Gå til innhold

Elbilister må fra 2021 betale traffikkforsikringsavgift - Hva synes du om det?


Kajac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (28 minutter siden):

Enig, elbiler burde i så måte betale mer for veiavgiften enn andre lettere biler.

Dette vet du godt at ikke stemmer. Det er både omhandlet i flere artikler på tu.no, og diskutert mange ganger på forumet. Det viser seg at vektforskjellen mellom fossilbiler og elbiler er irrelevant for veislitasje, og at man må opp på tungtransport for at det skal utgjøre noen relevant forskjell.

Så man kan jo lure på hvorfor du skriver noe som er så åpenbart galt, og som du burde vite er galt.

Endret av hekomo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, kremt said:

Med penn, papir og kalkulator har jeg kommet frem til andre svar enn deg. Årlig verditap for en nyere batteribil er langt høyere enn spart kostnad på bom og drivstoff. Da har jeg regnet opp mot en 3 år gammel plugin hybrid som brukes mest i nærområdet og kjøres bare litt gjennom bommer. I tillegg har man det enklere når man kjører lange turer da man slipper ladestopp, og ikke alle steder kan man lade på fjellet osv (hytter).

Jeg kom til den samme konklusjonen, men for ny bil da jeg kjøpte bil sist (2016) . Regnet rent økonomisk kunne jeg forsvare å betale opp til 100K mer for en elbil før avskriving spiste opp alle bruksincentivene, men en elbil med tilstrekkelig funksjonalitet kostet den gangen minst 300K mer enn det jeg ellers kunne kjøpe. Nå er ikke hele vurderingen rent økonomisk, jeg valgte den gangen å likevel kjøpe en PHEV av miljøgrunner selv om en billigere dieselbil ville kommet totalt sett litt rimeligere ut, men med langt mindre forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del synes jeg det er greit at det blir "veiavgift" på elbiler, og jeg ser ingen grunn til at denne ikke skulle være den samme som for andre biltyper. Bompenger kan man også regne med vil øke, kanskje opp til samme som andre biltyper på sikt.

Den store besparelsen for meg ligger i "drivstoffkostnadene" ved å kjøre elbil kontra alternativene. En full "tank" på min elbil koster ca 30-60 kr når jeg lader hjemme, og da kjører jeg ca 30 mil, altså ca 1-2 kr pr mil. Variasjonen skyldes sesongvariasjoner i strømpris. Med en bensinbil som bruker 0,6 liter/mil, og bensinpris på 15 kr/liter, blir det 9 kr pr mil. For meg er dette stor nok forskjell til å fortsette å kjøre elbil, selv om både årsavgift og bompenger skulle være på samme nivå for alle biler.

Endret av zanta
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@hekomo Les hele posten min fremfor å lage en stråmann av den første setningen. Poenget i posten er at avgiftene må linkes til logikk. Følger man normal logikk i nye avgiftsmetoder, så vil elbilen uansett havne på topp som billigst alternativ. Faen å lei jeg er av å se at du ikke leser hele poster før du begynner å skrive. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Det er da særdeles snodig no da at dei som fortel at elbil ikkje er verdt det økonomisk også støtter avgifter for elbiler. Om ein skal oppnå det oppgitte målet om 100% elbil i nybilsalget kan me da ikkje fortsette å ha det reknestykket.

Finnes ingen logikk rundt null avgifter for elbiler. Man må bare opprettholde fordelene mellom prisforskjellene mellom ICEV og BEV. Når BEV avgiftene innføres, så går ICEV avgiftene tilsvarende, eller optimistisk sett mer opp samtidig. Så står man igjen med samme fordeler som tidligere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette vil da altså favorisere en ICE-bil 4-5+ år gammel, nedbetalt og velholdt? Vil kunne holde seg svært godt i pris enkelte biler ser jeg. Det er også grenser for hvor mye f.eks dieselolje kan settes opp i pris da man har langtransport, distribusjon osv som er avhengig av det. "Det grønne skiftet" er veldig langt unna ennå, og i flere tiår enda avhengig av store mengder olje i produksjon og distribusjon.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Finnes ingen logikk rundt null avgifter for elbiler. Man må bare opprettholde fordelene mellom prisforskjellene mellom ICEV og BEV. Når BEV avgiftene innføres, så går ICEV avgiftene tilsvarende, eller optimistisk sett mer opp samtidig. Så står man igjen med samme fordeler som tidligere. 

Why tho? Alle andre land klarer seg fint uten sær-avgifter på biler. Elbilene markerer en ultimat mulighet for å slutte med alle særavgiftene Norge har på biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Enig, elbiler burde i så måte betale mer for veiavgiften enn andre lettere biler.

Hvis trafikkforsikringsavgifta skal være en avgift for asfaltslitasje og vi skal utmåle den med millimeterpresisjon så bør den være proporsjonal med nettopp asfatslitasjen. For å redusere byrkårati-mølla foreslår jeg å bruke tall som allerede fins i offentlige registre og se helt bort fra kjøretøytype, hvem som eier det, framdriftsmetode etc.

1 kr/kg/år for kjøretøy med sommerdekk eller piggfrie vinterdekk

10 kr/kg/år for kjøretøy med piggdekk. Her må eieren selv aktivt krysse av på Altinn eller noe sånt for å notere at hen bruker pigg, fra dato til dato (forskuddsvis inntil 1 sesong av gangen, minimumsregistrering hele dager). Forenklet forelegg hvis man taes på fersken i å ikke ha registrert piggdekkbruken.

100 kr/kg/år for bruk av kjetting, etter samme prinsipp som over.

