Gå til innhold

Er Islam "fredens religion"?


Anbefalte innlegg

Just now, Atib Azzad said:

Disse ekstremistene må overse svært mange deler av koranen for at sine handlinger skal være forenelig med islam, altså jeg sier ikke at de ikke er muslimer, de identifiserer seg jo åpenbart slik, men jeg forstår ikke hvordan du mener disse er mer skriftlærde enn moderate muslimer når de gjør handlinger som er så uforenelige med Islam.

Grunnen til det er kanskje at skriftene er fulle av selvmotsigelser? Som er et problem med religionen. 

Quote

Det som gjør det vanskelig å avgjøre er jo selvsagt hvordan man tolker skriftene, hva rettferdiggjør hellig krig, når er det tillat å drepe osv.
Det lar seg jo åpenbart tolke dithen, som disse avbildede ekstremistene har gjort, det jeg sliter litt med å forstå er hvorfor du mener det er en særlig god tolkning, at disse er eksemplariske eksempler for innholdet i en bok du ikke har lest (med forbehold om du har lest den siden sist.)

Nettopp. Som igjen er et problem med religionen, er det ikke det? Når man får grupper som ISIS som resultat av en annerledes tolkning av skriftene? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, debattklovn said:

Nettopp. Som igjen er et problem med religionen, er det ikke det? Når man får grupper som ISIS som resultat av en annerledes tolkning av skriftene? 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ku_Klux_Klan

Quote

Members of the KKK swore to uphold American values and Christian morality, 

Quote

The second Klan embraced the burning Latin cross as a dramatic display of symbolism, with a tone of intimidation.[145] No crosses had been used as a symbol by the first Klan, but it became a symbol of the Klan's quasi-Christian message.

Endret av Drunkenvalley
Fjernet luft.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, debattklovn said:

Grunnen til det er kanskje at skriftene er fulle av selvmotsigelser? Som er et problem med religionen. 

Nettopp. Som igjen er et problem med religionen, er det ikke det? Når man får grupper som ISIS som resultat av en annerledes tolkning av skriftene?

Jeg tror man får grupper som ISIS gjennom bombing og destabillisering, lidelse avler lidelse.
Jeg har ikke noe problem med å si meg enig i at det er et problem at man kan bruke religion til å rettferdiggjøre drap, eller når man bruker en økonomisk rasjonale, eller en imperalistisk logikk.
Uansett hvilken begrunnelse man finner for å rettferdiggjøre å påføre andre lidelse, er dette åpenbart negativt og ekstremt.
Samtidig viser historien vår at dersom man virkelig vil gå inn og drepe andre , så finner man en eller annen grunn, jeg tror ikke lovverket i USA åpner for at man bare kan bruke fabrikerte påstander om masseødeleggelsesvåpen som basis for en innvasjon hvor hensikten er å røve andre lands naturressurser, likevel fant de det mulig.
Og likevel ville ikke jeg sagt at nord-amerika baserer seg på lover som er uforenelige med fred.

Det jeg lurte på var hvorfor du insisterer på at denne tolkningen av islam er så utrolig god eller belest, når den glatt hopper over sentrale temaer i boken.
Hvorfor gjentar du påstanden om at disse ekstremistene er så mye bedre muslimer, enn de som lever helt vanlige liv og ikke skader noen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):
  • @MetalAndy92 meine at muslimer skal integrere seg når dei flytter til Norge - at dei "tar opp norske verdier," uten at han rakk fortelja kva det faktiskt betyr. Han påsto at Somalere var late og ikkje gjorde anna enn å spise khat. Han forsøkte klandre tilstandene i Somalia på islam, uten at han faktiskt kan noko om landets historie som han kan basere påstanden i.

Klankultur og islam er årsaken til at Somalia er så dårlig land. Sharialover, islamisme og æreskultur ødelegger landet. Igjen så er det land som har blitt enda mer knust enn Somalia i krig og likevel kommet seg og blitt blant verdens rikest. Hvorfor klarer ikke Somalia det?
Om Somaliere vil bo i Norge bør dem bli like integrert som Shurika Hansen. Det er en idealinnvandrer det. Disse som drasser rundt på sine teltkledde koner og hijabkledde barn er ikke norske og kommer aldri til å bli det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, MetalAndy92 said:

Klankultur og islam er årsaken til at Somalia er så dårlig land.

Dette er ein vag påstand du ikkje bygge opp med openbar kilde eller logikk.

14 minutes ago, MetalAndy92 said:

Sharialover, islamisme og æreskultur ødelegger landet. 

Har du beviser for dette?

14 minutes ago, MetalAndy92 said:

Igjen så er det land som har blitt enda mer knust enn Somalia i krig og likevel kommet seg og blitt blant verdens rikest. Hvorfor klarer ikke Somalia det?

