Gå til innhold

Ny rapport: Ladbare hybridbiler kjører stort sett fossilt. Regjeringen strammer inn avgiftene


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hevder 40% på hva.

 

I 2025 ikke lovlig å selge annet en 

kremt skrev (3 timer siden):

De hevder ca 40 % på noen Prius varianter ja. Auris er vel mer som en Golf og ikke en utpreget eco-bil.Mens Prius er mer sleek i formen.

ikke dei som ikke har batteri (opp magesinert) drift.

 

OK

Informer

Kalkuler

TU...........

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
7 hours ago, Sturle S said:

21000 / 365 = 57,5 km pr dag.  50 km er med andre ord for lite til å dekkje 90% av køyringa dersom du køyrer identisk likt kvar dag gjennom heile året og alt for lite dersom det er eit snev av variasjon i den daglege køyrelengda.

For meg ville 50km elektrisk rekkevidde dekket all daglig kjøring, muligens for to dager også. Så å redusere insentivene bare fordi politikerene ikke forstår selv de enkleste realiteter om at faktisk forbruk skiller seg fra norm tall er bare trist.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (8 timer siden):

For meg ville 50km elektrisk rekkevidde dekket all daglig kjøring, muligens for to dager også. Så å redusere insentivene bare fordi politikerene ikke forstår selv de enkleste realiteter om at faktisk forbruk skiller seg fra norm tall er bare trist.

Det som er fint med poletikk er at de er heilt unødvendig å forstå den (eller at det er teoretisk mulig), det som trengst er bare at 2 personer klarer å forsvare den (verifisering).

 

Metoden er ofte : nikke litt med hodet, folde hendene av og til, og å like å lyge (ha smilerefleks / vere litt sosial). Alle partier som har kandidater som behersker dette godt har relativt bra med oppslutning / blir store (gjerne over 36,9%).

Har man bare 2 partier er det langt lettere å komme over sperregrensen, men det fordrer mer av den enkelte kandidat. Å det å kalle seg «demokrat» (ha et patent) er nødvendigvis ikke en fordel mht antall stemmer, da det må forsvares på en eller annen måte (i dagens politiske fora).

 

Samme problemet er råd å se hos 0-utslippere. Dei vesker litt i munnen når dei prater Dei også, ligg bare kusehåret fra relegion dei også.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
10 hours ago, 6RCURCGB said:

For meg ville 50km elektrisk rekkevidde dekket all daglig kjøring, muligens for to dager også. Så å redusere insentivene bare fordi politikerene ikke forstår selv de enkleste realiteter om at faktisk forbruk skiller seg fra norm tall er bare trist.

Ja, for politikarane skal berre ta omsyn til deg og du og ingen andre.  Dei skal i alle fall ikkje skule på korleis gjennomsnittet oppfører seg.

 

Dersom 50 km er nok til all dagleg køyring for din del, skal du sjå at du klarer deg heilt fint med ein enkel elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Sturle S said:

Dersom 50 km er nok til all dagleg køyring for din del, skal du sjå at du klarer deg heilt fint med ein enkel elbil.

Spydigheter frabes takk. Ladbar hydrid er fullstendig uaktuelt for oss men den hadde vært akkurat like utslippsfri i hverdagen som en elektrisk bil. Så hvorfor i all verden skulle jeg valgt en elektrisk bil som jeg bare kan bruke til og fra butikken når en ladbar hybrid er mye mer fleksibel i bruk og kan brukes på langtur, trekke middels henger osv...

Lenke til kommentar
1 minute ago, 6RCURCGB said:

Spydigheter frabes takk. Ladbar hydrid er fullstendig uaktuelt for oss men den hadde vært akkurat like utslippsfri i hverdagen som en elektrisk bil. Så hvorfor i all verden skulle jeg valgt en elektrisk bil som jeg bare kan bruke til og fra butikken når en ladbar hybrid er mye mer fleksibel i bruk og kan brukes på langtur, trekke middels henger osv...

Du kan jo velje ein annan elbil enn ein du berre kan bruke på butikken.  Nesten alle elbilar til sals no eignar seg utmerka til langtur.  Vi har køyrt gjennom 17 land i vår elbil frå 2014.  I ei undersøking TØI gjorde i 2016 utpeika Tesla Model S seg som bilmodellen med desidert lengst årleg køyrelengde.  Lengre enn ladbare hybridar.  Det same går fram av offisiell statistikk i Storbritannia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 timer siden):

Ja, for politikarane skal berre ta omsyn til deg og du og ingen andre.  Dei skal i alle fall ikkje skule på korleis gjennomsnittet oppfører seg.

 

Dersom 50 km er nok til all dagleg køyring for din del, skal du sjå at du klarer deg heilt fint med ein enkel elbil.

