk som tilseier at problema har komme attende?

https://motor.no/elbil-forbrukerrettigheter-tesla/kraftig-endring-i-antall-tesla-klager/115834

 

Tesla har auka service-kapasiteten mykje både i 2019 og i 2020.  Dei skulle sjølvsagt gjort dette før leveransane av Model 3 starta, men dei gjorde ein stor innsats etterpå:

https://bil24.no/tesla-sjef-nordmenn-har-grunn-til-a-klage/

Quote

Det er også noen åpenbare fordeler med å ha uavhengige forhandlere. Og det er mange som synes det er greit å kunne ha en dialog med forhandler/veksted via telefon eller mail framfor å sende en app-melding inn i et sort hull.

Eg pleier å ringe Tesla.  Det går heilt fint.  Evt at eg sender dei ein epost om kva problemet er, so ringer ein kvalifisert person attende.

Quote

Til slutt så kunne man ha skrevet noe om skalerbarheten og produktiviteten ved å la tungt kvalifiserte mekanikere sitte i bilkø for å løse problemer ute hos kunden.

Tja, mykje kan jo løysast over nett utan at mekanikaren treng å sjå bilen.  Kva andre produsentar pleier å løyse problem på den måten?  Dessutan er det jo enkelt å planleggje visittar hjå kunde utanom rushtida.  Bilverkstadar vil gjerne ha bilen inn tidleg om morgonen, og då er det eigaren som må stå i kø.  Med Tesla si løysing kan begge unngå rushtrafikken, og ruta kan planleggjast slik at mekanikaren får sett på mange bilar utan at andre enn mekanikaren må bruke tid på det.  Er du sikker på at det er meir skalerbart at mange må ta fri frå jobben for å møte personleg på verkstaden, enn at mekanikaren har det som jobb å køyre for å sjå på bilane der dei står?  Det kan jo hende at kundane deira òg har tunge kvalifikasjonar som er betre brukt på jobb enn i kø i rushtida om morgonen.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Ingen biler kan feilsøkes over internett men man kan lese av feilkoder.

Man må ha hendene på bilen for videre feilsøking, måle, teste og utelukke komponenter, finne dårlig kontakt, manglende jording, vannintrengning  osv.

Deg om det.  Eg har fått utført to reparasjonar over nett.  Den eine var parkeringsbremsa som ikkje fungerte som ho skulle.  Det andre var skjermen med navigasjon, infotainment etc som ikkje ville boote pga feil på ein eMMC-brikke.  Serviceteknikaren merka den øydelagde sektoren som ubrukeleg og installerte firmware på nytt, so var han i orden att.  Skifta heile datamaskina eit halvt år seinare pga fare for fleire feil.  Det måtte gjerast på verkstad, men det sparte meg mykje tid å kunne gjere det når eg likevel skulle til Bergen.  (Reparasjonen kosta knapt 2000 kroner og då fekk eg 4G på kjøpet (hadde berre 3G frå før i min 2014-modell).  Naudreparasjonen dei gjorde over nett kosta ingenting.)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (57 minutter siden):

Lese av mye mere enn feilkoder. Og de får jo sett bilens skjerm. Kan sikkert kjøre noen testprosedyrer og med software.

Nyere Tesla har jo også "digitale" sikringer så det kan sikker og testes litt med over internett.

Mye man kan gjøre uten å være med bilen fysisk.

Mens det bare er å ringe bergning med en gang hos visse andre merker.

Tesla har jo og Mobile Service så er det bare noe småtteri kommer de jo hjem til deg å fikser. Da kan de jo feilsøke via internett på forhånd så de vet hva de må ha med seg.

Her var det mange antagelser, og de aller fleste var feil. Les hva brukerene over skriver. Dessuten er det aldri slik at en mekaniker starter fra skratch hos andre merker heller. En erfaren Kunderådgiver som intervjuer kunden vil ofte kunne gi like gode forundersøkelser som en digital feilkodeutlesing gir. Hver eneste dag ender verkstedhenvendelser med at problemet løses PR telefon og kunden er fornøyd. Mange av disse Teslafordelene er rett og slett oppkonstruerte situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sturle S said:

Deg om det.  Eg har fått utført to reparasjonar over nett.  Den eine var parkeringsbremsa som ikkje fungerte som ho skulle.  Det andre var skjermen med navigasjon, infotainment etc som ikkje ville boote pga feil på ein eMMC-brikke.  Serviceteknikaren merka den øydelagde sektoren som ubrukeleg og installerte firmware på nytt, so var han i orden att.  Skifta heile datamaskina eit halvt år seinare pga fare for fleire feil.  Det måtte gjerast på verkstad, men det sparte meg mykje tid å kunne gjere det når eg likevel skulle til Bergen.  (Reparasjonen kosta knapt 2000 kroner og då fekk eg 4G på kjøpet (hadde berre 3G frå før i min 2014-modell).  Naudreparasjonen dei gjorde over nett kosta ingenting.)