Hvilke land sikter du til nøyaktig, og kvifor er du sikker på at det er islam som er kilden til at A funket, men ikkje B?

15 minutes ago, MetalAndy92 said:

Om Somaliere vil bo i Norge bør dem bli like integrert som Shurika Hansen. Det er en idealinnvandrer det. Disse som drasser rundt på sine teltkledde koner og hijabkledde barn er ikke norske og kommer aldri til å bli det.

Historisk kontekst og dette gjer at "teltplagget" ikkje er ein good look, men kva har det med å vera norsk eller ei konkret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Hahaha, det er det heldigvis ikke klovner som deg som bestemmer. Alle norske statsborgere som er født og oppvokst i Norge er norske - uavhengig av hvor foreldrene kommer fra.

Nei, man er ikke en hest bare fordi man er født i en stall. Det finnes forskjellige måter å være norsk på.
1.Etnisk norsk: Norsk av opprinnelse  og har norsk som morsmål. 
2.Kulturelt norsk: Assimilert inn i den norske kulturen.

Nordmenn setter ikke barnehijab på barn, slik er det bare. Skal de anses som norske må de kulturelt assimileres. Hvorfor regnes ikke tsjetsjenere som russere, selv om Tsjetsjenia har vært en del av Russland i flere hundre år? Hvorfor regnes de ortodokse i Bosnia fortsatt som serbere selv om de har bodd århundrer i Bosnia?

Hvor stor andel av innvandrere i Norge anser seg som nordmenn tror du fremfor familiens kulturelle og etniske bakgrunn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Dette er ein vag påstand du ikkje bygge opp med openbar kilde eller logikk.

Har du beviser for dette?

Hvilke land sikter du til nøyaktig, og kvifor er du sikker på at det er islam som er kilden til at A funket, men ikkje B?

Historisk kontekst og dette gjer at "teltplagget" ikkje er ein good look, men kva har det med å vera norsk eller ei konkret?

Islam er årsaken fordi det er på grunn av islam at man har al shabaab, det er på grunn av klankultur at man har borgerkrigstilstandene. De har ikke noen felles nasjonal identitet som står spesielt sterkt, men heller en klanidentitet som står sterkt. Dette har ført til lange konflikter opp gjennom årene. Det at de også kutter i 98% av kvinnelige kjønnsorganer i Somalia er også på grunn av kulturen deres.

At islamisme, sharia osv. ødelegger Somalia er noe du trenger bevis på? Er ikke det rimelig åpenbart?

Japan og Sør-Korea har minimalt med ressurser og tross store ødeleggelser har de klart bli verdens rikeste land. Europa gikk gjennom to verdenskriger på bare 3 tiår hvor mange titalls millioner døde og store deler ble lagt i grus. Europa kom seg fort opp igjen og ble igjen den mest velstående verdensdelen. Rwanda er et eksempel i Afrika, det gikk gjennom et omfattende folkemord og borgerkrig for 26 år siden, og gjør stor fremgang. Somalia derimot er på stedet hvil.

Hijab og chador og liknende undertrykkende plagg og islam er ikke norsk. Å være norsk er en etnisk og kulturell idenitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Kor mange amerikanere kaller seg "norske," men har ein triviell relasjon mens dei ellers identifiserer som klinkeklar amerikaner?

Hvor mange av Somaliere i Norge tror du anser seg som nordmenn, fremfor Somaliere?

Jeg tror det er ekstremt få. Jeg hadde aldri blitt sett på som Somalier om jeg flyttet Somalia, heller ikke hvis jeg var født i Somalia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, MetalAndy92 said:

Islam er årsaken fordi det er på grunn av islam at man har al shabaab,

Kva er beviset ditt for dette? At al Shabaab er muslimsk? Logikken din er ikkje sterk her. Det eg kan finne blei gruppa etablert under ICU, som er islamsk, men som blei formet for å løse eit konkret problem i landet.

Islam er involvert, men det er ingen openbar grunn til å spesifikt klandre islam for gruppens eksistens meir enn å klandre kristendommen for Breivik.

5 minutes ago, MetalAndy92 said:

det er på grunn av klankultur at man har borgerkrigstilstandene. De har ikke noen felles nasjonal identitet som står spesielt sterkt, men heller en klanidentitet som står sterkt. Dette har ført til lange konflikter opp gjennom årene.

Og kva kan orsaka vera til at det er ei klankultur? 

9 minutes ago, MetalAndy92 said:

Det at de også kutter i 98% av kvinnelige kjønnsorganer i Somalia er også på grunn av kulturen deres.

Ja, akkurat som i USA kor fleste gutter får forhuden fjerna. Det er ein uting som må vekk verda over.

10 minutes ago, MetalAndy92 said:

At islamisme, sharia osv. ødelegger Somalia er noe du trenger bevis på? Er ikke det rimelig åpenbart?

