Jump to content
Redaksjonen.

BMW utsetter selvkjøring på sitt neste el-flaggskip

Recommended Posts

Xaphoon skrev (3 minutter siden):

Hva i alle dager er den dingsen midt foran på bilen...?

Er ting som tyder på at sauerkrauten har blitt litt vel sauer der nede.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Xaphoon skrev (22 minutter siden):

Hva i alle dager er den dingsen midt foran på bilen...?

Bilen er designa for at det skal vere enklere å drepe fotgjengera

Share this post


Link to post

Allerede på nivå 1 eller enda lavere, når bilen begynner å vri på rattet mens du kjører fordi bilen tror den vet hvor veien er men faktisk tar feil, blir det veldig tydelig at selvkjøring ikke har noe som helst for seg.

 

Når Tesla'en du nettopp har kjørt forbi på motorveien gasser på med alle sine hestekrefter for å ta igjen bilen foran, akkurat idet du blinker til høyre og svinger inn foran den, får føreren i det minste testet reaksjonen sin.

 

Kjør sjøl, hvis du vil ha autonom transport : ta buss.

Edited by 0QE8JCM8

Share this post


Link to post

Monsterbil med Kina-grill! Og hvorfor skal fronten være så høy? Ellers har den noen tiltalende moderne trekk. Kan ikke tenke meg at noen vil kjøpe noe sånt (sier MW-entusiast)!

Edited by Ketill Jacobsen

Share this post


Link to post
8 hours ago, Ano__Nym said:

Utrolig deilig å vite at man kan kutte inn foran alle nye Volvo, Tesla, BMW og Merce å være trygg på at de slipper deg inn automatisk ;)

Nødbremsesystemet du tenker på da? For ville ikke stolt 100% på det.

Eller tror du alle blir å ha selvkjøring påslått 24/7?

Beste er jo at biler har innebygget dashcam så om du finner på noe lurt i trafikken og det går galt så har man det på video.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Ano__Nym skrev (15 timer siden):

Utrolig deilig å vite at man kan kutte inn foran alle nye Volvo, Tesla, BMW og Merce å være trygg på at de slipper deg inn automatisk ;)

Ikke akkurat noe jeg ville stolt på, nei. Det Complexity nevner, er nå en ting. En annen ting er disse sivilkledde vaktbikkjene på 2 og 4 hjul som surrer rundt i trafikken.

Sitter som meddommer av og til, og den siste saken hadde 3 tilfeller av råkjøring i seg, hvorav to av de kom som tilleggspåtale. Riktignok var dette gjort av en uten førerkort, men da kan man jo spekulere i hvor mange tilfeller som avgjøres med bøtelegging på stedet, og inndragning av førerkort der vedkommende aksepterer, slik at den ikke kommer til rettsapparatet.

Nå kunne de sikkert tatt langt flere, om de hadde vært enda flere ute. Har selv blitt forbikjørt av ikke bare en, men to biler i slengen, der det har vært både farlig kjøring og ulovlig høy fart i gater med 50-sone. Tror kanskje spesielt avkjøringen fra Ring 3 Sinsenkrysset med påfølgende kjøring ned mot ring to, både ved Carl Berners Plass og krysset Fagerheimgata/Ring 2, er steder det råkjøres mye.

Og det er nok fremdeles bare en dråpe i havet av alle tilfeller innen Oslo Politidistrikt

  • Like 2

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Ikke akkurat noe jeg ville stolt på, nei. Det Complexity nevner, er nå en ting. En annen ting er disse sivilkledde vaktbikkjene på 2 og 4 hjul som surrer rundt i trafikken.

Sitter som meddommer av og til, og den siste saken hadde 3 tilfeller av råkjøring i seg, hvorav to av de kom som tilleggspåtale. Riktignok var dette gjort av en uten førerkort, men da kan man jo spekulere i hvor mange tilfeller som avgjøres med bøtelegging på stedet, og inndragning av førerkort der vedkommende aksepterer, slik at den ikke kommer til rettsapparatet.

