Gå til innhold

Hvor mye skal elbilen lades for optimal lading?


Kajac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ein teoretisk gunst med å lade til ideelle nivåer, etc. Men heilt ærleg hefter det ikkje meg. Ioniqen har jo sjølv ikkje verktøy for å praktiskt begrense den frå 100% lading, så Hyundai har da ment det ikkje kan vera skadelig nok til å bry seg.

Hurtiglading er forsåvidt begrenset til 94%.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Det er vel ein teoretisk gunst med å lade til ideelle nivåer, etc. Men heilt ærleg hefter det ikkje meg. Ioniqen har jo sjølv ikkje verktøy for å praktiskt begrense den frå 100% lading, så Hyundai har da ment det ikkje kan vera skadelig nok til å bry seg.

Hurtiglading er forsåvidt begrenset til 94%.

Jo, 2020-modellen har fått det, både i appen (bluelink) og direkte i bilen. Han ha forskjellig innstilling på DC og AC-lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan var jo så bestemt på at det å alltid lade bilen til 100% ikke ville degradere batteriet at de fjernet funksjonen for å begrense ladingen til 80% som var i tidligere leaf modeller. Nissan forhandleren var og insisterende på at det var gjort forsøk på det og at degradering ikke var betydelig merkbar. Nå har jeg jo selv Kia E-Soul med mye med rekkevidde så begrenser ladingen til 80% just in case 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Det eg hugse er det vel temperatur som har stor - nei, nesten berre beskrivi som dominerende - innvirkning på kor mykje du kan forvente batteriet å slite over tid.

Batteri har absolutt størst effekt på degradering. Det er detfor mobilene streiker så fort, det er jo super varme når de lader. Samme med laptop forsåvidt.

 

Dette har gitt ett forstyrret bilde av lading og degradering for "normal" personen.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Batteri har absolutt størst effekt på degradering.

Trur du meinte skriv batteritemperatur der kanskje? 😂

Elles ja. Disse små duppedittene av nokon mobiler blir jo også glovarme over intet. Surfet litt netflix? Burn o' clock. Og ingen nemneverdig kjøleløysing enn passiv kjøling av mobilens chassis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Trur du meinte skriv batteritemperatur der kanskje? 😂

Elles ja. Disse små duppedittene av nokon mobiler blir jo også glovarme over intet. Surfet litt netflix? Burn o' clock. Og ingen nemneverdig kjøleløysing enn passiv kjøling av mobilens chassis.

Hehe ja, vet ikke om det var mobilen eller jeg som hadde ett drypp der😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batterier i en mobil og i en bil kan neppe sammenlignes helt direkte, men vil tro det det er enkelte fellesfaktorer. Tror nok en del av rådene kommer som ekstrapoleringer av "gammel" kunnskap om Lithium-batterier som folk har, men det finnes ørten forskjellige avarter man kan designe hvor en vekter forskjellige egenskaper. I.o.m at en bil normalt varer noen flere år enn en mobil, så er det vel nærliggende å tro at de er designet sånn. Produsenten kan også legge inn sine sikkerhetsmekanismer/optimaliseringer og en kan optimalisere i software i forhold til mange ulike parametre.

Generelt holder jeg en knapp på å følge produsentens råd, da de fleste ikke vet hva som er gjort med batteriene fra produsent, men så var det det med planned obsolescence da.

Lenke til kommentar

Forbeholder meg til det bilen min annbefaler. Viser ikke Inoniq noe annbefaling?

2020107247_201324.png

Om du bare har 5% buffer i topp ville jeg ikke ladet fult med mindre du skal bruke bilen rett etterpå. Da burde du planlegge ladingen slik at den er ferdig rett før du skal avgårde.

IPhone har jo fått slik funksjon nå. Plugger man den i når man legger seg lades telefonen til 50%, også venter den til rett før man skal stå opp med å lade seg til 100%. Meget gunstig for batteriet kontra å lades til 100% med en gang og være der i 5-6 timer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Forbeholder meg til det bilen min annbefaler. Viser ikke Inoniq noe annbefaling?

2020107247_201324.png

Om du bare har 5% buffer i topp ville jeg ikke ladet fult med mindre du skal bruke bilen rett etterpå. Da burde du planlegge ladingen slik at den er ferdig rett før du skal avgårde.

IPhone har jo fått slik funksjon nå. Plugger man den i når man legger seg lades telefonen til 50%, også venter den til rett før man skal stå opp med å lade seg til 100%. Meget gunstig for batteriet kontra å lades til 100% med en gang og være der i 5-6 timer.