Vel eg stole ikkje på deg først og fremst, sida retorikken og argumentasjonen din har lite kjøtt på beina. Du har fremmet ein konklusjon, og det lukter sterkt av at du leiter desperat etter ting som du kan påstå er pga konklusjonen din, heller enn at du er kjent med landet i djup grad og bygd god forståelse for korleis me er kommet til dagens situasjon.

11 minutes ago, MetalAndy92 said:

Europa gikk gjennom to verdenskriger på bare 3 tiår hvor mange titalls millioner døde og store deler ble lagt i grus. Europa kom seg fort opp igjen og ble igjen den mest velstående verdensdelen. 

Og dette meine du er reint og redelig fordi Europa ikkje hadde islam?

...er du heilt blåst, eller strøk du berre på samfunnsvag og historie på ungdomsskolen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Kva er beviset ditt for dette? At al Shabaab er muslimsk? Logikken din er ikkje sterk her. Det eg kan finne blei gruppa etablert under ICU, som er islamsk, men som blei formet for å løse eit konkret problem i landet.

Islam er involvert, men det er ingen openbar grunn til å spesifikt klandre islam for gruppens eksistens meir enn å klandre kristendommen for Breivik.

Og kva kan orsaka vera til at det er ei klankultur? 

Ja, akkurat som i USA kor fleste gutter får forhuden fjerna. Det er ein uting som må vekk verda over.

Vel eg stole ikkje på deg først og fremst, sida retorikken og argumentasjonen din har lite kjøtt på beina. Du har fremmet ein konklusjon, og det lukter sterkt av at du leiter desperat etter ting som du kan påstå er pga konklusjonen din, heller enn at du er kjent med landet i djup grad og bygd god forståelse for korleis me er kommet til dagens situasjon.

Og dette meine du er reint og redelig fordi Europa ikkje hadde islam?

...er du heilt blåst, eller strøk du berre på samfunnsvag og historie på ungdomsskolen?

Si meg? Er du selv somalier eller muslim?
Klankultur har dem fordi det er en den av kulturen deres. Enkelt og greit. Og det har det vært i lang tiden.
Hvorfor prøver du å bortforklare kjønnslemlestelsen i Somalia? Ja, omskjæring av gutter er ille, men langt mer ødeleggende for en kvinne å bli "omskjært" enn for en gutt.

Du kan vel heller forklare hvor positivt det er med klankultur og islam i Somalia da?
Hva tror du er årsaken til at de pakker inn damene i telt og har sharialover i Somalia? Gresk mytologi?

Er du en slapstick karakter fra en gammel stumfilm? Jeg har ikke sagt at problemet kun er islam, men islam er en stor del av det.  Men det må jo være noe som gjør at andre land som har vært ganske ødelagt, kolonisert og okkupert klarer å bli blant de rikeste, mens land i den muslimske land er udemokratiske, dysfunksjonelle og kommer seg aldri opp uansett? Kan det være at det er kuturen og mentaliteten til folka der det er noe med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, MetalAndy92 said:

Nei, man er ikke en hest bare fordi man er født i en stall. Det finnes forskjellige måter å være norsk på.
1.Etnisk norsk: Norsk av opprinnelse  og har norsk som morsmål. 
2.Kulturelt norsk: Assimilert inn i den norske kulturen.

Nordmenn setter ikke barnehijab på barn, slik er det bare. Skal de anses som norske må de kulturelt assimileres. Hvorfor regnes ikke tsjetsjenere som russere, selv om Tsjetsjenia har vært en del av Russland i flere hundre år? Hvorfor regnes de ortodokse i Bosnia fortsatt som serbere selv om de har bodd århundrer i Bosnia?

Hvor stor andel av innvandrere i Norge anser seg som nordmenn tror du fremfor familiens kulturelle og etniske bakgrunn?

Bullshit.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Det mest openbare problemet med det er at @MetalAndy92 foreslår etnisk utrydning. Alt mindre enn det og du er ikkje norsk i hans auge.

Så bare fordi man ikke anser noen som åpenbart ikke snakker norsk veldig bra, anser seg som somaliere, er sterkt troende muslimer og er dårlig integrert og sender barna tilbake på koranskole til hjemlandet og som nekter døtrene å gifte seg med etniske norske og ikke-muslimer. Så vil man ifølge deg utrydde en folkegruppe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, MetalAndy92 said:

IDIOT! Hvor har jeg noen sinne tatt til ordet for å utrydde noen? Jeg ønsker ingen mennesker døde. Og jeg støtter ikke etnisk rensing.

 

Det er denne konklusjonen ekstremvenstre har i mange tilfeller. Om man på noen måte er kritisk til innvandring så betyr det i deres bittesmå hoder at man ønsker å deportere eller utrydde alle innvandrere som allerede bor i norge.

Det går liksom fra 0 til 100 litt fort der noen ganger.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...