Nå kunne de sikkert tatt langt flere, om de hadde vært enda flere ute. Har selv blitt forbikjørt av ikke bare en, men to biler i slengen, der det har vært både farlig kjøring og ulovlig høy fart i gater med 50-sone. Tror kanskje spesielt avkjøringen fra Ring 3 Sinsenkrysset med påfølgende kjøring ned mot ring to, både ved Carl Berners Plass og krysset Fagerheimgata/Ring 2, er steder det råkjøres mye.

Og det er nok fremdeles bare en dråpe i havet av alle tilfeller innen Oslo Politidistrikt

Det blir noen artige rettsmøter når bilen må må i retten og ikke føreren

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det blir noen artige rettsmøter når bilen må må i retten og ikke føreren

Blir isåfall en powerpoint presentasjon, med ei video-snutt og en "recreation" av situasjonen virtuellt. Så rimelig enkelt å peke på skyld. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (10 minutter siden):

Det blir noen artige rettsmøter når bilen må må i retten og ikke føreren

Interessant fortolkning av teksten. Morosamt!

😎

PS! Om det ikke kom klart nok frem, det er fremdeles sjåføren av bil involvert som må møte i retten, og av og til også politikonstabelen som førte enten en MC eller en bil i sivil, og som som foretok stopp og kontroll av sjåfør.. 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Interessant fortolkning av teksten. Morosamt!

😎

PS! Om det ikke kom klart nok frem, det er fremdeles sjåføren av bil involvert som må møte i retten, og av og til også politikonstabelen som førte enten en MC eller en bil i sivil, og som som foretok stopp og kontroll av sjåfør.. 

Det har vel med hva tråen egentlig handler om: selvkjøring

Share this post


Link to post

Det er vel helt utelukket at noen gang (i en rettstat) en maskin må møte i retten. Det blir nok i all overskuelig fremtid operatøren av maskinen eller produsenten/leverandøren - gjerne i form av enten juridisk eller naturlig person.

Dette gjelder sikkert også for kunstig intelligens.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (14 minutter siden):

Det har vel med hva tråen egentlig handler om: selvkjøring

Dersom bilen er på autonomisk styring, vil du selvsagt ikke "kutte inn" på den måten. Det kreves altså at "du" (om du er sjåføren altså) kjører bilen manuelt, mens du forventer at de andre kjører autonomt og derfor hugger inn bremsene. Ergo vil "du" fremdeles være ansvarlig for farefull kjøring, og risikerer å bli tatt for dette. 

En videreutvikling vil vel være at slike situasjoner blir rapportert inn automatisk, og videobeviset som sendes inn vil være nok til å få deg felt, selv om det ikke var politi til stede. Om slikt blir mulig OG lovlig, og juridisk godtatt som bevis, så blir det nok fort til at selv villbasser som ikke har bil med autonomi, vil vurdere at risikoen for å bli tatt  er for stor til at det er verdt det.

Ikke vanskelig å se at slik argumentasjon går inn og hjem hos myndighetene/politikerne, og man blir tvunget inn på baner og lukkede områder for å få stimulert fartsfantomet i seg. Kan hende det blir bedre tide for gocart baner og raceways a la det man har i USA, der man kjører i sirkler på lukkede baner. Disse tar langt mindre plass enn typisk europeiske raceways med både høyre og venstresvinger.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Om slikt blir mulig OG lovlig, og juridisk godtatt som bevis, så blir det nok fort til at selv villbasser som ikke har bil med autonomi, vil vurdere at risikoen for å bli tatt  er for stor til at det er verdt det.

Hehe, jeg trur ikke det er så mange som "check-bremser" en Waymo bil f.eks. Er jo rimelig tydelig at alt vil være på film og bilder. ^^ 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...