________________________

Avgiften bør øremerkes og fordeles slik:

- 80% til feiing av bilveier

- 20% til et forskningsfond for utvikling av dekk med motoriserte pigger som kan skrues av eller på før kjøreturen starter.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hvis trafikkforsikringsavgifta skal være en avgift for asfaltslitasje og vi skal utmåle den med millimeterpresisjon så bør den være proporsjonal med nettopp asfatslitasjen. For å redusere byrkårati-mølla foreslår jeg å bruke tall som allerede fins i offentlige registre og se helt bort fra kjøretøytype, hvem som eier det, framdriftsmetode etc.

1 kr/kg/år for kjøretøy med sommerdekk eller piggfrie vinterdekk

10 kr/kg/år for kjøretøy med piggdekk. Her må eieren selv aktivt krysse av på Altinn eller noe sånt for å notere at hen bruker pigg, fra dato til dato (forskuddsvis inntil 1 sesong av gangen, minimumsregistrering hele dager). Forenklet forelegg hvis man taes på fersken i å ikke ha registrert piggdekkbruken.

100 kr/kg/år for bruk av kjetting, etter samme prinsipp som over.

________________________

Avgiften bør øremerkes og fordeles slik:

- 80% til feiing av bilveier

- 20% til et forskningsfond for utvikling av dekk med motoriserte pigger som kan skrues av eller på før kjøreturen starter.

 

Er et vanskelig tema å få linket slikt til logikk, uten å knuse enkelte segmenter som offentlig transport og frakt av gods. Sånn sett så må nok personbilismen subsidiere disse segmentene i litt større grad enn å kun se på vekt, men vekt som utgangspunkt * km i året * type dekk med tall for slitasje er jo et godt utgangspunkt. Også får man justere litt med tallene rundt godstransport og offentlig transport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Simen1 said:

Hvis trafikkforsikringsavgifta skal være en avgift for asfaltslitasje og vi skal utmåle den med millimeterpresisjon så bør den være proporsjonal med nettopp asfatslitasjen. For å redusere byrkårati-mølla foreslår jeg å bruke tall som allerede fins i offentlige registre og se helt bort fra kjøretøytype, hvem som eier det, framdriftsmetode etc.

1 kr/kg/år for kjøretøy med sommerdekk eller piggfrie vinterdekk

10 kr/kg/år for kjøretøy med piggdekk. Her må eieren selv aktivt krysse av på Altinn eller noe sånt for å notere at hen bruker pigg, fra dato til dato (forskuddsvis inntil 1 sesong av gangen, minimumsregistrering hele dager). Forenklet forelegg hvis man taes på fersken i å ikke ha registrert piggdekkbruken.

100 kr/kg/år for bruk av kjetting, etter samme prinsipp som over.

________________________

Avgiften bør øremerkes og fordeles slik:

- 80% til feiing av bilveier

- 20% til et forskningsfond for utvikling av dekk med motoriserte pigger som kan skrues av eller på før kjøreturen starter.

 

Gir vel lite mening å ha avgift som avhenger lineært av vekta, når slitasjen ikke avhenger lineært av vekta.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Hva er BEV-avgifter? Engangsavgifter eller bruksavgifter?

Begge deler. Poenget er at når man inkluderer alle avgifter, at de må være logisk linket til noe. Da vil jo elektriske biler havne under avgiftene til fossile biler naturlig nok. Vi bor i et land som kan inkludere engangsavgifter til elbiler grunnet vår kraftmiks i større grad enn land ellers, siden det ikke skal mange km til før elbilen vinner totalt sett. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 minutter siden):

@hekomo Les hele posten min fremfor å lage en stråmann av den første setningen. Poenget i posten er at avgiftene må linkes til logikk. Følger man normal logikk i nye avgiftsmetoder, så vil elbilen uansett havne på topp som billigst alternativ. Faen å lei jeg er av å se at du ikke leser hele poster før du begynner å skrive. 

Poenget er at du skrev at elbiler må betale mer enn andre biler pga. slitasje på asfalt, altså sier du i realiteten at de sliter mer og det er derfor de må betale mer. Det stemmer altså ikke at de sliter mer på veiene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Poenget er at du skrev at elbiler må betale mer enn andre biler pga. slitasje på asfalt, altså sier du i realiteten at de sliter mer og det er derfor de må betale mer. Det stemmer altså ikke at de sliter mer på veiene.

De sliter mer grunnet høyere vekt innenfor samme segment. Men mengden de sliter mer med er altså rimelig liten, slik at det burde være enkelt å få logisk-linket avgifter til å straffe bensin og diesel bilene mer

At jeg i det hele tatt må forklare dette 3 ganger er håpløst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Begge deler. Poenget er at når man inkluderer alle avgifter, at de må være logisk linket til noe. Da vil jo elektriske biler havne under avgiftene til fossile biler naturlig nok. Vi bor i et land som kan inkludere engangsavgifter til elbiler grunnet vår kraftmiks i større grad enn land ellers, siden det ikke skal mange km til før elbilen vinner totalt sett. 

Hvordan forsvarer man bruksavgift på elbil som noe annet enn en luksusskatt? CO2-avgiften er ikke øremerket vedlikehold og bygging av vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

De sliter mer grunnet høyere vekt innenfor samme segment. Men mengden de sliter mer med er altså rimelig liten, slik at det burde være enkelt å få logisk-linket avgifter til å straffe bensin og diesel bilene mer

At jeg i det hele tatt må forklare dette 3 ganger er håpløst. 

Nei, mengden er ikke bare "rimelig liten", den er irrelevant. Det er ingen relevant forskjell i slitasje, som flere artikler og diskusjoner her har klargjort.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...