Gjennomsnittet er 12000km i året (ikke 21000) . Så prøv et annet regnestykke du. Nå bruker ikke alle mennesker bilen sin 365 dager i året heller. 12000/365 = 32km

Når det gjelde folk som jobber i Oslo (som du har kommentert) så bor flesteparten i samme eller i nabo kommune. Ikke i Askim, Moss eller Mjøndalen , LOL.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, syar2003 said:

Gjennomsnittet er 12000km i året (ikke 21000) . Så prøv et annet regnestykke du. Nå bruker ikke alle mennesker bilen sin 365 dager i året heller. 12000/365 = 32km

Gjennomsnittet for besinbilar er berre vel 8400 km i året.  Elbilar, diesel og ladehybridar dreg snittet opp, og ladehybdridane går lengst.

59 minutes ago, syar2003 said:

Når det gjelde folk som jobber i Oslo (som du har kommentert) så bor flesteparten i samme eller i nabo kommune. Ikke i Askim, Moss eller Mjøndalen , LOL.

Då bør kanskje incitamentet gjerast avhengig av dokumentert reiseavstand til jobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (16 minutter siden):

Gjennomsnittet for besinbilar er berre vel 8400 km i året.  Elbilar, diesel og ladehybridar dreg snittet opp, og ladehybdridane går lengst.

Då bør kanskje incitamentet gjerast avhengig av dokumentert reiseavstand til jobb?

Forsikringsselskapet har årlig kjørelengde til ethvert kjøretøy. Dette sammen med veiprising og utstyr for å lese odb data for elekrisk kjørelengde lan lett implementeres.

Oslo , Trondheim , Tromsø og Stavanger har forresten innført eSoner. Min bil svitsjer automatisk til fullelektrisk jeg jeg kjører inn i eSonen.

Det med avgifter predefinerte på jobb avstand er for dumt og blir urealistisk og feilaktig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
1 hour ago, syar2003 said:

Forsikringsselskapet har årlig kjørelengde til ethvert kjøretøy. Dette sammen med veiprising og utstyr for å lese odb data for elekrisk kjørelengde lan lett implementeres.

Dei les det av på service, men bilprodusentane vil ikkje rapportere tala vidare.  No har vi fått svar på kvifor.

1 hour ago, syar2003 said:

Oslo , Trondheim , Tromsø og Stavanger har forresten innført eSoner. Min bil svitsjer automatisk til fullelektrisk jeg jeg kjører inn i eSonen.

Ikkje mange bilar støttar det.  Kva skjer dersom batteriet går tomt inni ei slik sone?

1 hour ago, syar2003 said:

Det med avgifter predefinerte på jobb avstand er for dumt og blir urealistisk og feilaktig.

Jepp.  Det enklaste er å fjerne spesielle avgiftsletter for batterihybridar.  Dei får uansett urealistisk låg eingongsavgift (CO2-komponent) fordi gjennomnittsforbruket er mykje høgare enn dei betaler avgift for.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (47 minutter siden):

Dei les det av på service, men bilprodusentane vil ikkje rapportere tala vidare.  No har vi fått svar på kvifor.

Ikkje mange bilar støttar det.  Kva skjer dersom batteriet går tomt inni ei slik sone?

Jepp.  Det enklaste er å fjerne spesielle avgiftsletter for batterihybridar.  Dei får uansett urealistisk låg eingongsavgift (CO2-komponent) fordi gjennomnittsforbruket er mykje høgare enn dei betaler avgift for.

Hvor langt et kjøretøy kjører pr.år kan fremkomme av forsikringpolisen. Forsikringsselskapene krever allerede inn «vegavgiften»
Hvor mye en hybrid kjører ikke elektrisk For å betale forurensning er i grunnen uvesentlig da man allerede betaler avgifter på drivstoffet.

Vi snakker hele tiden om «nye biler» . Nye plug-in hybridbiler kan ilegges krav om dette for å oppnå fordelene. Går man tom så går man tom og kjører på drivstoff. Dog er det en studie på dette som viser det er neglisjerbart (vi snakker om samme by man bor i eller rundt).

Nei , vi trenger ikke fjerne noen avgiftslettelse. Men man kan bruke klasser på f.eks 50km , 75, km osv hvor 75km gir fullt fradrag. Hybrider betaler ful mva og avgifter på drivstøff, ttrafikkforsikringsavgift og bom allerede. 
Jeg har kjørt 62,2km i dag , over 2t 11 minutter og 60,4km er ren elektrisk. Dette er fordelt på frem/tilbake til jobb , to separate handleturer og en tur/retur til dyrlegen. Har lader jeg har betalt for selv i sameiegarasje og plugger inn bilen hver gang jeg parkerer der. Så påstanden din er ikke representativ for personer som bor i sentrale områder.
For bare få år siden (som at det går mange av disse på veiene) var rekkevidden på plugin hybrider kun 1/3-del eller mindre av de som lages i dag.

Det lukter for mye av fordommer og irrasjonalitet i denne tråden. En plug-in hybrid gir en frihet til å reise hvor man vil med egen bil og kjøre hvilke strekninger man vil uavhengig av manglende ladeinfrastruktur Om det så er innenlands eller utenlands.
De som forkynner disse holdningene og samtidig beholder sin dieselbil som nr 2 bil sammen med en elbil er ikke noe annet enn hyklere.