Folk har forskjellige erfaringer og det er mange type feil som kan oppstå. Jeg uttaler meg basert på egen erfaring. Ingen av bilene jeg har hatt og det har blitt noen etterhvert har hatt problemer med ECU, BCM osv. eller programvare. De to gangene jeg har opplevd elektrisk feil var det en ABS føler ene gangen og verkstedpåførte skader på ledningsnettet under bilen som medførte at bensinpumpen mistet strømmen den andre gangen. Det kunstige behovet for å ha nyeste programvare er skapt av bilbransjen for å tjene penger. Hvis det er alvorlige feil blir bilene kalt inn, hvis ikke er det bare tut og kjør.

Hvis Tesla har masse småsnags som ikke skyldes reelle feil men ustabil sw/hw kan IT support over nettet være nyttig sånn at kunden slipper å levere inn bilen "uten grunn".

Lenke til kommentar
24 minutes ago, AL123 said:

Her var det mange antagelser, og de aller fleste var feil. Les hva brukerene over skriver. Dessuten er det aldri slik at en mekaniker starter fra skratch hos andre merker heller. En erfaren Kunderådgiver som intervjuer kunden vil ofte kunne gi like gode forundersøkelser som en digital feilkodeutlesing gir. Hver eneste dag ender verkstedhenvendelser med at problemet løses PR telefon og kunden er fornøyd. Mange av disse Teslafordelene er rett og slett oppkonstruerte situasjoner.

Jeg må nok bare annta ja siden jeg ikke har hatt noen feil på min bil og aldri behøvet assistanse. 

Men jeg får ut utrolig mye informasjon fra canbus i bilen med OBD2 dongel, og jeg anntar (nok en gang) at det bare er en brøkdel av informasjonen en tekniker kan få om han kobler seg til bilen.

Rattet mitt var 3 grader ute av posisjon f.eks. En hjulstillingskontroll fikset det.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, 6RCURCGB said:

Det kunstige behovet for å ha nyeste programvare er skapt av bilbransjen for å tjene penger.

I so fall har Tesla veldig dårleg forretningsteft, for eg får stadig ny programvare med nye funksjonar utan å betale eit øre.  Difor er min Tesla frå 2014 med 185000 km på teljaren framleis meir moderne enn dei fleste nye bilar du får kjøpt i dag.  Kva andre bilprodusentar gjer det same?  Det mest logiske for Tesla ville vere å slutte å sende meg oppdateringar, slik at eg etter kvart vert lei av å ha ein utdatert bil og kjøper ein ny.  Eller å krevje pengar for nye funksjonar.

2 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvis Tesla har masse småsnags som ikke skyldes reelle feil men ustabil sw/hw kan IT support over nettet være nyttig sånn at kunden slipper å levere inn bilen "uten grunn".

Tesla er mekanisk enklare enn bensinbilar, og den mekanikken som er er veldig robust, so det oppstår sjeldan mekaniske feil.  I tillegg er dei veldig programmerbare, so dei feila som oppstår kan ofte fiksast med programvare utan å ta bilen inn.

 

Begge problema eg nemnte var av teknisk/mekanisk art, men ikkje verre enn at dei kunne fiksast over nett med dei rette kommandoane.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Ingen biler kan feilsøkes over internett men man kan lese av feilkoder.

Man må ha hendene på bilen for videre feilsøking, måle, teste og utelukke komponenter, finne dårlig kontakt, manglende jording, vannintrengning  osv.

Tradisjonell feilsøking ja, men teknisk/fabrikk kan gå inn å ta over/bruke diagnoseappat via teamviewer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Ingen biler kan feilsøkes over internett men man kan lese av feilkoder.

Nja.
Vis oppsetter er greit, så får du separate feilkoder på dårlig kontakt vs ødelagt/slitt deler.
Du har loggen som sier om delene klarer å ha rett timing, og hvor mye strøm hver eletrisk del trekker. Feil i spenninger. 
Så fremt systemet er kompetent designet, skal loggen si hvor man kan begynner å feilsøke eller skru. Kontra å ha bilen inne til verksted for at de skal ta ut loggen, analysere den, og komme tilbake en senere dag for å begynne skruingen.

