Gå til innhold

Er Islam "fredens religion"?


Anbefalte innlegg

MetalAndy92 skrev (3 minutter siden):

Det skal ekstremt mye til før jeg blir voldelig eller ufin. Men hadde han sagt det han skriver til meg her til ansiktet mitt i virkeligheten, skal du ikke se bort fra at det hadde smelt altså.

Jeg begynner litt å lure på om "venstresiden" på forumet har begynt med personhets bare for at tråder de ikke liker skal bli stengt. Er vell den fjerde tråden denne uka nå som nok blir stengt nå pga de kan ikke oppføre seg. Ikke alltid jeg er enig med deg Andy eller noen av dere andre på "høyresiden", men dere driver i hvert fall ikke med personangrep.

Til dere andre skjerpings!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Jeg begynner litt å lure på om "venstresiden" på forumet har begynt med personhets bare for at tråder de ikke liker skal bli stengt. Er vell den fjerde tråden denne uka nå som nok blir stengt nå pga de kan ikke oppføre seg. Ikke alltid jeg er enig med deg Andy eller noen av dere andre på "høyresiden", men dere driver i hvert fall ikke med personangrep.

Til dere andre skjerpings!

Jeg er ikke direkte høyre, jeg er ikke enig med Høyre og FRPs økonomiske politikk for eksempel og mot utselging av ressurser. Jeg kjenner masse venstrevridde som er enig med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Jeg begynner litt å lure på om "venstresiden" på forumet har begynt med personhets bare for at tråder de ikke liker skal bli stengt. Er vell den fjerde tråden denne uka nå som nok blir stengt nå pga de kan ikke oppføre seg. Ikke alltid jeg er enig med deg Andy eller noen av dere andre på "høyresiden", men dere driver i hvert fall ikke med personangrep.

Til dere andre skjerpings!

Dette er tatt opp i flere omganger og det er synd enkelt får holde på så lenge. Forsøker å ikke falle ned på samme nivå, men det er til tider krevende å sitte stille når enkelte slenger mye dritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne

Hepp!

Aller siste gang vi tar opprydding i tråden. Fortsetter OT og persondiskusjoner så har vi tre valg, enten stenge tråden eller luke ut brukere som ikke klarer å følge etter våre føringer og retningslinjer. Eller begge deler..

Moderator.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Ingen tvil om at dette temaet får blodet til å bruse hos mange, inkludert meg.
Men det er jo litt sånn det skal være når saker og ting ender i terror og død. Det skal ikkke være sånn i dagens ''siviliserte tider''.
Det ideelle hadde jo selvsagt vært at alle hadde holdt troen sin mest mulig for seg selv, og ikke latt den styret livet sitt. Men dit er det dessverre en MEGET lang veg. Og ingen er vel i tvil om hvilken av verdensreligionene som har lengst veg å gå...
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje ting hadde blitt meir stabilt om me hjalp dei etablere stabile økonomier bygd på trygg tilgang til mat, drikke, arbeidsplass, osv. Heller enn at me berre kaster dei ut i kaos med å stappe lommene til terrorister fulle med gryn og våpen, og fremtvinger bevæpnede revolusjoner, for så nokre år seinare å gå til krig og bombing av land, osv, osv...

Berre ei tanke - det er i stor grad vesten som må finna ein meir balansert, sunn måte å håndtere konflikter i landene...

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Kanskje ting hadde blitt meir stabilt om me hjalp dei etablere stabile økonomier bygd på trygg tilgang til mat, drikke, arbeidsplass, osv. Heller enn at me berre kaster dei ut i kaos med å stappe lommene til terrorister fulle med gryn og våpen, og fremtvinger bevæpnede revolusjoner, for så nokre år seinare å gå til krig og bombing av land, osv, osv...

Berre ei tanke - det er i stor grad vesten som må finna ein meir balansert, sunn måte å håndtere konflikter i landene...