Men om få måneder durer også jeg rundt på veiene med fullelektrisk egen bil (kun en bil) dog med litt nyanserte holdninger til avgiftspekefingeren til alt semielektrisk. Greia er at AS Norge ikke får inn nok kroner I forhold til hva det koster å drive og bruker bilen med mere dårlig kamuflerte begrunnelser for å hanke inn mere penger til statskassa.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Selv om noen er flinke til å lade, så endrer ikke det faktum at alle kjøper hybridbil pga lave avgifter. Avgiftslette på elbiler er 100% effektiv fordi du kan ikke kjøre på fossilt. Hvis du ikke har ambisjoner om å lade en elbil, så kjører ikke bilen. Ladehybrider så får man avgiftslette selv om man ikke har noen ambisjoner eller mulighet til å lade bilen. Det gjør avgiftslette upresis og lite effektiv. Som skattebetaler forventer / forlanger jeg at incentiver fungerer etter hensikten. Om det ikke gjør det, så forlanges det at de endres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (51 minutter siden):

Vi kjøper de også for å få lavere drivstoffsutgifter, aká kjøre elekrisk, aká spare miljø/klima ved småkjøring.

Typisk fordomsdrevet brukerinlegg :thumbdown:

Oi, var jeg ikke 100% enig med deg? Alle som er uenig med deg er fordomsfulle? Jeg gir deg honnør for at du er flink til å lade, men du må da også se det som sannsynlig at det er veldig mange som ikke gjør det også. F.eks de som ikke har ladeplass hjemme, samt de som bruker den som firmabil. Hvorfor skal du lade den hjemme når bensinen er «gratis»? Jeg skriver «alle» da det er dekkende nok. Se på elbilsalget i Danmark. Der opphørte elbilsalget over natten da avgiftsfordeler forsvant. Kanskje noen 10 talls elbil små poolbiler i kommunal tjeneste og en håndfull Teslaer til rikinger som kjøper det de vil uansett hva det koster. Er Norge veldig forskjellige her? Om fordelene på plug in hybrider forsvinner, vil dieselbilen vinne mye terreng tilbake, spesielt på de som uansett ikke vil/kan lade ladehybriden og det er kansje like greit. De som vil og kan lade hjemme vil kjøpe elbil uansett. Spesielt fremover hvor det både bygges ut kommersielle ladere og gode el-familiebiler med både takstativ og hengerfeste blir fler og rimeligere. 

Så da føyer jeg meg 100% bak at man ser på den mislykkede ladehybrid incentivene, selv om det er beklagelig for de som er flinke til å lade som du syar2003. Men du kan trøste deg med at bilen din blir mer verdt, og så kan du bruke den gevinsten til å kjøpe en skikkelig miljøvennlig elbil neste gang. Så kan du kjøre uten utslipp hele veien også på langtur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (19 timer siden):

Hvor mye en hybrid kjører ikke elektrisk For å betale forurensning er i grunnen uvesentlig da man allerede betaler avgifter på drivstoffet.

Ikke helt, bilens utslipp har innvirkning på utregning av engangsavgiftene. Når det da er mulig å bruke en biltype 'feil' bør belønningen for å bruke den riktig følge bruken og ikke kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (9 minutter siden):

Oi, var jeg ikke 100% enig med deg? Alle som er uenig med deg er fordomsfulle? Jeg gir deg honnør for at du er flink til å lade, men du må da også se det som sannsynlig at det er veldig mange som ikke gjør det også. F.eks de som ikke har ladeplass hjemme, samt de som bruker den som firmabil. Hvorfor skal du lade den hjemme når bensinen er «gratis»? Jeg skriver «alle» da det er dekkende nok. Se på elbilsalget i Danmark. Der opphørte elbilsalget over natten da avgiftsfordeler forsvant. Kanskje noen 10 talls elbil små poolbiler i kommunal tjeneste og en håndfull Teslaer til rikinger som kjøper det de vil uansett hva det koster. Er Norge veldig forskjellige her? Om fordelene på plug in hybrider forsvinner, vil dieselbilen vinne mye terreng tilbake, spesielt på de som uansett ikke vil/kan lade ladehybriden og det er kansje like greit. De som vil og kan lade hjemme vil kjøpe elbil uansett. Spesielt fremover hvor det både bygges ut kommersielle ladere og gode el-familiebiler med både takstativ og hengerfeste blir fler og rimeligere. 

Så da føyer jeg meg 100% bak at man ser på den mislykkede ladehybrid incentivene, selv om det er beklagelig for de som er flinke til å lade som du syar2003. Men du kan trøste deg med at bilen din blir mer verdt, og så kan du bruke den gevinsten til å kjøpe en skikkelig miljøvennlig elbil neste gang. Så kan du kjøre uten utslipp hele veien også på langtur. 

Oi. Har bestilt elbil faktisk , deg om det . Når det er sagt forandrer det ikke synet mitt uansett hva du kommer med av rant og fordomsfullhet og misforståtte oppfatninger om de som kjøper plugin hybrid i 2020.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...