Vis det er redundans inne i bildet skal det også være mulig å skru av defekte sensorer så bilen berger til neste oppsatte verkstedtime.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (28 minutter siden):

Nja.
Vis oppsetter er greit, så får du separate feilkoder på dårlig kontakt vs ødelagt/slitt deler.
Du har loggen som sier om delene klarer å ha rett timing, og hvor mye strøm hver eletrisk del trekker. Feil i spenninger. 
Så fremt systemet er kompetent designet, skal loggen si hvor man kan begynner å feilsøke eller skru. Kontra å ha bilen inne til verksted for at de skal ta ut loggen, analysere den, og komme tilbake en senere dag for å begynne skruingen.

Vis det er redundans inne i bildet skal det også være mulig å skru av defekte sensorer så bilen berger til neste oppsatte verkstedtime.

Her treffer du godt. Min Kona var på service, og jeg hadde rapportert in noen mekaniske klunkelyder som oppsto ved lav fart/reduksjon av fart. Når tiden var inne for å hente bilen, og jeg stod allerede på toget inn til byen/verkstedet, så fikk jeg beskjed om at de måtte snu motoren, noe de ikke rakk den dagen. Måtte derfor snu.

Fikk beskjed om at de hadde time i slutten av neste uke, men bilen skulle brukes på ferie, så jeg måtte få lånebil. Den kunne jeg plukke opp dagen etter. Da jeg dukket opp på verkstedet 1 uke + helg, for å levere lånebil og plukke opp min egen, var den fortsatt ikke ferdig, så da ble det å beholde bilen i 2 dager til.

Da jeg hentet bilen fikk jeg beskjed om at PTC-elementet var defekt/måtte skiftes. Det hadde de oppdaget på service, men det var ikke like kritisk på sommeren, da den varmet, dog ikke på alle nivåer. Det måtte derfor inn for en ny fiks.

Dette er nå fikset, alt på garanti. Men hvor mye verkstedet hadde fått ut bare med fjerndiagnose over telefonen, er jeg jammen ikke sikker på. Ja, jeg hadde mistanker om AC, men den varmet jo om jeg satte temperatur høy nok, men ikke helt der jeg ønsker den skal være, så det glemte jeg å si før jeg leverte bilen.

Med oppkobling til bilen på samme måte som hos Tesla, så hadde jeg sikkert meldt inn mistanke om problem med AC allerede første gang jeg begynte å mistenke dette, og fått det diagnostisert der og da, og de kunne kalt meg inn til service kjapt.

Samme når jeg fikk de første ulydene fra motor/drivverk. Og da hadde de kanskje diagnostisert hele bilen, og alle deler hadde vært på plass og riktig tid satt av med en gang. Det hadde vært flott service og god brukeropplevelse.

Dog, jeg er happy med det meste når det gjelder mitt eget verksted foreløpig. Men at fjerndiagnose hadde forbedret opplevelsen mye mere, er jeg ikke det minste i tvil om.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Javel?  Har du nyare statistikk som tilseier at problema har komme attende?

https://motor.no/elbil-forbrukerrettigheter-tesla/kraftig-endring-i-antall-tesla-klager/115834

Den artikkelen er fra oktober i fjor og Teslas påstander ble ikke der bekreftet av Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet gikk ut i april i år og klagestrømmen til da i 2020 var over fjoråret.

https://www.tv2.no/a/11350579/

Sturle S skrev (1 time siden):

Tesla har auka service-kapasiteten mykje både i 2019 og i 2020.  Dei skulle sjølvsagt gjort dette før leveransane av Model 3 starta, men dei gjorde ein stor innsats etterpå:

Det de kunne gjort var å fikse rotårsaken til det enorme verkstedbehovet, men får man ikke til det så må man bare bygge ut kapasiteten.

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Den artikkelen er fra oktober i fjor og Teslas påstander ble ikke der bekreftet av Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet gikk ut i april i år og klagestrømmen til da i 2020 var over fjoråret.

https://www.tv2.no/a/11350579/

Påstanden din motseier tala i artikkelen.  53 klager på 4 vel fire månadar tilsier 159 klager for heile året med like mange klager i veka ut året.  Året før hadde Tesla 194 klager.

1 minute ago, uname -l said:

Det de kunne gjort var å fikse rotårsaken til det enorme verkstedbehovet, men får man ikke til det så må man bare bygge ut kapasiteten.