Nei, ikke noe slikt. Nå er det jo kjent at Tesla ikke har noe buffer i det hele tatt, så det er gjerne mer hensiktsmessig på en tesla. Men jeg har satt ladesperren til 80 % nå, så skal jeg forsøke noen uker med 20-80-sykluser i stedet for dagens 40-100.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kajac said:

Nei, ikke noe slikt. Nå er det jo kjent at Tesla ikke har noe buffer i det hele tatt, så det er gjerne mer hensiktsmessig på en tesla. Men jeg har satt ladesperren til 80 % nå, så skal jeg forsøke noen uker med 20-80-sykluser i stedet for dagens 40-100.

Tesla og Polestar 2 "mangler" buffer i topp så er litt mere kritisk der ja, men mange biler som har buffer annbefaler lavere ladeprosent likevell. Audi e-Tron f.eks annbefaler max 80% i hverdagen enda den har buffer i topp, og er nok en del andre biler som og gjør dette.

Ett stort unntak er jo Leaf hvor man ikke kan velge hvor mye man vil lade. Den lades til 100% uansett. Hvor mange prosent det egentlig er vet man jo dog ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Drunkenvalley said:

Spørs om dette topp-bufferet egentlig er så betydelig og relevant da. Men me er vel litt prøvekaniner der enda... 😋

Personlig liker jeg bedre at bilen viser faktiske tall til meg og ikke "lyver". Da kan man velge selv om man vil ta vare på batteriet eller bruke det opp raskt. Men det er en ulempe på bruktmarkedet når man ikke aner hvordan forrige eier(e) har behandlet batteriet. Finnes fine apper å greier for å lese av BMS data i dag men det er vel for spesielt interesserte å ta med slikt når man skal se på bil.

Buffer i bunn er dog meget nødvendig. Det ser man fine eksempler på med de første elbilene som kom og manglet dette. Kjørte man en Tesla Roadster til den stoppet var det game over for batteriet.. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Personlig liker jeg bedre at bilen viser faktiske tall til meg og ikke "lyver". Da kan man velge selv om man vil ta vare på batteriet eller bruke det opp raskt. Men det er en ulempe på bruktmarkedet når man ikke aner hvordan forrige eier(e) har behandlet batteriet. Finnes fine apper å greier for å lese av BMS data i dag men det er vel for spesielt interesserte å ta med slikt når man skal se på bil.

Buffer i bunn er dog meget nødvendig. Det ser man fine eksempler på med de første elbilene som kom og manglet dette. Kjørte man en Tesla Roadster til den stoppet var det game over for batteriet.. 

Buffer i bunn er eg greit enig med, var buffer i topp-lokket eg lurte på om har noko vesentlig relevanse. For min del har eg ikkje store troa at kjerringråda me har om mobiler overføre til elbiler.

Eg trur det var Engineering Explained som viste nokre fine grafer som indikerte at degradation var nesten komedisk dominert av temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, mobile999 said:

Ca 30% (sannsynligvis) av syklusen er fra 95 -100 %. Det er derfor ikke rart at produsentene går for å rapportere 100% ved f.eks. 95%.

 

Buffer i topp gir også finere ladekurver sammenlignet med biler uten.

Nye VW ID.3 er jo helt rå på lading ifølge internett. Tar imot 27KW på 99%!!!....

2020107367_211536.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Nissan var jo så bestemt på at det å alltid lade bilen til 100% ikke ville degradere batteriet at de fjernet funksjonen for å begrense ladingen til 80% som var i tidligere leaf modeller. Nissan forhandleren var og insisterende på at det var gjort forsøk på det og at degradering ikke var betydelig merkbar. Nå har jeg jo selv Kia E-Soul med mye med rekkevidde så begrenser ladingen til 80% just in case 🤷‍♂️

Dette var vel ikke helt sannheten. Det var noe med EPA ratingen i USA og hvordan de da måtte ha senket EPA ratingen tilsvarende 80 % lading. Leaf fra 2015 og eldre har 80 % lading som jeg finner meget praktisk, jeg trenger sjelden mer enn det for å komme meg rundt. Jef vil tro de bringer tilbake litt mer justeringer når Ariya blir lansert snart, man må jo huske at dagens Leaf tross alt er 10 år gammel, selv om den fikk en stor overhaling for 3 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 timer siden):

Jeg kan alltid forsøke meg på en 80-20% syklus i stedet for 100-40 % som i dag. Det burde jo gå greit. Men føler 20 % er litt lavt. Enkelte sier man ikke bør gå under 40 % heller. Jeg bruker bilen mest i helgen (da drar jeg faktisk rundt, i hverdagen er det stort sett bare til/fra jobb og butikken), så jeg lader som regel natt til lørdag.

Så jeg kan forsøke meg på en 80-20-syklus med 100 % hver fjerde lading f.eks. Kanskje jeg kan leve med det. Jeg trenger jo åpenbart ikke full rekkevidde hver dag, men liker å ha potensialet til å kjøre langt tilgjengelig uten å måtte hurtiglade.

Lad mellom 30% og 90% da vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...