Det er kun et fåtall muslimske land som vestlige makter har støttet terrorgrupper. Mesteparten av muslimske land er ikke i krig, men allikevel er de fattige, undertrykte og elendige land? Hvorfor det?
Jeg mener vi skal slutte å blande oss i de landene, men selv da klarer de ikke å etablere demokratiske land med likestilling mellom kjønn der religiøse minoriteter, ateister og homofile er likestilt med muslimer.
Bare et fåtall muslimske land mangler tilgang på mat og drikke.
Det er for eksempel ikke vestens skyld at de i Mali og Mauritania har slaveri fortsatt, det er ikke vår feil at de tar å kjønnslemlester damene sine så de blir ødelagt for livet.
Det er ikke vår feil at boko haram og andre islamistgrupper begår folkemord mot kristne i Nigeria, holder på å fullstendig ødelegge land som Burkina Faso og Mali.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, MetalAndy92 said:

Mener du for eksempel at den norske kirken har like langt igjen til å nå likestilling, respekt for homofile som det man har innenfor islam?

Nesten like langt, det er framleis ganske mykje motstand der, og endringene er ekstremt nylige. Per di eigen logikk frå tidligere er det einaste som skilje norske kirken frå islam at norske kirken ikkje også er norsk domstol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, MetalAndy92 said:

Det er kun et fåtall muslimske land som vestlige makter har støttet terrorgrupper. Mesteparten av muslimske land er ikke i krig, men allikevel er de fattige, undertrykte og elendige land? Hvorfor det?

Openbart meine du at svaret er islam.

Men då spør eg i retur: Kvifor er Russland, Polen, Argentina, Serbia, og mange andre land med muslim som minoritet også "fattige, undertrykte og elendige land"?

Eg trur du har eit veldig snevert perspektiv av kva verdens tilstand, sida det er ei ganske lang liste av land som per di definisjon no er "fattige, undertrykte og elendige land," men du fokuserer likevel på muslimske land og påstår islam er ene og alene problemet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Openbart meine du at svaret er islam.

Men då spør eg i retur: Kvifor er Russland, Polen, Argentina, Serbia, og mange andre land med muslim som minoritet også "fattige, undertrykte og elendige land"?

Eg trur du har eit veldig snevert perspektiv av kva verdens tilstand, sida det er ei ganske lang liste av land som per di definisjon no er "fattige, undertrykte og elendige land," men du fokuserer likevel på muslimske land og påstår islam er ene og alene problemet?

Hvor har jeg sagt at islam er den eneste faktoren? Og hvor har jeg sagt at all verdens undertrykkelse skyldes islam?
Du tror ikke det finnes noen samfunn der politisk og religiøs ideologi stanser utviklingen altså?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, MetalAndy92 said:

Hvor har jeg sagt at islam er den eneste faktoren? Og hvor har jeg sagt at all verdens undertrykkelse skyldes islam?

På kva måte har eg tolket deg feil konkret, gitt kor laserfokusert du har vore på nøyaktig emnet om kor skadelig islam er i følge deg?

9 minutes ago, MetalAndy92 said:

Du tror ikke det finnes noen samfunn der politisk og religiøs ideologi stanser utviklingen altså?

Ikkje slik du fantasere i hvertfall. Hugs at me i Norge har eit monarki, men er også eit av verdas rikeste land. USSR, til tross for å egentlig vera på kante av lutfattig og ledet av eit totalitær regime, var ikkje akkurat begrenset i sin utvikling.

Det er vesentlig meir komplekse svar involvert, deriblant utenstående faktorer som andre land i verda, og kva interaksjoner dei har.

Kva gjere me med Somalia? Du fortalte at me burde ha fingrene av fatet, men samtidig sutrer du over at innvandrere ikkje er norske. Blir ikkje det litt hyklersk? Du ynskje helst at dei forblir i landet sitt slik du taler, så då burde det vel vera i di interesse at dei ikkje har ynskje om å forlate landet i store mengder vel?

I mi meining treng Somalia hjelp. Eg veit ikkje kva nøyaktig me kan eller burde gjere, men det blir hyklersk å klage seg over tilstandene, og klage over at dei forlat landet og kjem hit, og ikkje løfta ein finger for å prøve fikse noko.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...