Rotårsaka er sjølvsagt manglande servicekapasitet i høve til salet.  Tesla selde 36% fleire fleire bilar enn næraste konkurrent i 2018 og vart berre sovidt slått av Volkswagen i 2019.  Medan Volkswagen har 84 merkeverstader i landet, som er naudsynt når dei leverer bilar av elendig kvalitet og ikkje kan gjere ein skit med bilen utan å ta han inn, har Tesla berre 19.  Eg veit fleire som ynskjer seg Tesla, men ikkje har kjøpt fordi det er fire timar å køyre til næraste service-senter.  Dei fyrste fem åra vil ein gjerne utføre all service på merkeverkstad pga garantien, og eksosbil-eigarar er vane med at bilane ofte må på service.  Når bilen har passert fem år er ikkje merkeverkstadar like viktige.

 

Tesla byggjer service-apparatet vidare, ser eg.  To nye service-senter på veg.  Etter mi meining burde dei heller bygd eit i Sogn og Fjordane enn å ha to i Bergen.  Eg trur det hadde gjort mykje for salet på Vestlandet.  I tillegg ser det ut som Alta peikar seg ut i Finnmark. 🙂

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (31 minutter siden):

Rotårsaka er sjølvsagt manglande servicekapasitet i høve til salet. 

Du må skille mellom årsak og konsekvens. Årsaken er manglende kvalitet. Konsekvensen er underkapasitet på verkstedene.

Sturle S skrev (31 minutter siden):

Medan Volkswagen har 84 merkeverstader i landet, som er naudsynt når dei leverer bilar av elendig kvalitet og ikkje kan gjere ein skit med bilen utan å ta han inn, har Tesla berre 19. 

image.png.92f94e4f45006b8628d9d4178b7d4b58.png

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

SNIP

Tesla byggjer service-apparatet vidare, ser eg.  To nye service-senter på veg.  Etter mi meining burde dei heller bygd eit i Sogn og Fjordane enn å ha to i Bergen.  Eg trur det hadde gjort mykje for salet på Vestlandet.  I tillegg ser det ut som Alta peikar seg ut i Finnmark. 🙂

Spørs om Alta fortjener å få noe servicesenter der. Hadde jeg vært i Tesla, ville jeg sterkt vurdert å putte et slikt senter i Lakselv istedet. Det hadde dekket Alta og nordover, mens Alta og sydover dekkes fort fra Tromsø.

Foreløpig har de senter i Tromsø og Bodø, samt i Trondheim, så ville trodd et senter i Harstad (dekker hele Lofoten) eller Narvik, samt Mosjøen eller Mo i Rana, er vel så sterkt ønsket. Blir uansett lange avstander mellom de.

Men, enig at det er vel tynt i Sogn og Fjordane, men tenker det fremdeles er behov for to i Bergenstraktene pga antall kunder i området. Men det blir vel litt "høna og egget" her. Mange som ikke kjøper Tesla pga manglende Service senter, som ikke kommer pga for få Tesla kunder. Tror nok beste muligheten for å få et slikt servicesenter, er at flere kjøper Tesla, og så begynner å etterspørre "lokalt" servicesenter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, del_diablo said:

Nja.
Vis oppsetter er greit, så får du separate feilkoder på dårlig kontakt vs ødelagt/slitt deler.
Du har loggen som sier om delene klarer å ha rett timing, og hvor mye strøm hver eletrisk del trekker. Feil i spenninger. 
Så fremt systemet er kompetent designet, skal loggen si hvor man kan begynner å feilsøke eller skru. Kontra å ha bilen inne til verksted for at de skal ta ut loggen, analysere den, og komme tilbake en senere dag for å begynne skruingen.

Vis det er redundans inne i bildet skal det også være mulig å skru av defekte sensorer så bilen berger til neste oppsatte verkstedtime.

Har du skrudd my bil? Tror du det er spenningsovervåking og shunter overalt så man vet eksakt hvor den elektriske feilen er basert på feilkodene?

Jeg har aldri hørt om redundante sensorer i bil. Forsvinner signaler går programvaren i fail-safe/nødprogram. Er feilen kritisk vil "master caution" lyse rødt og da skal man straks stanse bilen på et trygt sted.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, 6RCURCGB said:

Har du skrudd my bil? Tror du det er spenningsovervåking og shunter overalt så man vet eksakt hvor den elektriske feilen er basert på feilkodene?

Jeg har aldri hørt om redundante sensorer i bil. Forsvinner signaler går programvaren i fail-safe/nødprogram. Er feilen kritisk vil "master caution" lyse rødt og da skal man straks stanse bilen på et trygt sted.

Alt logges jo. Model 3/Y har nesten bare solid state sikringer som styres av software.

Dette har vel mange biler hatt en stund nå. BMW f.eks har vel og noe slikt?

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...